17 سؤال مادران که می­ترسند آن­ها را بپرسند

Mother-And-Baby-Wallpaper-Free

دوران بارداری به این معنی است که مادر، به مدت 9 ماه فرزند کوچک در حال رشد خود را در داخل رحم نگه داشته و بعد از گذشت این مدت، با انجام زایمان طبیعی یا عمل سزارین او را به دنیا می‌آورد. خوشبختانه، بیشتر این افراد بعد از تحمل این همه سختی، قسمت شیرین زندگی را در پیش داشته و با تولد نوزاد، شور عجیبی وارد زندگی آن‌ها خواهد شد. با این حال، متأسفانه تمام زنان حامله موافق این ایده نیستند! اکثر خانم‌های باردار عقیده دارند که نوزاد تازه به دنیا آمده نیاز به مراقبت بیشتری دارد. بنابراین، طبیعی است که هر مادری با تولد نوزاد خود، زمان زیادی برای فکر کردن نداشته؛ در عوض، موارد زیادی را برای نگران شدن در زندگی روزمره خود داشته باشد. این حالت می‌تواند برای قریب به اتفاق مادران زائو خسته‌کننده بوده و آن‌ها را دچار حالت گیجی و گاهی کمی شرم‌ بکند. بر اساس این توضیحات، اکثر مادران سؤالات زیادی را در ذهن خود دارند، اما ترجیح می‌دهند آن‌ها را حتی در صورت نیاز به دریافت پاسخ هم از کسی نپرسند. در ادامه این مقاله، دوست داریم اطلاعات کاملی را در مورد بسیاری از این سؤالات به شما ارائه دهیم. مادرها باید بدانند که دوران بارداری و تولد نوزاد خیلی طولانی نبوده و نیازی به نگرانی شدید در چنین شرایطی ندارند. اما اکثر مادران شامل این گروه خاص بوده و می‌ترسند با پرسیدن سؤالات موجود در ذهن خود، به اشتباه، از محبت اطرافیان محروم شوند. به همین دلیل، در ادامه این مقاله، 17 سؤال مهم را که ذهن بسیاری از مادران جدید را درگیر می‌کند، گرد آورده و به این افراد اطمینان می‌دهیم که می‌توانند پاسخ‌ پرسش‌های نه چندان شرم‌آور خود را از منابع معتبر به راحتی دریافت کنند.

1-چرا وقتی بارداری در بدن من شروع می‌شود یا زمانی که نوزاد جدید به دنیا می‌آید، احساس من نسبت به خودم مثل دیدگاه دیگران نیست؟

در ابتدا، لازم است به یاد داشته باشید که در 9 ماه دوران حاملگی، اکثر زنان باردار خود را تقریباً مانند یک انکوباتور احساس می‌کنند که هدف اصلی آن رشد یک موجود کوچک دیگر در درون رحم خود است. بنابراین، اتخاذ هر تصمیم مادر را با توجه به رشد و بالندگی مناسب آن موجود کوچک انجام خواهد گرفت. در واقع، رفته رفته و با پیشرفت دوران بارداری، مادر از کارهای زیاد مانند رنگ‌آمیزی مو، مصرف قهوه نامحدود، استفاده از نوشیدنی‌های مختلف در هنگام صرف وعده‌های غذایی، پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند و داشتن یک دوره خواب راحت در طول شب محروم می‌گردد. همچنین، هنگامی که 9 ماه دوران حاملگی تمام شده و کودک جدیدی وارد صحنه زندگی مادر می‌شود، ممکن است او دیگر قادر به تماشای منظم برنامه‌های تلویزیون و سریال‌های مورد علاقه خود نباشند؛ حتی برخی از این مادران به دلیل نزدیک نبودن به خانواده، فامیل و دوستان، زمان دوش گرفتن یا خواب یک ساعته را نیز نخواهند داشت. احتمالاً این شرایط احساسات هر خانمی را تحت تأثیر قرار داده و زندگی روزمره او را دچار مشکل می‌کند. یادتان باشد که در چنین شرایطی، یک راز بزرگ نهفته است؛ بیشتر مادران می‌ترسند سؤالات موجود در ذهن خود را از اطرافیان پرسیده و این نگرانی و سردرگمی را حل کنند که در این صورت، اکثر این مادران هرگز نخواهند توانست دوباره به فرد قبلی تبدیل شوند. پس، اگر شما به عنوان یک زن جوان تازه مادر شده‌اید، همه موارد را طبیعی تلقی نموده و احساسات مثبت خود را در هنگام تغذیه شبانه و تعویض پوشک کثیف نوزاد خود نادیده نگیرید، چرا که یک نوزاد کوچک برای مراقبت کامل، نیاز به توجه زیاد شما خواهد داشت. در حالت کلی، به نظر می‌رسد که بروز این تغییر بزرگ در زندگی زوج‌های جوان، ارزش داشتن یک فرزند سالم را دارد.

