آزمایش ادرار در بارداری | تشخیص عفونت ادراری در بارداری

آزمایش ادرار در بارداری

یکی از آزاردهنده‎ترین کارها در دوران بارداری آزمایش ادرار است. شما باید این آزمایش را در دوران بارداری خود بارها و بارها انجام دهید؛ اما اگر فایده آزمایش ادرار را در دوران بارداری درک کنید، اصلاً به دشواری‎های آن توجه نمی‎کنید. درست از زمانی که تست بارداری خانگی، حاملگی شما را تأیید می‎کند تا زمانی که همین آزمایش وجود ناهنجاری‎های احتمالی را در بدن جنین نشان می‎دهد، شما نیاز به آزمایش ادرار برای تحقق اهداف مختلف بارداری دارید.

تست خانگی چگونه بارداری را ثابت می‌کند؟

با آغاز روند بارداری، جفت شما هورمونی با عنوان گونادوتروپین کوریونی انسانی (hCG) را تولید می‎کند؛ این هورمون حدود ده روز پس از حذف دوران قاعدگی در ادرار و خون شما ظاهر می‎شود. این دوره، زمانی است که تخمک بارور شده در رحم شما کاشته می‎شود. آزمایش ادرار در بارداری که در خانه انجام می‎شود، وجود هورمون گونادوتروپین کوریونی انسانی را در ادرار زنان باردار تشخیص می‎دهد. در نظر داشته باشید که در هشت تا ده هفته اول از دوران بارداری، سطح هورمون گونادوتروپین کوریونی انسانی در بدن مادر به سرعت افزایش می‎یابد. مقدار این هورمون در هفته دهم از دوران بارداری به اوج می‎رسد و سپس تا پایان دوران بارداری، به تدریج کاهش می‎یابد.

زمان مناسب آزمایش ادرار خانگی

یک یا دو هفته پس از حذف دوره قاعدگی، آزمایش ادرار در بارداری می‎تواند آغاز روند حاملگی در بدن همه زنان را تأیید کند. در واقع، این روند به شما کمک می‎کند که وجود هورمون گونادوتروپین کوریونی انسانی را در ادرار خود مورد بررسی قرار دهید.

گام‎های ضروری جهت انجام آزمایش ادرار دقیق برای تأیید بارداری

در حین انجام آزمایش ادرار، برخی مراحل ساده را دنبال کنید تا از صحت تست بارداری خود اطمینان حاصل نمایید. مهم‎ترین این موارد به شرح زیر می‎باشند:

بدانید که چه وقت باید آزمایش ادرار را انجام دهید

شما باید حدود یک تا دو هفته بعد از حذف پریود خود صبر کنید تا بهترین نتیجه را از تست بارداری مبتنی بر ادرار بگیرید. شما ممکن است در محاسبه زمان پریود خود، به دلیل دوره‎های نامنظم قاعدگی دچار اشتباه شوید؛ این اتفاق می‎تواند بر نتیجه آزمایش بارداری شما تأثیر منفی بگذارد. البته بر اساس نتایج آمارها، از هر 100 زن باردار، 10 تا 20 نفر نمی‎توانند آغاز روند بارداری در بدن خود را، به دلیل دوره‎های قاعدگی نامنظم تشخصی دهند.

تاریخ انقضای کیت تشخیص بارداری را بررسی کنید

 اگر قصد دارید تا آزمایش ادرار را با استفاده از کیت‎ های خانگی انجام دهید، تاریخ انقضای ابزار را بررسی کنید، زیرا هرچه کیت بارداری جدیدتر باشد، نتایج دقیق‎تری را به شما ارائه خواهد کرد. همچنین، وضعیت بسته ‎بندی کیت تشخیص بارداری (مهر و موم بسته، سایش، پارگی و غیره) را بررسی کنید. علاوه بر این موارد، یادتان باشد که اگر از ماه‎ها قبل، کیت تشخیص بارداری را تهیه کرده‎اید، از آن استفاده نکنید.

