18 سؤال زنان باردار که مادرها می­توانند به آن­ها پاسخ دهند

Pregnant-1-PANDA

از لحظه‍‌ای خانم‍‌های جوان جواب مثبت آزمایش بارداری خود را دریافت می‍‌کنند و برای اولین بار، با پزشک متخصص زنان و زایمان، جهت راهنمایی‍‌های قبل از انجام عمل زایمان قرار ملاقات می‍‌گذارد، با سؤالات متعددی در ذهن خود مواجه شده و دوست دارد پاسخ این سؤالات را به طور دقیق پیدا کنند. اگر در چنین شرایطی، پیوند عاطفی میان خانم باردار و مادر او در زندگی روزمره بسیار کم باشد، او نخواهد توانست برای یافتن پاسخ سؤالات خود از مادرش کمک بگیرد؛ اما در اغلب اوقات، همه زنان باردار مشتاق است تا آغاز روند بارداری در بدن خود به اطلاع مادر خود رسانده و برای ایجاد رابطه بهتر با مادر خود، درباره کودک درون رحم خود که در حال شکل گرفتن است، با او صحبت کنند. اوا پراستر، روانشناس مؤسسه روانکاوی مونترال کانادا عقیده دارد: "یکی از مهم‍‌ترین معیارهایی که باعث پیشرفت صحیح دوران بارداری در بدن زنان می‍‌شود، ایجاد رابطه زودهنگام (روان‍‌شناختی) زن حامله با مادر خود است."

بسیاری از زنان، هنگامی که متوجه باردار بودن خود می‍‌شوند، در هفته‍‌ ها و ماه‍‌ ها آینده با برخی افکار و سؤالات ناخوشایند در ذهن خود روبرو خواهند شد. بسیاری از این موضوعات چیزهایی هستند که او قادر نیست با پزشک معالج خود در میان گذاشته یا در مورد آن‍‌ها از دوستان خود کمک بگیرد؛ بنابراین، فرد در چنین شرایطی برای یافتن جواب بعضی از این سؤالات و مامان نمونه شدن، بهتر است از مادر خود کمک بگیرد. مهم نیست که تجربیات مادر او چقدر قدیمی شده باشد؛ فقط به نظر می‍‌رسد که گاهی اوقات، زن حامله نیاز به گفتگو با مادر خود دارد! در ادامه این مقاله در مورد چیزهایی که زن حامله دوست دارد از مادر خود بپرسد و سؤالاتی که درباره تمام ریزه‍‌کاری‍‌های ناخوشایند دوران حاملگی و کودک خود دارد، صحبت شده و شما را در این مورد راهنمایی خواهد کرد.

1-زنان بعد از متوجه شدن بارداری خود چه کارهایی باید انجام دهند؟

معمولاً یک زن جوان بعد از این که به طور جدی، جواب مثبت آزمایش بارداری خود را دریافت نمود و متوجه شد که نوزادی در درون رحم خود دارد، با توجه به شرایط زندگی و استعداد بدنی خود باید سعی کند تا تاریخ دقیق زایمان و تولد کودک خود را محاسبه کند. در روزهای آغازین بارداری، به احتمال زیاد مادر با مشکلات جدید و سردرگمی روبرو شده و برای دانستن تاریخ دقیق تولد نوزاد خود نیاز به کمک افراد باتجربه مخصوصاً مادر خود خواهد داشت. معمولاً برای محاسبه زمان حاملگی باید در نظر داشته باشید که بین روزهای 11 و 21 پس از پایان آخرین دوره قاعدگی، روند حاملگی در بدن یک زن اتفاق می‍‌افتد؛ اما از آنجایی که بررسی دقیق این کار برای برخی از زنان امکان‍‌پذیر نیست، حدس زدن زمان دقیق حاملگی و تولد نوزاد کمی مشکل خواهد بود. بر این اساس، اگر چنین مادرانی می‍‌خواهند در مورد زمان تولد فرزند خود مطمئن شوند، باید با یک پزشک متخصص زنان و زایمان تماس گرفته و یک قرار ملاقات بگذارند، زیرا دکتر به محض معاینه و صحبت کردن با بیمار خود، مدت حاملگی را بیان نموده و انجام کارهای لازم را به زن حامله توصیه می‍‌کند. احتمالاً اکثر زنان جوان در چنین شرایطی از مامان خود کمک گرفته یا برای مطمئن شدن، از یک مشاور باتجربه در مراحل بعدی حاملگی خود استفاده خواهند نمود.

