آبله مرغان در بارداری | علائم و درمان

آبله مرغان در بارداری

آبله مرغان عفونتی است که توسط ویروسی به نام ویروس واریسلا زوستر ایجاد می شود. آبله مرغان در گذشته یک عفونت شایع بود، به ویژه در کودکان زیر 12 سال. در حال حاضر کمتر رایج است زیرا واکسنی برای جلوگیری از آن در دسترس است. واکسن دارویی است که شما را در برابر برخی بیماری ها مصون می کند.

آبله مرغان معمولا در کودکان خطرناک نیست. اما برخی از افراد از جمله افراد باردار و نوزادان در معرض خطر بالاتری برای عوارض آبله مرغان هستند. احتمال ابتلا به آبله مرغان در دوران بارداری کم است. اکثر افراد باردار در برابر آبله مرغان مصون هستند، زیرا قبلاً به این عفونت مبتلا بوده اند یا در برابر آن واکسینه شده اند. قبل از باردار شدن یا در اوایل بارداری با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که در برابر آبله مرغان مصون هستید.

علائم آبله مرغان در بارداری چیست؟

آبله مرغان باعث ایجاد بثورات خارش دار می شود که به تاول و سپس دلمه تبدیل می شود. بثورات معمولا از قفسه سینه، پشت و صورت شروع می شود و در تمام بدن پخش می شود. بثورات حدود 10 تا 21 روز پس از آلوده شدن ظاهر می شوند و می توانند 5 تا 10 روز طول بکشند.

علائم دیگر می تواند شامل تب، سردرد، خستگی و گرسنگی نبودن باشد. این علائم ممکن است 1 تا 2 روز قبل از راش ظاهر شوند.

آبله مرغان چگونه پخش می شود؟

اگر نسبت به آبله مرغان مصون نیستید، می توانید با تماس با فردی که به این عفونت مبتلا است، به راحتی به آن مبتلا شوید. فرد مبتلا به آبله مرغان می تواند عفونت را از حدود 2 روز قبل از ظاهر شدن بثورات و تا زمانی که تمام تاول ها توسط دلمه پوشانده شود، گسترش دهد. آبله مرغان می تواند از طرق زیر منتقل شود: 

  • قطرات در هوا زمانی که فرد مبتلا به آبله مرغان سرفه یا عطسه می کند
  • بزاق (تف) یا مخاط شخص مبتلا به آبله مرغان
  • دست زدن به راش آبله مرغان

اگر نسبت به آبله مرغان مصون نیستید، می توانید از طریق تماس نزدیک با فردی که زونا دارد نیز به آن مبتلا شوید. زونا یک عفونت ناشی از همان ویروسی است که باعث آبله مرغان می شود. اگر قبلاً آبله مرغان داشته اید، ویروس در بدن شما باقی می ماند و می تواند بعداً به صورت زونا عود کند. زونا باعث ایجاد بثورات دردناک در یک طرف صورت یا بدن می شود.

افراد مبتلا به زونا می توانند آبله مرغان را به افراد دیگر سرایت کنند، اما نمی توانند زونا را به افراد دیگر سرایت کنند.

آیا آبله مرغان در دوران بارداری می تواند برای شما و کودکتان مشکل ایجاد کند؟

بله ابتلا به آبله مرغان در دوران بارداری می تواند خطر ابتلا به ذات الریه را افزایش دهد و حتی می تواند تهدید کننده زندگی باشد. پنومونی یک عفونت ریه است که می تواند بسیار جدی باشد. علائم ذات الریه شامل سرفه، درد قفسه سینه هنگام نفس کشیدن یا سرفه، تب، خستگی (خستگی بسیار) و تنگی نفس است.

 آبله مرغان در دوران بارداری می تواند این مشکلات را برای کودک شما ایجاد کند:  اگر در 20 هفته اول بارداری به آبله مرغان مبتلا شوید، ممکن است کودک شما در معرض خطر ابتلا به سندرم واریسلا مادرزادی باشد. این یک گروه نادر از نقایص جدی مادرزادی است که می تواند باعث شود: 

  • جای زخم روی پوست
  • مشکلات بازوها، پاها، مغز و چشم
  • عوارض گوارشی
  • وزن کم هنگام تولد

این زمانی است که نوزادی با وزن کمتر از 5 پوند، 8 اونس به دنیا می آید.اگر بین 2 هفته قبل از تولد تا 2 هفته پس از تولد به آبله مرغان مبتلا شوید، می توانید عفونت را به کودک خود منتقل کنید. اگر این اتفاق بیفتد، عفونت در کودک شما معمولاً خفیف است. اگر بلافاصله قبل یا بلافاصله پس از تولد (5 روز قبل از تولد تا 2 روز پس از تولد) به آبله مرغان مبتلا شوید، ممکن است کودک شما در معرض خطر ابتلا به عفونت جدی به نام آبله مرغان نوزادی باشد. این عفونت می تواند تهدید کننده زندگی باشد، اما درمان به نوزادان بیشتری کمک می کند تا زنده بمانند. اگر زایمان زودرس داشته باشید، ممکن است نوزاد شما در معرض خطر بالاتری از عوارض آبله مرغان باشد.زایمان زودرس به زایمانی گفته می شود که قبل از هفته 37 بارداری اتفاق می افتد.

