آیا امکان بارداری در دوران شیردهی وجود دارد؟

بارداری در دوران شیردهی

آیا امکان بارداری در دوران شیردهی امکانپذیر است؟ شاید شنیده باشید که مردم می گویند شیردهی یک پیشگیری از بارداری طبیعی بسیار عالی است و از درست بودن این سوال متعجب شده اند. در حالی که بسیاری از زنان در دوران شیردهی قاعدگی ندارند ، اما این بدان معنا نیست که در این مدت بارور نیستند و استفاده از برخی از وسایل پیشگیری از بارداری درصورتی که تمایل به جلوگیری از بارداری در روزهای شیردهی دارید ضروری است.

آیا امکان بارداری در دوران شیردهی وجود دارد؟

بله ، امکان شیردهی و بارداری همزمان وجود دارد. مادری که نوزاد آن زیر شش ماه است و منحصراً از شیر مادر تغذیه می کند ممکن است در این دوره قاعدگی نداشته باشد. اما هیچ راهی برای تعیین زمان آزاد شدن تخمک در بدن او و منجر به تخمک گذاری وجود ندارد. بنابراین احتمال باردار شدن در دوران شیردهی وجود دارد ، اگرچه ممکن است به مراتب کمتر باشد.

شیردهی چگونه بر بارداری تأثیر می گذارد؟

در نتیجه تحریک نوک پستانها در دوران شیردهی ، تولید هورمون پرولاکتین در بدن شما افزایش می یابد. مقادیر بالاتر پرولاکتین به معنی کاهش باروری شما است. این هورمون از تخمک گذاری جلوگیری کرده و قاعدگی را از بروز آن باز می دارد. سطح پرولاکتین در طول شب و بلافاصله پس از بیدار شدن در بالاترین حد است. اما ، مهم است که به یاد داشته باشید که ممکن است تخمک گذاری وجود داشته باشد حتی اگر هنوز جریان قاعدگی نداشته باشید.

علائم متداول بارداری در دوران شیردهی

اگر هنگام شیردهی باردار می شوید ، علائمی وجود دارد که ممکن است تجربه کنید:

تشنگی بیش از حد

ممکن است شما مرتبا احساس تشنگی کنید و این در دوران شیردهی معمول است زیرا کودک شما مایعات زیادی را که می خورید مصرف می کند. اما اگر در دوران شیردهی باردار هستید ، همانطور که نوزاد جدید نیز تشنگی شما را تشدید می کند. به مایعات نیاز دارند و این امر از بدن شما بیرون کشیده می شود.

خستگی

خستگی یکی از علائم رایج بارداری در دوران شیردهی است. درست همانطور که فکر می کنید سطح انرژی خود را به حالت عادی برمی گردانید ، با کمترین تلاش نیز احساس خستگی خواهید کرد. انجام کارهای ساده مانند لباسشویی یا شستن ظرف ها ممکن است برای شما زیاد باشد. در حالی که خستگی معمولاً با پایان مادران شیرده در اواخر سه ماهه اول شروع می شود ، این اتفاق می تواند در اوایل رخ دهد.

سینه های لطیف و دردناک

این یکی از علائمی است که احتمالاً شما آن را به شیردهی کودک خود نسبت می دهید. با این حال ، اگر به طور ناگهانی افزایش حساسیت پستانک را احساس کردید یا پس از شیردهی نوک پستان را بیش از حد دردناک و دردناک دید ، ممکن است بخواهید تست بارداری بدهید.

تولید شیر کاهش می یابد

اگر احساس می کنید که تولید شیر شما به طور قابل توجهی کاهش یافته و کودک شما حتی پس از تغذیه طبیعی نیز گرسنه مانده است ، ممکن است به دلیل بارداری در دوران شیردهی باشد. این اتفاق معمولاً پس از حدود دو ماه بارداری رخ می دهد اما در مراحل اولیه بارداری نیز نمی توان به طور کامل رد کرد. همچنین ، اگر باردار باشید ، طعم شیر مادر شما تغییر می کند و این ممکن است هنگامی مشخص شود که کودک شما از غذا دادن امتناع ورزد یا به نظر می رسد با کمی تردید از آن تغذیه می کند. برخی از نوزادان نیز ممکن است در اثر این تغییرات از شیر مادر خود را جدا کنند.

