بهترین راه برای جلوگیری از بارداری ، پس از گذشت 1 ماه

1511966670Abortion_From_Septic_Shock8484848484_thumb

همانطور که میدانید حامله شدن، یکی از بزرگترین لذتهای دنیا برای هر خانم جوانی است. با این حال، آغاز یک دوره بارداری ناخواسته و بدون برنامهریزی میتواند برای همه افراد، شرایط بسیار سختی را به وجود آورد. اگرچه ممکن است زوجین از روشهای مختلف برای پیشگیری از بارداری استفاده کنند، با این حال گاهی اوقات ممکن است این روشها مؤثر نبوده و زن جوانی به طور ناخواسته حامله شود. در برخی موارد هم ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که بدن مادر نتواند از روند رشد سالم جنین در داخل رحم خود حمایت کند؛ بنابراین، چنین افرادی مجبور میشوند در اوایل یا میانه راه به روند بارداری خود خاتمه دهند. سقط جنین یا متوقف نمودن فرایند حاملگی، مانع پیشرفت ماههای بارداری شده و مرگ جنین را به دنبال خواهد داشت. معمولاً دو گزینه قابل قبول برای انجام این کار، پس از گذشت یک ماه از آغاز روند بارداری در بدن زنان وجود دارد. سقط جنین توسط پزشک متخصص زنان و زایمان یا جراح مؤثرترین روش برای پایان دادن به ادامه روند بارداری در بدن زنان بوده و بر سلامت و باروری این افراد اثر منفی نمیگذارند. در ادامه این مقاله، چگونگی جلوگیری از ادامه روند بارداری در بدن زنان، پس از یک ماه از زمان تخمکگذاری در بدن این افراد عنوان شده و راههای مؤثر برای شما تعریف خواهد شد.

کارهایی که باید قبل از سقط جنین انجام داد:

 در ادامه این مقاله، مواردی بیان شده است که زنان باید قبل از پایان دادن به روند بارداری در بدن خود، آنها را به دقت انجام دهند. مهمترین این موارد عبارتند از:

  • آزمایش بارداری خانگی توسط خود فرد:

  • اگر شما به عنوان یک زن جوان از لحاظ جنسی فعال هستید، با این حال دورههای منظم قاعدگی خود را از دست دادهاید، بدانید که احتمالاً حامله هستید. با این حال، بیشتر زنان ممکن است در مراحل اولیه از دوران بارداری، علائم حاملگی را در بدن خود تجربه نکنند؛ بنابراین، انجام آزمایش خانگی در چنین مواردی میتواند بسیار کمککننده باشد.
  • به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید:

  • هنگامی که جواب آزمایش خانگی شما مثبت بود و تصمیم داشتید به روند حاملگی در بدن خود پایان دهید، حتماً به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید، زیرا او بهترین روش سقط را با توجه به سن حاملگی شما و شرایط جنین توصیه خواهد نمود.
  • استفاده از دستگاه اولتراسوند:

  • سونوگرافی شدن بدن زنان باردار با دستگاه اولتراسوند، به این افراد کمک میکند تا حاملگی داخل رحمی، بارداری خارج رحمی یا مولار خود را مشخص نمایند. اگر بارداری مادری داخل رحمی نباشد، او نیاز به استفاده از مراقبتهای پزشکی فوری خواهد داشت. همچنین، در چنین مواردی، انجام سونوگرافی، سن دقیق جنین را نیز به مادر او ارائه خواهد داد.
  • از افراد باتجربه کمک بگیرید:

  • به یاد داشته باشید که شما در هنگام روبرو شدن با یک دوره بارداری ناخواسته، ممکن است با تردید و نگرانیهای زیادی مواجه شود. در چنین شرایطی، به اشتراک گذاشتن این خبر با شریک زندگی خود، بحث در مورد روند بارداری آینده، باعث میشود که نگرانی و استرس شما از بین برود. در صورت لزوم، از خانواده خود، دوستان و افراد باتجربه نیز کمک بگیرید تا از حالت ترس و اضطراب بیرون بیایید.
  • با افرادی که قبلاً این کار را انجام داده اند ، صحبت کنید:

  • در صورت بروز یک دوره بارداری ناخواسته در بدن خود، بررسی کنید و ببینید که کدام یک از نزدیکان و دوستان شما نیز با بارداری غیرقابل پیش بینی شده روبرو گشته و با سقط جنین به روند حاملگی در بدن خود خاتمه دادهاند. سپس، با آنها درباره تجارب گذشته صحبت نموده و برای گرفتن تصمیم درست، از این افراد کمک بخواهید؛ این افراد میتوانند وضعیت شما را بهتر درک نموده و راهحل مناسب را بر اساس تجربیان خود به شما معرفی کنند.
  • شرایط بدن خود را قبول کنید:

  • هرگز به عنوان یک زن جوان باردار سعی نکنید شرایط فعلی بدن خود را انکار نمایید؛ تصمیم اولیه را با دقت و آگاهی کامل اتخاذ کنید تا بتوانید آن در اسرع وقت انجام دهید.

در نهایت، یادتان باشد که وقتی تصمیم گرفتید جنین خود را سقط کنید، لازم نیست نگران امنیت جان خود باشید، زیرا روشهای ایمن زیادی در علم پزشکی معاصر وجود دارد که استفاده از آنها بر سلامت کلی بدن مادران باردار تأثیر نمیگذارد.

اگر باردار هستید و میخواهید از سقط جنین جلوگیری کنید این مطلب 10 راه طبیعی برای جلوگیری از سقط جنین در بارداری را بخوانید

روشهای مطمئن برای از بین بردن روند بارداری در سه ماهه اول از این دوران:

1-سقط پزشکی:

 لازم است بدانید که در این روش، پزشک متخصص زنان و زایمان از قرصهایی خاصی استفاده نموده و در هفته هفتم تا نهم از دوران بارداری سقط جنین را انجام میدهد. برای این کار، فرد مجبور نیست در بیمارستان بستری شود، زیرا مصرف قرصها میتواند به طور ایمن در حریم خصوصی منزل او عمل نموده و جنین داخل رحم را از بین ببرد. در واقع، در این راهکار پزشک معالج مصرف دو نوع قرص - مایپ پرستون و میزوپروستول - را به بیمار تجویز میکند. فرد در هنگام استفاده از قرصها باید حداقل سه بار در طول دوره درمان به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و معاینه شود.

اولین قرص برای از بین بردن جنین درون رحم زنان باردار، mifepristone است که حاوی هورمون پروژسترون میباشد. این قرص پوشش دیواره رحم را در بدن زن حامله تضعیف میکند. سپس، قرص میزوپروستول پس از 48 ساعت برای ایجاد انقباضات عضلانی رحم به بیمار داده میشود. مصرف قرص دوم باعث خونریزی و گرفتگی عضلات رحمی مادر شده و در چند روز آینده، رحم، جنین داخل خود را دفع خواهد کرد. البته در چنین شرایطی، روند خونریزی بیمار برای هفت تا ده روز آینده ادامه خواهد یافت. انجام یک سونوگرافی بعد از گذشت دو هفته برای اطمینان کامل از سقط جنین ضروری است همچنین، دکتر با استفاده از این روش، مطمئن میشود که داخل رحم بیمار پاک شده و بافتی در داخل آن باقی نمانده است. به خاطر بسپارید که اگر بافتهایی از جنین در داخل رحم مادر باردار باقی مانده باشد، باید با استفاده از روش جراحی، به کمک یک پزشک متخصص زنان و زایمان برداشته شود

در هنگام سقط جنین ، چه علائمی در بدن زن حامله مشاهده خواهد شد؟

  • خونریزی شدید که همراه با خروج لختههای خون و بافتها بوده و به مدت هفت تا ده روز ادامه مییابد
  • گرفتگی شدید عضلات رحمی مادر باردار که ممکن است ساعتها یا حتی روزها طول بکشد
  • بروز تب شدید در بدن زنان حامله که کمتر از 100.4 درجه فارنهایت یا 38 درجه سانتیگراد بوده و برای یک روز کامل، مشاهده است
  • مواجه شدن زن حامله با حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، سردرد و مدفوع شل بعد از مصرف قرصها

اگر در عرض 24 ساعت پس از تجویز قرص میزوپروستول، زن بارداری دچار خونریزی نشد، باید به پزشک معالج خود مراجعه کند. در برخی موارد ممکن است قرصها خوب عمل نکرده و دکتر متخصص زنان و زایمان مجبور شود از روش جراحی برای سقط جنین درون رحم بیمار خود استفاده نماید. یادتان باشد که اگر در چنین مواردی، قرصهای مصرفی شما خوب کار نکردند، هرگز ادامه روند بارداری را به ذهن خود راه ندهید، زیرا ممکن است باعث ایجاد نقصهای مادرزادی در بدن نوزاد شما شود.

