همه چیز درباره سرماخوردگی در بارداری | علائم و درمان

سرماخوردگی در بارداری

سرماخوردگی در دوران بارداری به جنین آسیبی نمی رساند، اما می تواند برای فرد باردار ناراحت کننده باشد و همچنین ممکن است نگران این باشد که از کدام درمان ها و داروهایی که می توانند با خیال راحت استفاده کنند.

سرماخوردگی بسیار رایج است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) تخمین می زند که بزرگسالان به طور متوسط ​​2 تا 3 سرماخوردگی در سال دارند. احتمال سرماخوردگی در بارداری بیشتر است زیرا سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری قوی تر است.

بر اساس گزارش March of Dimes، سرماخوردگی به جنین در حال رشد آسیبی نمی رساند و فرد باردار معمولاً ظرف یک هفته یا بیشتر بهبود می یابد. همچنین احتمال ابتلای افراد به عفونت های بالقوه جدی تری مانند آنفولانزا در دوران بارداری بیشتر است. این بدان معنی است که اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری در دوران بارداری مهم است.

این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازد که  علائم سرماخوردگی در دوران بارداری چیست، چگونه از سرماخوردگی جلوگیری کنیم و چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم.

درمان سرماخوردگی در بارداری

درمان سرماخوردگی معمولاً به معنای استفاده از داروهای بدون نسخه (OTC) است. با این حال، بسیاری از افراد باردار نگران این هستند که آیا داروها روی جنین تأثیر می گذارد یا خیر. منبع مورد اعتماد سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) توصیه می کند همیشه قبل از استفاده از هر گونه داروی ضد درد در دوران بارداری با پزشک صحبت کنید.

اکثر داروهای OTC حاوی همان چند ماده برای درمان علائم سرماخوردگی هستند. بخش های زیر به ایمنی انواع مختلف درمان سرماخوردگی می پردازد.

مسکن ها

مسکن ها گروهی از داروها هستند که درد را کاهش می دهند. برخی از انواع نیز التهاب و تب را کاهش می دهند.

داروهای مسکن OTC عبارتند از:

  • استامینوفن، با نام های تجاری مانند تایلنول
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، از جمله ناپروکسن، ایبوپروفن و آسپرین

تحقیقات نشان می‌دهد که استامینوفن بی‌خطرترین داروی مسکن برای استفاده در دوران بارداری است، با توصیه‌هایی برای استفاده از کمترین دوز مؤثر برای کوتاه‌ترین زمان

مقاله ای که در American Family Physician (AFP) منتشر شده است گزارش می دهد که استفاده از استامینوفن در تمام سه ماهه به تنهایی بی خطر است، اما نه لزوماً در ترکیب با سایر داروهای سرماخوردگی که حاوی طیف وسیعی از مواد دیگر هستند.

با این حال، مقاله بیان می کند که NSAID ها ممکن است خطراتی داشته باشند. آنها توصیه می کنند از مصرف آسپرین در دوران بارداری به جز برای مصارف خاص خودداری کنید و در سه ماهه سوم از مصرف ناپروکسن و ایبوپروفن خودداری کنید.

داروهای تجویزی معمولا قوی تر از داروهای OTC هستند و احتمال خطر بیشتری دارند. منبع معتبر FDAT خاطرنشان می کند که داروهای NSAID های تجویزی ممکن است خطر از دست دادن بارداری را در نیمه اول بارداری افزایش دهند و داروهای مخدر تجویزی ممکن است خطر ناهنجاری های هنگام تولد را در سه ماهه اول افزایش دهند.

درد شدید و مداوم می تواند منجر به عوارض جدی مانند فشار خون بالا، افسردگی و اضطراب شود. مهم است که مزایای مصرف داروهای مسکن در دوران بارداری را در مقابل خطرات احتمالی سنجید. همیشه قبل از تصمیم به مصرف هر دارویی که درد در دوران بارداری را تسکین می دهد، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

سرماخوردگی در بارداری

داروهای سرکوب کننده سرفه

سرکوب‌کننده‌های سرفه OTC اغلب حاوی داروهایی مانند دکسترومتورفان و گایفنزین هستند. به گفته AFP، به نظر می رسد این داروها در دوران بارداری در دوزهای صحیح بی خطر هستند. با این حال، شاید بهترین راه این باشد که گزینه های بدون دارو را به عنوان اولین خط دفاعی در نظر بگیرید.

