احتمال سقط در دوران بارداری

l01

سقط و عوارض جانبی آن از استرس های بزرگ دوران بارداری است. آیا ممکن است هر خانم بارداری سقط را تجربه کند؟ احتمال سقط چقدر است؟ انواع سقط کدام است؟ دلایل بروز آن چیست؟ برای گرفتن پاسخ سوالات ذکر شده در ادامه با ما باشید.

سقط و انواع آن

سقط جنین از نظر علمی به معنی از دست رفتن محصولات حاملگی قبل از هفته 20 بارداری می باشد، اما در اصطلاح عامیانه به ختم بارداری و  از دست رفتن جنین در اوایل بارداری سقط گفته می شود. معمولا پزشکان این اصطلاح را برای از بین رفتن جنین در سه ماهه اول استفاده می کنند.

سقط جنین انواع مختلفی دارد. به صورت کلی ممکن است سقط خودبه خودی باشد و یا به صورت عمدی انجام شود. در مورد سقط عمدی گاهی اوقات زیر نظر پزشک و به دلایل پزشکی انجام می شود و در مواردی هم بدون وجود دلایل پزشکی فرد خودش تصمیم به اتمام بارداری گرفته و سقط را بنا به تمایل خود انجام می دهد. ناگفته نماند که این مورد می تواند با عوارض جبران ناپذیری همراه باشد.

احتمال سقط

سقط جنین امری شایع است. در مورد احتمال سقط در دوران بارداری می توان گفت تقریبا در 25 درصد بارداری ها سقط اتفاق می افتد. اما اصولا خانم باردار نمی تواند به راحتی با این امر کنار بیاید. بنابراین گاهی اوقات عوارض روحی و روانی خاص برای مادر و همچنین پدر به دنبال دارد.

در بعضی موارد به خاطر شرایط پیش آمده در بارداری سقط قابل پیشگیری نبوده و حتما اتفاق می افتد. در برخی موارد این سقط به صورت ناقص می باشد که نیاز به مداخله پزشکی و پیگیری دارد. در مقابل آن سقط کامل را داریم که کل محصولات بارداری به طور کامل تخلیه می شود.

در موارد دیگر فرد بدون اطلاع از بارداری دچار سقط می شود و یا سقط بدون هیچ علائمی اتفاق می افتد که به آن سقط فراموش شده گفته می شود. در مواردی هم شاهد هستیم که فرد دچار سقط مکرر می شود و در بارداری های پی در پی محصول بارداری سقط خواهد شد.

علائم و دلایل سقط

سقط جنین معمولا با علائمی از جمله خونریزی، دردهای انقباضی، کمر درد، لکه بینی، دل درد و ... همراه است. بنابراین در صورت داشتن این علائم در سه ماه اول بارداری حتما به پزشک خود مراجعه کنید. معمولا داروهایی برای از بین بردن این علائم و پیشگیری از سقط تجویز می شود. همچنین پزشک از شما می خواهد استراحت کنید، کار سنگین انجام ندهید، نزدیکی نداشته باشید، استراحت کنید و از مصرف سرخود داروها و جوشانده خودداری کنید.

دلایل بروز سقط متفاوت است. از جمله این دلایل می توان به حاملگی پوچ، مرگ داخل رحمی، بارداری مولار، اختلالات کروموزومی و برخی بیماری های ژنتیکی، شرایط زندگی مادر و قرار گرفتن در معرض برخی تشعشعات و ترکیبات شیمیایی، تروما و ضربه ناگهانی، مصرف برخی داروهای شیمیایی و گیاهی، عوارض بارداری مثل دیابت و فشار خون، ناهنجاری ساختاری رحم مثل رحم دوشاخ، اختلال ایمنی بدن مادر، بیماری های زمینه ای، عفونت درمان نشده و ...اشاره کرد.

با توجه به موارد ذکر شده در صورت داشتن علائم سقط حتما باید به پزشک مراجعه شود و تا جای ممکن از بروز سقط جلوگیری شود. در مواردی که علت سقط نامشخص است معمولا پزشک شما محصولات سقط را جهت آزمایش به مراکز پاتولوژی ارسال می کند تا از بروز مجدد آن در بارداری های بعدی جلوگیری شود.

روند رخ دادن سقط

اگر جنین دارای یک سری از مشکلات و اختلالات باشد که در طی غربالگری و آزمایشات مشخص شده است، پزشک تا قبل از 19 هفته یعنی زمان سقط قانونی با یکی از روش های پیشنهادی سقط را تجویز می کند. به طور معمول این کار در بیمارستان و زیر نظر پزشک انجام می شود. تنها در مواردی که سقط به صورت ناقص بوده و یا پزشک تشخیص می دهد که ممکن است سقط با مراقبت در خانه اتفاق بیافتد، به شما توصیه می کند در منزل بمانید و در صورت مشاهده علائم سقط و یا وقوع آن، به مراکز درمانی مراجعه کنید.

به هیچ عنوان توصیه نمی شود از داروهای سقط در منزل و بدون تجویز پزشک استفاده شود. زیرا سقط های سرخود و بدون تشخیص و نظارت پزشک، عوارض جبران ناپذیری به دنبال دارد. در بعضی موارد، سقط با داروهای شیمیایی و در موارد دیگری با استفاده از دستگاه ها و تجهیزات پزشکی انجام می شود. پزشک شما با توجه به سن بارداری و بررسی موارد دیگر روش مناسب سقط را انتخاب می کند.

بعد از سقط

بعد از انجام سقط مادر باید با انجام سونوگرافی وضعیت پاک شدن رحم از بقایا و محصولات حاملگی را بررسی کند. اگر بقایا کوچک باشد، معمولا با استفاده از برخی داروها، بقایا دفع خواهند شد. اما در صورت سقط ناقص یا رویت بقایا با حجم زیاد، ممکن است عمل کورتاژ یا ساکشن توسط پزشک درخواست شود. همان طور که گفته شد، در مواقعی که علت سقط ناشناخته باشد یا پزشک ضروری بداند، بقایا یا محصولات جهت بررسی بیشتر به پاتولوژی ارسال می شود.

برخی مراقبت ها بعد از سقط ضروری می باشد. ممکن است تا چند وقت درگیر خونریزی بعد از سقط باشید. از این رو در نظر داشته باشید بعد از سقط حتما استراحت کرده و کار سنگین انجام ندهید. همچنین تا اتمام خونریزی از نزدیکی اجتناب کنید. فراموش نکنید با توجه به نوع و علت سقط بین 3 تا 6 ماه و گاها 12 ماه تا اقدام بعدی برای بارداری صبر کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/