کفش مناسب دوران بارداری

ultimate-guide-to-shoes-for-pregnant-women

همانطور که می‌دانید زنان بعد از گذشت چند هفته یا چند ماه از آغاز حاملگی خود، شروع به احساس درد و ناراحتی در پاهای خود خواهند کرد. به عنوان یک مادر باردار هنگامی که با این اتفاق روبرو شدید، باید بدانید که وقت آن رسیده است تا کفش‌های معمولی خود را تعویض نموده و کفش مناسب دوران بارداری تهیه نمایید. در واقع، بهتر است زنان با شروع دوران حاملگی خود کفش‌های پاشنه بلند و معمول خود را  کنار گذاشته و کفش‌های جدیدی با اندازه مناسب را برای پوشیدن در این دوران حساس (تا زمان تولد نوزاد خود) خریداری کنند.

البته روند دوران بارداری زنان متفاوت بوده و به شرایط بدنی مادر بستگی دارد. اما، در حالت کلی، در این دوران، تغییرات زیادی در بدن مادران باردار رخ داده و پاهای آن‌ها شروع به متورم شدن می‌کنند، طوری که دیگر کفش‌های معمولی اندازه پای مادر نمی‌شود. یکی دیگر از علائم بروز تغییرات هورمونی در بدن زنان حامله این است که بدن آن‌ها بیش از حد عرق می‌کند. به همین دلیل، پوشیدن لباس راحت و گشاد به همراه کفش‌هایی که در اندازه مناسب باشد، برای انجام تنفس درست بدن این افراد ضروری است. البته برای مقابله با عرق کردن بیش از حد بدن و پاهای زنان باردار راهای دیگری نیز وجود دارد که پوشیدن لباس و کفش  راحت که فضای  مناسبی  برای پاهای متورم  مادر داشته باشد، یکی از این راهکارها است.

کفش تخت پیاده‌ روی:

کفش تخت پیاده‌روی، کفشی بسیار مدرن است که توسط شرکت‌های بزرگ طراحی شده و به ​​نظر می‌رسد برای خانم‌های بارداری که مجبور هستند ساعات زیادی را در طول روز راه رفته یا سرپا بایستند، بسیار مناسب است. جالب است بدانید که این کفش‌های فوق‌العاده طوری طراحی شده است که به هیچ وجه دچار لغزش یا سرخوردگی نمی‌شوند. همچنین، قسمت‌های زیاد این نوع کفش  از پارچه دوخته شده و باعث می‌شود که عمل تنفس در پاهای مادر باردار به راحتی صورت گرفته و فشار زیادی بر آن‌ها وارد نشود. اگر می‌خواهید کفش دوران بارداری شما پوشش لاستیکی نداشته باشد، حتما برای خرید کفش تخت پیاده‌روی به مراکز معتبر مراجعه کنید، چون بسیاری از شرکت‌های تولید کفش، اجناس بسیار عالی و مطمئنی را به مشتری‌های خود  ارائه می‌دهند

به خاطر داشته باشید که این کفش‌ها طوری طراحی شده است که استفاده از آن‌ها باعث تقویت حافظه زنان حامله می‌شود، زیرا در داخل این نوع کفش‌ها، کف پاها و اطراف پاشنه بسیار راحت است. به غیر از این مزایا، کفش‌های تخت پیاده‌روی، با  انعطاف‌پذیری بالایی که دارند، یک جلسه پیاده‌روی آرامی را برای مادران حامله به ارمغان می‌آورند. علاوه بر این موارد، این نوع کفش‌ها در رنگ‌های مختلفی تهیه شده و در بیشتر فروشگاه‌ها موجود می‌باشند. یادتان باشد که در هنگام خرید کفش برای دوران بارداری خود، رفتن به فروشگاه‌ها بهتر از سفارش دادن اینترنتی است، زیرا حضور در مغازه‌ها به خانم‌ها این امکان را می‌دهد تا در بین انواع متعدد کفش‌ها با رنگ‌های مختلف، آنچه را که دوست دارند، انتخاب کنند. در حالت کلی، مزایای استفاده از کفش‌های تخت پیاده‌روی در دوران بارداری زنان عبارتند از:

  • نکته اول، این‌که این نوع کفش‌ها در مدل‌ها و رنگ‌های بسیار دوست‌داشتنی تولید می‌شوند. همچنین، کفش‌های تخت پیاده‌روی طوری طراحی شده‌اند که کمتر دچار لغزش و سرخوردگی می‌شود. به همین دلیل پوشیدن آنها برای زنان باردار بسیار راحت و مطمئن می‌باشد.
  • همچنین این نوع کفش‌ها در رنگ‌های بسیار جذاب در همه فروشگاه‌ها  موجود هستند.
  • استفاده از کفش‌های تخت پیاده‌روی، تنفس مناسب پاهای مادران باردار را در تمام طول روز فراهم نموده و در طول فصل‌های سرد سال نیز پاها را گرم و خشک  نگه می‌دارد.
  • این نوع کفش‌ها دارای کفپوش فومی محافظ بوده و اطراف پاشنه پاها را راحت نگه می‌دارد. به همین دلیل استفاده از آن‌ها در دوران بارداری برای همه زنان کاملا مناسب به نظر می‌رسد.
  • علاوه بر این موارد، این کفش‌ها، بسیار سبک وزن بوده و با پوشیدن آن‌ها، زنان حامله می‌توانند ساعات زیادی را به طور مداوم پیاده‌روی کرده یا سرپا بایستند.
  • اما واقعیت دیگری که همه زنان حامله آن را دوست دارند، این است که کفش‌های تخت پیاده‌روی با انعطاف‌پذیری مناسب، تجربه یک پیاده‌روی خوب و لذت‌بخش را برای مادران باردار فراهم می‌کنند.
  • نکته دیگری که در مورد وزن بسیار سبک این کفش وجود دارد، این  است استفاده‌کننده از آن‌ها، در بیشتر موارد فراموش می‌کند که کفشی پوشیده است، زیرا هیچ وزن قابل توجهی را در پاهای  احساس  نمی‌کند.
  • این نوع کفش‌ها از الیاف مصنوعی و پارچه های الاستیکی تهیه گردیده است. به همین دلیل، کفش بسیار بادوامی بوده و راحتی کامل را برای زنان باردار فراهم می‌کنند.

اگر باردار هستید وسینه هایتان دچار خارش شده است برای اطلاع این مطلب علت خارش سینه ها در بارداری چیست؟ را بخوانید

با وجود این همه مزایا، برخی مشخصه‌های ناخوشایندی هم در این نوع کفش‌ها وجود دارد که بیشتر زنان باردار، آن‌ها را دوست ندارند. این معایب عبارتند از:

  • به دلیل این که قسمت رویه این نوع کفش‌ها از جنس پارچه است، آن‌ها برای استفاده در محیط‌های مرطوب مناسب نیستند.
  • برخی از زنانی که قبل از آغاز دوران بارداری خود، از این نوع کفش‌ها استفاده کرده‌اند، اذعان دارند که این کفش‌ها کاملا راحت نیستند و ممکن است زنان را در دوران بارداری کمی ناراحت کنند.
  • همچنین پد یا کف اضافی موجود در داخل این کفش‌ها، پاهای زنان حامله را کمی بالاتر از حد معمول نگه می‌دارد. این شرایط همیشه و برای همه افراد راحت نخواهد بود.

کفش‌های تخت عروسک  برای زنان باردار:

خانم‌هایی که به دنبال انتخاب بهترین کفش برای دوران  بارداری خود هستند و می‌خواهند کفشی خریداری  کنند که علاوه بر داشتن راحتی کامل، شیک هم باشد می‌توانند پوشیدن کفش‌های تخت عروسکی را امتحان کنند. این نوع کفش‌ها، فوق‌العاده راحت بوده و دارای بخش فوقانی چرم می‌باشند. البته، لازم است بدانید که برخی از این کفش‌ها قسمت رویی چرمی داشته و برخی دیگر از پارچه‌های لاستیکی تهیه شده‌اند. همچنین، این کفش‌ها دارای پاشنه بسیار مناسبی بوده که اندازه بلندی آن در حدود جند میلی‌متر می‌باشد. وجود این ویژگی خاص در کفش‌های تخت عروسکی باعث می‌شود که استفاده از آن برای همه خانم‌های باردار و کسانی که در طول روز مجبور هستند چندین ساعت سرپا بایشستند، بسیار ایده‌آل و راحت باشد

همچنین این کفش‌های فوق‌العاده راحت در رنگ‌ها و مدل‌های مختلف تولید می‌شوند و با الگوهای متفاوت، در دسترس همه زنان می‌باشند. به همین دلیل، استفاده از این نوع کفش‌ها می‌تواند اعتماد به نفس زنان را در دوران بارداری به میزان قابل توجهی بالا برده و با  هر نوع لباسی مورد استفاده قرار گیرد. این کفش‌ها طوری طراحی  شده‌اند که اصلا دچار لغزش و سرخوردگی نمی‌شوند و پوشیدن آن هیچ مشکلی برای فرد باردار ایجاد نخواهد کرد. علاوه بر این موارد، به دلیل نوع دوخت و مدل آن، فرد استفاده‌کننده  زمان زیادی را صرف تلاش برای پوشیدن کفش نخواهد کرد. از آن‌جایی که این کفش‌ها از مواد کاملا الاستیکی تهیه شده‌اند و دارای انعطاف ‌پذیری بسیار بالایی هستند، راحتی کامل را برای پاهای زنان باردار به ارمغان می‌آورند. در حالت کلی، نکات مثبت موجود در  این کفش‌ها که همه زنان دوست دارند، به شرح زیر است:

  • واقعیت این  است که همه ما کفش‌هایی را که از چرم واقعی تهیه شده‌اند، دوست داریم، زیرا بسیار بادوام بوده و راحتی کامل را به پاهای مشتریان، به‌ویژه زنان باردار ارائه می‌دهند.
  • همچنین وجود کمربند لاستیکی موجود در این کفش‌ها، علاوه بر این که آنها را فوق‌العاده زیبا جلوه می‌دهد، در پشتیبانی از پاها نیز نقش بسیار مهمی دارد.
  • علاوه بر این موارد، طراحی کفش‌های تخت عروسکی منحصر به فرد بوده و علاوه بر حالت کلاسیک، مشخصات کفش‌های باله تخت را نیز دارند.
  • از آن‌جایی که پنجه‌های این نوع کفش‌ها چهن‌تر از کفش‌های معمولی است، استفاده از آن را برای اکثر زنان باردار مناسب کرده  است.
  • نکته مهم دیگر در مورد این کفش‌ها، طراحی خاص آن‌ها است که کمتر دچار لغزش شده و راحتی کامل را برای فرد استفاده‌کننده فراهم می‌کند.
  • همچنین، شما به عنوان یک زن باردار می‌توانید این کفش‌ها را  در رنگ‌های متعدد خریداری نموده و مطابق  با رنگ لباس خود استفاده نمایید.
  • علاوه بر نکات مثبت ذکرشده در مورد این کفش‌ها، خرید آن‌ها مقرون به صرفه بوده و اکثر زنان حامله می‌توانند چند جفت از کفش‌های تخت عروسکی را در رنگ‌های مختلف خریداری کنند.

نکته مهمی که زنان حامله باید در هنگام استفاده از این کفش‌ها به خاطر داشته باشند این است که اگر کفش انتخابی شما از روز اول راحت نباشد، باید آن را کنار بگذارید، زیرا در روزهای آینده، چیزی تغییر نمی‌کند.

البته فراموش نکنید که هر کفشی با وجود نکات مثبت، دارای ویژگی‌های منفی نیز است که اکثر مادران باردار، آن‌ها را دوست ندارند. این کفش‌ها نیز دارای ویژگی‌های ناخوشایندی هستند که عبارتند از:

  • به دلیل این که برای تهیه و تولید این کفش‌های از چسباننده‌ های مخصوصی استفاده می‌شود، استفاده از آن‌ها را در محیط‌ های خیس کمی مشکل می‌کند. در صورت استفاده از کفش‌های عروسکی در محیط‌های مرطوب، دوام آن‌ها طولانی مدت نخواهد بود.
  • همچنین با این که چرم استفاده‌شده در تهیه این کفش‌ها دارای کیفیت بسیار بالایی است، ولی بسیار نازک می‌باشد. به همین دلیل، این کفش‌ها بادوام نیستند.
  • اگر چه تولیدکنندگان کفش‌های تخت عروسکی عقیده دارند که کفش‌های تولیدی آن‌ها بسیار راحت می‌باشد، اما ممکن است این کفش‌ها برای بسیاری از خانم‌ها مناسب نباشد.
  • علاوه بر این موارد، قیمت این کفش‌ها با توجه به چرم به‌کاررفته در آن‌ها کمی بالا است.

صندل راحتی:

این نوع کفش‌ها بسیار راحت و شیکی بوده و برای فصل تابستان و روزهای گرم آن مناسب می‌باشند. این نوع  کفش‌های دارای طرح روباز و صاف هستند و برای دوران بارداری زنان کاملا ایده‌آل می‌باشند، زیرا پاهای متورم مادران را اذیت نمی‌کنند. همچنین، این نوع کفش‌ها از بندهای پارچه‌ای تهیه شده‌اند و زنان می‌توانند با اطمینان کامل و بدون نگرانی از وارد شدن فشار به پاهای خود در دوران بارداری، از آن‌ها استفاده کنند، زیرا بندهای استفاده‌شده در آن‌ها قابل تنظیم بوده و با توجه اندازه پای فرد استفاده‌کننده باز یا بسته می‌شوند. علاوه بر این موارد، وجود حالت کششی موجود در این کفش‌ها، پاهای متورم مادران باردار را اذیت نمی‌کند، زیرا بندهای آن با افزایش سایز پای مادر باردار حالت کشسانی به خود می‌گیرند.