چه زنانی نمیتواند از سقط پزشکی برای از بین بردن جنین خود استفاده کنند؟

 سقط جنین به روش پزشکی برای برخی از زنان حامله گزینه امنی به شمار نمیرود. این گروه از زنان عبارتند از:

  • اگر زن بارداری مدت 9 هفته از حاملگی خود را گذرانده باشد
  • اگر بارداری خانمی مولار یا خارج رحمی باشد
  • اگر در حین بارداری، زن حامله دستگاه داخل رحمی (IUD) را درون بدن خود داشته باشد
  • اگر زن بارداری با مشکلات قلبی، کبدی، کلیهها و غده فوق کلیوی مواجه بوده یا به اختلالات لخته شدن خون مبتلا باشد

آیا روش سقط پزشکی جنین میتواند با شکست روبرو شود؟

 جالب است بدانید که سقط جنین به روش پزشکی، تا حدود 97٪ برای قطع روند حاملگی در بدن زنان مؤثر است. در صورتی که دارو نتواند جنین داخل رحم مادر باردار را از بین ببرد، ممکن است دکتر متخصص زنان و زایمان مجبور شود از روش جراحی برای سقط جنین اقدام کند. این روش نیز در 99٪ موارد با موفقیت انجام میشود، اما اگر با شکست روبرو شد، زن حامله باید برای سقط دوباره جنین از روش جراحی، برای بار دوم استفاده نماید.

آیا سقط جنین به روش پزشکی، روش امنی است؟

 سقط جنین به روش پزشکی از اواخر دهه 1980 در کشورهای اروپایی انجام میشود؛ عوارض جانبی این روش حداقل 10 بار کمتر از ادامه حاملگی خطرناک در بدن زنان میباشد.

فواید سقط پزشکی جنین برای زنان حامله:

 به خاطر داشته باشید که در این روش از هیچ ماده بیهوشی، ابزار پزشکی یا عکسبرداری استفاده نمیشود؛ روند کار، درست مثل سقط جنین طبیعی است. همچنین، این روش اولین گزینهای است که وقتی تنها یک ماه از روند بارداری زنی گذشته باشد، برای از بین بردن جنین درون رحم او در نظر گرفته میشود. زنان میتوانند از این روش در خانه یا هر جا که راحت هستند، استفاده کنند؛ حتی فرد میتواند آن را به تنهایی انجام داده یا از کسی دیگری کمک بگیرد.

معایب سقط پزشکی جنین برای زنان باردار:

 در صورت استفاده از این روش، روند بارداری در عرض یک تا دو روز متوقف میشود؛ با این حال زن حامله خونریزی سنگین و گرفتگی عضلانی رحم را تجربه خواهد کرد که این مدت میتواند طولانیتر از سقط جنین به روش جراحی باشد. همچنین، روش پزشکی را فقط میتوان تنها در یک دوره خاص، یعنی زودتر از پایان یافتن ماه اول از دوران بارداری انجام داد و استفاده از آن، برای سقط جنین در مراحل پیشرفته حاملگی جواب نمیدهد.

2-سقط جنین به روش جراحی:

 انواع مختلفی از روشهای سقط جنین به کمک جراحی وجود دارد که بسته به مراحل مختلف حاملگی، متفاوت هستند. دو روش بسیار معمول عبارتند از: MVA (روش دستی) و D & E (dilation and evacuation). این دو روش سقط جنین در بیمارستان انجام شده و نیاز به بیحسی موضعی زن حامله دارد. همچنین، بیمار در طول جراحی مشکلاتی مانند سرگیجه، گرفتگی عضلات رحم، حالت تهوع و عرق کردن را تجربه خواهد نمود.

سقط دستی جنین، در طی هفته 12 از دوران بارداری زنان انجام میشود. در این روش، دکتر متخصص زنان و زایمان از بیحسی موضعی در ناحیه گردن رحم زن حامله استفاده میکند. بعد از این مرحله، گردن رحم با استفاده از یک تیپ آکولوم باز شده و در موقعیت انحصاری نگه داشته میشود تا دکتر متخصص زنان و زایمان بتواند با استفاده از یک کانول نازک که به دستگاه مکنده متصل است، برای از بین بردن جنین و بافت رحمی، از طریق کانال گردن رحم اقدام نماید. انجام این روش حدود 10 تا 15 دقیقه طول میکشد؛ اما برخی از زنان ممکن است مجبور شوند برای چندین ساعت بعد از اتمام جراحی در بیمارستان بمانند.