2-میزان درد زایمان در بدن زنان تا چه اندازه است؟

به یاد داشته باشید که هیچ زنی نمی‍‌تواند از پزشک متخصص زنان و زایمان در مورد میزان واقعی درد زایمان سؤالاتی بپرسد؛ دوستان نیز به احتمال زیاد در چنین مواردی غلو کرده و به او دروغ خواهند گفت. بسیاری از خانم‍‌های باتجربه، درد زایمان را به گرفتگی شدید عضلات شکم و رحم در دوران قاعدگی تشبیه می‍‌کنند که همراه با پیچش داخلی است. قطعاً جوابی که یک مادر هم به سؤال دختر خود در مورد میزان درد زایمان می‍‌دهد، همین خواهد بود! چون او خود یک یا چندین بار این درد را به طرق مختلف تجربه نموده و می‍‌تواند پاسخ صادقانه‍‌ای را به دختر در حال انتظار خود بدهد. علاوه بر این موارد، فراموش نکنید که مادر شما تنها کسی است که می‍‌تواند به شما را در مورد تصمیم‍‌گیری‍‌های مهم خود در این دوران حساس و انتخاب گزینه‍‌های مختلف تولد فرزندتان یاری کند.

اگر باردار هستید وسینه هایتان دچار خارش شده است برای اطلاع این مطلب علت خارش سینه ها در بارداری چیست؟ را بخوانید

3-آیا شما فکر می‍‌کنید که نمی‍‌توانید در آینده یک مادر خوب باشید؟

جالب است بدانید که این، یک سؤال بسیار رایج است که در ذهن اکثر زنان تازه باردار شده ایجاد می‍‌شود و پیدا کردن جواب آن برای کسی که از لحاظ روحی و روانی دچار تغییر شده است، کمی سخت به نظر برسد. با این حال، هر خانم بارداری در چنین شرایطی می‍‌تواند یافتن جواب این پرسش را به مادر خود سپرده و اطمینان حاصل کند که با کمک او، در مورد مادر خوب و نمونه شدن موفق خواهد گردید. Parenting.com عقیده دارد که یکی از راه‍‌های لذت بردن از موهبت مادر شدن، خو گرفتن زن حامله با مادر خود است. برای این منظور، کافی است شما رفتن به یک آب گرم را به همراه مادر خود برنامه‍‌ریزی نموده و با او در مورد رفتار خود در 9 ماه دوران بارداری و بعد از تولد نوزاد صحبت کنید یا با نشستن در یک محیط دنج مانند کافی شاپ می‍‌توانید با مادر خود در مورد تمام سؤالات مربوط به دوران بارداری و مادر نمونه شدن مشورت کنید.

3-آیا مغز زنان با شروع بارداری، دچار تغییر می‍‌شود؟

TheAtlantic.com گزارش داده است: " قبل از این که یک خانمی باردار شود، فرایند حاملگی با ساختار مغز او جفت می‍‌شود." جالب است بدانید که این موضوع توسط چند پزشک متخصص مغز و اعصاب نیز تأیید شده است. پس از گذشت قرن‍‌ها، با بررسی تغییرات رفتاری مادران باردار، دانشمندان بر روی ماده خاکستری مغز این مادران متمرکز شده و دریافته‍‌اند که میزان فعالیت موجود در مناطقی از این ناحیه که همدلی، اضطراب و تعامل اجتماعی را کنترل می‍‌کند، افزایش یافته است. البته، در روزهای آغازین دوران حاملگی، تغییرات ناشی از سیل هورمون‍‌ها کمتر بوده و در دوران پس از زایمان، افزایش این مورد، باعث جذب مادر به کودک خود خواهد شد؛ به عبارت دیگر، احساسات مادری و عشق او فوران می‍‌کند! به همین دلیل، می‍‌توان ادعا کرد که فرایند بارداری، پدیده‍‌ای عجیب و غریب بوده و این واقعیت را مغز زنان نیز با ایجاد تغییر در ساختار خود نشان می‍‌دهد؛ بنابراین، به عنوان یک زن جوان بحث علمی را کنار بگذارید و جواب این سؤال را از مادر خود بپرسید.