برای مثال، قبل از استفاده از داروهای سرکوب‌کننده سرفه، افراد می‌توانند از قرص‌های گیاهی یا منتولدار گلو برای تسکین سرفه یا گلودرد استفاده کنند.

آنتی هیستامین ها

آنتی هیستامین ها یک داروی محبوب آلرژی هستند که ممکن است آبریزش بینی، آبریزش چشم یا عطسه ناشی از سرماخوردگی را تسکین دهد.تا 15 درصد از افراد در دوران بارداری از آنتی هیستامین ها استفاده می کنند و متخصصان عموما آنها را بی خطر می دانند.

با توجه به کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی (ACCAI)، افراد می توانند در دوران بارداری از موارد زیر استفاده کنند:

  • دیفن هیدرامین (بنادریل)
  • کلرفنیرامین (ChlorTrimeton)
  • لوراتادین (کلاریتین)
  • ستیریزین (Zyrtec)

مصرف بیشتر آنتی هیستامین های OTC در بارداری تا زمانی که پزشک آنها را تایید کرده باشد، بی خطر هستند.

ضد احتقان ها

طبق یک منبع، مصرف داروهای ضد احتقان، مانند سودوافدرین، زمانی که توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تجویز می شود، بی خطر است.

با این حال، تحقیقات هنوز ثابت نکرده است که ضداحتقان ها در دوران بارداری بی خطر هستند. برخی از مطالعات نشان می دهد که برخی از داروهای ضد احتقان، از جمله سودوافدرین و فنیل افرین، ممکن است خطر ناهنجاری های هنگام تولد را افزایش دهند.

شواهد کلی حاکی از آن است که افراد در دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه اول، از داروهای ضد احتقان به مقدار کم استفاده می کنند. اسپری های بینی سالین و نوارهای بینی جایگزین های بی خطری برای احتقان بینی هستند.

درمان های طبیعی

استراحت در هنگام بیماری برای دادن زمان به بدن برای تمرکز بر بهبودی مهم است. دراز کشیدن با سر بالا ممکن است به تنفس و گرفتگی کمک کند.

نوشیدن آب زیاد می تواند به بهبودی افراد از سرماخوردگی کمک کند. آب‌میوه‌ها و اسموتی‌ها همچنین می‌توانند در مواقعی که افراد اشتها ندارند، مواد مغذی دریافت کنند.

بسیاری از مردم همچنین از مرطوب کننده های اتاق استفاده می کنند تا به رفع گرفتگی بینی و ترویج سرفه موثر کمک کنند. استفاده از کمپرس گرم روی سر، سینوس ها و شانه ها ممکن است به کاهش درد و احتقان کمک کند.

جلوگیری ار سرماخوردگی در بارداری

همچنین احتمال ابتلای افراد به سرماخوردگی و آنفولانزا در دوران بارداری بیشتر است، بنابراین باید اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری انجام شود.

برای جلوگیری از سرماخوردگی، منبع CDCTrusted توصیه می کند:

  • شستن مرتب دست ها با آب و صابون به مدت 20 ثانیه یا استفاده از ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل در صورتی که این امکان وجود ندارد.
  • اجتناب از دست زدن به صورت با دست‌های شسته نشده، زیرا ویروس‌هایی که باعث سرماخوردگی می‌شوند می‌توانند از طریق چشم، بینی و دهان وارد بدن شوند.
  • دوری از افرادی که بیمار هستند، زیرا تماس نزدیک با دیگران می تواند باعث انتشار ویروس سرماخوردگی شود.
  • ورزش های سبک تا متوسط ​​ایمن برای بارداری، مانند شنا و دوچرخه سواری در داخل خانه، می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و متابولیسم را افزایش دهند.
  • تغذیه سالم یکی دیگر از عوامل مهم در پیشگیری از سرماخوردگی است. تمرکز بر خوردن انواع غذاهای تازه می تواند به بدن کمک کند تا مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند.
  • مصرف یک ویتامین دوران بارداری که شامل روی و ویتامین C است نیز ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرماخوردگی کمک کند.