D & E دریک  ماهه اول باردارییا دو ماهه اول بارداری برای سقط جنین درون رحم زنان استفاده میشود. چند ساعت قبل از انجام عمل، دهانه گردن رحم با استفاده از یک ماده بیهوشی نخاعی بیحس شده یا از بیهوشی عمومی برای انجام جراحی استفاده میشود، زیرا دهانه رحم مادر باید برای انجام این عمل جراحی تا اندازه معینی باز شود؛ بنابراین، کانال گردن رحم با استفاده پروبهای اندازهگیری افزایش یافته و سپس کانولی که به یک پمپ متصل است، به داخل رحم مادر باردار منتقل میگردد. این پمپ با ایجاد خلاء ملایم، شرایط را برای حذف بافتهای جنین و دیواره رحم فراهم خواهد نمود. در مرحله آخر، یک کورت که ابزاری قاشقی شکل است، برای برداشتن پوشش داخلی رحم و بافتهای باقیمانده در بدن زنان باردار مورد استفاده قرار میگیرد. پس از اتمام کار، دکتر متخصص زنان و زایمان دوباره، به عنوان گام نهایی، داخل رحم بیمار را با دقت بررسی میکند تا اطمینان حاصل کند که هیچ بافتی در داخل آن باقی نمانده است. انجام این روش 15 تا 30 دقیقه طول میکشد. همچنین، بیمار ممکن است مجبور شود برای چندین ساعت در بیمارستان بماند.

بعد از سقط جنین به روش جراحی،چه علائمی دیده می شود؟

  • خونریزی نامنظم و سنگین که مدت دو هفته طول میکشد
  • درد شکم و گرفتگی عضلات رحم مادر که ممکن است چند ساعت طول کشیده یا تا چند روز ادامه یابد
  • بروز عواطف متعدد روحی مانند سردرگمی و احساس گناه در زنان که با غم و اندوه فراوان همراه است

اگرچه انجام عمل جراحی برای سقط جنین درون رحم زنان حامله، گزینه ایمنی به شمار میرود، اما دکتر متخصص زنان و زایمان باید اطمینان کامل داشته باشد که تمام بافتهای جنینی از داخل رحم خارج شده و خطراتی مانند آسیب رساندن به دهانه رحم، سوراخ شدن رحم، آسیب دیدن دیواره رحم زنان در حین پاکسازی رحم، لخته شدن خون و ابتلا به عفونت، مادر حامله را تهدید نمیکند.

آیا سقط جنین به روش جراحی ممکن است با شکست مواجه شود؟

 جالب است بدانید که این روش برای از بین بردن روند حاملگی در بدن زنان تا حدود 99٪، در اکثر موارد مؤثر است؛ اما در صورتی که جراحی بدن شما با عدم موفقیت روبرو شود، ممکن است دکتر متخصص زنان و زایمان برای سقط کامل جنین، جراحی دیگری را به شما توصیه کند.

برای اطلاع از اینکه چگونه در ماه های اول بارداری سقط جنین کنیم؟ این مطلب را بخوانید

آیا سقط جنین به روش جراحی روش امنی است؟

 سقط جنین به روش جراحی، روشی نسبتاً ایمن بوده و در طول 40 سال گذشته مورد استفاده قرار میگیرد. البته این راهکار برای سقط جنین در هشت هفته اول از دوران بارداری، مؤثرترین و امنترین روش به شمار میرود، زیرا مادر حامله را نسبت به ادامه بارداری خطرناک، ده بار کمتر با عوارض جانبی روبرو میکند.

فواید سقط جنین به روش جراحی برای زنان:

 انجام این روش فقط چند دقیقه طول کشیده و فرایند خونریزی مادر بعد از عمل نسبت به روشهای پزشکی بسیار کمتر است. علاوه بر این موارد، این روش باید تحت نظر و مداخله کامل دکتر متخصص زنان و زایمان انجام گرفته و مادر حامله تا پایان روند کار، باید در کلینیک بستری باشد. همچنین، از این روش میتوان در هر سه ماهه اول بارداری، سه ماهه دوم بارداری و سه ماهه سوم بارداری برای سقط جنین استفاده نمود؛ البته بهتر است سقط، بعد از یک ماهگی بارداری زنان صورت گیرد.

