راهنمای کامل ماه دوم بارداری + نکات مهم | خطر سقط جنین

ماه دوم بارداری جنین شما حالا اندام هایش شروع به رشد کرده اما خطر سقط جنین در این ماه وجود دارد

در ماه دوم شما از حاملگی خود به وسیله تست های بارداری و آزمایش مطمئن شده‌اید و خودتان را برای روزهای شیرین و البته سخت آینده آماده می‌کنید. سه ماهه اول بارداری مهم‌ترین زمان از حاملگی شما برای جنین است و باید مراقبت‌های ویژه‌ای داشته باشید تا مبادا با بی احتیاطی اتفاقی برای جنینتان رخ دهد.

مادر در ماه دوم بارداری

در این ماه از بارداری رحم شما به اندازه یک پرتقال است و هنوز تغییر محسوسی در بدن و به ویژه شکم شما ایجاد نشده است. با این حال تغییرات درون بدن شما ادامه دارد و ممکن است این تغییرات علائم ظاهری هم داشته باشند. در این ماه تخمدان‌ها همچنان به تولید پروژسترون ادامه می‌دهند زیرا برای حفظ بارداری این هورمون ضروری است. این ترشح هورمون گردش خون بدن شما را هم افزایش می دهد.

علائم ماه دوم بارداری

برخی از علائم مختص ماه دوم هستند و برخی علائم تا پایان بارداری با شما خواهند بود که نباید نگران هیچکدام از اینها باشید زیرا این علائم برای همه مادران به وجود می آید.

  • حالت تهوع صبحگاهی: تهوع و استفراغ در سه ماهه اول بارداری طبیعی است. ممکن است حالت تهوع در صبح یا زمان‌های دیگری از روز تجربه کنید. تهوع صبحگاهی حدودا از هفته اول شروع می شود و در ماه دوم یا سوم فروکش می کند.
  • تکرر ادرار: در این ماه مراجعه شما به توالت افزایش پیدا می کند زیرا بدن شما هورمون گنادوتروپین انسانی ترشح می کند که موجب تحریک ادرار می شود. افزایش مصرف مایعات برای رفع نیازهای بدن هم یکی دیگر از دلایل تکرر ادرار است.
  • نوسانات روحی: از زمانی که هورمون‌های بارداری در بدن شما ترشح می شود شما نوسانات روحی و اخلاقی را تجربه خواهید کرد. یک لحظه ممکن است شاد و لحظه ای دیگر غمگین باشید. همین نوسانات ممکن است روی روابط عاطفی و خانوادگی‌تان تاثیرگذار باشد.
  • ویار: تغییرات هورمونی همراه با کمبود مواد غذایی باعث می شود که شما هوس های غذایی مختلفی داشته باشید. ممکن است غذاهایی که اصلا دوست نداشتید را دلتان بخواهد و یا از غذاهای دلخواهتان متنفر شوید! تا زمانی که این ویارها برای جنین ضرری نداشته باشد، مشکلی وجود ندارد.
  • یبوست: تغییرات هورمونی و جسمی بر عملکرد دستگاه گوارش ما تاثیر می گذارد. هورمون پروژسترون خواص آرامبخشی ماهیچه ها را دارد که روند هضم را کندتر می کند و باعث یبوست می شود.
  • سوزش سردل: جنین در حال رشد شما به معده فشار می آورد و باعث سوزش سردل و رفلاکس اسید معده می شود.
  • سردرد و سرگیجه: تغییر سطح هورمون ها و فشار خون در بارداری منجر به سردرد و سرگیجه می شود.
  • دردناک شدن سینه‌ها: در ماه دوم بارداری وضعیت سینه تغییر می کند و دردناک می شود. با افزایش وزن در بارداری سینه ها نیز برای شیردهی بزرگ می شوند و هاله دور نوک سینه تیره تر می شود.
  • خستگی: از نشانه های اولیه بارداری خستگی ناشی از تغییرات هورمونی در بدن است.

جنین در ماه دوم بارداری

ماه دوم زمانی است که جنین در هر دقیقه یک میلیون سلول ایجاد می کند و تمام اندام های اصلی شروع به شکل گیری می کنند. سونوگرافی در این ماه اولین مرحله از وجود جنین را نشان می دهد. جنین مانند یه لوله خمیده با یک سر و یک دم در انتها دیده می شود.

قد و وزن جنین در ماه دوم بارداری

جنین حالا به اندازه یک بلوبری شده و مانند یک انسان مینیاتوری است. قد جنین در این ماه حدود سه سانتی متر و وزنش هم کمتر از 28 گرم است.

جنین در ماه دوم بارداری

کدام اندام های جنین در ماه دوم رشد می کند؟

چشم ها، گوش های خارجی، پلک و لب فوقانی شروع به شکل گیری می کنند. قلب، کبد و انگشتان جنین توسعه پیدا می کنند و دستگاه تناسلی شروع به رشد می کند اگرچه هنوز جنسیت مشخص نیست. سیستم عصبی، ریه، معده و لوزالمعده به طور چشمگیری توسعه پیدا می کنند.

