حمایت اجتماعی و احساسی از زنان در بارداری

348347537-H

شاید سخنان ارائه‌شده در مقاله زیر را هرگز از زبان کسی نشنیده باشید! اما لازم است بدانید که مراقبت از جنین وظیفه بسیار سنگینی بوده و مادران جوان برای انجام این کار، نیازمند پشتیبانی اطرافیان خود در دوران بارداری و بعد از تولد نوزاد می‌باشند. همان‌طور که می‌دانید دوران بارداری، یک رویداد بسیار مهم در زندگی زنان بوده و برای اکثر این افراد، با تغییرات اساسی همراه خواهد بود. متأسفانه، تا به امروز انتظار می‌رفته است که زنان به تنهایی این دوران را پشت سر گذاشته و کارهای مربوط به جنین داخل رحم خود را انجام دهند. ولی حمایت اطرافیان از سنگینی وظیفه‌ای که در دوران بارداری و روزهای بعد از تولد نوزاد بر دوش مادر است، می‌کاهد. با عرض تأسف، مادر در طول دوران بارداری و روز سخت زایمان، لحظات دردناکی را پشت سر می‌گذارد. بنابراین حمایت از او در دوران بارداری و بعد از این دوران بسیار مهم بوده و اثرات مثبت زیادی بر روحیه او خواهد داشت.

هنگامی که بدن مادری دچار تغییرات چشمگیر دوران بارداری می‌شود، تمام هورمون‌های بدن و آرامش ذهن او به هم می‌ریزد. در چنین حالتی، طبیعی است که حس غرور او سرکوب شود. این نقطه، جایی است که شریک زندگی و اطرافیان مادر باردار باید وارد عمل شده و نیاز او را به کمک کردن در زندگی روزمره برطرف کنند. جالب است بدانید که حمایت از مادران باردار در این دوره حساس می‌تواند احساس عاطفی او را تقویت نموده و سلامت خود فرد و جنین داخل رحم او را تضمین کند. البته این کمک و یاری می‌تواند از جانب همسر، پدر و مادر، دختر، دوست، کارمندان  یا یک فرد غریبه باشد. علاوه بر این موارد، حمایت از زنان در دوران بارداری می‌تواند در جلوگیری از بروز افسردگی پس از زایمان در بدن این افراد مفید بوده و سلامت بدنی، رفاه و کیفیت زندگی زن باردار را تا حد زیادی بهبود بخشد. یک اقدام کوچک از جانب اطرافیان مادر باردار در این شرایط بحرانی می‌تواند زندگی را برای او آسان‌تر کرده و در عبور از مراحل سخت زایمان، فرد را یاری کند.

چگونه می‌توان فهمید که یک زن باردار نیاز به حمایت اطرافیان دارد؟  

اگر مادر باردار شاغل باشد، با ایجاد تنش در رابطه او با همکاران می‌توان وجود استرس زیاد را در ذهن او تشخیص داد. لازم است بدانید که وجود استرس در دوران بارداری منجر به مشکلات متعددی از جمله توسعه ADHD در نوزادان خواهد شد. به همین دلیل، بروز تغییر در عادت‌های زناشویی مادران باردار امری کاملاً طبیعی بوده و در این دوران، شریک زندگی این افراد باید به خاطر سلامت همسر و کودکی که او حمل می‌کند، انتظارات خود را در این زمینه به حداقل رسانده و صبر کند. وظیفه اصلی یک شوهر خوب در دوران بارداری، نسبت همسر خود، درک حالات روحی و اخلاقی او است؛ کمک کردن به خانم باردار حداقل کاری است که همسر او می‌تواند در این زمینه انجام دهد. پس، برای این که او یک همراه خوب برای همسر باردار خود باشد، باید کارهای خاصی را انجام دهد که به شرح زیر می‌باشند: 

اگر باردار هستید و پیاده روی نمی کنید برای اطلاع از فواید پیاده روی این مطلب مزایای پیاده روی زنان در دوران بارداری را بخوانید 

1-ارائه پشتیبانی احساسی از خانم باردار:

اگر به عنوان همسر یک زن باردار احساس کردید که اعصاب او به هم ریخته است، باید دردناک بودن شرایط حاملگی را درک کنید. در چنین شرایطی تا عدد ده شمرده و سعی کنید حالت مبارزه به خود نگیرید. یادتان باشد که تغییرات هورمونی القا شده در بدن زنان باردار، اشک این افراد را بسیار زود در می‌آورد؛ آن‌ها فقط به آغوش شما نیاز دارند. در چنین مواردی، به جای مشاوره دادن، نیاز او را به آرامش و حمایت کامل را تأمین کنید، زیرا آرامش مورد نیاز همسر باردارتان فقط در وجود شما قرار دارد.

