دلایل و علائم خارش پا در بارداری+درمان

خارش پا در بارداری

خارش پا در بارداری که به عنوان خارش بارداری نیز شناخته می شود، شکایت بسیار رایجی است که در مورد درد حاملگی (پاهای متورم و کمردرد) صحبت می شود. برخی از زنان خارش را در سراسر بدن تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر آن را به طور خاص در قسمت های خاصی از بدن مانند دست ها، پاها، شکم یا قفسه سینه احساس می کنند.

بیشتر خارش ها کاملا آزاردهنده هستند، اما خارش شدید می تواند منجر به از دست دادن خواب شود یا حتی نشانه ای از یک مشکل پزشکی بسیار جدی باشد. ما در مورد اینکه چه چیزی می تواند باعث خارش پاهای شما شود، برخی از روش های درمانی که می توانید امتحان کنید و زمان تماس با پزشک صحبت خواهیم کرد.

علل و علائم خارش پا در دوران بارداری

تغییرات هورمونی پوست

هورمون های شما دیوانه می شوند (همانطور که احتمالاً قبلاً متوجه شده اید) و تمام این اقدامات اضافی از سیستم غدد درون ریز شما می تواند باعث تحریک پوست شما شود.

بعلاوه، سیستم ایمنی بدن شما در دوران بارداری متفاوت عمل می کند - به طور موقت برخی عملکردها را افزایش یا سرکوب می کند تا کودک شما بتواند به بهترین شکل ممکن رشد کند. ترکیبی از هورمون ها و تغییرات سیستم ایمنی می تواند منجر به برخی از بیماری های پوستی خاص بارداری شود که ممکن است باعث خارش پا شود.

ممکن است متوجه موضوعات زیر شوید:

  • برجستگی های کوچک و خارش دار که شبیه نیش حشرات است (خارش)
  • کهیر خارش دار مانند راش (PUPP)
  • لکه های قرمز، پوسته پوسته، خارش دار (اگزما یا AEP)

خبر خوب این است که این بیماری های پوستی به کودک شما آسیبی نمی رساند و باید پس از زایمان از بین بروند.

حساسیت اعصاب

باز هم به لطف دوستان خوبمان، هورمون ها، برخی از زنان باردار متوجه می شوند که اعصاب آنها در دوران بارداری حساس تر به نظر می رسد. بنابراین چیزهای به ظاهر "طبیعی" مانند عرق کردن، گرم بودن، پوشیدن لباس های تنگ، چروکیدگی، پوشیدن کفش های نامناسب یا فقط دراز کشیدن روی تخت می توانند باعث خارش پاهای شما شوند.

کشش

نه آن نوع کشش هایی که در کلاس یوگای قبل از تولد انجام می دهید - ما در مورد کشش پوست صحبت می کنیم. بدن شما دچار تغییرات شگفت انگیزی در خانه می شود که رشد سریع کودک و کشش پوست روی شکم، ران ها، باسن و سینه ها یکی از آنهاست.

بسته به ژن ها، هورمون ها و میزان افزایش وزن، ممکن است کم و بیش مستعد ایجاد علائم کشش (striae gravidarum) باشید. علائم کشش می تواند منبع خارش باشد. در حالی که پاهای شما بعید است که علائم کشش ایجاد کنند، اما در طول بارداری وزن اضافی را تحمل می کنند و رباط ها به خودی خود تحت کشش قرار می گیرند که می تواند منجر به احساس خارش شود.

پسوریازیس

اگر قبل از بارداری پسوریازیس را تجربه کرده اید، ممکن است در دوران بارداری از علائم دور شوید. اما، برخی از زنان همچنان پلاک های دردناک و خارش دار را حتی در دوران بارداری تجربه می کنند که می تواند روی پاهای شما ایجاد شود.

کلستاز

در حال حاضر دلیل نادر، اما جدی برای خارش پا در دوران بارداری: کلستاز داخل کبدی بارداری. این یک بیماری کبدی است که اگر اتفاق بیفتد، معمولاً در سه ماهه سوم خود را نشان می دهد.

به طور معمول، کبد شما به ارسال صفرا به دستگاه گوارش شما کمک می کند، جایی که به تجزیه چربی های غذایی کمک می کند. تغییرات هورمونی و گوارشی، و همچنین استعداد ژنتیکی احتمالی، می‌تواند باعث شود که کبد آنطور که باید کار نکند، که به اسیدهای صفراوی اجازه می‌دهد در بدن انباشته شوند. این تجمع صفرا می تواند باعث خارش شدید، به ویژه در دست ها و پاهای شما شود.

کلستاز می تواند برای کودک شما خطرناک باشد. می تواند خطر زایمان زودرس، ناراحتی جنین و حتی مرده زایی را افزایش دهد.