4-اسکن سونوگرافی در بارداری به چه منظور مورد استفاده قرار می‍‌گیرد؟ 

راشل گرین با دوستان خود به سونوگرافی اولیه دوران بارداری خود نگاه می‍‌کند؛ اما او نمی‍‌داند که کدام لکه در عکس سونوگرافی واقعاً فرزند او است. ما در چنین مواردی، بیمار خود را سرزنش می‍‌کنیم! یادتان باشد که هدف از انجام سونوگرافی در سه ماهه اول از دوران بارداری زنان، بررسی اندازه نوزاد و محل لانه گزینی او در رحم مادر خود است. همچنین، این نوع تصویربرداری مدت بارداری را در بدن مادر ارزیابی نموده و تعداد جنین‍‌های موجود در داخل رحم او را معین می‍‌کند؛ سپس، ضربان قلب جنین اندازه‍‌گیری شده و وضعیت رحم و تخمدان مادر باردار نیز مورد ارزیابی قرار می‍‌گیرد. در مرحله آخر، این اطلاعات جمع‍‌آوری شده و در پرونده مادر باردار جایگزین می‍‌شود. علاوه بر این موارد، گاهی اوقات خوب است مادر باردار تصویر فرزند خود را به همراه مادر و دوستان خود نگاه کند تا علاوه بر لذت بردن، از اطلاعات فراوان موجود در آن برای سپری نمودن یک دوره بارداری سالم استفاده نماید.

5-آیا علائمی که زنان در بارداری تجربه می‍‌کنند، ارثی است؟

ممکن است برخی از اطلاعات عجیب و غریبی را که توسط علم ژنتیک منتشر می‍‌شود، دوست نداشته باشیم؛ ولی در نظر داشته باشید که برخی از عوامل ارثی ممکن است بر روند بارداری مادر، سلامت او و جنین داخل رحم او تأثیر داشته باشند. اکثر مادران باردار ممکن است در این دوره با علائم ناشناسی روبرو شوند که برخی از آن‍‌ها کمی آزاردهنده بوده و کاملاً ارثی هستند. با توجه به اطلاعات موجود در WhatToExpect.com، مشاهده ویار صبحگاهی شدید در مادران باردار ارثی است. علاوه بر این مورد، انجام زایمان زودرس بر اثر انجام فعالیت‍‌های دشوار در دوران حاملگی نیز احتمالاً موروثی بوده و می‍‌تواند در لیست سؤالات موجود در ذهن مادران جوان قرار گیرد. به همین دلیل، می‍‌توان ادعا کرد که این افراد به راحتی می‍‌توانند جواب چنین پرسش‍‌هایی را از مادر خود دریافت نمایند.

6-آیا بروز هر گونه عوارض ناشی از بارداری در بدن زنان ارثی است؟

لازم است بدانید که علاوه بر علائم ناشی حاملگی، برخی از عوارض این دوران نیز می‍‌توانند زمینه ارثی داشته باشند؛ بنابراین، شما به عنوان یک زن جوان حامله می‍‌توانید با اطمینان کامل از مادر خود در مورد هر گونه عوارضی که او در 9 ماه دوران حاملگی خود با آن مواجه شده است، سؤالاتی بپرسید. Mom365.com عقیده دارد که بروز مشکل پره‍‌اکلامپسی در دوران بارداری زنان ارثی است. علاوه بر این مورد، این مجله دیابت حاملگی را نیز یک مشکل ارثی معرفی می‍‌کند. بر همین اساس، پزشک متخصص زنان و زایمانی که برای اولین بار شما را معاینه می‍‌کند، به احتمال زیاد چنین سؤالات مشابهی را از شما خواهد پرسید؛ بنابراین، بهتر است قبل از مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان و تشکیل پرونده، مکالمه مفصلی با مادر خود داشته باشید تا برای جواب دادن به سؤالات پزشک خود آماده شوید. در نهایت، یادتان باشد که وقتی پزشک متخصص زنان و زایمان از بروز هر نوع عوارض احتمالی در بدن شما آگاه باشد، مطمئناً می‍‌تواند در بلند مدت نیز به شما کمک کرده و از بروز بیشتر خطرات احتمالی در بدن خود شما و جنین جلوگیری نماید.