2-آیا تغذیه نوزاد با شیر مادر واقعاً در کاهش وزن بعد از بارداری اهمیت زیادی دارد؟ 

عقاید متناقضی وجود دارد که تغذیه نوزاد با شیر مادر به آن‌ها کمک خواهد نمود تا اضافه وزن ناشی از دوران بارداری را به راحتی کاهش دهند یا نه. اگر از مادران دیگر این سؤال را بپرسید، آن‌ها به شما خواهند گفت که تغذیه نوزاد با شیر مادر واقعاً کمک می‌کند تا آن‌ها شکل بدن خود را به حالت اولیه برگردانده و تناسب اندام خود را حفظ کنند. البته، همه مادران افتخار می‌کنند که گودی کمر خود را به سرعت و با پیشرفت دوران بارداری، از دست داده و خوشحال هستند که می‌توانند از موهبت خداوند برای شیردهی به فرزند کوچک خود استفاده کنند. در واقع، این عقیده در بین مادران باردار وجود دارند که وجود یک کودک در هر خانواده به کل جهان می‌ارزد. با این حال، حقیقت این است که تغذیه نوزاد با شیر مادر به صورت روزانه و منظم، حدود 850 کالری اضافی را سوزانده و با کاهش کالری بدن، اکثر زنان شیرده را با احساس گرسنگی شدید مواجه می‌کند. در چنین شرایطی، مادر باید به سرعت با مصرف مواد غذایی و میوه کالری از دست رفته بدن خود را جایگزین کند. همچنین، از آنجایی که بسیاری از این مادران در اکثر مواقع از داشتن خواب راحت محروم هستند، با مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده، باز هم وزن اضافی خود را از دست داده و به تناسب اندام قبلی خود بازمی‌گردند. البته، لازم است بدانید که شما نباید در ابتدای کار، فشار زیادی را روی بدن و روان خود تحمیل کنید. برای این منظور، با یک پزشک متخصص تغذیه مشورت نموده و با مصرف مواد غذایی سالم و انجام تمرینات ورزشی متوسط، وزن بدن خود را به اندازه نرمال ​​برسانید.

اگر می خواهید برای خرید تی شرت بارداری اقدام کنید قبل از آن خواندن این مطلب چگونه می­توان تی­شرت مناسبی برای بارداری انتخاب کرد؟ به شما توصیه میشود

3-آیا استریل کردن نوک سینه مادران قبل از هر بار شیر دادن به نوزاد الزامی است؟

جالب است بدانید که فرایند شیر دادن به نوزادان در کل جهان، یک میلیون بار در روز اتفاق می‌افتد! برای این منظور، کافی است مادر فقط نوک سینه خود را در دهان نوزاد قرار داده و در هنگام شیر دادن، صورت فرزند خود تا را به سمت سقف اتاق بچرخاند. البته اگر مادر در هنگام تغذیه نوزاد در خانه خود باشد، این کار به آسانی انجام گرفته و او زمان کافی برای تمیز کردن نوک سینه و دهان نوزاد خود را خواهد داشت. با این حال، اگر شما در چنین شرایطی بیرون از منزل حضور داشته و کودک شما بر اثر گرسنگی شدید گریه می‌کند، هیچ راهی برای تمیز کردن نوک پستان خود نخواهید داشت. محققان تغذیه در کل جهان عقیده دارند که شستن سینه‌های زنان شیرده با صابون و آب ولرم برای یک بار در شبانه‌روز، جهت استریل کردن آن کافی است. اما همان‌طور که بسیاری از مادران جدید می‌دانند، اکثر زنان امروزی در دنیای کاملاً پیشرفته زندگی نمی‌کنند. بنابراین، این افراد می‌توانند قبل از شیر دادن به کودک خود حتماً به وسیله یک پستانک دهان او را تمیز کنند. البته انجام این کار بستگی به وضعیت بدن کودک و مادر او دارد. استری کریچ متخصص اطفال M.D می‌گوید: "دهان انسان یکی از کثیف‌ترین مناطق بر روی سیاره زمین است؛ طوری که حتی بدتر از یک سگ می‌باشد!" اما عقیده جک گیلبرت، دانشمند فکور با این ایده کاملاً متفاوت است؛ او اعتقاد دارد که اگر مادر شیرده یک پد بهداشتی را روی سینه خود قرار دهد، بسیار مفید بوده و پاکیزگی دهان کودک او را تضمین می‌کند. با همه این توصیفات، فراموش نکنید که تغذیه نوزادان با شیر مادر به حالت طبیعی و بدون استفاده از هر گونه وسایل بهداشتی، سیستم ایمنی بدن آن‌ها را تحریک نموده و سبب قوی‌تر شدن بدن خود مادر و نوزاد او می‌شود.

