راهنمای کامل ماه چهارم بارداری + نکات مهم | شنیدن صداها توسط جنین

ماه سوم بارداری

با ورود به ماه چهارم بارداری شما به نقطه امنی رسیده اید و می توانید یک نفس راحت بکشید. سه ماهه اول بارداری معمولا روزهای پر استرسی را برای مادر رقم می زند اما با گذراندن این سه ماه کمی از استرس ها و اضطراب های اولیه برای از دست دادن جنینتان کاسته می شود و شور و شوق بارداری را به خوبی احساس می کنید.

مادر در ماه چهارم بارداری

در این ماه برای آرام شدن عضلات لگن در بدن هورمون پروژسترون تولید می شود. رحم به اندازه یک گریپ فروت شده و شکم تا حدی بزرگ می شود و ممکن است دیگران با دقت به آن به باردار بودنتان پی ببرند. همچنین در این ماه دور کمر مادر هم تا حد زیادی افزایش پیدا می کند.

علائم بارداری در ماه چهارم بارداری

  • یبوست: افزایش سطح پروژسترون روند هضم را تغییر می دهد و باعث تاخیر در حرکات روده و یبوست می شود. نوشیدن آب زیاد و داشتن رژیم غذایی پر فیبر می تواند این ناراحتی را کاهش داده و هضم را آسان کند. اضافه کردن روغن زیتون به سالاد و آلو به رژیم غذایی شما می تواند کمک کننده به یبوست باشد. اگر بارداری شما طبیعی و بدون عارضه است ، پیاده روی 30 دقیقه در روز راهی مناسب برای رفع یبوست است.
  • تکرر ادرار: رحم در حال رشد شما فشار اضافی به مثانه وارد می کند. بنابراین ممکن است شما تکرار ادرار داشته باشید. در صورت وجود تب یا درد در هنگام ادرار یا کمر درد شکم ، با پزشک خود مشورت کنید.
  • تنگی نفس: شکم در حال رشد شما ممکن است به ریه ها فشار وارد کند و تنفس صحیح را دشوار کند. اگر تنگی نفس باعث اختلال در قعالیت ها شد به پزشک متخصص مراجعه کنید.
  • سوزش سر دل: با بزرگ شدن شکم، فشار بیشتری بر دستگاه گوارش وارد می شود. این همچنین می تواند اسیدهای معده را به سمت بالا سوق دهد و باعث سوزش سر دل شود. تغییرات رژیم غذایی می تواند به کاهش سوزش سردل کمک کند.
  • خونریزی لثه ها: هورمون های بارداری لثه ها را نرم کرده و حساسیت آنها را افزایش می دهد. این موضوع می تواند در هنگام مسواک زدن باعث التهاب و خونریزی لثه شود که باید به پزشک مراجعه کنید.
  • خون دماغ: افزایش خونرسانی در بینی فشار بیشتری به رگ های خونی داخل بینی وارد می کند. این موضوع ممکن است باعث پارگی رگ های دماغ شود.
  • ترشحات واژن: تغییرات هورمونی می تواند باعث ترشحات سفید رنگی از واژن شود.
  • تورم دست و پا: تورم در پاها و مچ پا احتمالاً از ماه چهارم بارداری ایجاد می شود که ممکن است تا زمان زایمان شما ادامه یابد. استراحت و جلوگیری از ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی می تواند به کاهش تورم کمک کند.

جنین در ماه چهارم بارداری

در حالیکه شما تغییرات بالا را حس می کنید جنین شما هم در حال تغییر و رشد است. حالا دیگر جنین شکل یک انسان واقعی را پیدا کرده و حتی می تواند دست و پاهایش را تکان دهد. جنین دوست دارد در روز چهار بار یا حتی بیشتر حرکت کند، شما ممکن است این حرکات را به صورت نرم و ظریف یا تیزتر احساس کنید.

قد و وزن جنین در ماه چهارم بارداری

در این ماه جنین معمولا به اندازه یک پرتقال است و وزنش به 170 گرم و قدش به 15 تا 16 سانتی متر رسیده است.

 جنین در ماه سوم بارداری

کدام اندام های جنین در ماه چهارم رشد می کند؟

گوش ها، چشم ها، بینی و موی جنین رشد بیشتری پیدا می کنند. گوش بیرونی بیشتر توسعه پیدا می کند و گردن شکل کامل می گیرد. ریه ها به عنوان اندام های تنفسی شروع به توسعه می کنند اما هنوز عملکردی ندارند. مژه ها رشد می کنند و با رشد بیشتر پاها و بازو دم جنین کاملا از بین می رود.