تست بارداری را هنگام صبح انجام دهید

انجام آزمایش ادرار در بارداری هنگام صبح (با اولین ادرار در صبح) به شما کمک می‎کند تا دقیق ‎ترین نتیجه را به دست آورید، زیرا ادرار مادران باردار در هنگام صبح حاوی بالاترین سطح هورمون گونادوتروپین کوریونی انسانی است. همچنین، قبل از جمع‎ آوری ادرار خود برای تست بارداری خانگی، هیچ مایعاتی مصرف نکنید، زیرا می‌تواند سطح هورمون گونادوتروپین کوریونی انسانی را در ادرار شما رقیق کند و نتایج را تغییر دهد.

به روند جمع ‎آوری نمونه ادرار دقت کنید

بعضی از کیت‎های تشخیص بارداری خانگی، شما را ملزم به نگه داشتن یک چوب نشانگر در زیر جریان ادرار می‎کنند تا کاملاً خیس شوند. این کار حدود سه تا پنج ثانیه طول می‎کشد؛ اما، برای استفاده از کیت‎های تست ادرار دیگر لازم است که نمونه ادرار خود را در یک فنجان جمع ‎آوری کرده و چند قطره از آن را روی چوب آزمایش بریزید.

دستورالعمل ‎های روی کیت تشخیص بارداری را با دقت بخوانید

قبل از انجام آزمایشدر بارداری دستورالعمل‎های روی بسته‎بندی کیت تشخیص را با دقت بررسی کنید. مارک‎های مختلف این وسیله مشخصات مختلفی دارند و شما باید موارد مورد نظر را جهت دستیابی به نتایج دقیق در نظر بگیرید. به این نکته مهم توجه داشته باشید که عواملی مانند روش جمع‎آوری ادرار، مدت زمانی که شما نیاز دارید تا ادرار روی چوب آزمایش بماند و نمادهای مورد استفاده برای اثبات نتایج می‎تواند برای هر مارکی متفاوت از دیگران باشد.

با نمادهای روی کیت تشخیص بارداری آشنا شوید

شما باید نمادهای روی بسته کیت را بشناسید تا بتوانید نتایج آزمایش دقیق‎تری را به دست آورید. اگر هنگام خواندن نتایج قادر به رمزگشایی نمادها نیستید، وحشت نکنید. برای درخواست کمک با شماره تلفن‎های رایگان ذکر شده روی بسته‎بندی کیت‎های تشخیص بارداری تماس بگیرید.

خود را از نظر ذهنی آماده کنید

لازم است بدانید که آزمایش تشخیص حاملگی متکی بر احساسات مادر می‎باشد. اگر اولین دوره بارداری شما باشد، احتمالاً عصبی و لرزان می‎شوید. برای پیشگیری از بروز این اتفاق، قبل از آزمایش ادار در بارداری خود را از نظر ذهنی آماده کنید. برای پشتیبانی از عواطف خود، با همسر و دوستان نزدیک خود صحبت کنید و ترس را از خود دور نمایید. نگران نتیجه نباشید؛ درک کنید که آغاز روند بارداری در بدن زنان یک فرایند طبیعی است.

آزمون را به درستی انجام دهید

حتی اگر آزمایش ادرار در بارداری برای شما مانند پیاده‎روی در پارک به نظر برسد، اما شما باید تمام دستورالعمل‎های روی بسته را به صورت سیستماتیک دنبال کنید. با خواندن دستورالعمل‎ها شروع کنید، بدانید که چگونه نمونه ادرار خود را جمع نمایید و سپس آن را تست کنید.