معایب سقط جنین به روش جراحی برای زنان:

 در این روش تهاجمی برای سقط و از بین بردن جنین درون رحم زنان باردار از ابزار خاصی استفاده میشود. این وسیله از طریق ناحیه گردنی رحم وارد شکم مادر حامله میشود. همچنین، داروهای ضد درد و بیهوشی باید در طول انجام مراحل مختلف سقط به بدن مادر تجویز شود که برخی از آنها ممکن است عوارض جانبی را در زنان ایجاد کند. علاوه بر این موارد، مادر حامله در حین عمل به کسی نیاز دارد تا پایان جراحی همراه او بوده و در صورت بروز ناراحتیهای جزئی، به او کمک کند. در نهایت، توجه داشته باشید که وسیله خازنی جاروبرقی-مانند که برای مکش بافتهای جنینی موجود در داخل رحم مورد استفاده قرار میگیرد، بسیار پر سر و صدا هستند.

با همه این توصیفات، اگر میخواهید از روشهای پزشکی و جراحی جهت سقط جنین درون رحم خود اجتناب کنید، بهتر است این کار را به طور طبیعی انجام دهید.

چگونه میتوان سقط جنین را در یک ماهه اول بارداری به روش طبیعی انجام داد؟

 همانطور که میدانید از زمانهای قدیم برخی از روشهای خانگی و گیاهی برای سقط جنین و خاتمه دادن به روند بارداری در بدن زنان مورد استفاده قرار میگرفته است. ولی چون اکثر آنها کاملاً مطمئن نیستند، اگر شما در هنگام استفاده از این راهکارها با هیچ اثری از خونریزی در بدن خود مواجه نشدید، حتماً باید با دکتر متخصص زنان و زایمان در مورد وضعیت بدن خود مشورت کنید. روشهای طبیعی برای سقط جنین درون رحم زنان باردار عبارتند از:

1-استفاده از گیاه پاپایا:

 پاپایا به دلیل دارا بودن فیتوکمیکال و abortifacient به طور طبیعی برای مهار فعالیت هورمون پروژسترون در بدن زنان بسیار مؤثر است. همچنین، این گیاه سنتی حاوی پروستاگلاندینها و اکسیتوسین بوده و مصرف آن در دوران بارداری، میتواند انقباضات رحمی را در بدن فرد تحریک کند. به همین دلیل، اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان از زنان حامله میخواهند که در 9 ماه دوران بارداری خود از مصرف پاپایا خودداری کنند.

2-استفاده از میوه آناناس:

 میوه آناناس حاوی آنزیم پروتئولیتیک است که در علم پزشکی با عنوان برملائین شناخته میشود. به همین دلیل، مصرف آن در دوران بارداری میتواند رحم را تسکین داده و شل نماید؛ این حالت سقط جنین را در بدن زنان باردار به دنبال خواهد داشت.

3-استفاده از دارچین:

 مصرف گیاه دارچین یا مکملهای دارچینی معمولاً برای کاهش تحرک رحم زنان مورد استفاده قرار میگیرد؛ اما، اگر این گیاه در مقادیر بیشتری توسط زن حامله مصرف شود، میتوانند باعث بروز مشکل سقط جنین در بدن او گردد.

4-استفاده از دانه های کنجد:

 لازم است بدانید که مصرف دانه های کنجد توسط زنان باردار، در مقادیر زیاد، میتوانند منجر به سقط جنین شود؛ بنابراین، اگر شما به عنوان یک زن حامله میخواهید از این روش برای خاتمه دادن به روند حاملگی خود استفاده کنید، میتوانید آن را به مدت یک شب خیس کرده و تا مدت یک ماه به همراه عسل میل کنید.

5-مصرف چای بابونه و سبز:

 به یاد داشته باشید که مصرف زیاد چای سبز و بابونه توسط زنان باردار باعث سقط جنین درون رحم این افراد میشود. برای تهیه چای بابونه و سبز، میتوان مقداری از این گیاهان خشک در آب جوش ریخته و بعد از دم کشیدن آن را مصرف نمود.

6-استفاده از جعفری:

 جعفری گیاهی است که سبب تحریک رحم زنان باردار شده و انقباضات این ناحیه را به دنبال خواهد داشت. یادتان باشد که اگر مصرف این گیاه منجر به بروز خونریزی در بدن شد، حتماً به روند بارداری در بدنتان خاتمه میدهد.