رینیت بارداری

بسیاری از افراد رینیت بارداری را تجربه می کنند که علائمی شبیه سرماخوردگی دارد. این به دلیل التهاب و تورم غشاهای مخاطی در بینی، مایع اضافی در بدن و تغییر سطح هورمون ها رخ می دهد.

رینیت بارداری در حدود 20 درصد افراد رخ می دهد. برای برخی افراد ممکن است تشخیص رینیت از سرماخوردگی مشکل باشد.

علائم رینیت بارداری عبارتند از:

  • آبریزش بینی
  • تراکم، شلوغی
  • عطسه کردن
  • مشکل در تنفس
  • خرناس

ریسک ها و ملاحظات

سرماخوردگی در دوران بارداری مانند هر سرماخوردگی دیگری است. سرماخوردگی به احتمال زیاد به مادر یا جنین آسیبی نمی رساند.

افراد ممکن است به دلیل قرار گرفتن در کنار دیگرانی که بیمار هستند به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا شوند. منبع CDCTrusted راهنمایی در مورد چگونگی جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا ارائه می دهد.

دانستن تفاوت بین سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مهم است. این دو علائم مشابه دارند، اما آنفولانزا شدیدتر است و فرد معمولاً تب خواهد داشت.اگر فردی در دوران بارداری تب داشته باشد، باید با پزشک خود تماس بگیرد تا ببیند چه اقداماتی می تواند انجام دهد تا تب را در اسرع وقت به سطوح ایمن کاهش دهد.

سرماخوردگی

آیا سرماخوردگی بر جنین تأثیر می گذارد؟

سرماخوردگی در دوران بارداری معمولاً روی جنین تأثیر نمی گذارد. سرماخوردگی بیماری‌های خفیفی هستند که سیستم ایمنی بدن نسبتاً به راحتی می‌تواند با آن‌ها مقابله کند.

سرماخوردگی در دوران بارداری معمولاً روی جنین تأثیر نمی گذارد. سرماخوردگی بیماری‌های خفیفی هستند که سیستم ایمنی بدن نسبتاً به راحتی می‌تواند با آن‌ها مقابله کند.

با این حال، درجه حرارت فرد و عفونت می تواند بر جنین تأثیر بگذارد. اگر فردی تب یا سایر علائم عفونت را تجربه می کند، ضروری است که فوراً با پزشک صحبت کند تا بهترین راه برای کاهش این علائم پیدا شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

زمانی که فردی باردار است، بدن او با سرماخوردگی به همان شکلی که در هر زمان دیگری برخورد می کند، مقابله می کند. علائم موقتی هستند و در بیشتر موارد سرماخوردگی طی 7 تا 10 روز از بین می‌رود.

اگر فردی در دوران بارداری علائم زیر را تجربه کرد، باید فوراً با پزشک مشورت کند:

  • تب بیش از 100.4 درجه فارنهایت
  • علائم شدید یا غیر معمول
  • علائمی که بیش از 10 روز طول می کشد
  • علائم آنفولانزا
  • سرفه های شدید که نفس کشیدن را سخت می کند

سرماخوردگی در دوران بارداری بسیار شایع است و بعید است که به فرد باردار یا جنین آسیب برساند.

در حالی که برخی ابهامات در مورد بی خطر بودن داروهای سرماخوردگی OTC در دوران بارداری وجود دارد، اکثر افراد می توانند علائم خود را با استفاده از درمان های خانگی ملایم تسکین دهند. اکثر مردم در حدود یک هفته احساس بهتری خواهند داشت.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/