منتظر نتایج باشید

بعد از آزمایش ادرار در بارداری نوار را به صورت افقی روی یک سطح تمیز قرار دهید. در نظر داشته باشید که آزمایش‎های مختلف، الزامات زمانی متفاوتی دارند. مدت زمان انتظار معمولاً بین یک تا پنج دقیقه است؛ اما گفته می‎شود که ظهور نتایج برخی از آزمایشات تا ده دقیقه طول می‎کشد. شما باید این مدت زمان را صبر کنید تا نتیجه درستی را به دست آورید. جالب است بدانید که بعضی از خانم‎ها با عصبانیت به نوار خیره می‎شوند و منتظر نتیجه هستند. یادتان باشد که این کار، نتایج تست بارداری شما را بهتر نمی‎کند. در عوض، استراحت کنید و یک تایمر دقیق، برای دریافت نتیجه دست تنظیم نمایید. بعد از مشاهده نتیجه، نوار را دور بیندازید. در صورت تعویق بیش از حد، نتایج ممکن است نادرست باشد و کیت تشخیص بارداری می‎تواند یک خط تبخیر مثبت کاذب را نشان دهد.

بررسی نتیجه نهایی

پس از پایان زمان انتظار، نتایج را بررسی کنید. در حالی که نمادهای موجود بر روی مارک‎های مختلف کیت‎های تشخیص بارداری متفاوت هستند، خط دومی که روی کیت ظاهر می‎شود، نشانگر نتیجه مثبت است. اگر می‎بینید که حتی یک خط ضعیف در کنار خط اول ظاهر شده است، این اتفاق را نشانه آغاز روند بارداری قلمداد کنید. در واقع، این خط نشان می‎دهد که آزمایش، اثری از هورمون گونادوتروپین کوریونی انسانی در ادرار شما پیدا کرده است. با این حال، اگر در مورد خط مطمئن نیستید، خیلی کم‎رنگ است و قطعی نیست، یک روز دیگر نیز برای انجام دوباره آزمایش تشخیص بارداری صبر کنید.

خواندن تست بارداری

بعد از مشاهده نتایج روی کیت تشخیص بارداری چه کنیم؟

خواندن نتایج روی کیت تشخیص بارداری می‎تواند زندگی شما را تغییر دهد. با این حال، این اتفاق فقط آغاز یک دوره جدید در زندگی شما است. اطمینان حاصل کنید که بعد از انجام آزمایش ادرار باید چه کارهایی را انجام دهید. مهم‎ترین این موارد به شرح زیر می‎باشند:

نتیجه مثبت تست بارداری

اگر نتیجه آزمایش ادرار در بارداری شما مثبت است، با پزشک متخصص زنان و زایمان ملاقات کنید. همچنین، ممکن است پزشک معالج شما یک آزمایش خون را برای تأیید نتایج آزمایش ادرار توصیه کند. به این نکته مهم توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، نتایج آزمایش ادرار دقیق است.

نتیجه منفی تست بارداری

اگر پریود خود را از دست داده‎اید، اما هنوز نتیجه آزمایش ادرار در بارداری شما منفی است، مدت بیشتری صبر کنید و دوباره تست را تکرار نمایید. نتیجه منفی‎ کاذب گاهی ممکن است در آزمایش ادرار زنان دیده شود. این اتفاق می‎تواند زمانی رخ دهد که تاریخ تخمک ‎گذاری خود را اشتباه محاسبه کرده یا آزمایش را زودتر از موعد توصیه شده انجام داده‎اید.

تست‎های بارداری خانگی چقدر دقیق هستند؟

جالب است بدانید که تست‎های بارداری خانگی در صورتي كه به روش درستی انجام شوند، 97 تا 99 درصد دقيق هستند. با این حال، در برخی موارد خاص نتیجه می‌تواند مثبت کاذب یا منفی کاذب باشد. اگر به رغم بروز علائم بارداری مانند پریود از دست رفته، حالت تهوع، خستگی و حساسیت به پستان همچنان به نتیجه منفی رسیدید، منتظر بمانید تا آزمایش دیگری انجام دهید یا به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

