انجام حرکات ورزشی پرانایاما در بارداری

222543373-H

همه ما میدانیم که استفاده از رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم و زندگی بدون استرس، کلید یک دوره حاملگی سالم برای همه زنان است. با این حال، با توجه به افزایش سطح استرس در زندگی شهری و کم بودن برنامههای مفرح برای زنان، پزشکان متخصص زنان و زایمان و ماماها عمدتاً به خانمهای باردار، انجام ورزش یوگا را توصیه میکنند. یکی از حرکات ورزشی یوگا که برای دوران بارداری زنان مناسب و ایمن است، حرکت پرانایاما میباشد.

چرا انجام حرکت ورزشی پرانایاما در بارداری ، ایده مناسبی است؟

در ابتدا به یاد داشته باشید که حرکت پرانایاما، هنر تنفس کردن عمیق و درست محسوب میشود؛ جزو حرکات مهم ورزش یوگا، به منظور مدیریت درست عمل تنفس در 9 ماه دوران بارداری میباشد. در واقع، این حرکت بر استحکام آگاهانه ورود اکسیژن به بدن و بیرون آوردن دی اکسید کربن تأکید دارد. بر همین اساس، انجام منظم حرکت پرانایاما به زن حامله اطمینان میدهد که اکسیژن کافی را از طریق جریان خون خود به جنین داخل رحم انتقال خواهند داد که نکته بسیار مهمی در دوران بارداری است، زیرا سلامت و میزان رشد مناسب نوزاد درون رحم زنان باردار به طور کامل، به میزان اکسیژن دریافتی او بستگی دارد. همچنین، ایجاد تعادل بین اکسیژن دریافتی و دی اکسید کربن، از طریق تنفس آگاهانه، ریههای مادران باردار و جنین درون رحم این افراد را قویتر نموده و به عملکرد سالم بدن این افراد کمک شایانی میکند تا بتوانند از کودک درون رحم خود مراقبت کاملی به عمل آورد. با این که انجام حرکت ورزشی پرانایاما به زنان باردار زیاد توصیه میشود، ولی اگر فردی برای اولین بار این حرکت را انجام میدهد، بسیار مهم است که در مورد آن با دکتر متخصص زنان و زایمان مشورت کند. یادتان باشد که فقط پزشک معالج شما میتواند مجوز انجام حرکات ورزشی مختلف را در دوران حاملگی صادر کند.

برای اطلاع  از اینکه آیا زومبا در دوران بارداری امن است ؟ یا  نه؟ این مطلب را بخوانید

5 مزیت انجام حرکت ورزشی پرانایاما در بارداری:

مهمترین مزایای انجام حرکت ورزشی پرانایاما در دوران بارداری زنان عبارتند از:

1-انجام حرکت ورزشی پرانایاما، جریان اکسیژن رسانی را به بدن مادران باردار افزایش داده و دی اکسید کربن تولید شده را از طریق انجام عمل تنفس درست از بین میبرد. بنابراین، میتوان ادعا کرد که انجام منظم این حرکت ورزشی، به روند سمزدایی سیستم  داخلی بدن زنان باردار کمک زیادی خواهد نمود.

2-همچنین، انجام حرکت ورزشی پرانایاما در 9 ماه دوران بارداری، هورمونهای مثبتی را در ذهن زنان آزاد نموده و از ایجاد افکار منفی جلوگیری میکند. بنابراین، سبب آرام شدن کامل ذهن مادران حامله خواهد شد که برای سلامت خود مادر و جنین در حال رشد او بسیار مهم است.

3-علاوه بر این موارد، انجام حرکت ورزشی پرانایاما در دوران بارداری، مادران را برای انجام عمل تنفس عمیق راهنمایی کرده و میزان استرس را در بدن این افراد کنترل میکند. طبق نظر محققان، انجام این حرکت ورزشی در تولد طبیعی نوزادان نیز بسیار کمککننده میباشد، زیرا بدن مادر با کنترل روند تنفس و اکسیژنرسانی به بدن جنین، خود را آماده انجام زایمان طبیعی میکند.

4-لازم است بدانید که انجام حرکت ورزشی پرانایاما در دوران بارداری، روند اکسیژنرسانی را به بدن زنان باردار بهبود داده و به نوبه خود باعث گردش خون مناسب در سراسر بدن مادر و نوزاد درون رحم او میشود.

5-در نهایت، فراموش نکنید که استفاده مادران حامله از جلسات حرکت ورزشی پرانایاما به دفع سموم بدن خود مادر و جنین درون رحم او کمک شایانی کرده و سلامت هر دو آنها را تضمین میکند.

برای استفاده بهتر از جلسات ورزشی پرانایاما، زنان باردار باید نکات مهمی را رعایت کنند که عبارتند از:

1-انجام حرکت ورزشی پرانایاما در بارداری، تحت نظر مربی باتجربه:

زنان باردار برای انجام این نوع ورزشی باید اطلاعات زیادی را کسب کنند. خوشبختانه امروزه، فیلمهایی از حرکت ورزشی پرانایاما به صورت آنلاین در دسترس همگان است، اما هیچ چیز نمیتواند جایگزین یک مربی باتجربه، به خصوص برای 9 ماه دوران بارداری زنان شود، زیرا تمرین کردن با چنین فردی، انجام درست حرکات ورزشی را تضمین نموده و بهترین مزایا را از این تمرینات به زن حامله ارائه میدهد. همچنین، یک مربی خوب شما را در مسیر درست ورزش راهنمایی نموده و به شما در مورد حرکات مناسب پرانایاما در دوران بارداری اطلاعات کاملی میدهد. به خاطر بسپارید که زنان حامله باید از انجام برخی حرکات ورزشی در این دوران حساس اجتناب کنند.