نکته مهم دیگر در مورد این نوع صندل‌ها، بخش جلویی آن‌ها می‌باشد که با استفاده از بندهای "شلاقی" از جنس پارچه‌ای تهیه شده  است. این ویژگی، بدان معنی است که در بخش جلویی این نوع کفش‌ها، انگشتان پای مادر باردار در شرایط کاملا راحتی قرار می‌گیرد. علاوه بر این موارد، این نوع کفش‌ها پاهای فرد استفاده‌کننده را بر روی یک پایه بسیار راحت قرار داده و به آن‌ها، این امکان را می‌دهند که کشش بیشتری را در هنگام راه رفتن، بدون درد و ناراحتی تجربه کند. به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به یاد داشته باشید که این کفش‌ها بسیار ارزان قیمت بوده و در ده‌ها رنگ مختلف در بازار موجود هستند.

وجود ویژگی‌های مثبت در این نوع صندل‌ها، آن‌ها را برای بسیاری از مادران باردار، دوست‌داشتنی کرده است. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • این کفش‌ها در ده‌ها رنگ ترکیبی مختلف در بازار  موجود هستند.
  • همچنین، به کار رفتن تسمه‌ها و نوارهای پارچه‌ای در این نوع کفش‌ها، آن‌ها را بسیار راحت کرده و عمل تنفس کامل را برای پاهای متورم  مادران باردار به ارمغان می‌آورد.
  • همچنین کفی موجود در قسمت پایین این کفش باعث می‌شود تا پاهای مادر باردار احساس راحتی بکند.
  • علاوه بر این موارد، اگر مادر باردار اندازه کفش را متناسب با پاهای خود انتخاب کند، می‌تواند از این کفش‌ها برای مدت طولانی و بدون هیچ مشکلی استفاده کند.

با وجود ویژگی‌های مثبت، طراحی تخت و پارچه‌ای این نوع صندل‌ها از پاهای متورم مادران باردار پشتیبانی زیادی نمی‌کند. به همین دلیل، استفاده از این نوع کفش‌ها برای مدت طولانی ایده‌آل نیست، به‌ ویژه زمانی که مادر در حال راه رفتن است.

کفش زمستانی مناسب برای زنان باردار:

هر زنی چه در دوران عادی زندگی خود و چه در دوران بارداری نیاز دارد تا در فصل سرد زمستان از چکمه‌های گرم و راحت استفاده کند، ولی آغاز دوران بارداری باعث می‌شود که این نیاز به صورت فوق‌العاده زیادی احساس شود. استفاده از  بوت‌های مدرن در دوران بارداری، علاوه بر این که پاهای شما را در برابر برف محافظت خواهد کرد، می‌تواند پاهای شما را گرم و خشک نگه دارد. در واقع، در طراحی این نوع کفش‌ها از ماده مصنوعی تونسولایت برای ایجاد عایق‌بندی استفاده شده است که باعث می‌شود پاهای متورم مادر باردار در داخل آن‌ گرم و خشک نگه داشته شود.

همچنین، بیشتر این بوت‌ها درمچ پا و در قسمت بالایی خود دارای خز خالص بوده و برای جلوگیری از ورود برف به داخل کفش بسیار موثر هستند. چکمه‌هایی که برای دوران حاملگی زنان طراحی می‌شود، به گونه‌ای هستند که وجود بندهای منحصر به فرد در آن‌ها، سبب پوشیدن ساده کفش شده و اندازه مچ آن‌ها حدود چند سانتی‌متر از قوزک پا بالاتر است. البته اندازه ساق بوت‌ها  قابل تغییر می‌باشد که آن‌ها را به یک کفش ویژه برای دوران بارداری زنان تبدیل نموده است. همچنین، این نوع کفش‌ها طوری طراحی شده‌اند که هیچ بویی را در داخل  خود نگه نمی‌دارند. پاشنه این کفش‌ها حالت لاستیکی دارد که در زمان بارش برف شدید، احتمال سر خوردن مادر باردار و آسیب دیدن جنین داخل رحم او را به حداقل می‌رساند. وجود برخی ویژگی‌های مثبت در بوت‌های مخصوص دوران حاملگی، آن‌ها را برای مادران باردار، دوست‌داشتنی کرده است. این موارد به شرح زیر می‌باشد:

  • معمولا چکمه‌های زمستانی که برای روزهای برفی مادران باردار طراحی شده است، از مواد مصنوعی تهیه می‌شود تا کاملا بادوام  باشد.
  • همچنین، جنس به کار رفته در آن‌ها کاملا ضد آب بوده و در فصل سرد زمستان پاهای استفاده‌کننده را به اندازه کافی گرم نگه می‌دارد.
  • از آن‌جایی که در تهیه بوت‌های مخصوص دوران بارداری از دو لایه استفاده می‌شود، پوشیدن آن‌ها، حفاظت از پاهای زنان را در دوران بارداری تضمین خواهد کرد.
  • نکته مهم دیگر در مورد چکمه‌ها و بوت‌های دوران بارداری این است که این کفش‌ها در قسمت ساق خود دارای زیپ بوده یا قسمت ساق آن‌ها از جنس الاستیکی تهیه شده است. به همین دلیل، پوشیدن آن برای زنان در دوران بارداری بسیار آسان خواهد بود.
  • علاوه بر این موارد، زیره این کفشهای زمستانی از لاستیک ساخته شده است که بلندی آن خیلی کم می‌باشد و فرد استفاده‌کننده،  هنگامی که روی  برف حرکت می‌کند، حالت کششی فوق‌العاده‌ای داشته و راه رفتن برای او بسیار راحت خواهد بود.
  • فراموش نکنید که تنوع رنگ این نوع بوت‌ها بیشتر از دوازده رنگ مختلف بوده و به راحتی در دسترس  همه زنان می‌باشد.
  • نکته مهم دیگر در مورد این بوت‌ها محکم بودن آن‌ها است که در حفظ خشکی پاهای استفاده‌کننده بسیار موثر می‌باشند. همچنین، قسمت ساق این کفش‌ها قابل تغییر بوده و دارای مواد ضد بو می‌باشند.

اگر در بارداری از سینه هایتان شیر نشت میکند این مطلب آیا نشت و ترشح شیر از پستان ها، در بارداری طبیعی است؟ را بخوانید

در مقابل این مزایا، بوت‌های مخصوص دوران بارداری دارای ویژگی‌های منفی نیز می‌باشند. این مشخصه‌ها عبارتند از:

  • استفاده از انواع شلوارهای جین هم زمان با پوشیدن این نوع چکمه‌ها امری کاملا چالش‌برانگیز است.
  • همچنین مواد الاستیکی به کار رفته در قسمت ظاهری این کفش‌ها بادوام نبوده و کاربرد زیادی ندارد.
  • علاوه بر این موارد، این نوع کفش‌های زمستانی در اندازه‌های مختلف در دسترس همگان نمی‌باشند، بدان معنی که پاهای برخی از زنان در دوران بارداری بیش از حد بزرگ شده و ممکن است این افراد کفشی با اندازه مناسب برای پاهای خود پیدا نکنند.
  • از آنجایی که این نوع چکمه‌ها و بوت‌ها فقط مناسب روزهای برفی هستند، بنابراین شما نمی‌توانید در هر زمان از ان‌ها استفاده کنید. در واقع، زنان باردار در روزهای خشک فصل زمستان هم به یک کفش دیگر نیاز خواهند داشت.
  • همچنین نظرت زنان حامله در مورد قیمت این بوت‌ها قابل توجه است که ادعا دارند با بودجه برخی از خانوارهای متناسب نمی‌باشد.

کفش‌های کلاسیک برای بارداری:

در ساخت این کفش‌های افسانه‌ای از موادی استفاده شده است که در برابر سرخوردگی و لغزش مقاوم بوده و زنان حتی قبل از خرید آن می‌توانند از کیفیت بالای این نوع کفش‌ها مطمئن شوند. کفش‌های کلاسیک در بیش از 30 رنگ به بازار عرضه شده و خانم‌ها به راحتی و اطمینان کامل می‌توانند انواع مختلفی از آن‌ها را با لباس‌هایی که دوست دارند، ست کنند. همچنین، این کفش‌ها از جنس پارچه‌ای هستند که علاوه بر منحصر به فرد کردن دوخت آن‌ها، عمل تنفس را برای انگشتان پاهای مادر باردار بسیار راحت می‌کنند.

همچنین، سبک بودن وزن این کفش‌ها به دلیل استفاده از زیره مصنوعی، حالت کششی باورنکردنی را به آن داده است. زیره آن‌ها به اندازه کافی ضخیم است تا با سپر شدن در برابر ضربات، احتمال وارد شدن فشار بیش از حد به کف پاها در هنگام پیاده‌روی یا ایستادن برای ساعت‌ها طولانی را به حداقل برساند.. البته قسمت بالایی این کفش از جنس پارچه، چرم یا  جیر بوده و کمربندی بسیار ظریف و کشسانی بر روی آن قرار دارد که پوشش پارچه‌ای و سبک به‌کاررفته در این قسمت‌ها، نقش بسیار مهمی در تنفس پاهای زنان باردار دارد. جنبه‌های مثبت این نوع کفش‌ها به شرح زیر می‌باشد:

زنان حامله می‌توانند این نوع کفش‌ها را در بیش از 30 رنگ مختلف در بازار پیدا کنند.

