آیا تنگی نفس در بارداری خطرناک است؟ | دلایل و درمان

تنگی نفس در بارداری

با پیشرفت بارداری ، ممکن است خانمی پس از انجام کارهای معمول مانند بالا رفتن از پله ها در نفس کشیدن مشکل داشته باشد. طبق مطالعه ای در سال 2015 ، تخمین زده می شود که 60 تا 70 درصد زنان در دوران بارداری دچار تنگی نفس می شوند. پزشکان معمولاً علت این امر را فشار آوردن رحم به سمت بالا بر روی ریه ها و تنفس دشوار می دانند.

این مقاله به بررسی این دلیل و سایر دلایل احتمالی تنگی نفس در دوران بارداری می پردازد. ما همچنین به استراتژی های مقابله و زمان مراجعه به پزشک اشاره می کنیم.

دلایل تنگی نفس در بارداری

در حالی که تنگی نفس یکی از علائم رایج بارداری است ، اما همیشه نمی توان یک دلیل خاص را برای پزشک مشخص کرد. به نظر می رسد تنگی نفس در بارداری به عوامل مختلفی مربوط می شود ، از رحم در حال رشد گرفته تا تغییر در تقاضای قلب. برخی از زنان ممکن است تقریباً بلافاصله متوجه تغییراتی در تنفس خود شوند ، در حالی که برخی دیگر اختلافاتی را در سه ماهه دوم و سوم مشاهده می کنند.

 سه ماهه اول

جنین برای ایجاد تغییرات تنفسی در یک زن باردار لازم نیست خیلی بزرگ باشد. دیافراگم ، یک نوار بافتی عضلانی است که قلب و ریه ها را از شکم جدا می کند ، در سه ماهه اول بارداری تا 4 سانتی متر افزایش می یابد. حرکت دیافراگم به پر شدن ریه ها در هوا کمک می کند. در حالی که برخی از خانم ها ممکن است از تغییر در میزان نفس کشیدن عمیق آگاه نباشند ، اما برخی دیگر نمی توانند نفس عمیق بکشند. پروژسترون نقش اساسی در رشد جنین دارد. این ماده همچنین یک محرک تنفسی است ، به این معنی که باعث سریع شدن تنفس فرد می شود. میزان پروژسترون در بدن زنان در طول بارداری افزایش می یابد. در حالی که تنفس سریع لزوماً باعث تنگی نفس در بارداری نمی شود ، برخی از زنان ممکن است تغییراتی در الگوی تنفس مشاهده کنند.

سه ماهه دوم

زنان باردار ممکن است در سه ماهه دوم تنگی نفس محسوس تری تجربه کنند. رحم در حال رشد معمولاً در سه ماهه دوم به تنگی نفس کمک می کند. با این حال ، برخی تغییرات در عملکرد قلب نیز می تواند باعث نفس نفس زدن شود. میزان خون در بدن زنان در دوران بارداری به طور قابل توجهی افزایش می یابد. قلب باید بیشتر پمپ کند تا این خون را از بدن و به جفت منتقل کند. افزایش حجم کار بر روی قلب می تواند احساس تنگی نفس در خانم باردار ایجاد کند.

 سه ماهه سوم

در سه ماهه سوم ، بسته به موقعیت سر کودک در حال رشد ، تنفس ممکن است آسان تر یا دشوارتر شود. قبل از اینکه کودک شروع به چرخش و افتادن بیشتر در لگن کند ، مادر ممکن است احساس کند سر کودک مانند زیر دنده است و دیافراگم را فشار می دهد که باعث می شود نفس کشیدن سخت شود. این نوع تنگی نفس در بارداری معمولاً بین هفته های 31 تا 34 اتفاق می افتد.

