ترشح بزاق بیش از حد در بارداری

Metallic_Taste

 آیا شما هم به عنوان یک زن باردار با ترشح بیش از حد بزاق دهان خود روبرو هستید؛ طوری که گاهی اوقات تحمل این روند برای شما خسته کننده میشود؟ زیاد نگران نباشید! جالب است بدانید که ترشح بیش از حد بزاق دهان زنان در 9 ماه دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه اول از این دوران امری بسیار شایع است. در علم پزشکی، این حالت با عنوان sialorrhea یا hyperalivation نیز شناخته شده و معمولاً با استفراغ و بروز حالت تهوع شدید در مادران باردار همراه است. در ادامه این مقاله، به شما خواهیم گفت که ترشح بیش از حد بزاق در بدن زنان باردار، چرا اتفاق میافتد و چگونه میتوان با این مشکل، در 9 ماه دوران بارداری خود مقابله نمود.

آیا ترشح بزاق بیش از حد در بارداری امری عادی است؟

بله، به یاد داشته باشید که ترشح بزاق بیش از حد در دهان زنان، در مراحل اولیه از دوران بارداری بسیار رایج بوده و با گذشت ماهها، میزان آن کاهش مییابد. با این حال، این مشکل زنان باردار با بروز حالت تهوع شدید نیز همراه میباشد و ممکن است تا پایان سه ماهه دوم بارداری ادامه داشته باشد. فراموش نکنید که این مشکل در موارد نادر، در بدن برخی از زنان باردار تا زمان تولد نوزاد نیز ادامه مییابد. در نهایت، لازم است بدانید که بدن یک فرد عادی به طور متوسط ​​حدود 60 اونس بزاق در روز ترشح میکند؛ با آغاز روند بارداری، میزان این ترشحات به مقدار قابل توجهی افزایش خواهد یافت. در هر صورت، جای نگرانی نبوده و بروز این مشکل در بدن زنان باردار، امری کاملاً طبیعی است.

ترشح بزاق بیش از حد از چه زمانی در باداری شروع میشود؟

افزایش تولید بزاق در دهان زنان در سه ماهه اول بارداری، معمولاً از هفته دوم یا سوم حاملگی آغاز شده؛ در بدن برخی از زنان، با آغاز سه ماهه دوم از دوران بارداری، شدت این مشکل کاهش مییابد. البته در موارد خیلی کم هم این وضعیت در طول 9 ماه دوران بارداری ادامه داشته و تنها پس از انجام عمل زایمان خود به خود ناپدید میشود. طبق نظر محققان، تا به حال علت اصلی ترشح بزاق بیش از حد در دهان زنان باردار شناخته نشده است؛ این مشکل احتمالاً به دلیل بروز تغییرات هورمونی در بدن مادران باردار اتفاق میافتد. در هر صورت، ترشح بزاق بیش از حد در بدن زنان بارداری نیازی به نگرانی ندارد؛ بروز این وضعیت کاملاً عادی میباشد.

علت افزایش ترشح بزاق دهان در بارداری:

برخی از علل شایعی که منجر به افزایش ترشح بزاق دهان زنان در دوران بارداری میشود، عبارتند از:

1-بروز حالت تهوع در بارداری:

همانطور که میدانید بروز حالت تهوع در زنان، از علامتهای رایج آغاز روند حاملگی در بدن این افراد است که در چند هفته اول از این دوران تجربه خواهد شد. در واقع، بروز حالت تهوع از بلعیده شدن آب دهان جلوگیری میکند؛ در نتیجه منجر به افزایش بیش از حد میزان بزاق موجود در داخل دهان مادران بارداری میشود؛ بنابراین، اگر ویار صبحگاهی در بدن خانم بارداری شدید و طولانی مدت باشد، باعث بروز مشکل ترشح بزاق بیش از حد نیز خواهد شد.

برای اطلاع از اینکه علت خارش سینه ها در بارداری چیست؟ این  مطلب را بخوانید

2-مصرف برخی داروها:

یکی از عوارض جانبی ناشی از مصرف برخی داروها در 9 ماه دوران بارداری زنان، تولید بیش از حد بزاق دهان است. انواع داروهای ضد درد، داروهای آرامبخش و داروهای آنتیکولینرژیکی با عملکرد غدد بزاقی در بدن زنان باردار تداخل پیدا کرده و باعث انسداد پاراسامپاتیک این افراد میشوند که ترشح بزاق بیش از حد را در بدن فرد به دنبال خواهد داشت.