اگر در بارداری دچار مشکل سینوس شده اید این مطلب علت بروز مشکل سینوس در بارداری چیست؟ را بخوانید

7-آیا ممکن است اختلالات ژنتیکی نیز موروثی باشد؟

به خاطر داشته باشید که در کنار بررسی بروز هر گونه عوارض احتمالی ناشی از آغاز روند بارداری، پزشک متخصص زنان و زایمان سؤالاتی را درباره سابقه پزشکی عمومی خانواده شما می‍‌پرسد؛ بنابراین، به عنوان یک زن جوان قبل از مراجعه به پزشک درباره همه این مسائل با مادر خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که می‍‌توانید به راحتی جواب سؤالات پزشک متخصص زنان و زایمان را در مورد شرایط بهداشتی و ژنتیکی در هر دو طرف خانواده بدهید. علاوه بر این مورد، شما می‍‌توانید در طول سه ماهه اول از دوران بارداری، آزمایش ژنتیکی انجام داده و برخی از اختلالات ژنتیکی خاصی را که ممکن است حتی در بدن خود شما نیز دیده نشود، شناسایی کنید. طبق گفته WebMD.com: "برخی از این نوع آزمایش‍‌ها می‍‌تواند جنین را برای شرایط پزشکی موجود در رحم مادر آماده کند، زیرا با بررسی شرایط بدنی و DNA مادر، وجود برخی از بیماری‍‌های ژنتیکی در بدن او شناسایی خواهد شد." در نهایت، فراموش نکنید که پزشک متخصص زنان و زایمان حتی با بررسی پرونده حاملگی‍‌های قبلی مادر و نمایش‍‌های حامل ژنتیک می‍‌تواند به ژن‍‌های مادر و پدر نگاه کرده و شانس جنین را برای ابتلا به هر نوع اختلال ژنتیکی حدس بزند.

8-آیا همه زنان حامله با پیشرفت بارداری، با علائم کششی بر روی پوست بدن خود مواجه می‍‌شوند؟ 

همان‍‌طور که می‍‌دانید بروز علائم کشش بر روی پوست بدن زنان، به خصوص شکم این افراد از بخش‍‌های سخت دوران بارداری است. طبق آمار WebMD.com، حدود 90 درصد از زنان باردار این مشکل را تجربه می‍‌کنند؛ در نتیجه، می‍‌توان ادعا کرد که شانس زنان برای مقاومت در برابر این تحول، در 9 ماه دوران بارداری بسیار کم بوده؛ اما به طرز معجزه‍‌آسایی می‍‌توان از بروز آن جلوگیری نمود. این نشانه نیز مانند بسیاری از علائم دیگر حاملگی، ارثی است؛ بنابراین، یک زن حامله می‍‌تواند در این مورد هم سؤالاتی از مادر خود بپرسد. طبق نظر آکادمی پوست و زیبایی آمریکا، "در حدود 90 درصد از زنان بعد از ششمین یا هفتمین ماه از دوران بارداری خود با علائم کشش مواجه می‍‌شوند." اگر مادر حامله‍‌ای این علائم کششی را دریافت نکند، به احتمال زیاد این مشکل در خانواده آن‍‌ها وجود نداشته است، زیرا ژنتیک نقش مهمی در بروز این علامت دوران بارداری در بدن خانم‍‌های جوان دارد.

9-بیماری دیابت بارداری چیست؟

ما از دوستان خود شنیده‍‌ایم که با جواب مثبت آزمایش دیابت حاملگی و مصرف نکردن نوشیدنی‍‌های نامناسب در 9 ماه دوران بارداری خود کنار آمده‍‌اند؛ اما برخی از زنان جوان هرگز این واقعیت را قبول نکرده و نمی‍‌دانند که با رعایت نکردن رژیم مناسب غذایی ممکن است چه اتفاقی برای سلامت خود این افراد و جنین داخل رحم آن‍‌ها بیفتد. یادتان باشد که آزمایش دیابت بارداری، یک نوع آزمایش گلوکز بوده و متخصصین در حین آزمایش، به بیمار خود یک نوشیدنی فوق‍‌العاده شیرین می‍‌دهند؛ سپس، سطح قند خون او را آزمایش می‍‌کنند تا ببینند که بدن خانم باردار تا چه اندازه قند و چربی دارد. طبق نظر محققین "دیابت حاملگی در دوران بارداری زنان ایجاد شده و مانند سایر انواع دیابت‍‌ها، بر روی نحوه استفاده از سلول‍‌های قند (گلوکز) در بدن فرد تأثیر می‍‌گذارد." در واقع، مبتلا شدن فرد به دیابت بارداری باعث بالا رفتن قند خون او شده و می‍‌تواند فرایند بارداری و سلامت کودک درون رحم او را تحت تأثیر قرار دهد.

