علت زخم معده در بارداری چیست؟

iStock-680795672-845x510

آیا به عنوان یک مادر باردار، در اغلب موارد احساس سوزش معده دارید؟ آیا این احساس شما به عوارض جانبی مانند تهوع یا استفراغ منجر می‌شود؟ اگر شما هم به عنوان یک خانم باردار، این علائم را در بدن خود تجربه می‌کنید، حتماً با پزشک متخصص زنان و زایمان در این مورد مشورت کنید، زیرا ممکن است از بیماری "زخم معده" رنج ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زخم معده در 9 ماه دوران بارداری، ادامه این مقاله را بخوانید تا با علل، علائم، روش‌های تشخیص و درمان این مشکل آشنا شوید.

زخم معده در بارداری چیست؟

به یاد داشته باشید که زخم معده زمانی در بدن شما رخ می‌دهد که پوشش ماده مخاطی در روده یا معده شما کاهش یابد. در چنین شرایطی، اسید معده می‌تواند روند فرسایش عضلات بدن شما را افزایش داده و باعث آسیب دیواره‌های معده شما شود. به غیر از زخم معده، اختلالات خاصی در ارتباط با سیستم گوارش وجود دارد که در 9 ماه دوران بارداری زنان شایع می‌باشند. شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه گوارش زنان در 9 ماه دوران بارداری به شرح زیر می‌باشند:

  • استفراغ و تهوع
  • ریفلاکس معده
  • سندرم روده تحریک‌پذیر
  • بیماری روده التهابی

اگر باردار هستید وسینه هایتان دچار خارش شده است برای اطلاع این مطلب علت خارش سینه ها در بارداری چیست؟ را بخوانید

همان‌طور که می‌دانید، تهوع و استفراغ شایع‌ترین علائم آغاز روند بارداری در بدن زنان است. همچنین، بیماری ریفلاکس معده یک بیماری فراگیر در بین زنانی است که در انتظار تولد فرزند خود هستند. با این حال، بیماری زخم معده کمتر از سایر مشکلات در بدن زنان باردار اتفاق می‌افتد. همچنین، جالب است بدانید که این بیماری عوارض کمتری بر روند سلامتی مادر و جنین داخل رحم او دارد.

علت بروز زخم معده در بارداری:

لازم است بدانید که هیچ علت مشخصی برای بروز زخم معده در دوران بارداری زنان وجود ندارد. با این حال، در برخی موارد، زخم معده ممکن است به علت عدم تعادل مایع گوارشی در معده و روده اثنی‌عشر اتفاق افتد. همچنین، برخی از انواع زخم معده‌ها به علت عفونت باکتریایی به نام هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) در دوران بارداری زنان رخ می‌دهند.

علائم زخم معده در بارداری:

در ادامه این مقاله، برخی از علائم بروز زخم معده در 9 ماه دوران بارداری زنان ارائه شده است که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • تهوع و استفراغ شدید
  • باد کردن معده
  • سوزش سر دل
  • درد شدید در قسمت وسط یا قسمت فوقانی شکم مادر باردار
  • به دلیل خونریزی، مدفوع مادر باردار به رنگ سیاه در می‌آید
  • کاهش وزن مادر باردار و جنین درون رحم او

روش‌های تشخیص زخم معده در بارداری:

Esophagogastroduodenoscopy، روشی است که برای تشخیص بیماری زخم معده در 9 ماه دوران بارداری زنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، این روش تنها زمانی استفاده می‌شود که علائم بیماری شدید باشد. همچنین، زمانی که عوارض شایع مرتبط با زخم معده مانند خونریزی یا انسداد خروجی معده در بدن خانم باردار وجود داشته باشد، این روند تشخیصی بهتر عمل می‌کند.

برای اطلاع از اینکه علت براق شدن پوست در بارداری چیست؟ این مطلب را بخوانید

روش‌های درمان زخم معده در بارداری:

اگر به عنوان یک مادر باردار از بیماری زخم معده رنج می‌برید، پزشک متخصص زنان و زایمان ممکن است برخی گزینه‌های درمانی را برای بهبود وضعیت بیماری شما توصیه کند که رایج‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • به خاطر بسپارید که در اغلب موارد، آنتی‌اسیدها برای درمان زخم معده در 9 ماه دوران بارداری زنان مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا این گروه از داروها برای سلامت خود مادر و جنین درون رحم او ایمن هستند. با این حال، آنتی‌اسیدهای حاوی بی‌کربنات برای درمان زخم معده مادران باردار تجویز نمی‌شوند. دلیل این امر، این است که این گروه از داروها برای سلامت مادر حامله و جنین او مضر هستند؛ در واقع، آنتی‌اسیدهای حاوی بی‌کربنات می‌توانند آلکالوز متابولیک را در بدن هر دوی آن‌ها به میزان قابل توجهی افزایش دهند.
  • همچنین، برخی پزشکان متخصص زنان و زایمان آنتی‌اسیدهای حاوی منیزیم، کلسیم یا آلومینیوم را برای درمان زخم معده در دوران بارداری تجویز می‌کنند؛ استفاده این داروها در دوزهای معقول، می‌تواند زخم معده زنان حامله را درمان کند. همچنین، لازم است بدانید که آنتی‌اسیدهای حاوی منیزیم یا کلسیم هیچ گونه نارسایی مادرزادی را در بدن نوزاد ایجاد نمی‌‌کنند.

روش‌های پیشگیری از بروز زخم معده در بارداری:

در ادامه این مقاله، چند راهکار ساده جهت پیشگیری از بروز زخم معده در دوران بارداری زنان ارائه شده است که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

1-از مصرف مواد غذایی خاص در بارداری خود اجتناب کنید:

اگر در دوران بارداری خود به بیماری زخم معده مبتلا شدید، از خوردن مواد غذایی که این اختلال را تشدید می‌کنند، اجتناب نمایید. در ادامه این مقاله، برخی از مواد غذایی که باید در صورت ابتلا به زخم معده، از خوردن آن‌ها اجتناب کنید، آورده شده است که مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

  • غذاهای چرب
  • شکلات
  • آب مرکبات
  • کافئین
  • نعنا

2-عدم استفاده خودسرانه از انواع داروها در بارداری:

اگر باردار هستید و از بیماری زخم معده رنج می‌برید، از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا NSAIDSها اجتناب کنید، زیرا این گروه از داروها وضعیت بیماری شما را تشدید کرده و روند رشد مناسب و سلامت جنین داخل رحم شما را به خطر می‌اندازد.

اگر در بارداری دچار مشکل سینوس شده اید این مطلب علت بروز مشکل سینوس در بارداری چیست؟ را بخوانید

3-ترک سیگار در بارداری:

اگر حامله هستید، سیگار کشیدن برای ریه‌های شما و جنین در حال رشد شما مضر است. همچنین، اگر در 9 ماه دوران بارداری از بیماری زخم معده رنج می‌برید، باید سیگار را رها ترک کنید، زیرا عوارض ناشی از استعمال آن می‌توان وضعیت بدن شما را تشدید کند.

 

نظر (4)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من زخم اثنی عشر و شل شدگی دریچه مری دارم وتازه متوجه شدم باردار هستم ممکنه خطری برام ایجاد کنه وبه مرور زمان بدتر شم

This comment was minimized by the moderator on the site

عالی بودمن خودم زخم معده دارم

This comment was minimized by the moderator on the site

This comment was minimized by the moderator on the site

منم زخم معده دارم چیکارکنم

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/