3-سوزش سر دل در بارداری:

ریفلاکس اسید معده یا سوزش سر دل زنان باردار، حالتی است که با برگشتن شیره موجود در معده به ناحیه مری رخ میدهد. لازم است بدانید که این روند به علت بروز مشکل در عملکرد دریچه موجود بین این دو ناحیه رخ داده و به اسید معده اجازه میدهد تا به سمت مری برود. وقتی که این اتفاق در بدن خانم بارداری روی میدهد، زن حامله در معرض ابتلا به مشکل سوزش گلو یا سوزش سر دل قرار میگیرد؛ این اسید سبب فعال شدن غدد بزاقی زنان باردار میشود که تولید بیش از حد بزاق را به دنبال خواهد داشت. در کنار این مشکل، اگر فرد باردار آلرژی خاصی داشته باشد، ممکن است دچار مشکل کمخونی نیز بشود

4-بروز تغییرات هورمونی در بارداری:

به دلیل ایجاد تغییر در میزان ترشح هورمونهای بدن زنان در 9 ماه دوران بارداری، روند ترشح بزاق دهان آنها نیز افزایش مییابد؛ این مشکل در سه ماهه اول بارداری و سه ماهه سوم بارداری بیشتر دیده میشود. با این که پزشکان متخصص زنان و زایمان معتقدند که این امر میتواند به دلیل بروز تغییرات هورمونی در بدن زنان روی دهد، اما تا به حال هیچ گونه شواهد علمی معتبری برای اثبات این قضیه وجود نداشته است.

5-عفونتهای موجود در دهان در بارداری:

سلامت کامل دهان و دندان زنان در 9 ماه دوران بارداری امری ضروری است؛ اما همه زنان نمیتوانند در این دوران، مشکلات حفرههای دهانی خود را از بین ببرند؛ بنابراین، ممکن است خطر ابتلا به عفونتهای دهان در بدن آنها افزایش یابد که منجر به ترشح بیش از حد بزاق دهان خواهد شد.

6-قرار گرفتن مادر باردار در معرض مواد مضر یا سموم شیمیایی:

به خاطر بسپارید که قرار گرفتن زنان باردار در معرض سموم و مواد شیمیایی خاص میتواند باعث مبتلا شدن این افراد مشکل پاتالیسم شود. علاوه بر این مورد، مصرف داروهای خاص برای درمان عفونت دهان یا از بین بردن آسیبهای ناشی از مصرف آفتکشها توسط زنان باردار میتواند سبب افزایش میزان بزاق دهان این افراد شود. این حالت معمولاً هنگامی رخ میدهد که جیوه موجود در داروها و مواد غذایی وارد بدن زنان باردار شود.

7-اضطراب مادر در بارداری:

بارداری، دورانی است که اکثر زنان ناراحتیهای فیزیکی و اضطراب روانی را بیشتر از زمانهای دیگر تجربه میکنند؛ بنابراین، زمانی که فرد مضطرب میشود، کمتر بزاق موجود در دهان خود را بلعیده و احساس میکند که میزان تولید این مایع نسبت به قبل، در بدن او افزایش یافته است.

با همه این توصیفات، فراموش نکنید که افزایش بیش از حد بزاق دهان زنان در دوران حاملگی امری عادی بوده و جایی برای نگران شدن وجود ندارد! در واقع، میتوان ادعا کرد که بروز این حالت یکی از علائم رایج آغاز روند بارداری در بدن زنان بوده و در نهایت خود به خود از بین میرود. جالب است بدانید که در برخی موارد هم افزایش ترشح بزاق دهان زنان باردار ممکن است برای سلامت مادر و جنین داخل رحم او مفید باشد.