10-آیا همه زنان حامله می‍‌توانند به شکل صحیح از نوزاد خود مراقبت نموده و یک مادر نمونه باشند؟ 

مهم نیست که در هر بیمارستانی چند نوزاد متولد شده باشد و چه تعداد از آن‍‌ها دختر و چه تعداد پسر باشند، نکته مهم در چنین مواردی همیشه نحوه مراقبت صحیح از نوزاد تازه متولد شده می‍‌باشد. ذهن همه مادران زائو نیز درگیر این مسئله بوده و از سؤالاتی مشابه پر شده است که: "آیا من می‍‌دانم برای مراقبت از فرزندم چه باید بکنم؟" یا "اگر من در این مورد خوب و باتجربه نیستم، از چه کسی باید کمک بگیرم؟". در تمام مقالات مربوط به مادران زائو ذکر شده است که مغز مادر پس از تولد نوزاد، دچار تغییرات فراوانی می‍‌شود، طوری که در مناطق مختلف مغز این افراد که شامل تنظیمات احساسی و مناطق مرتبط با همدلی است، رشد فزاینده‍‌ای ایجاد خواهد شد. ما به این تغییر، انگیزه مادرانه می‍‌گوییم که فقط به دوران پس از بارداری زنان مربوط می‍‌شود. البته تغییرات این منطقه می‍‌تواند تا حد زیادی به رفتارهای وسواسی- اجباری زنان مرتبط شود؛ ولی در مورد همه موجودات جهان اعم از حیوانات و انسان‍‌ها، در دوران پس از زایمان ایجاد یک تغییر عظیم در مغز مادر، تمایل او را برای به مراقبت از فرزند خود به شدت افزایش می‍‌دهد. از آنجایی که این موضوع توسط علم پزشکی ثابت شده است، ما به شما به عنوان یک مادر جوان اطمینان می‍‌دهیم که شما یکی از بهترین مادران دنیا خواهید شد!

11-آیا زن حامله می‍‌تواند خود را همان‍‌طور که است، زیبا و قوی احساس کند؟

همان‍‌طور که می‍‌دانید دوران بارداری بخشی از زندگی هر زنی است که جسم و احساسات او را تغییر می‍‌دهد. در واقع، یادگیری و به کار گیری درست عشق مادری در بین زنان جوان، در 9 ماه دوران بارداری و بعد از آن می‍‌تواند یک چالش بسیار بزرگ محسوب شود که غلبه بر آن اراده قوی می‍‌خواهد. پس، شما به عنوان یکی از این مادران، در مورد این موضوع به همان شیوه ساده با مادر خود صحبت کنید، زیرا او تنها فردی است که به راحتی با شما صحبت کرده و اجازه نمی‍‌دهد که با افکار منفی، شادابی و سلامت بدن خود را از بین برده و در پایان روز احساس خوبی نداشته باشید. محققان عقیده دارند زمانی که یک زن جوان حامله با افراد مثبت اندیش و پر انرژی زمان گذرانده و با آن‍‌ها صحبت می‍‌کند، تمام نگرانی‍‌های او در مورد نواقصی که احتمالاً دارد یا حس تنهایی از بین رفته و مادر باردار با وجود علائم کششی و اضافه وزنی که به دست آورده است، باز خود را یک زن زیبا و یک مادر قوی و فداکار حس می‍‌کند. در نهایت، یادتان باشد که وجود این احساس، برای پشت سر گذاشتن یک دوره بارداری سالم ضروری است.

