20 سؤال مهم درباره بارداری

this-is-why-you-shouldnt-overdo-the-antacids-during-pregnancy-1024x576-1523462287

دکتر ماری سارارد، نویسنده کتاب "دکتر ماری" عقیده دارد: "همه زنان باید اطلاعات کاملی در مورد هورمون‌های دوران بارداری و مشکلات پزشکی این دوران داشته باشند." جالب است بدانید که هیچ منبع معتبری به طور کامل راجع به این موضوعات صحبت نکرده است. نتایج مطالعات اخیر محققان نیز نشان می‌دهد که 50 درصد از زنان، در هنگام مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان، در 9 ماه دوران بارداری خود، فراموش می‌کنند که در مورد تمام موضوعات مورد نظر خود با او صحبت کرده و راه‌حل مناسب برای مشکلات فیزیکی و روحی خود دریابند. در چنین شرایطی، وجود یک دوست خوب و باتجربه می‌تواند علاوه بر ارائه تمام تجربیات خود، از لحاظ اخلاقی نیز زنان حامله را حمایت کند. البته زنان بارداری که امکان ملاقات‌های مکرر با دکتر متخصص زنان و زایمان را در دوران بارداری خود ندارند، می‌توانند فرصت‌هایی را برای گفتگو با ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی فراهم نموده و با گفتگوی مداوم با این افراد، بهترین راه را با اطمینان، برای مراقبت از سلامت خود و جنین درون رحم خود دریافت کنند. متأسفانه، بیشتر پزشکان متخصص زنان و زایمان پس از بررسی نشانه‌های حیاتی و اندازه‌گیری‌های اولیه جنین داخل رحم زنان باردار، زمان کمی را به صحبت کردن با بیمار خود اختصاص می‌دهند. در چنین شرایطی، سؤال رایجی که دکتر متخصص زنان و زایمان از زنان حامله می‌پرسد، این است که "آیا شما سؤالی در مورد سلامت خود و نوزاد درون رحم خود در این دوران دارید؟". جالب است بدانید که اکثر زنان در هنگام مواجه شدن با این سؤال یخ زده و دچار فراموشی می‌شوند؛ در واقع، این افراد آنچه را که می‌خواهند بدانند از یاد می‌برند؛ اما نگران نباشید! زیرا ما کارشناسان مجرب خود را متقاعد کرده‌ایم تا پاسخ کاملی به 20 سؤال رایج زنان در 9 ماه دوران بارداری ارائه داده و آن‌ها را در مقاله زیر چاپ کنند.

1-آیا میزان وزن زنان در بارداری، برای حفظ سلامت خود این افراد و جنین درون رحم آن‌ها مهم است؟

رابرت اطلس، MD، رئیس پزشکان متخصص زنان و زایمان مرکز پزشکی Mercy می‌گوید: " چاقی زنان در دوران بارداری خطر سقط جنین، انجام زایمان زودرس، ابتلا به بیماری دیابت و فشار خون بالا را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد." بر این اساس، می‌توان ادعا کرد که دریافت مشاوره شخصی برای داشتن وزن سالم در دوران قبل از شروع بارداری، برای هر خانمی ضروری است.

2-زنان حامله چگونه می‌توانند کشیدن سیگار را ترک کنند؟

دکتر اطلس در این مورد نیز عقیده دارد که: "مصرف سیگار توسط زنان در 9 ماه دوران بارداری خطر سقط جنین را در بدن این افراد تا میزان دو برابر بالا می‌برد." با این حال، لازم است بدانید که ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند به کار بردن استراتژی‌های تغییر رفتار و استفاده از گروه‌های پشتیبانی محلی، به زنان حامله کمک کنند تا استعمال دخانیات را در این دوران حاملگی خود، به سادگی کنار بگذارند.

