اقدامات مؤثر برای جلوگیری از تیره شدن پوست بدن در بارداری

pregnancy-second-trimester-skin-vision-gums_thumb

 همانطور که میدانید آغاز فرایند بارداری در بدن زنان باعث میشود که این افراد دچار تغییرات متعددی شوند؛ بدن مادران باردار از لحاظ جسمی و روحی تغییر میکند. همه این تحولات به خاطر بروز تغییرات هورمونی در بدن زنان باردار رخ داده و باعث میشود که برخی از زنان دارای پوستی درخشان شده، بعضی دیگر با خشکی پوست در 9 ماه دوران بارداری مواجه میشوند؛ پوست این مادران بسیار تیره و خسته به نظر میرسد. این تغییر یکی از شایعترین چالشهایی است که زنان در دوران بارداری خود با آن مواجه میشوند. تیره شدن پوست بدن زنان در دوران بارداری؛ در علم پزشکی با عنوان کلواسما یا ملاسم گراویداروم شناخته میشود. لازم است بدانید که شدت یافتن این وضعیت در بدن زنان حامله میتواند موجب افزایش اضطراب این افراد در دوران حاملگی شود. در ادامه این مقاله، عواملی که باعث از بین رفتن شادابی پوست بدن زنان در دوران بارداری و تیره شدن آن میشود، برای شما عنوان شده است. همچنین، راههای مختلف برای مراقبت و درمان اولیه این مشکل بیان خواهد شد.

تیره شدن پوست بدن در بارداری یا ملاسم گراویداروم چیست؟

در ابتدا، به یاد داشته باشید که مشکل ملاسم گراویداروم در میان زنان بارداری که دارای پوستی سفید هستند، بسیار برجستهتر مشاهده میشود. بروز این بیماری باعث میشود که مناطقی از پوست بدن مادران باردار تیره رنگ شده و دارای لکههای قابل مشاهده شود. این وضعیت بیشتر بر روی پوست صورت زنان باردار مانند یک ماسک با رنگ تیره نمایان میشود؛ این تکههای تیره میتواند در سراسر صورت مادران حامله ظاهر شوند که عبارتند از: پیشانی، استخوان گونه، بینی و قسمت بالای لب. علاوه بر این موارد، سراسر چهره برخی از زنان نیز در دوران بارداری ممکن است به صورت کاملاً یکنواخت تیره شده؛ تن اصلی رنگ پوست آنها را پوشش دهد.

برای مراقبت بیشتر از پوستتان در دوران بارداری جلوگیری و درمان بیماریهای پوست در دوران بارداری را مطالعه کنید

ملاسم گراویداروم پس از پایان بارداری در بدن:

جالب است بدانید که شروع فرایند تغییر رنگ پوست بدن زنان و زمان محو شدن این وضعیت مستقیماً به روند حاملگی در بدن این افراد بستگی دارد. اما گفته میشود تا زمانی که فرایند حاملگی به مرحله زایمان برسد، وضعیت تیره شدن پوست بدن زنان همچنان ادامه مییابد. با این حال، مشکل ملاسم گراویداروم به زودی، پس از پایان دوران بارداری بهبود یافته و رنگ اصلی پوست زنان باردار برمیگردد؛ پوست بدن مادران بعد از زایمان روال عادی خود را در مورد خشک بودن یا چرب شدن، مانند قبل حفظ میکند. در نتیجه، مادر زائو احساس راحتی نموده و با خیال راحت به پرورش نوزاد تازه متولد شده خود میپردازد. در واقع، بعد از اتمام دوران بارداری، روند ترشح هورمونهای بدن مادران دوباره به تعادل رسیده و وضعیت پوست بدن این افراد به حالت نرمال بازگردانده میشود. اما اگر به عنوان یک زن زائو از روشهای کنترل بارداری به شکل قرص، پچ یا حلقه واژنی که حاوی هورمون استروژن است، استفاده کنید، احتمالاً رنگ پوست صورت و بدن شما دوباره تیره شده و شما را در وضعیت رنجآوری قرار دهد. در چنین موقعیتی بهتر است از روشهای دیگر کنترل بارداری مانند کاندوم استفاده کنید که هیچ نوع هورمونی را وارد بدن شما نمیکند.

علل شایع مبتلا شدن زنان حامله به ملاسم گراویداروم یا تیره شدن رنگ پوست دربارداری:

برخی از علل شایع بروز این مشکل پوستی در دوران حاملگی زنان عبارتند از:

1-سابقه خانوادگی مادر بارداری: اگر در افراد خانواده زن حامله، قبلاً زنی در دوران بارداری خود از این مشکل رنج برده باشد، احتمال مبتلا شدن فرد نیز به این مشکل افزایش خواهد یافت.

2-قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا اشعه ماوراء بنفش مضر.

3-بروز عدم تعادل هورمونی در بدن زنان، به علت وقوع حاملگی.