  • همچنین، مواد به‌کاررفته در تهیه این کفش‌ها، آن‌ها را به یک کفش بادوام تبدیل نموده که عمل تنفس را برای پاهای متورم مادران باردار بسیار راحت می‌کند.
  • علاوه بر این موارد، کفش‌های کلاسیک طوری طراحی شده‌اند که در برابر لغزندگی بسیار مقاوم بوده و پوشیدن و برداشتن قدمها را برای زنان باردار بسیار راحت و روان  کنند.
  • سبک بودن وزن این کفش‌ها از مزیت‌های دیگر آن بوده و باعث می‌شود برای استفاده زنان باردار در طول تمام روز مناسب باشند.
  • ویژگی مهم دیگر این کفش‌ها چاپ عکس‌ها و طرح‌های زیبا در قسمت فوقانی آن‌ها می‌باشد که باعث می‌شود پاهای مادران باردار در نگاه اول بسیار شیک و جذاب به نظر برسند.
  • همچنین، قیمت این کفش‌ها بسیار ارزان بوده و امکان خرید را برای عموم زنان حامله در رنگ‌های مختلف به راحتی فراهم می‌کند.

البته در برابر این مزایا، کفش‌های کلاسیک دارای مشخصات ناخوشایندی نیز هستند که ممکن است برخی از مادران باردار، آن‌ها را دوست  نداشته باشند. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • سایز این مدل کفش‌ها متنوع نبوده و ممکن است برای پای تعداد کمی از زنان حامله مناسب نباشد.
  • همچنین اگر شما به عنوان زن حامله  دنبال کفشی هستید که از قوس پاهای شما محافظت کند، بدانید که با پوشیدن این نوع کفش‌ها امنیت قوس پاهای شما فراهم نخواهد شد.
  • از آن‌جایی که در دوخت این کفش‌ها، از بخیه استفاده نشده است، بنابراین دارای کیفیت بسیار بالایی نیستند.

زنان چه نوع کفش‌هایی را  باید در دوران بارداری خود بپوشند؟

یادتان باشد که بروز ناراحتی و درد ناشی از پوشیدن کفش‌های معمولی در دوران بارداری نشان‌دهنده بروز تغییرات در بدن مادران باردار است. اکثر مادران تمایل دارند تا با تجدیدنظر در مورد نوع کفش‌های خود در طی دوران حاملگی، این معضل را حل کنند! زیرا پوشیدن کفش مناسب بسیار حیاتی بوده و سلامت کمر مادر و جنین داخل رحم او را تضمین خواهد کرد.

با این حال، تاکنون هیچ نام خاص تجاری برای کفش‌های مناسب زنان در دوران بارداری معرفی نشده است که  برای همه زنان بارداری مناسب باشد. به خاطر داشته باشید که روند حاملگی در بدن یک مادر نسبت به مادر دیگر کاملا متفاوت است؛ ولی یادتان باشد قانون طلایی در انتخاب بهترین کفش برای دوران بارداری زنان این است که کفش انتخابی این افراد باید علاوه بر راحت بودن، بتواند به اندازه کافی از پاهای متورم او پشتیبانی کند.

البته به نظر می‌رسد که اکثر زنان باردار در طول این دوران حساس ترجیح می‌دهند از انواع صندل‌ها و کفش‌های تخت استفاده کنند. با این حال، می‌توان ادعا کرد که حتی فکر کردن در مورد بهترین نوع کفش برای دوران بارداری زنان کاری بیهوده‌ای می‌باشد، زیرا هر کدام از انواع کفش‌های ذکرشده دارای مزایا و معایبی هستند که مادران باردار باید قبل از تصمیم‌گیری برای پوشیدن آن‌ها، از این موارد آگاه شوند. کفش‌های راحتی روباز به دلیل استفاده راحت و داشتن شرایط تهویه مناسب، برای پاهای زنان در دوران بارداری مناسب می‌باشند، اما اغلب این نوع کفش‌ها دارای زیره بسیار سختی بوده و سبب ناراحتی کف پاهای این مادران می‌شوند. نکته مهم دیگر در مورد استفاده از صندل‌ها برای زنان باردار این است که این نوع کفش‌ها از مفاصل مچ پا به اندازه کافی پشتیبانی نکرده و با وجود روند استفاده بسیار ساده، نمی‌توانند از پاهای شما در برابر عناصر مختلف یا گرما محافظت کنند.