12-زنان حامله چه نوع تجربیاتی را در مورد بارداری و زایمان خود دوست دارند؟ 

از ابتدا تا انتهای زندگی، هیچ فردی علاقه‌مند به شنیدن داستان تولد خود نیست و دوست دارد فقط به داستان‍‌های دوران پس از تولد و بزرگ شدن خود گوش دهد. ولی اگر شما به عنوان یک زن جوان حامله از این منحنی جلوتر بوده و داستان پیش از تولد خود را نیز به طرق مختلف شنیده باشید، بدانید که فردی خوش‍‌شانس هستید؛ در غیر این صورت شما باید به مادر خود مراجعه نموده و با او در مورد چگونگی تولد خود و این که چه مدت به او فرصت دادید تا کارهای مربوط به دوران پس از زایمان را انجام دهد، صحبت کنید. لازم است بدانید که شرایط زایمان و مدت آن ارثی بوده و شما نیاز دارید که در مورد گفته‍‌های مادر خود با پزشک متخصص زنان و زایمان در این مورد مشوت کنید. در نهایت به یاد داشته باشید که هر گونه عوارض دوران حاملگی که در هنگام زایمان در بدن مادر شما رخ داده است، به احتمال زیاد در دوران حاملگی شما نیز اتفاق می‍‌افتد.

اگر در بارداری زیاد تب میکنید این مطلب آیا تب در بارداری، می تواند به جنین داخل رحم آسیب برساند؟ را بخوانید

13-آیا ابتلا به افسردگی پس از زایمان، در بین زنان ارثی است؟

همان‍‌طور که می‍‌دانید ترس از افسردگی پس از زایمان یا اضطراب می‍‌تواند بر روی ذهن هر مادر بارداری اثر منفی داشته باشد. البته طبق نظر محققان "علائم افسردگی پس از زایمان در مدت کوتاهی پس از تولد نوزاد ظاهر شده و همه زنان حامله مجبور به داشتن اطلاعاتی در این مورد هستند." برای این منظور، لازم است شما بدانید که آیا افسردگی پس از زایمان در زنان زمینه ارثی دارد؟ زیرا دانستن واقعیت‍‌هایی در این مورد می‍‌تواند به زنان کمک کند تا خود را برای مقابله با افسردگی پس از زایمان آماده نمایند؛ بنابراین، یادتان باشد که اگر در پرونده مادر شما، گزارشی از ابتلا به بیماری افسردگی پس از زایمان وجود دارد یا خواهر، عمه، مادر بزرگ و دختر عموی شما به این مشکل مبتلا شده‍‌اند، حتماً نظرات خود را با این افراد به اشتراک بگذارید، زیرا احتمال دارد که شما نیز تحت تأثیر بیماری افسردگی پس از زایمان قرار گیرید. همچنین، اگر زنی در خانواده خود مشکل افسردگی پس از زایمان را ندیده باشد، این بدان معنا نیست که او در برابر ابتلا به این بیماری ایمن است، زیرا مشکل افسردگی صرفاً توسط ژنتیک کنترل نمی‍‌شود؛ بلکه عوامل محیطی نیز در بروز آن نقش دارند؛ به عنوان مثال، داشتن یک تجربه بارداری و تولد نوزاد در محیط آشفته می‍‌تواند منجر به مبتلا شدن مادر حامله به مشکل افسردگی پس از زایمان شود. البته این موضوع منبع موثقی نداشته و تنها چیزی که در این مورد مهم است، نظرات و تجربیات مادر شما از دوران بارداری خود می‍‌باشد.

14-آیا همه زنان حامله نیاز به حضور در کلاس‍‌های بارداری دارد؟

همه ما می‍‌دانیم که استفاده زنان حامله از کلاس‍‌های آموزش تنفس درست، کلاس‍‌های بچه‍‌داری و کلاس‍‌های کمک‍‌های اولیه برای انجام وظیفه درست این افراد در دوران پس از زایمان بسیار مؤثر است. البته به احتمال زیاد بیمارستان‍‌ها، خود تعدادی از کلاس‍‌های پرورش نوزاد را در اختیار زوجین قرار می‍‌دهند. جالب است بدانید که حضور مادران حامله در برخی از این کلاس‍‌های نیز ممکن است اجباری باشد. با این حال، اگر شما به عنوان یک زن جوان حامله مجبور به این کار شدید، ولی در تصمیم‍‌گیری برای انجام آن دو دل بودید، برای صرفه‍‌جویی در وقت و انرژی خود حتماً نظر مادرتان را در این مورد جویا شوید، زیرا ممکن است او مانند موارد قبل، ارزشمندترین نکات را درباره چنین موضوع مهمی به شما گوشزد کند. یادتان باشد که مادر شما قبلاً یک یا چندین دوره بارداری را تجربه کرده و احتمالاً می‍‌تواند بهترین راه برای استفاده از وقت را به شما ارائه دهد. البته، پزشکان متخصص زنان و زایمان پیشنهاد می‍‌کنند که زنان حامله جوان بهتر است به دنبال حضور در کلاس‍‌هایی باشند که موضوعات مختلف مانند چگونگی شروع و شناسایی علائم روند زایمان طبیعی، پیشرفت طبیعی زایمان، تکنیک‍‌های مقابله با درد، نحوه حضور شریک زندگی در کنار همسر در طول زایمان و زمان مناسب تماس با پزشک متخصص زنان و زایمان یا ماما را حین شروع درد را پوشش دهند.