4-چگونه می‌توان سلامت نوزاد خود را از روی رنگ ادرار و مدفوع او بررسی کرد؟

در ابتدا، لازم است بدانید که رنگ ادرار و مدفوع نوزادان به دلیل نوع تغذیه مادر شیرده و وضعیت بدن خود او متنوع می‌باشد. به همین دلیل زمانی که نوزادان فقط با شیر مادر تغذیه می‌شوند، ادرار آن‌ها 5 رنگ متمایز دارد. با این حال، می‌توان از روی رنگ ادرار و مدفوع نوزادان، سلامت بدن این موجودات کوچک را مورد بررسی قرار داد. البته تمام رنگ‌های ادرار و مدفوع نوزادان عادی بوده؛ فقط یکی از این شرایط باید مادر شیرده را در مورد سلامت فرزند خود دچار نگرانی بکند در نظر داشته باشید که اگر رنگ مدفوع کودک شما نارنجی، زرد یا قهوه‌ای است، جایی برای نگران شدن وجود ندارد، زیرا این حالت کاملاً طبیعی بوده و در مورد نوزادانی که فقط با شیر مادر یا شیر خشک تغذیه می‌شوند، ایرادی ندارد. پس، فراموش نکنید که مشاهده هر رنگی در این محدوده جایی برای نگرانی به وجود نیاورده و وضعیت بدنی کاملاً طبیعی را نشان می‌دهد. همچنین، جالب است بدانید که ممکن است نوزادان در طول یک روز دارای رنگ‌های مختلفی از ادرار و مدفوع باشند. با همه این توصیفات، اگر مدفوع نوزاد شیرخوار شما سبز رنگ باشد، مشاهده این رنگ در پوشک سفید او کمی تکان‌دهنده بوده و شما را دچار شک و تردید خواهد نمود. اما در چنین شرایطی، چیزی برای نگران شدن شما وجود ندارد؛ این حالت می‌تواند در محدوده ماه‌های 4 تا 6 ماهگی کودکان اتفاق بیفتد، زیرا وقتی که کودک شروع به خوردن مواد غذایی جامد شامل اسفناج، آووکادو و سایر غذاهای سبز رنگ نماید، رنگ مدفوع او نیز تغییر یافته و بسته به مواد غذایی مصرفی او دچار تحول خواهد شد. در برخی موارد، ممکن است رنگ مدفوع نوزادان سفید بوده و هم رنگ بچه پوشک شود! در چنین مواردی لازم است والدین نگران شوند، زیرا بروز این حالت به این معنی است که کودک نتوانسته مواد غذایی مصرفی خود را به طور صحیح هضم کند. پس، بهتر است مادر در چنین شرایطی، فرزند خود را نزد پزشک متخصص اطفال برده و در اسرع وقت از او برای درمان مشکلات گوارشی کودک خود کمک بخواهد.