4-افزایش تولید ملانین پوست در بدن زنان باردار.

در نهایت، لازم است بدانید که برخی از زنان حامله نیز در موارد خیلی نادر، به علت شرایط ثانویه، دچار تیرگی پوست بدن و صورت خود میشوند.

برای اطلاع از13 راه برای کاهش ترک های پوست در دوران بارداری این مطلب را بخوانید

علائم مبتلا شدن به ملاسم گراویداروم:

به دلیل این که بروز این وضعیت بر روی پوست بدن زنان باردار قابل مشاهده است، این افراد علائم خاصی را بر روی پوست قسمتهای مختلف بدن خود رویت خواهند نمود که عبارتند از:

  • ظاهر شدن تکههای تیره بر روی پوست صورت.
  • مشاهده لکههایی با رنگ‌دانه تیره در مناطقی مانند ساعد و قسمتهایی از بدن که در معرض نور آفتاب قرار دارند.
  • ظاهر شدن تکههای پوستی تیره در مناطقی مانند روی استخوان گونه و خط فک از بدن مادران حامله.
  • تیره شدن قسمت رنگی نوک سینهها، اطراف زخمها و ناحیه تناسلی زنان باردار.
  • ظاهر شدن رنگ‌دانه‌های تیره پوستی در منطقه رانهای زنان حامله.

درمانهای پزشکی برای رفع ملاسم گراویداروم در بارداری:

اگر رنگ پوست بدن و صورت شما به عنوان یک زن حامله، حتی پس از انجام زایمان تیره باقی مانده است، بدانید که وقت آن رسیده تا با یک پزشک متخصص پوست تماس بگیرید. در چنین شرایطی، او ممکن است روشهای درمانی مناسبی را برای رفع مشکل ملاسم گراویداروم در بدن شما تجویز کند که رایجترین این موارد به شرح زیر میباشند:

  • استفاده از کرم سفیدکننده حاوی هیدروکینون.
  • استفاده از پماد موضعی حاوی ترتینوئین که یک Retin-A است.
  • استفاده از داروی شیمیایی قوی پوست که حاوی اسید گلیکولیک میباشد.

اقدامات مهم جهت پیشگیری با ملاسم گراویداروم در بارداری:

اگر به عنوان یک زن جوان با مشکل تیره رنگ شدن قسمتهای مختلف پوست بدن خود در دوران بارداری روبرو شدید، وحشت نکنید، زیرا روش پیشگیری و درمان مشکل ملاسم گراویداروم بستگی به تلاشهای شما در مراقبت از پوست بدن و صورت خود دارد. یادتان باشد که مدیریت و کنترل پیشرفت این وضعیت در بدن زنان حامله بسیار آسان است. در ادامه این مقاله، راهکارهایی که میتواند در مبارزه و کاهش اثرات ملاسم گراویداروم بر روی پوست بدن زنان حامله مفید باشد، برای شما عنوان شده است که عبارتند از:

  • قبل از خارج شدن از منزل و قرار گرفتن در معرض نور خورشید در 9 ماه دوران بارداری خود، حتماً از کرمهای ضد آفتاب معتبر استفاده کنید. یادتان باشد که کرم SPF 30 به طور ایدهآل برای مبارزه با اشعه مضر UVA و UVB در این دوران حساس بسیار مؤثر است.
  • برای اطمینان بیشتر، حتی زمانی که در خانه هستید، نیز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، زیرا ممکن است به طور شانسی در معرض اشعه ماوراء بنفش متصاعد شده از لوازم خانه یا محله خود قرار بگیرید.
  • به عنوان یک خانم باردار از پاککنندههای پوست که به صورت کرم در داروخانهها موجود است، استفاده کنید، زیرا این نوع کرمها دارای ترکیبات ملایمی بوده و بر روی پوست شما تأثیر منفی نمیگذارند. فراموش نکنید که استفاده از کرمهایی که دارای فرمولهای شیمیایی قوی هستند، فقط مشکل پوست صورت شما را تشدید خواهند نمود.
  • از ژل حمام استفاده کنید که از عصارههای طبیعی تهیه شده و مواد شیمیایی موجود در آن، کم یا به صورت خنثی است.
  • هرگز برای شستشو دادن پوست بدن و صورت خود از صابون و ژلهایی با عطرهای قوی استفاده نکنید.
  • به عنوان یک زن باردار به هیچ عنوان از مواد سفیدکننده پوست استفاده نکنید، زیرا تلاشهای شما را برای مراقبت از پوست بدن و صورت خود با شکست مواجه نموده؛ تنها وضعیت پوست شما را بدتر از قبل میکند.
  • اگر به عنوان یک زن حامله مجبور به شرکت در یک جلسه کاری هستید، مطمئن شوید که میزان نوری که برای روشنایی محیط و وسایل کاری شما در نظر گرفته شده است، متعادل میباشد.
  • در نهایت، به خاطر بسپارید که شما نباید چهره خود را با وسایل آرایشی سنگین زینت دهید.