انتخاب و پوشیدن کفش‌های پاشنه در دوران بارداری زنان مقرون به صرفه می‌باشد، زیرا می‌توان آنها را با هر نوع لباس راحتی و رسمی استفاده نمود، اما بدانید که کار درستی نیست! زیرا کفش‌های پاشنه نمی‌تواند به اندازه کافی از پاها و کمر مادر باردار پشتیبانی کرده و امنیت او و جنین داخل رحمش را فراهم کند. در نهایت، فراموش نکنید که اگر هر کدام از این نوع کفش‌ها با مارک‌های معتبر را برای دوران بارداری خود انتخاب کنید، می‌توانند با مزایای زیاد در برابر معایب کم، راحتی کامل را  برای بدن خود به ارمغان آورید.

خواندن این مطلب انواع کمربند برای استفاده در بارداری به شما توصیه میشود

مشکلات استفاده از کفش‌های پاشنه بلند برای زنان باردار چیست؟

همیشه بحث در مورد استفاده از کفش‌های مناسب دوران باردار بسیار داغ بوده و بیشتر کارشناسان عقیده دارند که پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند در طول دوران حاملگی کار درستی  نیست. البته به نظر می‌رسد که کارشناسان نظرات متفاوتی در مورد این موضوع داشته و در اغلب موارد درباره ضعف‌های موجود در استفاه از کفش‌های پاشنه بلند موضوعاتی را ارائه داده‌اند. همانطور که می‌دانید کفش‌های پاشنه بلند بدون در نظر گرفتن احساس راحتی زنان در دوران بارداری، افزایش وزن، تغییر شکل بدن و تغییر مرکز ثقل آن؛ مورد استفاده قرار می‌گیرند که ایده کاملا اشتباهی است. شما می‌توانید با دقت در تغییرات ایجاد شده در بدن خود در دوران بارداری و کاهش قابلیت هماهنگی و توازن بین اعضای آن دریابید که در طول حاملگی، بیشتر از سایر زمان‌ها در معرض خطر بوده و با پوشیدن کفش‌های  پاشنه بلند احتمال سقوط شما افزایش می‌یابد. این حالت نیز می‌تواند منجر بروز جراحت در بدن خود شما یا کودک درون رحمتان گردد که بسیار امر  ناخوشایندی خواهد بود. همچنین، اکثر کارشناسان پوشیدن کفش پاشنه بلند را به دلیل افزایش درد پشت و گرفتگی عضلات در دوران بارداری، به زنان توصیه نمی‌کنند.

چگونه می‌توان بهترین کفش را برای دوران  بارداری انتخاب کرد؟

اگر شما در حال برنامه‌ریزی برای بارداری شدن هستید، بدانید که خرید کفش‌های مناسب برای این دوران نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. اگر در هنگام خرید کفش‌های دوران بارداری با تورم پاهای خود مواجه هستید، نکات مهم زیر را در انتخاب کفش مناسب برای خود در  نظر داشته باشید. این نکات عبارتند از:

1-پشتیبانی:

هر کفشی که شما برای دوران حاملگی خود انتخاب می‌کنید، باید بتواند تمام قسمت‌های پاهای شما را پوشش داده و به اندازه کافی از آن‌ها پشتیبانی کند. تغییرات ایجاد شده در پاها و افزایش وزن بدن زنان در دوران بارداری مقطعی نبوده و تا زمان زایمان ادامه خواهد داشت. این جملات به این معنی است که قوس پاهای زنان در دوران حاملگی نیاز به حمایت بیشتر داشته و پشتیبانی نامناسب از آن‌ها، نه تنها باعث می‌شود که بدن مادر باردار بیش از حد دردناک شود، بلکه منجر به آسیب جدی پاها، به دلیل وارد شدن فشار بیش از حد وزن بدن بر روی این ناحیه خواهد شد. بهترین ایده برای خرید کفش مناسب دوران بارداری این است که چند جفت کفش مختلف را امتحان کرده و کفشی را انتخاب کنید  که به اندازه کافی از پاهای شما  حمایت کند.