5-مادران تا زمان افتادن بند ناف نوزاد خود چه کارهایی را باید انجام دهند؟

همان‌طور که می‌دانید بند ناف جنین در طول 9 ماه دوران بارداری یک راه ارتباطی بین بدن مادر و کودک درون است. در واقع، بند ناف سلامت زندگی جنین را در دوران بارداری تضمین می‌کند. پس از ورود نوزاد به دنیای واقعی، بند ناف دیگر انرژی مشابه دوران بارداری را نداشته و باید بعد از انجام عمل زایمان از بین برود. با این حال، بند ناف عضوی است که نوزادان بعد از ورود به دنیا واقعی، باز هم به آن احتیاج دارند؛ معمولاً 10 تا 20 روز پس از تولد نوزادان طول می‌کشد تا بند ناف از بدن نوزاد جدا شود. ولی تا زمانی که این اتفاق بیفتد، لازم است مادر، آن را تمیز نگه دارد. پس، به عنوان یک مادر زائو سعی کنید طناب بند ناف فرزند خود را در طول 10-20 روز بعد از تولد او تمیز و خشک نگه داشته و از حمام کردن طولانی مدت و غوطه‌ور کردن بند ناف او در داخل آب وان حمام به شدت اجتناب نمایید. اما، با گذشت زمان، این ناحیه از بدن نوزادان شروع به خرد شدن و افتادن خواهد نمود؛ در این دوره، لازم است شما برای اطمینان کامل آن را تمیز نگه داشته و در طول روز چند بار با مقدار کمی الکل که بر روی یک پد پنبه‌ای ریخته‌اید، این ناحیه از بدن فرزند خود را ضدعفونی کنید. با همه این توصیفات، اگر با وجود مراقبت کامل و خشک نگه داشتن آن، همچنان بند ناف نوزاد دچار قرمزی و تورم شده و بوی بدی از آن به مشام برسد، مراجعه به پزشک متخصص اطفال ضروری خواهد بود.

6-تعویض پوشک نوزادان، چند بار در روز لازم است؟

تأمین پوشک مورد نیاز برای نوزادان، حق مسلم هر کودکی است. اما انتخاب انواع پوشک‌ها، پارچه یا پوشک‌های یکبار مصرف بستگی به نظر والدین داشته و سه یا چهار بار در روز باید تعویض شود. آمار ارائه شده از سوی والدین نشان می‌دهد که در مورد نوزادان تازه متولد شده، لازم است 10 تا 12 بار در روز، پوشک آن‌ها عوض شود. البته فراموش نکنید که این تعداد فقط برای ماه اول زندگی آن‌ها در نظر گرفته شده است، زیرا نوزاد 4 تا 6 عدد پوشک را به وسیله ادرار خود مرطوب نموده و 3 تا 4 پوشک بعدی را به واسطه مدفوع، در هر شبانه‌روز کثیف خواهند نمود. اما خبر خوبی که در این میان وجود دارد، این است که با افزایش سن کودک، تعداد پوشک مصرفی روزانه او به میزان 8 تا 10 عدد کاهش می‌یابد. پس، به عنوان مادر یک نوزاد کوچک به یاد داشته باشید که هر 2 تا 3 ساعت یک بار باید پوشک فرزند خود چک کنید. همچنین، نوزادان تقریباً باید 20 بار در روز شیر مادر را مصرف کنند. در نهایت، لازم است بدانید که ماندن پاهای کودک شما در داخل یک پوشک مرطوب برای مدت بسیار طولان باعث ناراحتی و سستی بدن او شده و ممکن است باعث ایجاد بثورات جلدی پوشکی در بدن نوزاد شود.

7-آیا جنین درون رحم زنان در دوران بارداری، بوی بدن و صدای مادر خود را تشخیص می‌دهد؟ 

این سؤال که آیا کودک پس از تولد صدای مادر خود تشخیص داده و او را خواهد شناخت، مشکلی است که می‌تواند به عنوان یک ترس بزرگ، آرامش بعضی از مادران جدید، به خصوص آن‌هایی را که قصد دارند به زودی نوزاد خود را به دنیا بیاورند، تحت‌الشعاع قرار دهد. ولی یادتان باشد که کودکان در درون رحم و همچنین، پس از تولد از حواس مختلف خود برای شناختن افراد پیرامون، مخصوصاً مادر خود استفاده خواهند کرد. خبر خوب این است که همه جنین‌ها به لطف حس شنوایی خود، صدای مادر و پدر خود را در 9 ماه دوران بارداری شنیده و حتی قبل از تولد نیز به راحتی آن‌ها را تشخیص می‌دهند؛ حدود هفت ماهگی از دوران حاملگی، زمانی است که کودک صدای محیط اطراف خود را شنیده و صدای مادر خود را از بین آن‌ها تشخیص می‌دهد. بر این اساس، بهتر است مادران حامله بر روی پوست بدن خود تمرکز نموده و سعی نکنند آن را به واسطه استفاده از عطر و ادکلن تغییر دهند، زیرا دوران بارداری زمانی است که کودک درون رحم بوی بدن مادر خود را تشخیص داده و آن را به شدت دوست دارد. نتایج تحقیقات اخیر محققان نشان داده است که بوی پوست بدن مادر می‌تواند نوزاد را پس از تولد به سرعت آرام کند. با این حال، حس بینایی کودک یک هفته پس از تولد او تکمیل شده و فرزند شما برای اولین بار چهره مادر خود را خواهد دید. با همه این توصیفات به یاد داشته باشید که کودک شما از روز اول تولد شما را به رسمیت شناخته و صدا و بوی شما را در میان جمع، به سادگی تشخیص خواهد داد.