برای اطلاع از بارداری دوباره پس از سقط جنین این مطلب را بخوانید

معاینه بیمار تا 2 هفته بعد از سقط جنین، توسط متخصص زنان و زایمان تا چه حد مهم است؟

 انجام معاینه پزشکی برای زنانی که جنین خود را سقط کردهاند، در دو هفته اول بعد از سقط بسیار مهم است، زیرا فقط دکتر میتواند تأیید کند که بارداری خاتمه یافته و موارد مشکوکی در بدن زن زائو مشاهده نمیشود. موارد خاصی که ممکن است در بدن زنان پس از سقط جنین مشاهده شود، عبارتند از:

  • اگر سقط جنین به صورت کامل انجام گیرد، مشکل خاصی در بدن مادر ایجاد نخواهد شد؛ اما در بعضی موارد ممکن است قسمتی از بافت جنینی هنوز در داخل رحم مادر باقی مانده و منجر به سقط ناقص شود. بروز این امر در بدن زنان یک مشکل جدی بوده و اگر اتفاق بیافتد، فرد برای درمان نیاز به انجام روش D & C به صورت فوری، جهت حذف بافت باقیمانده پیدا خواهد کرد.
  • همچنین، پس از سقط جنین نباید هیچ نوع عفونتی در رحم زنان وجود داشته باشد. زنان باید تا بهبودی کامل خود، هر چند وقت یک بار به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و مورد معاینه و بررسی درست قرار گیرند.
  • دهانه رحم زنان باید در طول دو هفته پس از سقط جنین کاملاً بسته شده باشد. پس از سقط جنین، دو هفته یا بیشتر طول میکشد تا گردن رحم شما به حالت نرمال خود بازگردد. پس از گذشت این مدت، فرد میتواند به راحتی کارهایی مانند شنا کردن، حمام نمودن و مقاربت جنسی ر ا با خیال راحت انجام دهد. با این حال، وقتی که دهانه رحم زن حامله بعد از سقط جنین هنوز باز باشد، احتمال ابتلا به عفونتها و باکتریها بیشتر است.

چگونه میتوان سرعت بازیابی و بهبود بدن را پس از انجام سقط جنین، در یک ماهه اول بارداری افزایش داد؟

اگرچه بدن زنان حامله میتواند چند ساعت پس از سقط جنین به حالت معمولی خود بازگردد، اما توصیه میشود که این افراد برای مدت دو تا سه روز بدن و ذهن خود را استراحت داده و کارهای سنگین نکنند، زیرا بلند کردن اشیا سنگین که وزنی بیش از 50 پوند دارند، روند خونریزی را در بدن این افراد تشدید کرده و منجر به بروز عوارض جانبی جدی خواهد شد که برخی از آنها حیات چنین زنانی را تهدید میکند. همچنین، برای بهبودی کامل و جلوگیری از بروز عوارض ناشی از سقط جنین، به هیچ وجه در دوران نقاهت خود ورزش نکنید؛ انجام برخی فعالیتها از جمله دوچرخهسواری، دویدن و ایروبیک برای شما در این دوران ممنوع میباشد. علاوه بر این موارد، از داشتن رابطه جنسی در دوران نقاهت بعد از سقط جنین اجتناب کنید، زیرا دهانه رحم شما به دلیل خونریزی شدید هنوز مرطوب بوده و به سرعت بسته نخواهد شد. فراموش نکنید که اجتناب از این کار برای کاهش خطر ابتلا به عفونتها مؤثر است. یادتان باشد که در چنین مواردی، فقط دکتر متخصص زنان و زایمان میتواند بهترین زمان بازگشت به فعالیت جنسی را به شما توصیه کند.

از کیسه آب داغ یا پد گرم بر گرم نمودن ناحیه شکم خود پس از سقط جنین استفاده کنید، زیرا شما را از مشکلاتی مانند گرفتگی عضلات رحمی و دردهای دیگر رها خواهد نمود. همچنین، از شنا و حمام کردن حداقل برای دو هفته بعد از سقط جنین خودداری کنید؛ در غیر این صورت ممکن است باعث تحریک ناحیه رحمی خود شده و با عفونت منطقه واژن مواجه شوید. علاوه بر این موارد، برای مدت حداقل دو هفته از وسایل داخل مهبلی (واژن) مانند تامپونها، ایمپلنتهای ضد بارداری و غیره استفاده نکنید. توصیه میشود که یک دکتر متخصص زنان و زایمان در عرض یک ماه پس از سقط جنین، شما را به طور مرتب معاینه و بررسی کند تا از بهبودی کامل شما در این مدت مطمئن شود. در نهایت، به خاطر بسپارید که رژیم غذایی زنان حامله بعد از سقط جنین باید غنی از میوهها، سبزیجات، چربیهای سالم، پروتئین، غلات کامل و آب زیاد باشد.