2-گوش دادن به سخنان همسر باردار خود:

وقت زیادی را برای همسر باردار خود صرف نموده و از او در مورد نگرانی‌ها و ترس‌های دوران بارداری بپرسید. مهم‌ترین کار شما در چنین شرایطی، گوش دادن به سخنان همسر باردار خود می‌باشد؛ بهتر است در این شرایط درباره او قضاوت نکرده، فقط به سخنان همسر خود گوش کنید. ترس مادران باردار ممکن است برای برخی از همسران ناعادلانه تلقی شود؛ ولی بدانید که این حالات بسیار واقعی هستند.

3-حضور زنان باردار در کلاس‌های پیش از زایمان:

اگر همسر باردار شما بخواهد، او را برای حضور در کلاس‌های قبل از تولد همراهی کنید؛ حتماً برای همسر و فرزند خود زمان بگذارید. او تنها کسی است که بیشتر کارهای سخت دوران بارداری و پرورش کودک شما را انجام می‌دهد. بنابراین، نیاز دارد از لحاظ جسمی و احساسی حمایت شده و این کار، در حین بارداری باید از طرف همسر انجام شود.

4-راهنمایی کردن همسر باردار خود:

اگر احساس می‌کنید که همسر باردار شما در حال مبارزه با شما و تغییرات بدن خود است، فقط به دنبال کمک کردن به او باشید. برای او وقت مشاوره گرفته و سعی کنید همیشه در کنار همسر و فرزند خود باشید. همچنین، دوران بارداری را برای گذراندن وقت بیشتر با همسر خود غنیمت بشمارید، زیرا هنگامی که نوزاد شما به دنیا  آید، به احتمال زیاد همه چیز بدتر شده و حالت احساسی همسرتان بهبود نمی‌یابد.

برای اطلاع از اینکه چرا در دوران بارداری افسرده می شوم؟ این مطلب را بخوانید

5-کمک کردن به همسر باردار خود در انجام کارهای خانه:

یادتان باشد که همسر شما برای مدت طولانی از خانه و کاشانه شما مراقبت کرده است؛ الآن نوبت شما است! او را در این راه یاری نمایید، چون کارهایی در منزل وجود دارد که ممکن است انجام دادن آن‌ها برای همسر باردار شما سخت باشد. بنابراین، در کارهایی مانند حمل اشیا سنگین به او کمک نموده و هر زمان که از شما کمک می‌خواهد، صبر کرده و فقط خواسته‌های همسر باردار خود را برآورده کنید.

6-آماده شدن برای ورود نوزاد جدید به خانواده:

زن باردار در روزهای آخر از دوران حاملگی در حال انجام کارهای مخصوص برای به دنیا آمدن نوزاد خود است. به عنوان همسر او، فراموش نکنید که نوزاد آینده مال شما هم هست! پس در انتخاب و خرید وسایل کودکتان به همسر باردار خود کمک کنید. همچنین، شما می‌توانید در انتخاب وسایل سنگین کودک مانند تخت، صندلی اتومبیل و سبد نوزاد همسر خود را یاری کرده و آن‌ها را به اتاق نوزاد انتقال دهید.

7-برای همسر باردار خود غذا حاضر کنید:

به عنوان همسر یک زن باردار همیشه مجبور نیستید که کارهای او را به طور مداوم انجام دهید! اما می‌توانید در یک لحظه او را با آوردن صبحانه به رختخواب غافل‌گیر کنید، زیرا او از این عمل شما تعجب کرده و بسیار خوشحال خواهد شد. ولی اگر او دوست دارد خودش، کارهای روزانه منزل را انجام دهد، اجازه دهید شام و ناهار را خودش ​​آماده کند.

8-همسر باردار خود را ماساژ بدهد:

همسر شما در حال پرورش یک انسان دیگر در وجود خود است! این کاری است که شما حتی نمی‌توانید تصورش را بکنید. این دوران بسیار ناراحت‌کننده بوده و آرامش همسر شما را به هم می‌زند. بر اساس این توضیحات، اگر در برخی موارد، همسرتان از شما بخواهد تا پشت بدن او را مالش دهید، هرگز درخواست او را رد نکنید.

