خطرات دکلره مو در بارداری | علائم مسمومیت + راهکار

Untitled-1

روند رشد مو بر روی گونه‎ها، چانه و پشت لب‎ها، به طور کلی بعد از سه ماهه دوم از بارداری افزایش می‎یابد. آیا این اتفاق شما را نگران کرده است؟ خب شما تنها نیستید! بسیاری از مادران باردار نیز همانند شما، هنوز با تغییرات جسمی و روحی بدن خود نتوانسته اند کنار بیایند. پس، اگر شاهد افزایش موهای صورت خود هستید، بدانید که این اتفاق به دلیل تغییرات هورمونی در بدن شما رخ داده است. مطمئناً، شما هم مانند هر مادر بارداری دوست دارید احساس خوب همیشگی را درباره ی ظاهر خود داشته باشید و از شر آن همه موهای صورت خود خلاص شوید؛ اما آیا دکلره مو در بارداری بی خطر است؟ برخی از مادران باردار نیز تمایل دارند تا موهای سر خود را جهت تغییر رنگ کامل، دکلره کنند. آیا انجام این کار می‎تواند به سلامت خود مادر و جنین درون رحم او آسیب برساند؟ هیچ یافته ی علمی سفت و سختی در این باره وجود ندارد که ممکن است دکلره کردن مو باعث آسیب به جنین می شود؛ اما همیشه باید جانب احتیاط را در موارد شک برانگیز به خصوص زمانی که پای مواد شیمیایی به میان می آید رعایت کرد.

دکلره کردن موهای صورت در بارداری

 با اینکه تحقیقات زیادی به منظور بررسی تاثیر رنگ مو و ترکیبات شیمیایی آن بر روی جنین عوارض خاصی را نتیجه گیری نکرده است، اما به دلیل اینکه این موارد جذب پوست شده و سپس وارد جریان گردش خون و بعد به بدن جنین راه پیدا می کند، بهتر است جانب احتیاط را رعایت کرد و از دکلره مو در بارداری پرهیز کرد. هرچند سه ماهه ی اول بارداری را دوران حساسی نامیدیم، اما توصیه ی مامانم دات کام به شما این است که در تمام ماه های بارداری احتیاط کنید و از کارهایی مانند فر کردن، رنگ کردن، دکلره کردن و کراتینه کردن مو خودداری کنید. از آنجا که سیستم دفاعی، ترشحات هورمونی و کلا رویه ی فعالیتی بدن مادر در دوران بارداری پذیرای تغییراتی است به حدی که احتمال واکنش های آلرژیکی نسبت به موادی که در گذشته حسیاسیتی به آن نداشته اید؛ پس نمی توان نظر قطعی در مورد عدم خطر استفاده از پودر دکلره داد. اگر ممکن است این کارها را به پایان 9 ماهه بارداری موکول کنید و اگر خیلی ضروری است به سه ماهه ی دوم بارداری.

مواد شیمیایی به کار رفته از این محصولات خطرناک است، حتی رنگ های گیاهی موجود هم کاملا فاقد مواد شیمیایی نیستند. یکی از این مواد مضر که "پارافنیلن دی آمین" نامیده می شود، به راحتی از پوست عبور کرده و به شریان های خونی شما راه پیدا می کنند. با همه این توصیفات، اگر می‎خواهید موهای صورت خود را دکلره کنید، باید برخی نکات ساده را در نظر داشته باشید.

اول اینکه تماس رنگ و پودر دکلره با مو، حتی برای بانوانی که باردار نیستند هم خطرناک است و عوارض و ضررهای آن همیشه بیان می شود؛ دوم اینکه آزمایشات انجام شده روی حیوانات نشان داده مواد شیمیایی موجود در دکلره ممکن است باعث نقص جنینی شود، و گاهی استفاده از این مواد موجبات بروز زمینه های آلرژیکی و آسم در جنین را افزایش می دهد. مادرانی که حساسیت های پوستی، تنفسی ای گوارشی دارند باید بیشتر نسبت به مواد آرایشی بهداشتی احتیاط کنند. از آنجا که تغییرات هورمونی باعث غیرقابل پیش بینی شدن واکنش های بدن مادر می شود، بهتر است از عوامل خطرزا دوری کنیم؛ خصوصا که بدن خانم های باردار قادر به دریافت هر نوع درمان و دارو نیست و دکلره مو در بارداری هم از این قاعده مستثنی نیست.