خواندن این مطلب روماتیسم قلبی در بارداری و آنچه باید بدانید به شما توصیه میشود

آیا افزایش ترشح بزاق در بارداری فوایدی برای بدن مادر و جنین او دارد؟

 بله، ترشح بزاق بیش از حد در بدن زنان باردار به آنها کمک میکند تا برخی از نگرانیهای خود را در این دوره مدیریت نمایند. این مشکلات عبارتند از:

1-ترشح بزاق بیش از حد در بارداری ، به هضم مواد غذایی کمک میکند:

همانطور که میدانید بروز مشکلات مختلف در دستگاه گوارش زنان باردار بسیار شایع است. ولی افزایش ترشح بزاق دهان و تجزیه نشاسته، مالتوز و گلوکز، به بهبود روند هضم مواد غذایی موجود در معده این افراد کمک زیادی میکند.

2-ترشح فسفر و کلسیم در بدن مادر باردار:

بزاق دهان زنان باردار حاوی فسفر و کلسیم بالایی است که به عنوان یک عنصر حیاتی در خون انسان محسوب میشود. ترشح بیش از حد این مواد باعث خنثی شدن اسیدهای معده در بدن زنان باردار شده و رفلکس معده را در بدن این افراد از بین میبرند. در نهایت، سوزش سر دل که یکی از نشانههای شایع دوران بارداری است، خود به خود از بین خواهد رفت.

3-درمان خشکی دهان در بارداری:

خشک شدن دهان، یکی دیگر از علائم شایع آغاز روند بارداری در بدن زنان است. با این حال، افزایش بزاق دهان زنان باردار از اسیدیته شدن داخل دهان این افراد جلوگیری کرده و از آسیب رسیدن به لثهها و دندانهای این افراد ممانعت میکند.

4-حفظ بهداشت دهان و دندان در بارداری:

یادتان باشد که بروز حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری زنان، خطر ابتلا به عفونت دهان را در بدن این افراد به میزان قابل توجهی افزایش میدهد. با این حال، در چنین شرایطی، بالا رفتن میزان ترشح بزاق، داخل دهان زن حامله را مرطوب نگه داشته و میکروبها را از بین میبرد که مانع از مبتلا شدن فرد به بیماریهای دهان و دندان خواهد شد.

5-دفاع طبیعی بدن زنان باردار علیه باکتریها:

عفونتهای دهان که بر اثر رشد باکتریها اتفاق میافتد، ممکن است سبب تشکیل پلاکهای دندانی در بدن زنان باردار گردد. با این حال، غدد بزاقی نیترات را از داخل خون زنان حامله جمعآوری نموده و در مبارزه با باکتری از آنها کمک میگیرد. از این رو، بزاق دهان زنان باردار به عنوان یک دفاع طبیعی علیه عوامل مؤثر بر بروز عفونت لثهها و دندانها عمل خواهد کرد.

اگر چه ترشح بیش از حد بزاق در دوران بارداری زنان خوب است، اما هنگامی که با حالت تهوع و ویار صبح همراه باشد، باعث تحریک روده و معده این افراد خواهد شد؛ بنابراین، لازم است تا راههایی برای درمان این مشکل زنان وجود داشته باشد

.

چگونه میتوان از ترشح بیش از حد بزاق دهان در بارداری رهایی یافت؟

چند راهکار خیلی ساده وجود دارد که زنان میتوانند با استفاده از آنها، روند ترشح بیش از حد بزاق دهان خود را در 9 ماه دوران بارداری تسکین دهند که مهمترین آنها دور ماندن از اضطراب و استرس زیاد میباشد. برای همین، این افراد باید همیشه یک بطری آب را با خود به همراه داشته و در صورت نیاز برای کاهش استرس خود مقداری از آن را بنوشند. همچنین، مسواک زدن دندانها دو بار در روز میتواند میزان ترشح بزاق دهان زنان باردار را متعادل نماید. استفاده از دهانشویه نیز برای چندین بار در طول روز، جهت از بین بردن بزاق بیش از حد دهان مادران باردار بسیار مفید و مؤثر خواهد بود. علاوه بر این موارد، یک زن حامله باید مقدار مصرف مواد غذایی نشاستهدار خود را کاهش دهد و بیشتر از غذاهایی با مواد مغذی متعادل استفاده کند؛ به عنوان یک زن باردار سعی کنید وعدههای غذایی خود را در اندازه کوچک و در فواصل منظمی از ساعات روز مصرف نموده و انواع سبزیجات و میوههای فیبردار را به مقدار زیاد در رژیم غذایی خود قرار دهید.