خواندن این مطلب 18 سؤال زنان باردار که مادرها می­توانند به آن­ها پاسخ دهند به شما توصیه میشود

8-چه مدت طول می‌کشد تا بعد از تولد نوزاد، ترشح شیر مادر لباس او را خیس کند؟

هنگامی که مادر زائو سر سفره ناهار نشسته‌ و با خانواده خود از ورود کودک جدید به دنیای واقعی لذت می‌برد، به طور ناگهانی ممکن است ترشح شیر از سینه، پیراهن او را خیس کند. جالب است بدانید که در چنین مواردی، اگر مادر به صورت کودک خود نگاه کرده و خواستن شیر را با ناز و ادای فرزندش متوجه شود، روند ترشح شیر از سینه‌های او افزایش یافته و با شدت به محیط بیرون تراوش می‌کند. البته این وضعیت برای اکثر مادران جوان شرایط ایده‌آلی نبوده؛ اما امری کاملاً طبیعی است. در واقع، می‌توان ادعا کرد که ترشح شیر از سینه‌های مادر نشانه خوبی بوده و تولید شیر کافی را برای تغذیه نوزاد تازه متولد شده او نشان می‌دهد. پس، فراموش نکنید که تراوش شیر از سینه‌های مادر شیرده بدان معنی است که بدن مادر هیچ مشکلی با نیازهای تغذیه‌ای نوزاد خود ندارد. اما این که چه مدت طول می‌کشد تا پیراهن مادر شیرده بر اثر تولید شیر خیس شده و او باید برای جلوگیری از این روند، از پد سینه استفاده کند، در مورد هر مادری متفاوت از سایر زنان است، ولی اکثر مادران جوان می‌توانند انتظار داشته باشند که در طول چند هفته اول شیردهی یعنی از ابتدای هفته 6 تا 10 شیردهی، نشت کردن شیر از سینه‌های آن‌ها شروع شده و برای تمام مدت زمانی که او فرزندش را با شیر مادر تغذیه می‌کند، ادامه یابد.

9-چه زمانی خلق و خوی مادران زائو بهبود یافته و این افراد می‌توانند به روال زندگی عادی خود برگردند؟ 

همه ما می‌دانیم که پس از تولد نوزاد، صرف زمان قبلی با همسر ممکن نیست. بنابراین اولین چیزی که در ذهن مادران جوان ایجاد می‌شود، این است که چه زمانی خلق و خوی آن‌ها بهبود یافته و می‌توانند به روال زندگی عادی خود برگردند؟ اصلاً آیا این کار امکان‌پذیر است یا نه؟ توصیه‌ های پزشکان متخصص زنان و زایمان و ماماها برای ایجاد ارتباط عادی با همسر خود تقریباً 4 تا 6 هفته پس از انجام عمل زایمان است، زیرا در این دوران بدن زن زائو در حال بهبود یافتن بوده و نباید تحت فشار قرار داده شود. البته برخی از عوامل در کاهش زمان بهبود کامل زنان زائو مؤثر می‌باشد؛ بهبود بخیه‌های ناشی از انجام عمل سزارین، پرینه یا اپیزیوتومی زنان زائو پس از تولد نوزاد، حدود 6 هفته طول می‌کشد. در نهایت، یادتان باشد که این افراد قبل از انجام هر کاری باید از پزشک متخصص زنان و زایمان برای حفظ سلامت بدن خود کمک بگیرند.

10-آیا همه زنان در هنگام شیر دادن به نوزاد تازه متولد شده خود دچار درد و سوزش در ناحیه نوک سینه می‌شوند؟ 