خانواده و دوستان یک زن باردار چگونه می‌توانند از او پشتیبانی کنند؟

اگر دوست یا یکی از اعضای خانواده شما باردار است، سعی کنید در چند گام کوچک به او کمک کرده و او را در پشت سر گذاشتن این دوران سخت و طاقت‌فرسا همراهی کنید. در ادامه این مقاله، چند ایده مهم در این مورد ارائه شده است که به شرح زیر می‌باشند:

1-وجود خانم باردار را دریابید:

مهم‌ترین کاری که می‌توان برای یک زنان باردار انجام داد، حمایت احساسی از او است. اگر امکان رفتن به خانه او را ندارید، می‌توانید با تماس تلفنی، از راه دور جویای حال او شده و حرف‌های او را بشنوید. اگر در چنین مواردی او حرف‌های غیرمنطقی هم بزند، چیزی به او نگوید تا خانم باردار بتواند وجود شما را در کنار خود حس کند.

2-توجه کردن به خانم باردار:

اگر می‌خواهید به دیدن یک زن باردار بروید، از رفتن به منزل او در زمان ناهار و شام اجتناب کنید، چرا که او توان انجام پخت و پز غذا را نداشته و صرف یک فنجان قهوه برای شما کافی است تا توجه خود را به او نشان دهید.

3-برای زن باردار غذا بیاورید:

اگر برای شما امکان دارد، به عنوان یک دوست یا عضوی از خانواده زن حامله، در برخی موارد غذاهای مغذی تهیه نموده و برای او ببرید. یا این کار شما، خانم باردار خیلی خوشحال خواهد شد. البته، جالب است بدانید که بردن مواد غذایی خاص مانند بستنی، شکلات و شیرینی نیز می‌تواند هر خانم بارداری را خوشحال کند.

4-به خانم‌های باردار پیشنهاد کمک کنید:

پیشنهاد انجام کارهایی مانند شستن ظروف و تمیز کردن خانه برای یک زن باردار اهمیت زیادی دارد! بنابراین شما به عنوان همسر یا عضوی از خانواده می‌توانید از طریق بردن غذا در هنگام ناهار یا شام و شستن ظروف منزل، توجه خود را به خانم باردار نشان دهید؛ انجام این کارهای کوچک چیزی از شما کم نخواهد کرد.

برای اطلاع از اینکه چرا زنان بعد از زایمان افسرده می شوند؟ این مطلب را بخوانید

چگونه یک کارفرما می‌تواند به زنان باردار کمک کند؟

به عنوان یک یا رئیس شرکت درک کنید که کارمند باردار شما در حال حاضر نیازهای خاصی داشته و به حمایت از طرف شما چشم دارد. بنابراین، سعی کنید در ساعت کاری با او برخورد نرمی داشته باشید و از حجم کاری او را کم کنید تا انجام کارها برای خانم باردار آسان‌تر شود. یادتان باشد که انجام هیچ حمایتی در دوران بارداری، او را از فشار این دوران رها نخواهد کرد؛ اما حمایت شما باعث می‌شود تا گذراندن این دوران سخت و طولانی کمی برای او آسان‌تر شود. بنابراین، اگر کارمند باردار خود را در حال اشک ریختن یا خیره شدن به عکس کودکی مشاهده کردید، اجازه دهید احساسات خود را تخلیه کند. انجام این کارهای کوچک می‌تواند راهی مطمئن برای خوشحال کردن کارمند باردار شما بوده و نتایج کاری بهتر را به دنبال داشته باشد.

در نهایت، یادتان باشد که همه افراد این جامعه بزرگ باید زنان باردار و نیازهای آن‌ها را درک نموده و به این افراد کمک کنند. به همین دلیل، اگر یک زن غریبه حامله را دیدید که در یک اتوبوس شلوغ ایستاده است، صندلی خود را به او پیشنهاد کنید یا اگر می‌بینید او برای حمل یک بسته باری سنگین تلاش می‌کند، به خانم باردار پیشنهاد کمک داده و با برداشتن این گام‌های کوچک زندگی سخت دوران بارداری را برای این افراد ساده‌تر کند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/