دلایل نتیجه مثبت کاذب

اگرچه نمایش نتیجه مثبت کاذب در آزمایش ادرار در بارداری نادر است، اما غیرممکن نیست. نتیجه مثبت کاذب بیان می‎کند که روند بارداری در بدن شما آغاز شده است، در حالی که چنین نیست. در ادامه این دلایل بروز نتیجه مثبت کاذب در آزمایش ادرار زنان آورده شده است؛ اما، این دلایل ممکن است از بدن هر خانمی به بدن زنان دیگر متفاوت باشد. مهم‎ترین این موارد به شرح زیر می‎باشند:

حاملگی شیمیایی

این نوع بارداری با عنوان سقط جنین زودهنگام نیز شناخته می‎شود؛ این نوع بارداری، سناریویی است که شما می‎توانید باردار شوید، اما مدت کوتاهی پس از کاشت، تخمک (تخمک بارور شده در رحم) از بین می‎رود.

خواندن نتایج کیت تست بارداری پس از اتمام زمان توصیه شده

خواندن نتایج روی کیت تست بارداری، پس از اتمام زمان توصیه شده می‎تواند نتیجه اشتباهی را به شما بدهد. در چنین شرایطی، زمان واکنش واقعی کیت تست بارداری زیاد می‎شود؛ کیت از هر فرصتی برای نشان دادن نتیجه مثبت کاذب استفاده می‎کند.

مصرف برخی داروها

اگر تحت هر گونه درمان پزشکی برای باروری هستید که شامل محرک هورمون گونادوتروپین کوریونی انسانی است، مطمئن شوید که زمان کافی برای پاک‌سازی سیستم بدن خود داشتید. معمولاً پزشکان متخصص باروری پیشنهاد می‎کنند که قبل از انجام آزمایش بارداری، حدود 14 روز صبر کنید تا تأثیر داروهای محرک هورمون گونادوتروپین کوریونی انسانی در بدن شما از بین برود.

خط تبخیر

این اتفاق بروز یک خط فریبنده، با رنگ دیگری را روی کیت تست بارداری نشان می‎دهد که بسیار شبیه به خط مثبت است. به خاطر بسپارید که کیت‎های تست بارداری شامل یک خط رنگ مشخص برای نمایش نتیجه مثبت هستند؛ آزمایش شما تنها در صورتی مثبت است که خطی به آن رنگ بر روی کیت ظاهر شود.

درست مانند نتیجه مثبت کاذب، نتیجه آزمایش بارداری می‎تواند منفی کاذب نیز باشد.

دلایل نتیجه منفی کاذب

اگر آزمایش ادارار در بارداری بارداری شما، بارها و بارها نتیجه منفی را نشان داد، نگران نباشید. نمایش نتیجه منفی کاذب بر روی کیت‎های تست بارداری خانگی رایج است. در چنین مواردی، برای آگاهی از دلیل حذف دوره قاعدگی خود به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. نتیجه منفی کاذب به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد که برخی از مهم‎ترین آن‎ها شامل موارد زیر می‎باشند:

انجام آزمایش خیلی زودتر از موعد

اگر آزمایش حاملگی خود را با اضطراب شدید انجام داده‎اید، برای نتیجه منفی کاذب آماده شوید. برای انجام تست بارداری خانگی، باید منتظر بمانید تا زمان آن فرا رسیده باشد تا آزمون را انجام دهید. اگر بلافاصله پس از اتمام دوره قاعدگی در بدن خود، آزمون را امتحان کنید، احتمال بروز نتیجه منفی کاذب زیاد است.

حساسیت کم نوارهای کیت تست بارداری

علی‌رغم انتخاب بهترین بی بی چک ها، احتمال وجود نوار نامناسب، به دلیل نقص در روند ساخت آن وجود دارد. اگر با نتیجه منفی تست قانع نشدید، آزمایش را با مارک دیگری از بی بی چک خانگی امتحان کنید تا وجود هورمون گونادوتروپین کوریونی انسانی را در بدن شما مورد بررسی قرار دهد.