برای اطلاع از انواع کمربند برای استفاده در بارداری این مطلب را بخوانید

3-آیا با شروع بارداری زنان به داروهای جدیدی نیاز پیدا می‌کنند؟

دکتر Marie Savard، پزشک متخصص داخلی می‌گوید: "مصرف برخی از داروهای تجویزی توسط زنان باردار خطر مبتلا شدن نوزادان به نقایص هنگام تولد را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد." به همین دلیل، زنان باید در مورد مصرف انواع داروهای هورمونی، Libido و مشکلات پزشکی خود با پزشک متخصص زنان و زایمان صحبت کنند تا او بتواند داروهایی را که قبلاً بیمار مصرف می‌کرده است، در صورت نیاز، به داروهای امن‌تر مناسب برای دوران حاملگی این افراد تغییر دهد.

4-آیا اکثر زنان در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت بارداری قرار دارند؟

مادرانی که GD را قبل از شروع روند بارداری در بدن خود دریافت می‌کرده‌اند، هفت بار بیشتر از سایر خانم‌ها در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2، در 9 ماه دوران بارداری قرار دارند. به همین دلیل، دکتر ساوارد عقیده دارد که: "اگر زنان حامله فاکتورهای خطرناکی از این بیماری را در خانواده خود دارند، باید انجام آزمایش خون A1c هموگلوبین را از پزشک معالج خود درخواست کنند." در نهایت، به یاد داشته باشید که بروز تغییرات هورمونی در 9 ماه دوران بارداری می‌تواند باعث ایجاد دیابت پنهان در بدن این مادران شود.

5-آیا در بارداری می‌توان انواع مختلفی از واکسن‌ها را دریافت کرد؟

اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان ممکن است دریافت واکسن آنفلوآنزا، هپاتیت B و تانتانس را به بیمار باردار خود پیشنهاد کنند؛ مخصوصاً اگر این افراد در معرض خطر ابتلا به هر کدام از این بیماری‌ها قرار داشته باشند، انجام این کار الزامی است. ولی فراموش نکنید که دریافت واکسن زنده ویروس‌هایی مانند سرخک، اوریون و وریسلا ممکن است برای سلامت خود زنان باردار و جنین درون رحم این افراد مضر باشد؛ بنابراین، به عنوان یک مادر باردار قبل از دریافت هر کدام از این داروها با دکتر متخصص زنان و زایمان صحبت کرده و با اطمینان کامل، ایمن‌ترین روش را برای حفظ سلامت خود و فرزندتان در 9 ماه دوران بارداری انتخاب کنید.

6-آیا پزشکی که در بارداری به او مراجعه می‌کنند، باید متخصص زنان و زایمان باشد؟

فردی که ارائه مراقبت‌های پزشکی به زنان باردار را بر عهده می‌گیرد، در حالت معمول باید در رشته زنان و زایمان، متخصص و باتجربه باشد. با این حال، تأثیر سایر ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی نیز در این مورد نباید نادیده گرفته شود، زیرا رویکرد تیمی، مراقبت‌های جامع‌تری را به زنان در 9 ماه دوران بارداری ارائه می‌دهد.

7-آیا زنان باید در بارداری خود به اندازه کافی آب بخورند؟

یادتان باشد که مصرف مایعات زیاد برای تغذیه مناسب جنین درون رحم زنان باردار و جلوگیری از انجام زایمان زودرس توسط این افراد بسیار مؤثر بوده و برای به حداقل رساندن حالت تهوع، نفخ شکم و مشکل سردرد این افراد اهمیت زیادی دارد. بر این اساس، اگر شما از میزان آب و مایعاتی که در 9 ماه دوران بارداری می‌نوشید، مطمئن نیستید، حتماً در این مورد با پزشک متخصص تغذیه صحبت کنید.