15-پس از بارداری و تولد نوزاد، آیا میل و علاقه زنان حامله به شوهر خود بازمی‌گردد؟ 

لازم است بدانید که در برخی موارد، زنان حامله پس از انجام عمل زایمان بی‍‌ اختیار میل خود را برای برقرار کردن ارتباط عاطفی و جنسی با شوهر خود از دست می‍‌دهند. قطعاً این اتفاق یک چیز واقعی بوده؛ با این که شوهر آن‍‌ها فردی خوش‍‌رو و منطقی است و زن حامله هم مطمئن است که او را دوست دارد، اما تا حدود یک سال بعد از زایمان از برقراری ارتباط با همسر خود فراری است. گاهی اوقات این امر باعث می‍‌شود که زندگی زناشویی زوجین به هم خورده و سبب بروز مشکلات جدی در زندگی آن‍‌ها شود. در مورد این موضوع، محققان عقیده دارند که در بیشتر موارد، این مشکل خود به خود در سال اول پس از تولد نوزاد حل می‍‌شود. اگر این حالت، پنج سال پس از زایمان ادامه یابد که معمولاً در نیمی از زنان مشاهده می‍‌شود، افسردگی پس از زایمان خواهد بود. طبق گزارش‍‌های دریافتی از چنین زنانی، 10 تا 20 درصد این افراد عقیده دارند که در "اجتماعی ناخوشایند" زندگی می‍‌کنند. خوشبختانه، انجام روش‍‌های مختلفی مانند تمرینات کف لگن (Kegels) به بهبود جراحت ناشی از زایمان در زنان کمک کرده و به کاهش خونریزی و لکه بینی در آن‍‌ها کمک می‍‌کند. مهم نیست که این موضوع را از چه زاویه نگاه می‍‌کنید و آن را شرم‍‌آور می‍‌دانید، قطعاً تنها کسی که به شما در این مورد کمک خواهد نمود، مادرتان می‍‌باشد.

16-آیا انجام تمرین‍‌های تنفسی، واقعاً در روند تولد آسان نوزاد کمک‍‌کننده است؟ 

محققان عقیده دارند که هر چه مادر حامله در مورد زایمان و تولد نوزاد نکات زیادی یاد بگیرد، بیشتر با الگوهای مختلف تنفسی در مراحل مختلف دوران بارداری و انجام زایمان آشنا شده و از آن‍‌ها استفاده کند، دوران بارداری را به راحتی سپری نموده و نوزاد خود را آسان به دنیا خواهد آورد. اگر مادر بارداری نحوه استفاده از تنفس درست را یاد گرفته و خوب بر روی آن تمرکز کند، در هنگام بروز انقباضات رحمی که بخشی از تولد نوزاد در فرآیند زایمان است، خواهد توانست با استفاده از این الگو با انواع مختلف دردها، ناراحتی‍‌ها، اضطراب و ترس ناشی از زایمان مقابله کند. همچنین، ترفندهای تنفسی از قدیم رایج بوده و ماما یا پزشک متخصص زنان و زایمان از مادر باردار می‍‌خواهد که فقط بر روی افکار مثبت تمرکز نموده و هرگز درباره نحوه انجام زایمان فکر نکند، زیرا این الگو برای تولد آسان نوزاد و سلامت مادر بسیار مفید می‍‌باشد؛ بنابراین، بهتر است زن حامله نظر مادر خود و بسیاری از زنان باتجربه دیگر را در این مورد شنیده و از آن استفاده کنند. البته، باز هم می‍‌گوییم که بهترین فرد برای مشورت و تبادل نظر در دوران بارداری، مادر شما است، زیرا به نظر می‍‌رسد که او صادقانه و به بهترین نحو، تمام نکات را به دختر خود انتقال خواهد داد.