شیوه زندگی صحیح برای جلوگیری از مبتلا شدن به ملاسم گراویداروم:

جالب است بدانید که نحوه غذا خوردن و شیوه زندگی زنان حامله در شکل ظاهری پوست و احساسات این افراد نقش بسیار مهمی دارد. با این حال، موارد دیگری نیز مانند به هم خوردن تعادل هورمونهایی مانند chloasma در بدن زنان وجود دارد که میتواند آنها را در معرض ابتلا به مشکلات پوستی قرار میدهد. با همه این توصیفات، یادتان باشد که این افراد میتوانند با استفاده از روشهای سالم و تغییر روال زندگی روزمره خود مشکلات پوستی دوران بارداری را سریعتر بهبود بدهند. سادهترین این راهکارها عبارتند از:

  • به عنوان یک زن حامله سعی کنید تمام وقت، بدن خود را هیدراته نگه دارید.
  • خوردن مواد مغذی غنی از فیبر، ویتامینها، آهن و پروتئین را در 9 ماه دوران بارداری خود فراموش نکنید.
  • همچنین، اگر از رژیم غذایی مخصوص تناسب اندام در دوران بارداری خود استفاده میکنید، این کار باعث ایجاد وحشت در شما نشود (وجود استرس و اضطراب در بدن زنان باردار منجر به عرق کردن ناخواسته پوست بدن شده و رطوبت موجود در آن را کاهش میدهد).
  • همیشه سعی کنید از کرمهای صورت و بدن با کیفیت خوب که دارای مارک معتبری هستند و پروانه تولید دارند، در دوران حاملگی خود استفاده نمایید.
  • در رژیمهای غذایی روزانه خود از انواع جوشاندههای امن یا آب میوههای تازه استفاده نموده و از مصرف مواد غذایی کنسرو شده به شدت اجتناب نمایید.
  • یادتان باشد که انجام ورزش یوگا و مدیتیشن یک انتخاب عالی برای بهره بردن از شیوه زندگی صحیح در دوران بارداری است، زیرا به مبارزه با بیماریهای مختلف، دو برابر بیشتر از حالت عادی کمک میکند.
  • هرگز در هنگام نگاه کردن به خود در آینه و دیدن لکههای تیره موجود بر روی پوست صورت به خودتان فشار نیاورید، زیرا اضطراب ذهنی میتواند وضعیت شما را تشدید کند.

خواندن این مطلب کم خوابی مادر باردار و تاثیر آن در جنین به شما توصیه میشود

هشدارهایی برای مراقبت از پوست بدن در صورت ابتلا به ملاسم گراویداروم:

گاهی اوقات، وجود برخی شرایط زمینهای در بدن زنان حامله میتواند موجب بروز مشکل ملاسم گراویداروم شود. در موارد خیلی نادر، مبتلا شدن زنان باردار به بیماری ملاسم گراویداروم ممکن است خطر ابتلا به بیماری سرطان پوست را در بدن این افراد افزایش دهد. در چنین مواردی، شما باید بلافاصله به دکتر متخصص پوست مراجعه نموده و از تجربیات او برای کنترل بیماری خود استفاده کنید. در ادامه این مقاله برخی از علائم خطرناک مشکل ملاسم گراویداروم در دوران بارداری زنان ارائه شده است که شما باید با مشاهده آنها در بدن خود فوراً به پزشک مراجعه کنید. شایعترین این علائم عبارتند از:

  • رنگ‌دانه‌هایی که سبب بروز درد در پوست بدن شده و با قرمز شدن، دچار خونریزی میشوند.
  • بروز تغییراتی در شکل ساختارهای پوستی، مانند مولها که قابل مشاهده هستند.

اگر مراجعه شما به پزشک متخصص پوست به موقع صورت گیرد، او با انجام آزمایشهای بیشتر، از بروز هر گونه شرایط پزشکی ثانویه در بدنم شما جلوگیری خواهد نمود. همچنین، در هنگام مراجعه به پزشک در صورتی که نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه میکنید، شما باید در این باره اطلاعات کاملی را در اختیار او قرار دهید، زیرا داروهایی که در دوران شیردهی به مادران بیمار تجویز میشود، با زمان عادی فرق خواهد کرد.

در نهایت، فراموش نکنید برای این که مصرف هر نوع دارویی در بدن بیمار جواب دهد، نیاز به زمان دارد! پس، روند درمان شما هم طول خواهد کشید تا دارو اثر خود را بر روی پوست شما نشان دهد. بنابراین، در دوره درمان عجله نکنید! زیرا روند درمان مشکلات پوستی نیاز به زمان زیادی برای بهبود کامل دارند. همچنین، میزان استرس بیمار نیز در این دوره بر روند درمان بیماری تأثیر فوقالعادهای خواهد گذاشت.

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

برای از بین بردن لک صورت چی باید کرد

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/