به یاد داشته باشید که جویدن آدامس بدون قند یا استفاده از آب نبات نیز بلعیدن بزاق بیش از حد دهان زنان باردار را باعث شده و این افراد را از مشکلات بعدی رهایی میدهد. البته فراموش نکنید که جویدن آدامس یا مکیدن آب نبات هیچ تأثیری در کاهش تولید بزاق دهان نداشته و فقط روند بلعیدن آن را سادهتر خواهد کرد. همچنین، مکیدن تکه کوچکی از یخ نیز یک ترفند دیگر برای کاهش ترشح بزاق دهان زنان باردار است، زیرا باعث میشود تا داخل دهان مادر باردار بیحس شده و ترشح بزاق آن نیز متوقف شود. یادتان باشد که قرار دادن بیسکویتهای خشک در دهان نیز میتواند کمک بزرگی به جذب بزاق بیش از حد دهان زنان در دوران بارداری بکند.

با همه این توصیفات، اگر به عنوان یک خانم باردار برای بلعیدن بزاق بیش از حد دهان خود مشکل دارید، میتوانید آب دهان خود را جمع نموده و در یک فنجان یا دستشویی خالی کنید. لازم است بدانید که درمان پتیالیزم این مشکل در دوران حاملگی، به کمک داروهای آرامبخش عملی چالشبرانگیز است، چرا که علت دقیق آن هنوز شناخته نشده و مصرف داروهایی مانند بولادونا و فنوتیازین میتواند عوارض جانبی مختلفی مانند مشکل یبوست و خشکی دهان را در بدن خانمهای باردار به دنبال داشته باشد.

سؤالات متداول در مورد ترشح بیش از حد بزاق دهان در بارداری:

1-آیا میتوان از ترشح بیش از حد بزاق در بارداری جلوگیری کرد؟

نه خیر، افزایش ترشح بزاق دهان زنان در دوران بارداری امری طبیعی بوده و در کوتاه مدت خود به خود درمان میشود. در واقع، نمیتوان از وقوع این مشکل در دوران بارداری زنان جلوگیری کرد. البته جایی هم برای نگران شدن وجود ندارد! زیرا افزایش ترشح بزاق دهان زنان باردار به هیچ وجه بر سلامت کودک درون رحم این افراد تأثیر نمیگذارد. پس، بهتر است به عنوان یک مادر حامله در چنین شرایطی آرامش خود را حفظ نموده و از داروهای طبیعی و سنتی برای کاهش مشکل خود استفاده کنید، زیرا اکثر آنها برای مصرف شما در این دوران حساس، کاملاً ایمن هستند.

برای اطلاع از اینکه چه مواد غذایی در دوران بارداری مفیدتر است؟ این مطلب را بخوانید

2-تولید بزاق بیش از حد در بارداری چه زمانی پایان مییابد؟

درست مثل سایر نشانههای بارداری، افزایش بیش از حد بزاق دهان زنان نیز علامتی بسیار ناخوشایند و ناراحتکننده است، اما بعد از پایان سه ماهه اول از دوران حاملگی میزان آن در بدن اکثر زنان به میزان قابل توجهی کاهش یافته یا به طور کلی از بین میرود. با این حال، ممکن است در بعضی از زنان این مشکل تا سه ماهه دوم و سوم از دوران بارداری ادامه یافته و بعد از انجام عمل زایمان به طور کامل محو شود.

3-آیا لازم است برای درمان ترشح بیش از حد به متخصص زنان مراجعه کرد؟

در نهایت، به عنوان یک خانم باردار یادتان باشد که اگر این شرایط مشکلی برای سلامت خود شما یا جنین ایجاد نکند و ناراحتی ناشی از آن کم باشد، لازم نیست برای درمان به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. ولی اگر تولید بزاق دهان شما با گذشت زمان شدیدتر شده و سبب استفراغ بیش از حد گردد، شما باید با دکتر معالج خود مشورت نموده و چگونگی مدیریت این وضعیت را دریابد.v

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/