آیا رابطه جنسی در سه ماهه اول بارداری می تواند باعث سقط جنین شود؟

رابطه جنسی در سه ماهه اول بارداری

از بسیاری جهات ، سه ماهه اول بارداری بدترین حالت بارداری است. شما حالت تهوع و خستگی دارید و به شدت هورمونی هستید ، به علاوه در مورد همه چیزهایی که به طور بالقوه ممکن است به جنین گرانبها شما آسیب برساند - از جمله داشتن رابطه جنسی - بسیار مضطرب هستید ، زیرا به نظر می رسد اساساً در این 9 ماه طولانی همه چیز غیرقانونی است.

اضطراب در مورد رابطه جنسی باردار 100 درصد طبیعی است ، اما خوشبختانه کودک شما در آنجا از آنچه فکر می کنید ایمن تر است (بله ، حتی وقتی که با شریک زندگی خود مشغول رابطه جنسی هستید).

با فرض اینکه می توانید حالت تهوع و خستگی در سه ماهه اول بارداری را به هم بزنید ، به قدری که می خواهید رابطه جنسی برقرار کنید ، در اینجا همه آنچه را که می توانید در آن بخش در روزهای اولیه بارداری انتظار داشته باشید ، آورده شده است.

آیا رابطه جنسی در سه ماهه اول بارداری باعث سقط جنین می شود؟

اگر این بزرگترین ترس شماست ، شما تنها نیستید. خوب بیایید به خبر خوب واقف شویم: در یک بارداری معمولی ، رابطه جنسی در تمام 9 ماه از جمله سه ماهه اول ایمن است.

تا زمانی که متخصص زنان به شما نگفته است که رابطه جنسی برقرار نکنید ، هیچ دلیلی برای اجتناب از آن وجود ندارد - صرف نظر از اینکه چقدر فاصله دارید عضلات اطراف رحم و همچنین مایع آمنیوتیک درون آن به کودک در هنگام رابطه جنسی محافظت می کند ، و پلاگین مخاط در دهانه رحم از عبور میکروب ها جلوگیری می کند. (و نه ، آلت تناسلی مرد نمی تواند رحم شما را در حین رابطه لمس کند یا آسیب برساند.)

به طور کلی در سه ماهه اول سقط جنین در مقایسه با سه ماهه دیگر بیشتر است. متأسفانه ، حدود 10 تا 15 درصد از حاملگی ها سقط می شوند ، بیشتر آنها در 13 هفته اول اتفاق می افتد - اما مهم است که توجه داشته باشیم که رابطه جنسی دلیل سقط نیست.

تقریباً نیمی از سقط ها به دلیل ناهنجاری های کروموزومی است که در حین لقاح رویان ایجاد می شود - چیزی که هیچ ارتباطی با کاری که شما انجام داده اید ، ندارد. بسیاری از دلایل ناشناخته است.

از نظر کلینیک کلیولند ، سقط جنین همچنین می تواند توسط عوامل مختلف خطرزا ایجاد شود ، از جمله:

  • عفونت ها و بیماری های مادر
  • مسائل هورمونی
  • ناهنجاری های رحم
  • استفاده از داروهای خاص ، مانند Accutane
  • برخی از شیوه های زندگی ، مانند سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر
  • اختلالات تولید مثل که با باروری تداخل دارند ، مانند آندومتریوز و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

ممکن است در روزهای ابتدایی بارداری زیاد احساس رابطه نداشته باشید - و هیچ کس نمی تواند شما را سرزنش کند! - اما نیازی نیست که از رابطه جنسی اجتناب کنید تا احتمال سقط خود را محدود کنید.

آیا خونریزی بعد از رابطه جنسی در سه ماهه اول بارداری نشانه بدی است؟

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است در سه ماهه اول خونریزی خفیف یا لکه بینی داشته باشید - و بیشتر آنها هیچ ارتباطی با عمل جسمی ندارند.

حدود 15 تا 25 درصد از زنان باردار خونریزی در سه ماهه اول را تجربه می کنند - و این آمار با اطلاعات مربوط به فعالیت جنسی این زنان همراه نیست.