8-آیا زنان حامله می‌توانند یک قرار ملاقات طولانی مدت، جهت صحبت با پزشک متخصص زنان و زایمان رزرو کنند؟

دکتر ساوارد می‌گوید: "اکثر زنان حامله به جای درخواست زمان اضافی از دکتر معالج خود در هنگام انجام معاینات ماهانه، باید به دنبال بهینه‌سازی نیازهای خود در این دوره از زندگی باشند." یادتان باشد که پزشک فقط معالج شما نیست، بلکه او متحد و همدل شما بوده و برای سلامتی فرزند درون رحم شما تلاش می‌کند؛ بنابراین، تلاش کنید تا او زمان لازم برای انجام معاینات و صحبت کردن با شما را داشته باشد تا بتواند شما را از نگرانی این دوران نجات دهد.

9-آیا زنان با شروع بارداری باید روال انجام تمرینات ورزشی خود را عوض کنند؟

بله به خاطر بسپارید که انجام ورزش‌هایی مانند کیک بوکسینگ و اسکی روی یخ، به علت بروز آسیب‌های شکمی یا افتادن زنان، در 9 ماه دوران بارداری ممنوع است. البته عقل سلیم نیز برای اخذ این تصمیم کافی است! جیمز بتونی، پزشک متخصص زنان و زایمان و یکی از نویسندگان کتاب "Powerbook Burden Power" می‌گوید: "وجود برخی شرایط مرتبط با دوران بارداری ممکن است باعث شود که میزان ورزش و فعالیت بدنی زنان تا پایان این دوران حساس کاهش یابد." از آنجایی که تاندون‌ها و رباط‌های بدن زنان در 9 ماه دوران بارداری بسیار شل می‌شود، باعث خواهد شد که این افراد، بیشتر از سایر خانم‌ها در معرض خطر آسیب‌های ورزشی قرار گیرند؛ بنابراین، به عنوان یک مادر باردار قبل از انجام هر فعالیت ورزشی جدید در دوران بارداری خود باید از سوی پزشک متخصص زنان و زایمان، نسخه آمادگی جسمانی را دریافت کنید.

اگر باردار هستید و سینه هایتان دچار خارش شده خواندن این مطلب علت خارش سینه ها در بارداری چیست؟ به شما توصیه میشود

10-آیا می‌توان مشکل سقط جنین را در بدن زنان حامله کنترل نمود؟

دکتر بیکنل عقیده دارد که: "از آنجایی که بروز مشکل سقط جنین در بین زنان حامله شایع است، این فرایند می‌تواند بسیار ترسناک، غم‌انگیز و خطرناک باشد." بر اساس این توضیحات، زنان حامله باید برای جلوگیری از بروز چنین عوارضی در بدن خود، هوشمندانه عمل نموده و به دنبال دریافت مراقبت‌های پزشکی اولیه در مطب دکتر متخصص زنان و زایمان یا اتاق اورژانس بیمارستان محل زندگی خود باشند.

11-آیا نتایج آزمایشات بارداری به خود مادر نیز توضیح داده می‌شود؟

اگر نتایج آزمایشان زنان در 9 ماه دوران بارداری عادی نباشد، منطقی نیست که پزشک متخصص زنان و زایمان در مورد آن با خود بیمار صحبت کند؛ او در چنین شرایطی توضیح لازم در مورد انجام آزمایشات دوباره (جهت اطمینان) را به همراه بیمار ارائه خواهد داد. پس به عنوان یک زن حامله در چنین مواردی اصرار نکنید، زیرا نتیجه برخی آزمایشات این دوران، عوارضی مانند فیبرونکتین جنین و انجام زایمان زودرس را در بدن مادران حامله نشان می‌دهد که ممکن است خود مادر تحمل دنبال کردن نتیجه آزمایش را نداشته باشد. پس اگر در دوران حاملگی، پزشک معالج شما به دنبال انجام آزمایشی برای بار دوم بود، بدانید که مشکل شما جدی بوده و باید به جای پافشاری کردن در مورد نتیجه آزمایش، به دنبال درمان وضعیت بدن خود و مراقبت از جنین باشید.