اگر هر یک از علائم زیر را داشتید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خارش شدید
  • افزایش خارش
  • خارش که در شب بدتر می شود
  • رنگ زرد در پوست یا چشم شما (یرقان)
  • ادرار تیره
  • اجابت مزاج رنگ پریده یا خاکستری
  • درد سمت راست بالای شکم
  • حالت تهوع یا ناراحتی معده

خارش پا در بارداری

درمان خارش پا

برای علل معمول خارش پا در دوران بارداری، چندین راه حل وجود دارد که می توانید برای تسکین و استراحت بسیار مورد نیاز آنها را امتحان کنید. این موارد شامل:

  • حمام های تسکین دهنده در وان: این درمان طبیعی و موثر در خانه ساده است  و کدام مادر باردار نیازی به خیساندن خود در وان ندارد؟ قبل از افزودن روغن‌های ضروری به حمام در وان با پزشک خود مشورت کنید، زیرا برخی از آنها برای بارداری بی‌خطر نیستند یا می‌توانند پوست شما را بیشتر تحریک کنند.
  • استفاده از دستمال های سرد: برای کمک به تسکین خارش پوست، می‌توان حمام‌های خنک، دستمال‌های سرد یا حتی کیسه‌های یخ پیچیده شده در حوله را روی پاهایتان بمالید. بیش از 15 دقیقه از یخ استفاده نکنید.
  • جوراب جدید: جوراب های گشاد ساخته شده از الیاف طبیعی و قابل تنفس (مانند پنبه یا حتی پشم) می توانند به جلوگیری از عرق کردن و خارش پاها کمک کنند.
  • ماساژ: ماساژ پا - توسط شما، شریک زندگی تان یا هر دوستی که می خواهید انجام دهید - ممکن است به انحراف اعصاب و کاهش خارش کمک کند. فقط مطمئن شوید که به آرامی نوازش کنید و از نقاط طب فشاری روی پاها و اطراف مچ پا خودداری کنید، زیرا برخی از نقاط ممکن است انقباضات رحمی را تحریک کنند. (اگر در این مورد سؤالی دارید، به خصوص اگر با تاریخ زایمان خود فاصله دارید، با پزشک متخصص زنان و زایمان خود صحبت کنید.)
  • مرطوب کننده ها: یک مرطوب کننده ساده و بدون عطر مانند کره کاکائو، کره شی یا بلغور جو دوسر کلوئیدی می تواند به تسکین خارش پا کمک کند. قبل از استفاده از هر نوع داروی موضعی، مانند لوسیون کالامین یا لوسیون حاوی دیفن هیدرامین (بنادریل) با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است برخی از آنها در دوران بارداری بی خطر نباشند.
  • داروها: اگر خارش پاهای شما ناشی از اگزما یا پسوریازیس است، قبل از استفاده از داروها با پزشک خود مشورت کنید، حتی اگر آنها بدون نسخه هستند. بسیاری از این داروها برای استفاده در دوران بارداری بی خطر نیستند و پزشک می تواند به یافتن جایگزین های ایمن کمک کند. یکی از درمان های ارجح برای پسوریازیس در دوران بارداری، فتوتراپی ماوراء بنفش B است. اگر خارش پاها شما را از خوابیدن باز می دارد، علیرغم تلاش برای درمان های خانگی، پزشک شما ممکن است بتواند یک کمک خواب خفیف را برای کمک به شما برای استراحت با وجود ناراحتی توصیه کند.

اگر کلستاز باشد چه انتظاری باید داشت؟

اگر فکر می کنید علائم کلستاز دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. آنها ممکن است بخواهند آزمایش خون برای بررسی عملکرد کبد شما و همچنین یک سونوگرافی به نام پروفایل بیوفیزیکال برای بررسی حرکات، تنفس، ضربان قلب، جریان خون و سطح مایعات کودک شما انجام دهند.

اگر کلستاز دارید، پزشک شما و کودکتان را بیشتر تحت نظر خواهد گرفت. برخی از درمان ها و آزمایشات ممکن عبارتند از:

  • تست بدون استرس و مشخصات بیوفیزیکی
  • آزمایش خون برای بررسی عملکرد کبد شما
  • خیساندن نواحی خارش دار در آب خنک یا ولرم
  • داروهایی مانند ursodiol برای کمک به کاهش تجمع صفرا
  • زایمان زودرس کودک شما

اگرچه ممکن است زایمان زودتر از آنچه انتظار داشتید ترسناک به نظر برسد، پزشک خطرات زایمان زودرس و ادامه بارداری شما با کلستاز را به دقت ارزیابی می کند.

خطر ابتلا به کلستاز می تواند زیاد باشد، بنابراین زایمان کودک شما اغلب ایمن تر است، به خصوص اگر حداقل در هفته 37 بارداری هستید. بچه‌هایی که در این زمان به دنیا می‌آیند، معمولاً به طرز شگفت‌انگیزی خوب عمل می‌کنند، و شما می‌توانید کمی زودتر دسته گل خود را بغل کنید!

خارش پا می تواند ناشی از انواع تغییرات هورمونی و ایمونولوژیکی باشد که در دوران بارداری طبیعی است. گزینه هایی برای تسکین ناراحتی شما در خانه وجود دارد، مانند حمام وان، بسته های سرد و مرطوب کننده ها. اگر اینها موثر نباشند، پزشک شما ممکن است بتواند کمک کند.

در موارد نادر، خارش پا می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی پزشکی باشد. اگر نگران هر یک از علائم خود هستید، مهم است که با پزشک تماس بگیرید تا بتواند به شما و کودکتان در امان بماند. آنها می توانند نوزاد شما را تحت نظر داشته باشند و همچنین در صورت نیاز دارو یا زایمان را توصیه کنند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/