نگرانی های رایج در ماه چهارم بارداری

  • از نوشیدن الکل خودداری کنید زیرا می تواند سندرم الکل جنین (FAS) را ایجاد کند.
  • از تمیز کردن بستر گربه و سگ خودداری کنید، زیرا این امر می تواند خطر آلرژی و توکسوپلاسموز را افزایش دهد.
  • از حمام، سونا وان استفاده نکنید زیرا درجه حرارت بالا برای جنین در حال رشد خطرناک است.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید زیرا کسانی که سیگار می کشند احتمالاً نوزادانی با وزن کم به دنیا می آورند که بیشتر در معرض خطر معلولیت هستند.

مراقبت های ماه چهارم بارداری

  • تمرینات منظم ورزشی را بعد از تایید پزشک ادامه دهید. برای ترویج زایمان ایمن و آسان ، به پیاده روی منظم ، یوگا ، شنا یا هر تمرین دیگری که مورد نظر شماست بروید.
  • برای راحتی ، به سمت چپ خود بخوابید و از کوسن هایی در اطراف و بین پاهای خود استفاده کنید. این کار می تواند خون رسانی به جنین در حال رشد را بهبود بخشد.
  • برخی از لباس های زایمان را بخرید زیرا ماهیچه های شکمی شما به سرعت شروع به کشش می کنند. اکنون لباس های معمولی شما ممکن است تنگ و ناراحت کننده باشد.
  • داشتن رابطه جنسی به دلیل حفظ صمیمیت با همسرتان بسیار مهم است. با این حال ، توصیه های پزشک خود را از قبل انجام دهید.
  • برای جلوگیری از عوارض دهان و خونریزی لثه، به طور منظم معاینه دندانپزشکی انجام دهید.

آزمایش های ماه چهارم بارداری

  • غربالگری سه ماهه دوم: بین هفته های 15 تا 17 این غربالگری برای تشخیص اختلالات ژنتیکی و مادرزادی انجام می شود.
  • آزمایش DNA آزاد جنینی: این آزمایش معمولا بعد از هفته دهم توصیه می شود و برای مادرانی که بارداری پرخطر دارند استفاده می شود.
  • آزمایش آمینیوسنتز: در این آزمایش پزشک یک سوزن به شکم شما وارد می کند و مقداری از مایع اطراف جنین را برمی دارد تا احتمال اختلالات کروموزومی و نقص های مادرزادی بررسی شود.

در ماه چهارم بارداری چه بخوریم؟

مواد غذایی غنی از آهن، زینک و کلسیم در این ماه از بارداری به مادران توصیه می شود. خوردن میوه های تازه و سبزیجات سالم هم جز جدانشدنی تغذیه در ماه چهارم بارداری است.

ورزش در ماه چهارم بارداری

پیاده روی و یا دوی سبک، شنا، یوگا و انجام ورزش های سبک وزنه ای در این ماه از بارداری قابل انجام است. اینها ورزش‌های ایمنی در سه ماه دوم بارداری محسوب می شوند.

یوگا در بارداری 

نکاتی برای پدران در ماه چهارم بارداری

پدر آینده نیز باید کارهای خاصی را انجام دهند تا درک کند که مادر باردار از چه روزهایی عبور می کند. چند کاری که شما می توانید انجام دهید شامل:

  • در کارهای خانه کمک کنید ، زیرا ممکن است مدیریت خانه و کار برای همسرتان مشکل شود.
  • تغییرات فیزیولوژیکی و روانی همسرتان و نحوه پیشرفت کودک در طی دوران بارداری را درک کنید.
  • در مورد ترس ها و احساسات همسرتان با او و پدران دیگر بحث کنید و نکات مفیدی را کسب کنید.

نکات کلیدی ماه چهارم

  1. حتما آزمایش های غربالگری خودتان را انجام دهید
  2. می توانید اتاق کودکتان را از این ماه آماده کنید
  3. بیشتر به خودتان برسید و نگرانی ها را پشت سر بگذارید

توصیه های معنوی در ماه چهارم بارداری

هرروز بر دو عدد انجیر سوره والتین بخواند و آن را ناشتا بخورید. خوب است بدانید که نام کودک را بهتر است قبل از چهار ماه و ده روز انتخاب کنید.

توصیه‌شده است که در این دوران 40 شب جمعه و یا 40 شب، سوره‌های حدید، حشر، تغابن، جمعه و صف را قبل از خواب بخوانید. اگر می‌خواهید خودتان و فرزندتان پوستی زیبا، شاداب و لطیف داشته باشید آب آناناس را همراه با یک قاشق عسل بخورید.

سوالات متداول در ماه چهارم بارداری

آیا در این ماه جنسیت جنین مشخص می شود؟

برای تعیین جنسیت جنینتان هنوز زود است و باید چند هفته دیگر هم صبر کنید.

خطر سقط جنین در ماه چهارم وجود دارد؟

با گذر از سه ماهه اول خطر سقط جنین بسیار کمتر شده اما باز هم احتمال سقط جنین در این ماه به دلیل مشکلات کروموزومی وجود دارد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/