12-آیا علائم زودرس زایمان با علائم واقعی آن در بدن زنان حامله فرق می‌کند؟

لازم است بدانید که بروز انقباضات Braxton Hicks در سه ماهه سوم بارداری زنان بسیار شایع است، زیرا این دوره زمانی است که رحم خود را برای انجام یک رویداد بزرگ آماده می‌کند. در چنین شرایطی، تفاوت قائل شدن بین آغاز روند واقعی زایمان و این انقباضات بسیار سخت بوده و مادر حامله باید آن‌ها را یاد بگیرد، بنابراین، به عنوان یک زن حامله در تمام طول شب در مورد تولد زود هنگام فرزندتان نگران نباشید، زیرا این تفکرات استرس‌زا در طولانی مدت به سلامت بدن خود شما و کودک آسیب خواهد رساند.

13-با شروع درد زایمان، چه زمانی باید به بیمارستان مراجعه کرد؟

اگر به عنوان یک زن حامله در هنگام شروع درد زایمان، در مورد انجام زایمان زودرس یا بروز عوارض زایمانی در بدن خود یا جنین نگران هستید، حتماً زودتر به بیمارستان مراجعه کنید. در غیر این صورت، ممکن است بخواهید هنگام شروع زودهنگام درد در خانه خود بمانید! در چنین شرایطی، سعی کنید مایعات مختلف را در اندازه زیاد نوشیده و انجام حرکات مختلف ورزشی را که دکتر متخصص زنان و زایمان به شما یاد داده است، به عنوان تسهیل‌کننده روند زایمان فراموش نکنید.

14-گزینه‌ های کنترل درد در هنگام انجام روند زایمان طبیعی چیست؟

برنامه‌های کنترل درد مناسبی برای زنان جوان، در هنگام انجام روند زایمان طبیعی وجود دارد که باید با توجه به وضعیت بیمار و ترجیحات پزشکی، مناسب ‌ترین آن‌ها در نظر گرفته شود. در این مورد، یادتان باشد که قرار دادن اپیدورال برای بیماران مبتلا به اسکولیوز جزئی، بسیار چالش‌برانگیز است. استفاده از اپیدورال برای سه بار متوالی جهت باز شدن دهانه رحم زنان حامله مجاز بوده و هنگامی که به درستی اعمال شود، هیچ خطری برای سلامت مادر و جنین درون رحم او نداشته؛ در نهایت، روند خروج جنین را از کانال تولد آسان خواهد نمود.

15-چه زمانی دکتر متخصص زنان و زایمان از روش بیهوشی برای تولد نوزاد استفاده می‌کند؟

یادتان باشد که استفاده از ماده بیهوشی و بی‌حسی موضعی برای انجام عمل زایمان زنان بستگی به نظر پزشک معالج و بیمارستان دارد، زیرا هر مرکز پزشکی دارای دستورالعمل‌های خاص خود است؛ بعضی از آن‌ها قبل از این که رحم زنان به اندازه 4 سانتی‌ متر گسترش پیدا کند، روش اپیدورال را انجام نمی‌دهند؛ اما اگر روی دادن این فرایند بیش از حد طول کشید، پزشک متخصص بیهوشی ممکن است اتاق عمل را آماده نموده و از پرستاران متخصص در این زمینه کمک بگیرد، زیرا آن‌ها سیستم انجام کار را می‌دانند.

16-در هنگام تولد نوزاد چه کسانی باید در اتاق زایمان حضور داشته باشند؟

لازم است بدانید که برقراری تماس دیگران با زن حامله در هنگام انجام عمل زایمان الزامی نیست. در واقع، هنگامی که ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در بیمارستان حضور دارند، وجود دیگر افراد به غیر از همسر فرد، میزان اضطراب غیر ضروری پرسنل بیمارستان و خود زن حامله را افزایش می‌دهد.