لکه بینی در چند هفته اول می تواند نشانه ای از کاشت تخمک بارور باشد. اگر می خواهید باردار شوید ، این نشانه خوبی است! (البته لازم به ذکر است که بسیاری از زنان باردار هیچگونه خونریزی لانه گزینی ندارند.)

خونریزی شدیدتر ممکن است به مواردی مانند جفت سرراه یا حاملگی خارج رحمی اشاره داشته باشد. این شرایط خبر خوبی نیستند ، اما جنسیت نیز ایجاد نمی کند.

همانطور که گفته شد ، دهانه رحم شما تغییرات عمده ای را تجربه می کند. هورمون های بارداری ممکن است آن را خشک تر از حد معمول کنند و حتی می توانند رگ های خونی را به راحتی پاره کنند. گاهی اوقات رابطه جنسی ممکن است باعث تحریک کافی در واژن شود و منجر به خونریزی یا لکه بینی شود ، که صورتی ، قرمز روشن یا قهوه ای به نظر می رسد. طبیعی است و باید ظرف یک یا دو روز برطرف شود.

علائمی وجود دارد که باید با پزشک خود تماس بگیرید؟ هر خونریزی که:

  • بیش از 1 یا 2 روز طول می کشد
  • قرمز تیره یا سنگین می شود (شما را ملزم به تغییر مکرر لنت می کند)
  • همزمان با گرفتگی ، تب ، درد یا انقباضات است

اگر رابطه جنسی در سه ماهه اول بارداری دردناک باشد چه کنید؟

رابطه جنسی ممکن است در تمام دوران بارداری دردناک باشد ، نه فقط در سه ماهه اول بارداری. در بیشتر موارد ، این به دلیل تغییرات کاملا طبیعی است که در بدن شما اتفاق می افتد. در صورت عدم ابتلا به عفونت ، در اینجا چند دلیل برای آسیب رساندن رابطه جنسی در سه ماهه اول آورده شده است:

  • به دلیل تغییرات هورمونی واژن شما خشک است.
  • احساس می کنید که باید مثانه خود را استخراج کنید یا فشار بیشتری را تحریک کنید.
  • سینه ها و یا نوک سینه های شما دردناک است.

اگر رابطه جنسی چنان دردناک است که از آن اجتناب می کنید ، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است یک دلیل اصلی پزشکی وجود داشته باشد ، یا رفع آن به اندازه تغییر موقعیت ساده باشد.

رابطه جنسی در سه ماهه اول بارداری

چرا بعد از رابطه جنسی در سه ماهه اول گرفتگی دارم؟

دو دلیل وجود دارد که ممکن است در اوایل بارداری پس از رابطه جنسی گرفتگی خفیف داشته باشید. ارگاسم ، که اکسی توسین آزاد می کند و منی که حاوی پروستاگلاندین است ، هم می تواند باعث انقباض رحم شود و هم برای چند ساعت پس از رابطه جنسی ، شما را با گرفتگی خفیف رها کند. (اگر شریک زندگی شما در هنگام رابطه جنسی نوک پستان شما را تحریک می کند ، این امر همچنین می تواند باعث انقباض شود)

تا زمانی که گرفتگی عضلات خفیف باشد و کمی بعد از رابطه جنسی برطرف شود ، این کاملا طبیعی است. اگر از بین نرفت ، با استراحت خود استراحت کنید و با او تماس بگیرید.

آیا هیچ راهی برای جلوگیری از رابطه جنسی در سه ماهه اول وجود دارد؟

به یاد دارید که گفتیم رابطه جنسی در دوران بارداری کاملاً بی خطر است مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد که آن را انجام ندهید؟ رابطه جنسی در دوران بارداری می تواند منجر به انقباضاتی شود که در حاملگی های کم خطر موقتی و بی ضرر است اما در صورت داشتن بیماری پزشکی ممکن است منجر به زایمان زودرس یا عوارض دیگری شود.