دکلره کردن موی صورت در دوران بارداری

نکاتی درباره دکلره کردن موهای صورت در بارداری

در ابتدا، شما باید اطلاعات دقیقی در مورد نوع پوست صورت خود به دست آورید. میزان جذب پوست شما ممکن است همانند سایرین نباشد. علاوه بر این مورد، پوست شما با آغاز روند بارداری حساس‎تر می‎شود؛ بنابراین، حتماً بیش از حد مراقب پوست بدن و موهای سر خود، تا اتمام روند زایمان باشید. در ادامه این مقاله، نکات حیاتی در مورد دکلره کردن موهای صورت در 9 ماه دوران بارداری ذکر شده است که می‎توانند به شما کمک کنند. برخی از مهم‎ترین این موارد به شرح زیر می‎باشند:

در نظر داشته باشید که مواد دکلره، شیمیایی است.استفاده از آن به خصوص در ماه های اول که جنین مراحل شکل گیری اولیه را طی می کند، ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد. اگر در سه ماهه دوم از بارداری خود، تمایل دارید تا از این روش‎ استفاده کنید، بهتر است با پزشک متخصص زنان و زایمان در این مورد مشورت نمایید.

صورت خود را با آب سرد بشویید تا منافذ باز آن کمی بسته شود. به این ترتیب، شما می‎توانید اطمینان حاصل کنید که مواد شیمیایی زیادی به پوست شما نفوذ نمی‎کند.

بهتر است یک فرد متخصص را برای انجام روند دکلره بر روی پوست خود انتخاب کنید.

حتماً از مواد دکلره مارک‎دار استفاده کنید؛ انواع ارزان قیمت آن می‎تواند سلامت شما و جنین را به خطر اندازد.

برای دکلره مو در بارداری، در فضای باز با تهویه کافی بنشینید؛ این امر باعث می‎شود تا از انباشت دود یا مواد شیمیایی در ریه‎های شما پیشگیری شود.

ابتدا مواد دکلره را روی دست خود امتحان کنید؛ اگر متوجه هرگونه تحریک یا بثوراتی شدید، از دکلره مو در بارداری و حتی تا پایان بارداری خودداری کنید.

در نهایت، به این نکته مهم توجه داشته باشید که در صورت وجود بثورات روی پوست، نباید موهای صورت خود را دکلره کنید. همچنین، برای ایمنی بیشتر جنین درون رحم خود، اجازه ندهید که مواد دکلره برای مدت طولانی روی پوست شما بماند.

روش‎های طبیعی برای دکلره کردن موهای صورت

 از آنجایی که استفاده از مواد طبیعی برای دکلره کردن موهای صورت عوارض جانبی کمتری دارد، بهتر است برای عوارض کمتر، آنها را جایگزین دکلره در بارداری و حتی بعد از آن هم بکنید. رایج‎ترین این موارد به شرح زیر می‎باشند:

محبوب‎ترین راه دکلره کردن موهای صورت استفاده از ترکیب عسل با لیمو است.

آب گوجه‎فرنگی نیز به روشن شدن موهای صورت زنان در 9 ماه بارداری کمک قابل توجهی می‎کند.

خمیر پاپایا همراه با شیر نیز می‎تواند به عنوان یک ماده دکلره طبیعی عمل کند.

خطرات دکلره مو در بارداری

 از آنجایی که دکلره یک ماده شیمیایی است، همیشه می‎تواند برای سلامت شما و جنین درون رحمتان خطرناک باشد. در ادامه این مقاله، شایع‎ترین خطرات دکلره کردن موهای صورت در بارداری مورد بررسی قرار می‎گیرند که عبارتند از:

به خاطر بسپارید که شما در سه ماهه اول از بارداری خود، در مهم‎ترین دوره قرار دارید. بهتر است در این دوران حساس، دکلره کردن موهای صورت را تکرار نکنید. در واقع، این دوره، حیاتی‎ترین زمان برای کودک شما است. جنین در این مرحله از بارداری، در معرض بیشترین خطر قرار دارد.