تغذیه نوزادان با شیر مادر برای همه زنان آسان نبوده؛ انجام این کار برای برخی از مادران مانند نسیم دلپذیر، زیبا و لذت‌بخش بوده و برای برخی دیگر، می‌تواند به عنوان یک مبارزه جدی تلقی شود. اما در این میان به نظر می‌رسد که بسیاری از زنان در هنگام شیر دادن به نوزاد خود درد شدیدی را در ناحیه سینه‌های خود احساس می‌کنند که امری کاملاً طبیعی است. به گفته برخی از پزشکان متخصص تغذیه، بروز در سینه‌های زنان زائو طبیعی نبوده؛ برخی دیگر فکر می‌کنند که احساس درد تا زمانی که نوک سینه مادر شیرده سفت‌تر شود، امری طبیعی است. در اغلب اوقات، زنان شیرده درد شدیدی را در نوک پستان خود تجربه می‌کنند، اما می‌توانند این مشکل را با راهنمایی افراد باتجربه و با استفاده از موقعیت درست شیر دادن به نوزاد خود از پایه حل کنند. بنابراین، شما به عنوان یک مادر جدید در چنین مواردی باید از تجربه یک فرد آگاه یا یک مشاور تغذیه کمک گرفته و با اصلاح موقعیت شیردهی به فرزند خود، این درد را اصلاح نمایید.

11-آیا همه مادران زائو قادر هستند که نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه کنند؟

همه ما می‌دانیم که تغذیه نوزادان از بدو تولد با شیر مادر یک روش مطمئن برای پرورش دادن و بزرگ کردن امن آن‌ها می‌باشد. اما اگر زنی فرزند تازه متولد شده خود را با شیر خشک تغذیه کند، آیا انجام این کار، روند مادری او را دچار مشکل خواهد نمود؟ جای تعجب نیست که مادرانی که نمی‌توانند به نوزاد خود شیر دهند، نسبت به مادران دیگر احساس گناه بیشتری می‌کنند، زیرا پستان هر زنی بهترین وسیله برای تغذیه نوزاد او است. لازم است بدانید که این ناحیه از بدن زنان با شروع دوران بارداری دچار تغییر و تحول شده و حتی قبل از به دنیا آمدن کودک، فرایند تولید شیر در آن آغاز می‌گردد. با این وجود که تغذیه نوزاد با شیر مادر ساده‌ترین راه برای بزرگ کردن او است، اما در برخی موارد نمی‌تواند بهترین روش باشد، زیرا تغذیه نوزاد با شیر مادر برای هر زنی مناسب نبوده؛ در نتیجه، برخی از این افراد، به دلیل وجود عوامل مختلف قادر به تغذیه فرزند خود با شیر مادر نیستند. بنابراین، برخی مادران جوان مجبور می‌شوند راه‌های دیگری را انتخاب نموده و از مزایای تغذیه نوزاد با شیر خشک بهره‌مند شوند. واقعیت این است که در هنگام تغذیه نوزاد با شیر خشک، پدر و افراد دیگر خانواده نیز در روند تغذیه او به طور یکسان سهیم بوده و کمک بزرگی به مادر زائو می‌کنند.

12-چه مدت طول می‌کشد تا مادر دلیل گریه‌های نوزاد خود را دریابد؟

امروزه، روش آموزشی Cry It Out (CIO) طرفداران و مخالفان بسیاری دارد؛ برخی از آن‌ها می‌گویند بهترین راه برای رساندن نوزاد به آرامش و الگوی خواب مناسب، جواب دادن به گریه‌های او می‌باشد. این در حالی است که برخی دیگر عقیده دارند فقط در مواردی که گریه نوزادان بیش از حد طولانی باشد، باید به آن واکنش نشان داد. ولی یادتان باشد که از زمان تولد نوزاد تا 3 ماهگی، باید به گریه او پاسخ داده شود، زیرا در این سن، هنوز آن‌ها در حال یادگیری تأثیرات گریه بوده و دلیل گریه خود را نمی‌دانند. ولی همان‌طور که فرزند شما بزرگ‌تر می‌شود، علت گریه خود را خواهد ‌فهمید و مادر نیز قادر خواهد بود تا علت سر و صدا و نوع گریه فرزند کوچک خود را تشخیص داده؛ در نتیجه، متناسب با وضعیت فرزند خود اقدام نماید. بر این اساس، شما باید به عنوان یک مادر جوان به نوزاد خود اجازه دهید که برای مدت 15 الی 20 دقیقه بعد از تغذیه و تعویض پوشک، خواب راحتی داشته باشد؛ بیدار نگه داشتن نوزادان در این شرایط به نفع آن‌ها نیست و این کار می‌تواند الگوی خواب شبانه آن‌ها را به هم بزند. البته استفاده از روش CIO برای همه مادران مناسب نیست، ولی استفاده از آن بر روی سلامت کودک اثر منفی نخواهد گذاشت.