17-آیا لازم است مادران زائو برای تغذیه نوزاد خود با شیر مادر، از یک پزشک متخصص تغذیه کمک بگیرند؟

به یاد داشته باشید که هفتاد درصد مادرانی شیرده در چهار هفته اول بعد از تولد فرزند خود، به علت ایجاد درد در نوک پستان وجود نگرانی‌هایی در مورد میزان شیر خود و بروز مشکلات در اندازه و مدل سینه‌های خود، روند شیر دادن به نوزاد خود را متوقف می‌کنند. بر اساس این توضیحات، اگر شما طرفدار تغذیه نوزاد خود با شیر مادر هستید، حتماً در این رابطه با یک دکتر متخصص تغذیه مشورت کنید.

18-آیا زنان باید پس از تولد نوزاد، میزان انجام فعالیت‌های روزمره خود را محدود کنند؟

عجله کردن برای انجام کارهای روزانه آدرنالین خون مادر را بالا برده و ممکن است او را از انجام به موقع کارهای دیگر باز دارد؛ بنابراین، بعد از مرخص شدن از بیمارستان و رفتن به خانه به همراه نوزاد خود، باید انجام حرکات ورزشی و رابطه جنسی خود را محدود کنید تا بتوانید پرورش فرزند خود را با انتظارات سالم و معقول به سرانجام برسانید.

برای مراقبت بیشتر از پوستتان در دوران بارداری جلوگیری و درمان بیماریهای پوست در دوران بارداری را مطالعه کنید

19-زنان زائو چگونه باید به درمان زخم‌های ناشی از زایمان خود بپردازند؟

اگر زن حامله در حین انجام عمل زایمان دچار پارگی شدید یا بخیه ناشی از اپیزیوتومی یا سزارین شود، پیشگیری از ابتلا به عفونت در چنین شرایطی در اولویت قرار دارد؛ بنابراین، قبل از تولد فرزند خود یاد بگیرید که چگونه می‌توان زخم‌های ناشی از زایمان را پاک کرده و جهت تسکین درد بدن خود اقدام نمود.

20-گزینه‌ های پیشگیری از بارداری توسط زنان زائو چیست؟

همان‌طور که می‌دانید عمل تخمک‌گذاری به طور معمول در مادرانی که نوزاد خود را برای بیش از شش بار در روز با شیر خود تغذیه می‌کنند، در حالت تعلیق قرار می‌گیرد. با این حال، فراموش نکنید که در چنین مواردی استثنائاتی هم ممکن است وجود داشته باشد؛ بنابراین، قبل از تولد فرزند خود بهتر است دقت نموده و گزینه‌های مناسب کنترل بارداری را برای دوران پس از تولد او انتخاب کنید. گاهی اوقات برای انتخاب بهترین گزینه، مادران مجبور هستند در سایت‌ها و منابع مختلف جستجو نموده و یک پاسخ رضایت‌بخش دریافت کنند. اگر با این کار نتوانستید راه‌حل مناسب را برای پیشگیری از بروز بارداری دوباره در بدن خود پیدا کنید، از افراد باتجربه و کاردان مانند پزشکان متخصص زنان و زایمان و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی سؤال کنید. مراجعه به پزشک متخصص زنان زایمان و عمل به توصیه‌های ارائه شده از جانب وی، هرچند برخی مواقع ناخوشایند است، ولی بهترین راه خواهد بود، زیرا او برای مشاوره دادن به بیماران و استفاده از تخصص خود در چنین مواردی تحصیل کرده است.

در نهایت، به عنوان یک مادر باردار به خاطر بسپارید که عدم رعایت توصیه‌های افراد ناوارد، نگرانی‌های شما را به راحتی برطرف نموده و شما را به سمت درست زندگی سوق می‌دهد. حتماً با انجام این کار در دوران نقاهت خود، یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی پیدا نموده و از نظرات کارشناسی او استفاده کنید. یادتان باشد که رفاه حال شما و نوزادتان ارزش این تلاش‌ها را دارد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/