همچنین، ایده خوبی است که از انواع مواد شیمیایی که به منافذ پوستی شما جاری می‎شوند، در 9 ماه دوران بارداری خودداری کنید، زیرا ممکن است با دود و بوی این مواد شیمیایی احساس استفراغ کنید.

در نهایت، لازم است بدانید که اصلاح، استفاده از موچین یا اپیلاسیون امن‎ترین گزینه‎هایی هستند که شما می‎توانید در این مرحله از زندگی خود امتحان کنید.

رنگ کردن مو در بارداری

چگونه می توانم خطرات دکلره مو در بارداری را کاهش دهم؟

قبل از استفاده از انواع مواد دکلره، حساسیت های پوستی خود را بررسی کنید. به این منظور، مقدار کمی از مواد دکلره را روی پوست مچ دست، بازو یا ناحیه ی گوش خود امتحان کنید و دو الی سه روز صبر کنید؛ اگر علایم حساسیت پوستی از قبیل خارش، التهاب، سوزش و گرگرفتگی را تجربه نکردید می توانید از این موارد استفاده کنید.

موهای خود را در فضای آزاد و جریان گردش هوا رنگ کنید، سعی کنید حتما و حتما از بوی رنگ و پودر دکلره دوری کنید و اگر علایم مشکلات تنفسی از قبیل خس خس سینه، تنگی نفس، سنگینی سینه، حالت تهوع و ... مشاهده کردید هر چه زودتر مواد را شسته و در جریان هوای آزاد قرار بگیرید، اگر علائم برطرف نشد با پزشک خود در میان بگذارید.

سعی کنید مدت زیادی رنگ را روی پوست خود نگه ندارید و تا حد امکان از رنگ کردن ابرو، مژه و موهای صورت خود خودداری کنید. به محض رنگ گرفتن مو، موهای خود را بشویید. تا می توانید از شخص دیگری برای دکلره و رنگ کردن موهای خود کمک بگیرید و اگر خودتان این کار را انجام می دهید حتما و حتما از دستکش محافظتی استفاده نمایید.

اگر می توانید از روش های کم خطر نظیر هایلایت کردن که مواد با پوست تماس ندارند یا از "حنا" استفاده کنید.

از رنگ موهایی استفاده کنید که "آمونیاک" یا "پراکسید" نداشته باشند.

علائم مسمومیت با مواد دکلره:

اگر برای از بین بردن موهای صورت در بارداری از کرم‎های دکلره استفاده می‎کنید، باید از علائم مسمومیت با مواد دکلره آگاه باشید. شایع‎ترین این موارد به شرح زیر می‎باشند:

  • مشکلات تنفسی از جمله خس خس کردن و سرفه شدید
  • گرفتگی سینه
  • تنگی نفس
  • بروز بثورات پوستی یا ایجاد مشکلاتی در چشم شما
  • تهوع و استفراغ

هنگام بروز هر یک از این علائم، باید فوراً به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. در چنین شرایطی، پزشکان توصیه می‎کنند که مقدار زیادی آب مصرف کنید و صاف بنشینید. وحشت نکنید و بگذارید پزشک به شما کمک کند تا راحت شوید.

عوارض دکلره کردن مو در بارداری

دکلره مو در بارداری، جهت تغییر رنگ آن‎ها

در حالی که هیچ مدرک معتبری وجود ندارد که نشان دهد مواد شیمیایی موجود در دکلره مو - مانند پر اکسید یا آمونیاک – می‎تواند باعث بروز نقایص هنگام تولد، سقط جنین یا عوارض دیگر شود؛ اما هیچ مطالعه موثقی نیز ثابت نمی‎کند که دکلره کردن موها در 9 ماه دوران بارداری کاملاً بی‎خطر است. از آنجایی که به احتمال زیاد، این مواد شیمیایی از طریق پوست جذب می‎شوند و می‎توانند به بدن جنین درون رحم شما برسند، بهتر است از مصرف آن‎ها - به ویژه در سه ماهه اول از بارداری خود، که قسمت اعظمی از روند رشد کودک در این دوره روی می‎دهد، خودداری کنید.

و در نهایت به شما توصیه میکنیم در 9 ماه بارداری خود، در مورد هر خطر احتمالی با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/