در صورت داشتن یکی از شرایط زیر حتماً با پزشک خود درمورد اینکه آیا رابطه جنسی در دوران بارداری ایمن است ، مشورت کنید:

تاریخچه سقط جنین

کالج آمریکایی متخصص زنان و زایمان سقط مکرر را دو یا دو بار از دست دادن بارداری تعریف می کند. حدود 1 درصد از زنان سقط مکرر را تجربه می کنند و در بسیاری از موارد علت آن ناشناخته است.

به یاد داشته باشید که رابطه جنسی خود باعث سقط نمی شود ، اگرچه ممکن است در بارداری های پر خطر احتیاط بیشتری در برابر انقباضات رحمی انجام شود.

بارداری چند قلو

اگر بیش از یک نوزاد باردار هستید ، ممکن است پزشک شما را در استراحت لگن قرار دهد تا به شما کمک کند تا حد ممکن به ترم کامل نزدیک شوید. این بدان معناست که هیچ چیز نباید به واژن شما وارد شود و شامل پرهیز از رابطه جنسی و همچنین پرهیز از بیشتر معاینات واژن است.

استراحت لگن همان استراحت در رختخواب نیست. ممکن است محدودیت هایی در ارگاسم نداشته باشد یا نداشته باشد ، بنابراین باید مطمئن شوید که دستورالعمل های پزشک خود را درک کرده اید. (اگر لازم است از تمام فعالیتهای جنسی اجتناب کنید ، هنوز راههایی برای صمیمی بودن شما و همسرتان وجود دارد!)

دهانه رحم ناتوان

نه ، این بدان معنی نیست که دهانه رحم شما آنقدر هوشمند نیست! دهانه رحم "ناتوان" یعنی دهانه رحم در دوران بارداری خیلی زود باز شده است.

در حالت ایده آل ، دهانه رحم شما قبل از زایمان شروع به نازک و نرم شدن می کند ، بنابراین می توانید کودک خود را تحویل دهید. اما اگر دهانه رحم خیلی زود باز شود ، در معرض سقط جنین و زایمان زودرس هستید.

علائم زایمان زودرس

زایمان زودرس زمانی است که زایمان بین هفته های 20 تا 37 بارداری شما شروع می شود. بعید است که این اتفاق در 12 هفته اول بارداری رخ دهد ، اما اگر قبل از هفته 37 علائم زایمان مانند انقباضات ، کمر درد و ترشحات واژن را نشان می دهید ، ممکن است پزشک بخواهد از انجام فعالیت هایی که باعث پیشرفت زایمان شما می شود جلوگیری کنید.

جفت سرراهی

جفت به طور معمول در قسمت بالا یا کنار رحم تشکیل می شود ، اما هنگامی که در زیر آن ایجاد می شود - قرار دادن آن مستقیم بر روی دهانه رحم - این وضعیتی ایجاد می کند به نام جفت سرراه.

اگر جفت سرراه دارید ، ممکن است در تمام دوران بارداری خونریزی داشته باشید. در حین زایمان می توانید بیش از حد خونریزی کنید و در نتیجه خونریزی کنید.

سکس و سقط جنین

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اینکه آیا شما نیاز به دیدن پزشک خود دارید ، به مدت زمان بروز علائم و شدت آن بستگی دارد. خونریزی خفیف ، درد و گرفتگی بعد از رابطه جنسی معمولاً طبیعی است ، خصوصاً اگر 1 یا 2 روز پس از مقاربت برطرف شود.

خونریزی شدید ، درد یا گرفتگی شدید و سایر علائم عفونت ، مانند تب ، باید به پزشک شما گزارش شود. و البته ، اگر نگرانی دارید ، با پزشک خود تماس بگیرید - حتی اگر در هیچ یک از این دسته ها قرار نگیرند.

رابطه جنسی در سه ماهه اول بارداری همیشه راحت یا دلپذیر نیست اما مگر اینکه در معرض عوارض باشید ، بی خطر است. اگر به بیماری پزشکی مرتبط با بارداری مبتلا هستید ، نترسید از دکتر خود بپرسید که دقیقاً چه فعالیت های جنسی مجاز است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/