نفس تنگی در دوران بارداری

دلایل دیگر تنگی نفس در بارداری

اگر یک خانم باردار دچار تنگی نفس شدید است ، صحبت با پزشک ضروری است. در حالی که تغییرات حاملگی می تواند تا حدی باعث نفس نفس شود، سایر شرایط پزشکی نیز می تواند در بروز این مشکل نقش داشته باشد. این موارد شامل:

  •  آسم: بارداری ممکن است علائم آسم موجود را بدتر کند. هر فرد مبتلا به آسم باید با پزشک در مورد درمان های ایمن در دوران بارداری مانند استنشاقی ها یا داروها صحبت کند.
  • کاردیومیوپاتی پریپارتوم: این نوعی نارسایی قلبی است که می تواند در دوران بارداری یا بلافاصله پس از زایمان رخ دهد. علائم شامل تورم مچ پا ، فشار خون پایین ، خستگی و تپش قلب است. ممکن است بسیاری از زنان در ابتدا علائم خود را به بارداری نسبت دهند ، اما این بیماری می تواند به طور جدی بر سلامت زن تأثیر بگذارد و اغلب نیاز به درمان دارد.
  • آمبولی ریوی: آمبولی ریوی هنگامی رخ می دهد که لخته خون در شریان ریه ها گیر کند. آمبولی می تواند به طور چشمگیری بر تنفس تأثیر بگذارد و باعث سرفه ، درد قفسه سینه و تنگی نفس شود.

درمان تنگی نفس در بارداری

احساس تنگی نفس می تواند ناراحت کننده باشد و فعالیت بدنی فرد را محدود کند. خوشبختانه چندین مرحله وجود دارد که زنان باردار برای راحت تر شدن تنفس می توانند انجام دهند ، از جمله:

  •  تمرینات بدنی اجازه می دهد تا جایی که ممکن است رحم از دیافراگم دور شود.
  • کمربندهای نگهدارنده بارداری می توانند تمرین وضعیت بدنی را آسان تر کنند. این کمربندها در فروشگاه های تخصصی و آنلاین موجود است.
  • خوابیدن با بالشهایی که قسمت فوقانی پشت را پشتیبانی می کنند ، که می تواند باعث شود گرانش، رحم را به سمت پایین بکشد و فضای بیشتری برای ریه ها ایجاد کند. در این حالت کمی کج شدن به سمت چپ نیز می تواند به حفظ رحم از آئورت کمک کند ، شریان اصلی که خون اکسیژنه را از طریق بدن حرکت می دهد. 
  • تمرین روشهای تنفس که معمولاً در زایمان استفاده می شود ، مانند تنفس لاماز. تمرین این روش ها در دوران بارداری ممکن است به زن کمک کند تا از آنها در دوران زایمان نیز استفاده کند. 
  • گوش دادن به بدن و کاهش سرعت در صورت لزوم.

در صورت دشوار شدن تنفس ، استراحت و استراحت بسیار مهم است. در مراحل بعدی بارداری ، یک زن ممکن است نتواند همان میزان فعالیت بدنی قبلی را انجام دهد. اگر یک زن بیماری پزشکی زمینه ای دیگری دارد که باعث تنگی نفس می شود ، رعایت توصیه های پزشک در مورد درمان ضروری است.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در حالی که بسیاری از زنان در دوران بارداری دچار تنگی نفس می شوند ، برخی از علائم نیاز به درمان دارند. زنان باردار باید علائم زیر را فوراً تحت درمان پزشکی قرار دهند: 

  • لب های آبی و کبود، انگشتان دست یا انگشتان پای آبی
  • تپش قلب یا ضربان قلب فوق العاده زیاد
  • درد هنگام تنفس
  • تنگی نفس شدید که به نظر می رسد در حال بدتر شدن است
  • خس خس سینه

اگر تنگی نفس به خصوص آزار دهنده است یا کسی برای اولین بار آن را تجربه می کند ، باید با پزشک صحبت کند. پزشک ممکن است بخواهد آزمایشات تصویربرداری مانند سونوگرافی روی پاها را انجام دهد تا لخته خون را بعنوان علت احتمالی رد کند.

تنگی نفس در دوران بارداری خطرناک است؟

نفس تنگی در بارداری بیشتر اوقات خطرناک نیست و یکی از علائم رایج در دوران حاملگی است اما اگر نشانه‌هایی مانند لب یا انگستان آبی و کبود، تپش قلب بسیار زیاد، درد هنگام تنفس و خس خس سینه داشتید هرچه سریعتر برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/