2-راحتی کفش:

آیا به عنوان یک مادر باردار قصد دارید تا در طول نه ماه دوران بارداری خود به طور منظم پیاده‌روی کنید یا فقط می‌خواهید در بستر خود دراز بکشید؟ اگر در نظر دارید که تحرک کافی داشته و از تنبلی دور بمانید، به کفش‌های مناسب و بسیار راحت نیاز خواهید داشت. یادتان باشد که در این دوران، همه ویژگی‌های کفش مانند دوخت و وزن سبک آن بر راحتی شما تاثیر می‌گذارد. بنابراین بهتر است در هنگام خرید کفش، فقط بید به دنبال شیک بودن آن نباشید! سعی کنید انواع مختلف کفش‌های راحتی را امتحان کرده و نوع کاملا راحت آن را خریداری نمایید. همچنین، اگر در فکر خرید  یک کفش سبک هستید، باید کفش انتخابی شما دارای قسمت رویی بسته باشد تا عناصر محیطی مثل گرما، سرما و ضربات نتوانند آسیبی به پاهای شما وارد کنند.

3-تنفس پاهای مادر باردار:

همانطور که می‌دانید پاهای زنان در دوران بارداری، به علت بروز تغییرات هورمونی در بدن، دچار تغییر شکل شده و نیاز به تنفس بیشتری دارد. اگر پاها در داخل کفش بسته عرق کند، نه تنها موجب ناراحتی مادر باردار می‌شود، بلکه موجب بروز بوی بد در پاها خواهد شد که هیچ زن بارداری این حالت را دوست ندارد. بنابراین، زمانی که نمی‌خواهید عرق کرده و با بوی بد پاها مواجه شوید، پوشیدن صندل‌ها بهترین ایده خواهد بود. این نوع کفش‌ها به دلیل طراحی خاص، دارای قسمت بالایی باز بوده و تنفس کامل را برای انگشتان پای مادران باردار فراهم می‌کنند. البته اگر صندل انتخابی شما از مواد طبیعی مانند جیر یا چرم باشد، بسیار ایده‌آل‌تر خواهد بود، زیرا به پاهای شما اجازه می‌دهد تا به راحتی نفس بکشند.

4-سهولت استفاده از کفش:

همه ما می‌دانیم که سهولت پوشیدن کفش برای زنان باردار بسیار مهم است، زیرا این افراد نمی‌توانند مانند دوران معمولی به سمت جلو بدن خود خم شوند. یادتان باشد که سهولت پوشیدن کفش در دوران بارداری، مادران را در برابر سر خوردن و سقوط محافظت خواهد نمود. بنابراین اگر در دوران حاملگی خود از صندل استفاده کنید، دیگر نیازی به صرف وقت زیاد برای پوشیدن کفش نداشته و با حالت ایستاده هم می‌توانید آن‌ها را بپوشید.

5-اندازه کفش:

خانم‌ها در دوران معمولی زندگی خود همیشه سعی دارند که کفش مناسب خریداری کرده و بدین ترتیب  راحتی کامل پاهای خود را برای مدتی طولانی فراهم کنند، اما این موضوع در مورد دوران بارداری صادق  نیست! زیرا تا زمان زایمان پاهای مادران باردار به علت افزایش وزن و سایر تغییرات بیولوژیکی بدن تغییر شکل داده و در اغلب موارد، تا اندازه زیادی بزرگ می‌شوند. بنابراین، اگر شما مشتاق پوشیدن کفش راحتی هستید، باید به اندازه کفش انتخابی خود دقت زیادی بکنید. بهترین کفش برای دوران  حاملگی زنان کفشی است که بتواند پاهای متورم مادر را به طور کامل پوشش دهد؛ برای این کار لازم است کفش انتخابی شما حداقل یک سایز بزرگ ‌تر از اندازه فعلی پاهای شما باشد. البته اگر کفشی به طور منظم پوشیده شود، با بزرگ‌تر شدن تدریجی پاها جا باز خواهد کرد. با همه این توصیفات، برای کسب  اطمینان کامل، همیشه خرید کفش مناسب را به بعد از ظهر بیاندازید، زیرا در این زمان اندازه پاهای شما در حداکثر اندازه خود بوده و شما را بعدا در  پوشیدن کفش مناسب دچار مشکل نخواهد کرد.

نتیجه، این که زنان حامله باید کفش‌های راحت و مناسب را برای نه ماه دوران بارداری خود انتخاب کنند، زیرا سلامت پاها نقش بسیار حیاتی در سلامت بدن مادر و جنین داخل رحم او داشته و بر دلپذیر بودن تجربیات او در حین بارداری تاثیر می‌گذارد. همان‌طور که می‌دانید پوشیدن کفش مناسب، راه رفتن راحت و تنفس کامل پاها را به دنبال داشته و به اندازه کافی در تصمیم‌ گیری مادر باردار جهت داشتن تحرک و انجام پیاده‌روی موثر خواهد بود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/