اگر به ورزش  ایروبیک در اب علاقه دارید ولی باردارهستید برای اطلاع از اینکه ایا ایروبیک در آب در دوران بارداری خطرناک است؟یا  نه؟ این مطلب را خوانید

2-گوش دادن به صدای بدن در هنگام انجام حرکت ورزشی پرانایاما دربارداری:

در طول دوران بارداری بدن زنان ممکن است هر روز احساس متفاوتی را تجربه کند. بنابراین، بسیار مهم است که مادر باردار به صدای بدن خود گوش فرا داده و در روزهایی که احساس خستگی یا سرگیجه میکند، خود را با انجام حرکت ورزشی پرانایاما منع کند، زیرا ممکن است اثرات نامطلوبی بر روی سلامت خود مادر و کودک درون رحم او داشته باشد. همچنین، انجام برخی از تکنیکهای تنفسی ممکن است باعث ایجاد واکنشهای جدیدی در بدن زنان باردار شود. بر همین اساس، اگر به عنوان یک زن حامله با انجام این نوع حرکات ورزشی، احساس ناراحتی کردید، باید بلافاصله ورزش کردن را متوقف کنید.

3-انتخاب محیط مناسب برای انجام حرکت ورزشی پرانایاما در بارداری:

برای استفاده بهتر از مزایای ورزش پرانایاما در دوران بارداری، انتخاب یک فضای تمیز و باز ایده مناسبی خواهد بود، زیرا جریان هوای آزاد برای انجام عمل تنفس در این ورزش از اهمیت خاصی برخوردار است. همچنین، از ورزش کردن در اتاقهای پر زرق و برق که وسایلی مانند تلویزیون و تلفن دارند، بپرهیزید، زیرا سبب حواسپرتی شما شده و  برای استفاده از حداکثر مزایای جلسات ورزشی پرانایاما، شما را با مشکل مواجه خواهد نمود.

4-استفاده از زمانبندی مناسب برای صرف غذا و انجام حرکت ورزشی پرانایاما در بارداری:

پیش از انجام تمرین پرانایاما به زنان حامله توصیه میشود که فاصله زمانی بین صرف وعده غذایی آنها و انجام ورزش حدود 3 الی 4 ساعت باشد. ایدهآلترین زمان برای انجام این تمرین ورزشی هنگام صبح است که ذهن و بدن زن حامله در آرامش کامل میباشد. همچنین، محیط زیست در صبح کاملاً تمیز بوده و از آلودگیهای طول روز مبرا است.

5-پشتیبانی از بدن در هنگام انجام حرکت ورزشی پرانایاما در بارداری:

در نهایت، یادتان باشد که در حین انجام تمرین ورزشی پرانایاما حمایت کافی از بدن ضروری بوده و نباید آن را تحت فشار قرار دهید. علاوه بر این مورد، حفظ موقعیت صحیح بدن در هنگام انجام تمرینات ورزشی در جلوگیری از گرفتگی عضلانی و بروز کمر درد در دوران بارداری زنان بسیار مفید و مؤثر است.

برای اطلاع  از مناسب ترین ورزش در بارداری این مطلب را  بخوانید

نکات احتیاطی در مورد انجام حرکت ورزشی پرانایاما در بارداری:

به عنوان یک خانم باردار از انجام حرکات ورزشی پرانایاما آسانا مانند کاپال آبراطاتی در این دوران حساس اجتناب کنید، زیرا انجام این نوع تمرین ورزشی به معده مادران حامله ضربه وارد نموده و این کار قطعاً برای سلامت نوزاد درون رحم این افراد امن نخواهد بود. همچنین، به عنوان یک زن حامله باید از نگه داشتن نفس خود برای مدت طولانی اجتناب کنید، زیرا باعث ایجاد تنش در بدن خود شما و جنین خواهد شد. هرگز بلافاصله پس از صرف غذا، ورزش پرانایاما یا هر نوع ورزش دیگری را انجام ندهید. علاوه بر این موارد، لازم است بدانید که به زنان حامله توصیه میشود تا در طولسه ماهه اول بارداری خود از انجام تمرینهای پرانایاما و یوگا اجتناب کنند.

نکته مهمی که همه زنان باید به یاد داشته باشند، این است که بدن هر زنی کاملاً متفاوت از سایر مادران بوده و هر بارداری او با حاملگیهای قبلی وی فرق خواهد کرد. بر همین اساس، قبل از انجام تمرینات ورزش پرانایاما و یوگا، همیشه با پزشک متخصص زنان و زایمان مشاوره کنید. همچنین در صورت احساس هر گونه ناراحتی در هنگام ورزش کردن، برای اطمینان کامل از سلامت خود و جنین، روند فعالیت خود را بلافاصله متوقف نموده و به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/