ادرار رقیق

این همان دلیلی است که شما باید آزمایش ادرار در بارداری را صبح زود انجام دهید. اگر در ساعات دیگر روز از کیت تست بارداری استفاده کنید، ادرار رقیق شده ممکن است نتیجه گمراه کننده‎ای را به شما نشان دهد. با همه این توصیفات، در نظر داشته باشید که گاهی اوقات، ادرار اول صبح شما نیز می‎تواند رقیق باشد. در این حالت، روز بعد دوباره آزمون باردار را امتحان کنید؛ نتایج بررسی وجود هورمون گونادوتروپین کوریونی انسانی در بدن شما می‎تواند متفاوت باشد.

حتی اگر نتیجه آزمایش بارداری شما منفی باشد، ما به شما پیشنهاد می‎کنیم که مثبت فکر کنید و با پزشک متخصص زنان و زایمان در مورد وضعیت بدن خود مشورت کنید.

 پس از تأیید بارداری نیز شما باید در طی 9 ماه، آزمایش ادرار در بارداری را برای موارد مختلف انجام دهید؛ با این تفاوت که این بار شما باید تست را در کلینیک یا آزمایشگاه انجام دهید.

آزمایش بالینی ادرار برای تایید بارداری

پزشک متخصص زنان و زایمان در اولین مراجعه جهت مراقبت‎های قبل از زایمان، آزمایش ادرار در بارداری را برای تأیید نتیجه آزمایش خانگی و همچنین رد هرگونه مشکلات بهداشتی که می‎تواند خطری برای روند بارداری شما باشد، توصیه می‎کند.

آزمایش ادرار در بارداری

آزمایش خون در بارداری

در کنار آزمایش ادرار در بارداری در بسیاری از اوقات برای تایید بارداری از آزمایش خون استفاده می‌شود. آزمایش خون معمولا پیش از آزمایش ادرار در بارداری انجام می‌شود و دلیل آن نیز مشخص شدن حاملگی پیش از انجام آزمایش ادرار بالینی است.

چرا زنان باردار باید آزمایش بالینی ادرار را انجام دهند؟

معمولاً، آزمایش ادرار در بارداری به دلایل مختلفی انجام می‎شود که شامل موارد زیر می‎باشند:

بررسی سلامتی کلی بدن مادر باردار

ارائه‎دهنده خدمات درمانی، تست ادرار را به عنوان بخشی از معاینه پزشکی منظم، بررسی حاملگی یا غربالگری برخی از اختلالات و بیماری‎هایی مانند دیابت و اختلالات کبدی توصیه می‎کند.

تشخیص برخی شرایط خاص پزشکی

تست ادرار به تشخیص علت برخی از مشکلات مانند کمردرد، درد شکم، درد هنگام ادرار یا سایر موارد ادراری کمک شایانی می‎کند.

نظارت بر وضعیت پزشکی مادر باردار

اگر به هرگونه اختلال ادراری یا بیماری کلیوی مبتلا شده‎اید، ممکن است به طور مرتب برای ادامه روند معالجه به تکرار آزمایش ادرار در بارداری نیاز داشته باشید.

آزمایش ادرار شامل چه مواردی است؟

آزمایش ادرار زنان در دوران بارداری به سه روش مختلف ارزیابی می‎شود؛ معاینه ظاهری، تست چربی و معاینه میکروسکوپی. در ادامه، هر یک از این موارد مورد بررسی قرار می‎گیرند:

معاینه ظاهری

در ابتدا، آسیب‎ شناس یا تکنسین آزمایشگاه ظاهر ادرار مادر باردار را بررسی می‎کند. اگر شفاف باشد، ابری باشد یا بوی غیر معمولی داشته باشد، آنالیز دقیق‎تری جهت تشخیص برخی بیماری‎ها انجام می‎دهد. رنگ و بوی غیر معمول می‎تواند نشان‎دهنده وجود عفونت در ادرار زنان باردار باشد. همچنین، بعضی اوقات، غذایی که می‎خورید، ممکن است ادرار شما را متفاوت جلوه دهد؛ به عنوان مثال، چغندر یا ریواس رنگ قرمزی به ادرار شما می‎بخشد.