اندام حسی شامل عصب بینایی، گوش و زبان و نوک بینی هم در حال رشد هستند.

نگرانی های رایج در ماه دوم بارداری

در ماه دوم جنین به سرعت رشد می کند اما این مرحله، مرحله حساسی از بارداری است و باید علاوه بر نگرانی های رایج مراقبت های ویژه ای داشته باشید.

  • لکه بینی یا خونریزی: این خونریزی می تواند نتیجه لانه گزینی، رابطه جنسی سخت یا سقط جنین زودرس باشد.
  • رگ های واریسی: رگ های واریسی به صورت متورم در بالای پاها دیده می شوند که با بارداری های مکرر بدتر می شود.
  • عفونت: به دلیل تغییرات گسترده در بدن ممکن است دچار عفونت های مختلف در این ماه شوید.

مراقبت های ماه دوم بارداری

بسیاری از خانم ها از سقط جنین در این ماه به شدت می ترسند و به همین دلیل از بازگو کردن بارداری خود اجتناب می کنند. در این ماه از بارداری به خودتان استرس ندهید و بیشتر از قبل استراحت کنید. به هیچ وجه اجسام سنگین بلند نکنید و از ورزش های سنگین هم دوری کنید.

آزمایش های ماه دوم بارداری

برخی از خانم های آزمایش های ماه اول بارداری را در ماه دوم انجام می‌دهند اما اگر شما آزمایشاتی نظیر گروه خونی، BT، CT، اوره، قند خون و آزمایش ادرار را انجام داده‌اید باید بازهم در این ماه برای ویزیت به متخصص مراجعه کنید.

در ماه دوم بارداری چه بخوریم؟

مصرف میوه و سبزی و گوشت حبوبات در این ماه از بارداری کاملا ضروری است. کلسیم برای ساخت دندان و استخوان ها ضروری است و لبنیات و شیر منبع غنی کلسیم هستند. البته شما باید اطلاع کاملی از تغذیه در ماه دوم بارداری داشته باشید.

ورزش در ماه 2 بارداری

برخلاف بسیاری از تصورها ورزش در بارداری برای مادر و جنین بسیار مفید است. در واقع ورزش کمک می کند شما دوران بارداری بهتری داشته باشید و زایمانتان راحت تر شود. تمامی حرکات ورزشی در سه ماهه نخست بارداری مجاز است مگر اینکه ورزش حاصی باعث ایجاد درد و آسیب در بدن شما بشود. در هنگام ورزش به افزایش دمای بدن و کاهش مایعات بدن حتما باید توجه داشته باشید.

ماه دوم بارداری

نکاتی برای پدران در ماه دوم بارداری

همسر شما در این ماه آسیب پذیرتر است و نوسانات خلقی باعث آزارش می شود. برای کمک به شریک زندگی تان به نکات زیر توجه کنید:

  • در کارهای خانه به او کمک کنید
  • عادت های غذایی و خواب خود را رعایت کنید
  • هرچیزی که همسرتان دوست دارد، بخورد را بخرید و در خانه نگه دارید
  • استرس این روزها را با سرگرمی های جدید و فضای شاد خانه از همسرتان دور کنید
  • اطلاعاتی درباره بارداری و نحوه مواجهه با آن کسب کنید

توصیه های معنوی در ماه دوم بارداری

سعی کنید در همه حال، آرامش خود را حفظ کنید و عصبانی نشوید. خواندن قرآن را فراموش نکنید و در صورت خستگی یا عدم توانایی، به‌صورت روزانه به نوار قرآن گوش کنید. توصیه می‌شود زیارت عاشورا را با صد لعن و صد سلام و دعای علقمه به مدت 40 روز بخوانید.

نکات کلیدی ماه 2 بارداری

  1. برای اعلام بارداری‌تان راه های جالب و سرگرم کننده پیدا کنید
  2. از این ماه برای خودتان چند دست لباس حاملگی خریداری کنید
  3. برای کسب اطلاعات بیشتر با یک متخصص زنان صحبت کنید

سوالات متداول در ماه دوم بارداری

خطر سقط جنین در این ماه چقدر است؟

نیمی از بارداری‌ها در ماه دوم به سقط جنین منجر می شود اما نباید نگران این مساله باشید و به جای نگرانی بیشتر استراحت کنید.

آزمایش های ماه دوم حاملگی چیست؟

اگر در ماه اول آزمایشاتی مانند گروه خونی، قند، اوره، BT، CT و ادرار را انجام نداده‌اید حتما باید در این ماه این آزمایش ها را انجام دهید.

جنسیت جنین در ماه دوم مشخص می شود؟

در این ماه اندام های جنسی شروع به رشد می کنند اما هنوز جنسیت جنین مشخص نشده است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/