علاوه بر انجام مراقبتهای ویژه، یک زن نیاز به توجه خاص در دوران پس از انجام سقط جنین دارد؛ بنابراین به یاد داشته باشید که:

  • در کنار این اقدامات درمانی پس از سقط جنین، فرد باید از لحاظ روحی و جسمی حمایت شده و این دوره سخت را پشت سر بگذارد؛ بنابراین پس از اینکه روند بارداری در بدن زنی پایان یافت، برای جلوگیری از بروز افکار منفی، این فرد نباید تنها بماند.
  • اگر کودک درون رحم خود را به علت وجود عوارض پزشکی از دست دادهاید، سعی کنید با خودتان مهربان باشید. تلاش خود فرد برای بازیابی بدن، از لحاظ جسمی و روحی بسیار مهم بوده و او باید برای بارداری بعدی خود را پس از ایجاد یک وقفه مناسب، برنامهریزی دوبارهای داشته باشد.
  • به عنوان زنی که تازه جنین خود را سقط کرده است، سعی کنید با خانواده و به خصوص شریک زندگی خود درباره مسائل احساسی بیشتر صحبت کنید. این نوع بحثها به شما کمک خواهد کرد تا احساسات غمانگیز را از خود دور نموده و در اسرع وقت به روال زندگی طبیعی خود بازگردید.
  • همچنین، همسر زنانی که جنین خود را سقط کردهاند، نباید احساس غم و گناه کنند. این افراد باید در همه حال از زن خود حمایت و پشتیبانی نمایند و با قوی بودن و درک احساسات همسر خود، شادی و نشاط را به او انتقال دهند تا روند بهبودی را تسریع نمایند. البته فراموش نکنید که انجام این کار فقط از عهده نزدیکان و همسر فرد بیمار برمیآید.

در نهایت، به خاطر بسپارید که در صورت سقط جنین، بهبود زنان از لحاظ جسمی، احساسی و ذهنی مدتی طول میکشد؛ بنابراین، در این زمان فرد باید استراحت نموده و از سرزنش کردن خود اجتناب کند. همچنین، پشتیبانی شدن او از طرف شریک زندگی، خانواده و دوستان نزدیک از اهمیت خاصی برخوردار بوده و اگر هم فرد با عوارض جانبی روبرو شود، بهتر است بلافاصله با دکتر متخصص زنان و زایمان مشورت کند؛ اما قبل از اینکه به عنوان یک زن باردار به روند حاملگی خود خاتمه دهید، اطمینان حاصل کنید که روش انتخابی شما بهترین و مناسبترین راه است. در این بین، فراموش نکنید که دکتر معالج شما بهترین راهنما بوده و به بارداری شما از طریق روشهای امن خاتمه خواهد داد.

 

نظر (7)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من سی سال سن دارم دوتا بچه دارم العان ده روز پریودم گذشته یک تست انجام دادم مثبت بوده برا سقط راهنمایم کنید

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام خانم من ۶هفتش باردار ولی نمیخواییم با توجه به شرایط مالی امکانش نیس باید چیکار کرد؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام خدمته شما من بچه م سه مهشه یک ماه باردار شدم اگر یکی هست رهنمایم بکنه خیلی ممنونم چکارش کنم قرسی هرچیزی باشه مچگرم برایه راه نمایتون

This comment was minimized by the moderator on the site

ده روزازپریودم گذشته حالاتست زدم مثبت بودبرای سقط جنین چکارکنم

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من روزهشتم قاعدگی رابطه داشتم امگان بارداری چقدره

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام راه کارهایی معتبر برای سقط جنین ۱ماهه خواهش می کنم راهنمایی کنید میخواهم سقط کنم

This comment was minimized by the moderator on the site

برای سقط جنین باید چه کارهایی انجام بدهم تا سقط شود جنین ۱ماهه است میخواهم سقط کنم راهنمایی کنید ممنون

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/