آیا می توانید از آبله مرغان پیشگیری کنید؟

بله واکسن واریسلا می تواند از شما در برابر آبله مرغان محافظت کند. در واقع این واکسن سالانه از بیش از 3.5 میلیون مورد ابتلا به آبله مرغان جلوگیری می کند. اما دریافت این واکسن در دوران بارداری بی خطر نیست. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید و مطمئن نیستید که قبلا واکسن زده اید یا آبله مرغان داشته اید، با پزشک خود صحبت کنید. 

پزشک شما می‌تواند یک آزمایش خون انجام دهد تا متوجه شود آیا شما مصون هستید یا خیر. اگر مصون نیستید، چگونه می توانید از خود در برابر آبله مرغان در دوران بارداری محافظت کنید؟ اگر قصد بارداری دارید و آزمایش خون نشان می دهد که ایمنی ندارید، واکسن بزنید. شما واکسن را در دو دوز دریافت می کنید. بهتر است 3 ماه بعد از دوز دوم قبل از بارداری صبر کنید. اگر در حال حاضر باردار هستید، واکسن را تا پس از زایمان تزریق نکنید. در این بین از افرادی که آبله مرغان یا زونا دارند دوری کنید. اگر باردار هستید و با کسی که آبله مرغان دارد تماس گرفتید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

پزشک شما می تواند شما را با دارویی که دارای آنتی بادی آبله مرغان است درمان کند. آنتی بادی ها به بدن در مبارزه با عفونت ها کمک می کنند. مهم است که ظرف 10 روز پس از تماس با آبله مرغان، درمان را انجام دهید تا از عفونت جلوگیری کنید یا آن را جدی تر کنید. و در صورت تماس با فردی که زونا دارد به ارائه دهنده خود اطلاع دهید. پزشک شما می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا به درمان نیاز دارید تا از آلوده شدن شما جلوگیری کند.

آبله مرغان در بارداری

آبله مرغان چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما می تواند با انجام یک معاینه فیزیکی به شما بگوید که آیا آبله مرغان دارید یا خیر. ارائه دهنده شما ممکن است آزمایش خون انجام دهد یا سواب از بثورات را بگیرد و آن را برای آزمایش به آزمایشگاه بفرستد تا مطمئن شود که آبله مرغان است. 

آبله مرغان در بارداری چگونه درمان می شود؟

اگر در دوران بارداری به آبله مرغان مبتلا شوید، ممکن است پزشکتان یک داروی ضد ویروسی مانند آسیکلوویر یا والاسیکلوویر به شما بدهد. یک ضد ویروس دارویی برای درمان عفونت های ناشی از ویروس ها است. استفاده از این داروها در دوران بارداری بی خطر است. آنها زمانی که ظرف 24 ساعت پس از ظاهر شدن بثورات آبله مرغان تجویز شوند، بهترین اثر را دارند. اگر آبله مرغان دارید و علائم و نشانه‌های ذات‌الریه دارید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که در بیمارستان بمانید و با آسیکلوویر از طریق IV (از طریق یک سوزن به داخل ورید) درمان شوید.

 اگر در دوران بارداری به آبله مرغان مبتلا شوید، پس از تولد نوزاد شما چگونه درمان می شود؟

اگر در دوران بارداری مبتلا به آبله مرغان هستید، پزشک ممکن است بلافاصله پس از تولد نوزاد شما را با داروهایی که دارای آنتی بادی های آبله مرغان هستند درمان کند. این دارو می تواند به پیشگیری از آبله مرغان در نوزاد شما کمک کند یا آن را کم خطر کند. اگر کودک شما در 2 هفته پس از تولد به آبله مرغان مبتلا شود، ممکن است کودک شما با داروهای ضد ویروسی نیز درمان شود.

 آیا می توان از فردی که واکسن زده است آبله مرغان گرفت؟

بله، اما نادر است. اگر فردی که واکسینه شده به آبله مرغان مبتلا شود، باز هم می تواند آن را به دیگران سرایت کند. اما این واکسن بیش از 90 درصد در پیشگیری از آبله مرغان موثر است. ارائه دهندگان توصیه می کنند که کودکان اولین دوز واکسن آبله مرغان را در 12 تا 15 ماهگی و دوز دوم را در سنین 4 تا 6 سالگی دریافت کنند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/