تست چربی

در برخی موارد، از نوارهای پلاستیکی نازک شیمیایی (دیپستیک) برای تشخیص ناهنجاری‎ها در بدن مادران باردار استفاده می‎شود. این نوارها برای نمونه‎برداری در نمونه ادرار شما قرار می‎گیرند. همچنین، pH (میزان اسیدیته)، میزان اسید موجود در ادرار مادران باردار را نشان می‎دهد. سطح غیر طبیعی pH در بدن این زنان، اختلال دستگاه ادراری یا اختلال کلیه را تشخیص می‎دهد. علاوه بر این موارد، نوارهای تست چربی می‎توانند غلظت و تعداد ذرات حل شده در ادرار مادران باردار را بررسی کنند؛ غلظت‎های بالاتر نتیجه عدم مصرف مایعات کافی در دوران بارداری است.

تشخیص دیابت حاملگی با تست چربی

نوارهای تست چربی مقدار قند موجود در ادرار زنان باردار را هم تحلیل می‎کنند؛ مقادیر زیاد قند در ادرار زنان باردار نشان‎ دهنده دیابت حاملگی است.

تشخیص عفونت‌های اداری در بارداری

میزان پروتئین موجود در تست چربی که از نتیجه آزمایش ادرار در بارداری به دست می‌آید، ممکن است برخی بیماری‌ها را نشان دهد.سطح پروتئین در ادرار مادران باردار باید پایین باشد؛ سطوح بالاتر نشانه عفونت ادراری و مشکلات کلیوی است. در مراحل بعدی حاملگی نیز می‎تواند نشانه‎ای از پره اکلامپسی همراه با فشار خون بالا باشد. علاوه بر این موارد، اگر وجود کتون‎ها در ادرار خانم بارداری تشخیص داده شوند (وقتی چربی‎های ذخیره شده برای تأمین انرژی مورد نیاز بدن تجزیه می‎شوند)، نشان‎دهنده دیابت همراه با کاهش وزن، تهوع و استفراغ است.

آزمایش ادرار

دلیل وجود خون در آزمایش ادرار در بارداری

بیلی روبین در نتیجه خراب شدن گلبول‎های قرمز تولید می‎شود. این بیماری معمولاً در خون وجود دارد، از طریق کبد عبور می‎کند و سپس جزئی از صفرا می‎شود؛ بنابراین، اگر بیلی روبین در آزمایش ادرار در بارداری وجود داشته باشد، نشان‎دهنده بیماری کبد یا آسیب به بافت‎های آن است.

نیتریت در آزمایش ادرار در بارداری نشانه چیست؟

در نهایت، اگر محصولات حاوی گلبول‎های سفید مانند نیتریت‌ها یا استراز لکوسیت در ادرار مادر باردار تشخیص داده شوند، نشانه‎ای از عفونت ادراری (UTI) است. وجود خون در ادرار زنان حامله نیز ممکن است نشانه عفونت کلیه یا مثانه، سنگ، سرطان یا سایر اختلالات خونی باشد.

معاینه میکروسکوپی

در برخی موارد از آزمایش ادرار در بارداری قطره‎های ادرار زیر میکروسکوپ مشاهده می‎شوند تا موارد زیر را بررسی کنند:

  • گلبول‎های قرمز - علامت اختلال خونی، بیماری کلیوی یا سرطان مثانه
  • گلبول‎های سفید خون (لکوسیت‎ها) - علائم عفونت
  • کست‎ها – پروتئین‎های لوله‎ای شکل که به دلیل اختلالات کلیوی شکل می‎گیرد
  • باکتری‎ها یا مخمرها - علائم عفونت
  • کریستال‎ها - نتیجه مواد شیمیایی موجود در ادرار و سنگ‎های کلیوی

آزمایش ادرار در بارداری همه مشکلات را نشان می‌دهد؟

با همه این توصیفات، در نظر داشته باشید که آزمایش ادرار در کلینیک نیز همیشه مشکلات موجود در بدن مادران باردار را تشخیص نمی‎دهد. بعضی اوقات، برای پیگیری شرایط، آزمایش‎های بیشتری لازم است.