17-یک زن حامله چگونه می‍‌تواند تشخیص دهد که زمان تولد واقعی نوزاد او فرا رسیده است؟

امروز همه ما می‍‌توانیم جواب سؤالات مختلف خود را به کمک گوگل دریابیم، ​​اما نمی‍‌توانیم از این وسیله، زمان واقعی تولد نوزاد خود را بپرسیم! زیرا این وسیله تجربه انقباضات Braxton Hicks زنان را به طور واقعی تجربه نکرده و نمی‍‌تواند مراحل زایمان را برای شما بیان کند، ولی برقراری یک تماس تلفنی با مادر خود، به زن حامله در این مورد بسیار کمک‍‌ کننده خواهد بوده زیرا او خود چنین تجربیاتی را سال‍‌ها پیش پشت سر گذاشته است؛ بنابراین، اگر مادر شما نزدیک باشد، بهتر می‍‌توانید از او در مورد زمان بروز انقباضات رحمی و زمان احتمالی تولد فرزند خود کمک بگیرید. در غیر این صورت، می‍‌توانید با استفاده از یک تایمر فاصله موجود بین انقباضات رحمی خود را اندازه‍‌گیری نموده و از پزشکانی که به صورت آنلاین برای کمک به شما آماده هستند، کمک بگیرید. امروزه تایمر انقباض آنلاین در سایت‍‌های اینترنتی مانند MomJunction.com در دسترس همگان قرار دارد و برقراری ارتباط این وب سایت به شما می‍‌گوید: "اگر فکر می‍‌کنید که فرایند زایمان طبیعی در بدن شما شروع شده است، انقباضات رحمی خود را شمارش نموده و با دادن اطلاعات آن‍‌ها به پزشک معالج خود، از او بخواهید تا تعیین کند که آیا شما برای رفتن به بیمارستان، جهت تولد نوزاد آماده هستید یا خیر." البته استفاده از یک ساعت یا کرونومتر نیز در چنین مواردی می‍‌تواند فرکانس و مدت زمان انقباضات رحمی موجود را در بدن زنان حامله اندازه‍‌گیری کند، اما ممکن است زیاد دقیق نباشد؛ بنابراین، ابزار قابل اعتمادی برای کمک به مادران در حین انجام زایمان، برای محاسبه انقباضات رحمی طراحی شده است. MomJunction تایمر انقباضی است که به طور خودکار انقباضات رحمی چنین افرادی را ثبت کرده و حتی می‍‌تواند شمارش آن‍‌ها را بارگیری و چاپ کند تا زن حامله بتواند آن را با پزشک خود، دوستان یا خانواده به اشتراک بگذارد.

برای مراقبت بیشتر از پوستتان در دوران بارداری جلوگیری و درمان بیماریهای پوست در دوران بارداری را مطالعه کنید

18-آیا مادران حامله پس از تولد نوزاد خود، دوباره می‍‌توانند به اندازه کافی بخوابند؟ 

همان‍‌طور که می‍‌دانید همه نوزادان در اوایل تولد خود تمایل به خواب بیشتری دارند؛ اکثر آن‍‌ها حدود 16 تا 20 ساعت در طول یک دوره 24 ساعته می‍‌خوابند؛ بنابراین، برای والدین این نوزادان نیز امکان استراحت کافی وجود داشته و مادر زائو می‍‌تواند از این موقعیت‍‌ها برای استراحت کامل خود استفاده کند. به گفته دکتر ویلیام سی‍‌دمین، متخصص خواب، والدین نوزادانی که تازه متولد شده‍‌اند، در اغلب موارد دو ساعت خواب مداوم را در طول شب تا زمان 5 ماهگی کودک خود از دست می‍‌دهند. ولی میزان خواب شبانه تا زمانی که او به 2 سالگی برسد، هر ماه یک ساعت افزایش خواهد یافت. هیچ کاری نمی‍‌توان کرد که بتوان جلوی از دست دادن زمان خواب پدران و مادران جدید گرفت، اما برخی از توصیه‍‌های مادران در چنین مواردی مؤثر بوده و از قدیم نیز مورد استفاده قرار می‍‌گیرد. همچنین، مادران جوان می‍‌توانند از مادر خود برای نگهداری چند ساعته از نوزاد کمک گرفته و این وقت را فقط به استراحت کردن اختصاص دهند!

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/