گرفتگی عضلات

گرفتگی هایی که در صورت بارداری رخ می دهد می تواند کاملاً شدید باشد. ممکن است به نظر برسد که انگار دوره شما شروع شده است ، اما این اتفاق هرگز نمی افتد و فقط گرفتگی ادامه دارد. این می تواند یک شاخص قوی از احتمال بارداری باشد به خصوص اگر همراه با لکه بینی در هنگام شیردهی باشد.

حالت تهوع یا تهوع صبحگاهی

اگر هنگام شیردهی باردار هستید ، احتمالاً تهوع و تهوع صبحگاهی این بار بیشتر خواهد بود. از این رو ، مهم است که اطمینان حاصل کنید که مانع از غذا خوردن شما نمی شود زیرا شما باید به طور همزمان به تغذیه دو نوزاد بپردازید و همچنین انرژی خود را حفظ کنید.

افزایش سطح گرسنگی

به عنوان یک مادر شیرده ، گرسنگی شما به طور قابل توجهی افزایش یافته است. اما اگر جهش ناگهانی در سطح گرسنگی شما همراه با برخی دیگر از علائم بارداری وجود داشته باشد ، احتمال اینکه باردار شوید باردار خواهید شد.

برجستگی در پستان

بارداری و همچنین تغییرات هورمونی زیادی که پس از زایمان رخ می دهد ، می تواند منجر به تشکیل انواع مختلف توده در پستان شما شود. این موارد می تواند از کیسه های شیر مسدود شده به نام گالاکتوسل گرفته تا کیست های پر از مایع و بافت فیبری باشد که به آن فیبروآدنوم نیز می گویند.

بارداری در دوران شیردهی

نکات بهداشتی برای مادر شیرده ، کودک متولد نشده و نوزاد تازه متولد شده

اگر در حین شیردهی به نوزاد خود متوجه شدید که باردار هستید ، جای نگرانی نیست. رعایت چند نکته ساده به شما اطمینان می دهد که نوزاد ، نوزاد متولد نشده و همه شما از سلامتی و سلامتی برخوردار باشید.

رژیم متعادل داشته باشید

برای اطمینان از برآورده شدن نیازهای تغذیه ای روزانه ، خوب غذا خوردن و برنامه ریزی مناسب رژیم غذایی مهم است. شما باید نه فقط خود ، بلکه همزمان دو فرد دیگر در حال رشد را تغذیه کنید. علاوه بر داشتن یک رژیم غذایی متعادل ، باید یک ویتامین قبل از تولد مصرف کنید و حداقل 500 کالری به رژیم روزانه خود اضافه کنید. این به این دلیل است که جنین برای رشد کافی حداقل به 300 کالری نیاز دارد. بقیه موارد برای جلوگیری از هرگونه قطع شیر در شیرخوار شما ضروری است.

خوب استراحت کنید

سطح انرژی شما احتمالاً بسیار کمتر از حاملگی منظم خواهد بود. این به این دلیل است که بدن شما در پرورش جنین نقش دارد در حالی که یک نوزاد تازه متولد شده را نیز تغذیه می کند. این کار باعث تلاش مضاعف شما خواهد شد و بدون اینکه کار زیادی انجام دهید مستعد خستگی خواهید بود. خوب استراحت کردن به شما کمک می کند خیلی بهتر با بارداری کنار بیایید.

یک موقعیت راحت انتخاب کنید

می توانید هنگام شیردهی دراز بکشید یا در وضعیت راحتی بنشینید. این به شما کمک می کند تا استراحت کاملاً شایسته ای را پشت سر بگذارید ، چیزی که هنگام مراقبت از یک نوزاد به مقدار زیادی به آن احتیاج دارید ، آن هم با داشتن یک نوزاد جدید. با این حال ، اگر دراز کشیدن را انتخاب کردید ، اطمینان حاصل کنید که هنگام شیردهی به روی کودک خود نخوابید.