آزمایش ادرار در بارداری عوارض دارد؟

پاسخ این سوال منفی است. آزمایش ادرار در بارداری برای مادر و جنین خطری ندارد امابه دلیل زحمت و خستگی در رفت و آمد برای مادر ایجاد می‌کند تنها در زمان هایی که پزشک تشخیص دهد انجام می‌شود.

آزمایش کشت ادرار در دوران بارداری

کشت ادرار بخشی از معاینه قبل از تولد برای تشخیص هرگونه عفونت باکتریایی موجود در بدن زنان است که بدون علائم، به حیات خود ادامه می‎دهند. زنان مستعد ابتلا به عفونت ادراری در بارداری و عفونت مثانه هستند، زیرا مجرای ادراری آن‎ها کوتاه‎تر و به مقعد نزدیک‎تر است. این امر امکان انتقال باکتری‎ها از ناحیه مقعد به مجرای ادرار و از آنجا به مجاری ادراری را فراهم می‌کند. همچنین، اگر شریک زندگی شما به عفونت ادراری مبتلا باشد، شما نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارید. کشت ادرار به پزشک کمک می‎کند تا باکتری‎های موجود در بدن شما را شناسایی کرده و آنتی‎بیوتیک‎های مناسب را تجویز کند. اگر نتیجه آزمایش کشت ادرار منفی باشد، به این معنی است که ادرار شما بدون عفونت است و از این رو، مصرف به آنتی‎بیوتیک نیازی ندارید.

در نهایت بدانید که ادرار یک زن باردار سالم استریل است و حاوی قارچ، باکتری یا میکروارگانیسم‎های دیگری نمی‎باشد.

چرا پزشک متخصص کشت ادرار را توصیه می‎کند؟

 پزشک معالج شما خواستار كشت ادرار است تا:

  • باکتری‎های ایجاد‎کننده عفونت ادراری را تشخیص دهد.
  • آنتی‎بیوتیک مناسب را از طریق آزمایشی با نام تست حساسیت تجویز کند.
  • بررسی کند که آیا روند درمان به از بین رفتن عفونت‎های ادراری کمک کرده است تا به طور کامل پاک شوند.

برای کشت ادرار، شما باید دو بار نمونه ادرار بدهید. یک‌بار برای شناسایی باکتری‎ها و بعداً، برای اطمینان از این که عفونت، از بدن شما پاک شده است و هیچ خطری سلامتی خود شما یا جنین را تهدید نمی‎کند.

آماده شدن برای کشت ادرار

برای آماده شدن جهت آزمایش کشت ادرار، لازم نیست کاری انجام دهید؛ اما در مورد آنتی‎بیوتیکی که اخیراً مصرف کرده‎اید یا به تازگی مصرف می‎کنید، اطلاعات دقیقی به پزشک متخصص زنان و زایمان دهید. معمولاً، اولین ادرار روز برای کشت ادرار بهترین است، زیرا حاوی مقادیر زیادی از باکتری‎های عفونی می‎باشد؛ بنابراین، سعی کنید قبل از نمونه گرفتن خود را راحت نکنید و جریان اولین ادرار خود را جمع کنید.