13-آیا همه نوزادان، مادر خود را در آینده دوست خواهند داشت؟ 

اگر شما هم به عنوان یک مادر جوان دارای یک نوزاد بسیار لجوج و سرسخت هستید، نباید از او غافل شوید. وقتی نوزادی به طور مداوم گریه کند، مادر احساس می‌کند که کودک از محبت او محروم است. همچنین، در چنین شرایطی برخی از مادران ممکن است فکر کند که کودک از آن‌ها متنفر شده است. یادتان باشد که در ماه‌های ابتدای تولد نمی‌توان به طور مستقیم بر روی عواطف و تغییرات خلقی نوزادان تمرکز نموده و تنفر کودک از مادر و اطرافیان را تشخیص داد. با این حال، اگر احساس می‌کنید که با کودک خود ارتباط کافی ندارید، سعی کنید هر روز با انجام فعالیت‌های مختلف عاطفی، پیوند بین خود و فرزندتان را محکم کنید. البته برای این کار، باید وقت گذاشت! سعی کنید ارتباطی بین پوست بدن و صورت خود و پوست بدن کودک برقرار نموده و با خواندن زمزمه‌های آرامش‌بخش که قسمت عمده آن‌ها از زمان‌های قدیم به یادگار مانده یا آواز لالایی، فرزند خود را آرام نمایید. در نهایت به یاد داشته باشید که اگر در چنین شرایطی، کودک شما گریه می‌کند، نشان‌دهنده شخصیت او نیست، بلکه به عنوان بازتابی از عواطف او به مادر تلقی می‌شود.

14-اگر مادری به نوزاد خود اجازه می‌دهد که تلویزیون تماشا کند، آیا او مادر بدی است؟

نگاه کردن نوزادان به تلویزیون یکی از موضوعاتی است که مادران جوان باید آن را در نظر بگیرند. این مادران اگر اجازه دهند که بچه‌های کوچک آن‌ها بیشتر ساعات روز را تلویزیون تماشا کند، این امر برای نوزادان مشکل‌ساز خواهد بود، زیرا نگاه به تلویزیون در حالی که کودک از آن لذت می‌برد، می‌تواند زمان خواب او را به هم بزند. آکادمی آمریکایی اطفال عقیده دارد که مادران جوان باید سعی کنند زمان نگاه کردن به تلویزیون را برای کودکان زیر 2 سال خود کاهش دهند. انجام این کار زمانی میسر خواهد بود که خود مادر زمان دیدن تلویزیون را محدود نماید. با این حال، اگر اجازه می‌دهید که فرزندتان مدت کمی برنامه‌های تلویزیون را تماشا کند، بهتر است بیشترین میزان تمرکز شما بر روی برنامه‌های آموزشی باشد. البته مادرانی که فرزند کوچک دارند، مجاز هستند گاهی اوقات تلویزیون خانه خود را برای مدت سی دقیقه یا یک ساعت روشن نگه داشته و با مشغول نمودن کوک خود با برنامه‌های آن؛ برای خود نیز وقت داشته باشند. اگر توانستید این مدت را کاهش دهید، خیلی خوب است؛ اما اگر کودک شما زمان بیشتری را برای نگاه کردن به برنامه‌های تلویزیونی می‌گذارد، بدانید که این کار بر روی سلامت جسمی و روحی او تأثیر منفی خواهد گذاشت.

اگر باردار هستید وسینه هایتان دچار خارش شده است برای اطلاع این مطلب علت خارش سینه ها در بارداری چیست؟ را بخوانید