هیدراته بمانید

تغذیه با شیر مادر می تواند مایعات بدن شما را از بین ببرد و مهم است که همیشه بدن خود را مرطوب نگه دارید. هنگام بارداری ، این مسئله اهمیت بیشتری پیدا می کند زیرا کمبود آب بدن منجر به ایجاد سرگیجه می شود و برای رشد جنین مضر است. بنابراین ، اطمینان حاصل کنید که هر روز ، به ویژه در تابستان ، مقدار زیادی آب ، آب میوه ، میلک شیک و مایعات سالم دیگر بنوشید.

از مراقبت مناسب از نوک پستان اطمینان حاصل کنید

افزایش سطح هورمون ها ، به ویژه استروژن و پروژسترون ، می تواند نوک سینه شما را زخم کند. شیردهی را به این موارد اضافه کنید و احتمال خشک شدن یا ترک خوردگی نوک پستان بیشتر است. در صورت عدم مراقبت کافی از نوک سینه ها ، این امر می تواند منجر به عفونت باکتریایی شود. استفاده از محافظ نوک پستان یا پمادهای مخصوصی که برای این منظور در نظر گرفته شده اند ممکن است خیال شما را راحت کند. با پیشرفت بارداری ممکن است درد کاهش یابد و در عرض چند هفته احساس بهتری داشته باشید.

در صورت نیاز کودک را از شیر بگیرید

اگر متوجه شدید که علائم بارداری شما رو به وخامت گذاشته یا باعث ناراحتی شدید و تأثیر سوء آن بر سلامتی شما می شود ، ممکن است بخواهید کودک خود را از شیردهی جدا کنید. می توانید تعداد فیدها را کاهش دهید و بقیه اوقات را با فرمول تکمیل کنید. اگر کودک شما بیش از نیم سال دارد ، می توانید به آرامی شروع به افزایش مصرف مواد جامد کنید و بنابراین ، به تدریج شیردهی را به طور کامل متوقف کنید. برخی از کودکان ممکن است وابستگی عاطفی به شیردهی داشته باشند نه اینکه یک نیاز غذایی باشد. در این حالت ، پیوندهای عاطفی با فرزند خود را از راه های دیگر برای جبران کمبود شیردهی افزایش دهید.

آیا در دوران بارداری شیردهی بی خطر است؟

ممکن است در مورد ایمنی شیردهی در دوران بارداری تعجب کنید زیرا دانش عمومی است که شیردهی می تواند باعث انقباضات رحمی شود. انقباضات رحمی در برخی موارد می تواند باعث زایمان زودرس شود. اما لازم نیست زیاد نگران این موضوع باشید زیرا در بارداری سالم مشکلی نیست. شیردهی هورمون اکسی توسین را آزاد می کند ، همان چیزی است که منجر به انقباضات رحمی می شود. با این حال ، از آنجا که هورمون در مقادیر بسیار کمی آزاد می شود ، بعید است منجر به انقباضاتی شود که می تواند باعث زایمان زودرس شود.  چنین انقباضات خفیفی برای نوزاد متولد شده بی ضرر است و همچنین بعید است سقط جنین شود. با این حال ، مواردی وجود دارد که ممکن است پزشک به شما توصیه کند شیردهی را متوقف کنید. این موارد به شرح زیر است:

  •  در این مورد خطر سقط جنین وجود دارد
  • اگر بی کفایتی دهانه رحم مستند باشد
  • پس از سه ماهه دوم بارداری ، زمانی که نیازهای نوزاد متولد شده به طور قابل توجهی افزایش می یابد و می تواند شما را به راحتی خسته کند
  • در سه ماهه آخر بارداری که تحریک پستانک می تواند منجر به انقباض شود
  • اگر هنگام شیردهی باردار می شوید ، مهم است که نیازهای خود و نیازهای جنین و فرزند متولد شده خود را با یکدیگر مقایسه کنید

تصمیم در مورد اینکه آیا بهتر است به شیردهی ادامه دهید یا نه ، کاری است که باید پس از ارزیابی همه جوانب انجام دهید. شرایط فردی شما نیز در تصمیماتی که می گیرید و انتخاب هایی که می کنید نقش اساسی دارد. در نهایت ، مهم این است که هیچ گناهی یا پشیمانی در مورد هر یک از این موارد در آینده نداشته باشید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/