نحوه جمع‎آوری نمونه ادرار

شما باید برای جمع‎آوری نمونه ادرار، دست‎های خود را با ّآب و صابون بشویید. این کار از آلودگی متقابل جلوگیری می‎کند. سپس، ناحیه واژن خود را با یک دستمال تمیز کنید تا آلودگی‎ها از بین برود. برای تمیز کردن این ناحیه از یک حرکت جلو به عقب استفاده کنید. بگذارید ادرار ابتدا وارد توالت شود و سپس فنجان نمونه را در وسط نگه دارید. ممکن است نیاز باشد تا پوست خود را در حین ادرار کردن از هم دور نگه دارید تا احتمال آلودگی به حداقل برسد. در نهایت، درب را بعد از پر کردن ظرف پلاستیکی ببندید؛ قسمت بیرون ظرف را به خوبی پاک کنید و آن را به یخچال منتقل نمایید. می‎توانید نمونه ادرار را حداکثر 24 ساعت قبل از تجزیه به آزمایشگاه تحویل دهید. با این حال، شما باید دستورالعمل آزمایشگاه را در مورد زمان و چگونگی تهیه نمونه ادرار برای کشت ادرار دنبال کنید.

نتایج آزمایش کشت ادرار

 از آنجایی که آزمایشگاه باید ارگانیسم‎های موجود در ادرار را رشد دهد، حدود یک تا سه روز طول می‎کشد تا نتایج تست شما حاصل شود. برخی از میکروارگانیسم‎ها برای رشد در آزمایشگاه، به بیش از سه روز زمان نیاز دارند. از این رو، ممکن است یک هفته زمان برای از به دست آوردن نتایج نیاز باشد. این گزارش موارد زیر را بیان می‎کند:

منفی

  • این بدان معنی است که هیچ باکتری یا قارچ در روند کشت ادرار شما رشد نکرده است؛ شما به درمان نیاز نخواهید داشت.

مثبت

  • اگر باکتری یا قارچی در روند کشت ادرار شما رشد کند، نتیجه آزمایش مثبت خواهد بود. معمولاً اگر تعداد باکتری‎ها در هر میلی‎لیتر از ادرار مادر باردار 100000 یا بیشتر باشد، به این معنی است که او به این عفونت مبتلا شده است؛ اما اگر تعداد باکتری‎ها در هر میلی‎لیتر از ادرار مادر باردار از 100 تا 100000 باشد، می‎تواند آلودگی نمونه ادرار او را نشان دهد. در این شرایط، از بیمار خواسته می‎شود تا نمونه ادرار دیگری بدهد تا این روند تکرار شود. اگر تعداد باکتری‎ها در هر میلی‎لیتر از ادرار مادر باردار 100 یا کمتر باشد، احتمال وجود عفونت منتفی می‎شود. در نتیجه، پزشک ممکن است داروهایی را به بیمار خود تجویز کرده یا انجام دوباره تست را توصیه کند.

نتایج آزمایش کشت ادرار می‎تواند به دلایل مختلفی تحت تأثیر قرار گیرد، از جمله:

  • شما در حال حاضر آنتی‎بیوتیک مصرف می‎کنید.
  • شما تازه یک دوره آنتی‎بیوتیک را تمام کرده‎اید.
  • شما در حال مصرف داروهای ادرارآور هستید که نمونه ادرار را رقیق می‎کند. این فرایند، تعداد باکتری‎های موجود در نمونه ادرار را کاهش می‎دهد.
  • شما مقدار زیادی ویتامین C مصرف می‎کنید.

در نهایت به خاطر بسپارید که آزمایش ادرار در بارداری اولین آزمایشی است که معمولاً در دوران بارداری انجام می‎شود و به تشخیص پزشک متخصص چندین بار در دوران بارداری تکرار می‌شود. این آزمایش می‌تواند برخی بیماری‌ها و مشکلات احتمالی را نشان دهد و به همین دلیل به پزشک کمک می‌کند تا داروی مناسب را برای سلامت مادر و جنین تجویز کند. آزمایش ادرار در بارداری هیچ عوارضی ندارد و مادران نباید نگرانی در این خصوص داشته باشند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/