15-آیا می‌توان علت گریه نوزادان تازه متولد شده را تشخیص داد؟ 

اگر نوزادی بتواند از روز اول تولد خود صحبت کند، زندگی برای مادر او بسیار ساده خواهد بود. اما، واقعیت این است که مادران جوان از علت گریه کودک خود باخبر نبوده و نمی‌توانند تشخیص دهد که نوزاد به دلیل گرسنگی، خواب‌آلودگی یا مرطوب شدن پوشک خود گریه می‌کند. ولی خبر خوب این است که دلایل زیادی برای گریه نوزادان در اوایل تولد وجود ندارد. طبق آمار ارائه شده از سوی مادران استرالیایی، پنج نوع گریه مختلف برای نوزادان تازه متولد شده وجود دارد که کودک به واسطه نمایش دادن آن‌ها می‌خواهد نوع نیاز خود را به مادر نشان دهد؛ صدای "neh" که در گریه نوزادان شنیده می‌شود، به این معنی است که کودک گرسنه است، اگر گریه نوزاد با فریاد همراه باشد، بدین معنی است که کودک خواب‌آلود بوده و نیاز به استراحت دارد، اگر در بین صدای گریه کودک کلمه "heh" را می‌شنوید، نشان‌دهنده ناراحتی نوزاد بوده و ممکن است او احساس سرما و حالت خارش را بر روی پوست بدن خود نشان دهد یا این که نیاز فرزند شما به تعویض پوشک نیاز خواهد داشت، شنیدن صدای "Eair" نیز در بین گریه‌های نوزادان به این معنی است که شکم کودک نفخ دارد و در نهایت، وجود صدای "eh" به این معنی است که کودک خود را برای گریه کردن طولانی مدت آماده می‌کند. پس، می‌توان ادعا کرد که تشخیص علت هر کدام از گریه‌های کودک که معنی خاصی دارد، به اطلاعات و میزان کارآزمودگی مادر بستگی خواهد داشت.

16-آیا کودکان از سال اول زندگی خود خاطراتی را به یاد می‌آورند؟ 

با وجود این که فرض می‌شود برخی از نوزادان خاطراتی را از سال اول زندگی خود به یاد دارند، بسیاری از کارشناسان و محققان فکر نمی‌کنند که کودک بتواند از این دوران خاطراتی را در ذهن خود داشته باشد، زیرا این خاطرات اولیه به طور آگاهانه قابل دسترسی نبوده؛ اما برخی از دانشمندان بر این باورند که خاطراتی از این دسته می‌تواند بیشترین تأثیر را بر زندگی آینده کودکان داشته باشد. زمانی که کودکی رشد می‌کند، تغییرات زیادی در یاد و خاطر او رخ داده؛ این امر باعث می‌شود که خاطرات اولیه از ذهن او محو شوند. واقعیت این است که خاطرات موجود در ذهن نوزادان کوچک، قبل از باز شدن کامل زبان آن‌ها شکل می‌گیرد که این نوع خاطرات اولیه با ایجاد تغییر در بدن او شروع به محو شدن می‌کنند. زمانی که اولین سال زندگی کودک شما شکل گرفت، مطمئن شوید که تعداد کمی از خاطرات شاد و کمدی، البته با کیفیت خیلی پایین در ذهن او باقی مانده است.

17-آیا با بزرگ شدن کودکان، روند نگهداری از آن‌ها هم آسان‌تر می‌شود؟ 

هنگامی که نوزاد بر اثر وجود کمبودها گریه می‌کند، ممکن است مادر بودن یک نبرد بی‌حدوحصر به نظر برسد؛ سؤالی در ذهن این افراد ایجاد شود که آیا من روزی از نق زدن‌ها و گریه کردن‌های فرزند کوچک خود راحت خواهم شد؟ بله، زمانی که سن کودک بالا رفته و او به طور کامل رشد کند، روند نگهداری و بزرگ کردن او به مرور ساده‌تر از قبل خواهد شد. با این حال، یادتان باشد که فاز نوزادی ساده‌ترین قسمت مادر بودن محسوب شده و دردسرهای کمتری دارد، چون در این دوره فرزند شما در یک جا ساکن بوده و شما بهتر می‌توانید چیزهای مختلف را به کودک خود یاد داده و با صحبت کردن، با او ارتباط برقرار نمایید. علاوه بر این موارد، تشویق نمودن کودکان با دادن پاداش بسیار کوچک نیز امکان‌پذیر است. با این حال، با بزرگ شدن نوزادان روند خواب آن‌ها در شب افزایش می‌یابد، اما در مورد بعضی از کودکان ممکن است این موضوع چند سال طول بکشد. ولی یادتان باشد که بعد از پشت سر گذاشتن دوران کودکی، مادر زمان زیادی را با رفتن کودک به مهد، سپس مدرسه ابتدایی و به دنبال آن دبیرستان برای خود به دست آورده و با رفتن او به کالج وظیفه نگهداری از فرزندان هم بسیار کم خواهد شد.

بر اساس این توضیحات، فاز نوزادی با این که یکی از مراحل سخت بچه‌داری برای اکثر مادران است، اما شما می‌توانید با مدیریت درست این دوران از آن لذت ببرید. فراموش نکنید که این دوران گذرا بوده و بزرگ شدن کودکان و به بار نشستن نتیجه زحمات چند ساله شما در این دوران، ارزش تحمل این همه سختی را دارد!

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/