علت و علائم گزش ناگهانی شکم و لگن در بارداری

pregnant-with-pupp-belly-rash_13980115-101834_1

معمولاً، با آغاز روند بارداری اکثر زنان با گزش خفیف و ناگهانی لگن خود مواجه می­شوند. بروز این مشکل اشاره به حساسیت خاص مادران باردار دارد. البته ممکن است این حالت در ناحیه شکم زنان حامله نیز احساس شود. مادران حامله این حالت را که "گزش ناگهانی ناحیه شکاف لگن" نام دارد، چنین توصیف می­کنند: "جنین درون رحم من به سمت چپ می­چرخد و من را با حالت خفیف گرفتگی عضلات مواجه می­کند." در ادامه این مقاله، در مورد گزش ناگهانی شکم و لگن زنان باردار و چگونگی مدیریت این مشکل به طور کامل صحبت شده است.

گزش خفیف و ناگهانی لگن و شکم در بارداری چیست؟

همان­طور که گفته شد بیشتر زنان با آغاز دوران بارداری، در ناحیه لگن و رکتوم خود یک درد ناگهانی عصبی را احساس می­کنند که در بعضی موارد این درد در لگن یا روده راست فرد نیز حس می­شود. البته، برخی از زنان باردار نیز ممکن است این درد را زمانی که روند حاملگی آن­ها به تاریخ زایمان نزدیک می­شوند، نیز تجربه کنند. این درد به حالت یک فلاش ناگهانی بوده و مانند یک شوک الکتریکی، درد را به سمت پاهای مادر باردار می­کشد. فراموش نکنید که این نوع درد می­تواند در هر زمانی از روز یا شب در بدن زنان باردار رخ دهد؛ با این حال، بیشتر، زمانی اتفاق می­افتد که مادر حامله برای مدت طولانی در یک موقعیت یکنواخت قرار گیرد؛ به عنوان مثال، شما به عنوان یک زن حامله اگر برای یک مدت طولانی در یک موقعیت ثابت بخوابید یا ساعت­های زیادی را در ماشین یا مقابل رایانه به یک حالت بنشینید، ممکن است درد خفیفی مانند برق­ گرفتگی را در ناحیه شکم و لگن خود تجربه کنید که به سمت پاهای شما نیز کشیده می­شود.

آیا گزش در ناحیه شکم و لگن در بارداری، امری عادی است؟

بله، رگ به رگ شدن و بروز حالت برق­ گرفتگی خفیف در دوران بارداری زنان امری کاملاً طبیعی است، زیرا نشان می­دهد که او به تاریخ دقیق زایمان خود نزدیک­تر می­شود. با این حال،  به یاد داشته باشید که بعضی از زنان ممکن است این نوع درد را چند هفته قبل از شروع روند زایمان طبیعی در بدن خود نیز تجربه کنند.

آیا حالت برق­ گرفتگی و گزش ناگهانی ناحیه شکم و لگن در بارداری نشانه­­­ای از شروع زایمان طبیعی این افراد است؟

 بله، همان­طور که قبلاً مورد بررسی قرار گرفت، بروز درد خفیف و ناگهانی در ناحیه لگن زنان در ماه­های آخر از دوران بارداری نشانه­ای از نزدیک شدن زمان آغاز زایمان طبیعی در بدن این افراد می­باشد؛ اما لزوماً علامت قطعی از آغاز این فرایند نیست. در واقع، می­توان ادعا کرد که این مشکل می­تواند در دوره­های مختلف از بارداری زنان رخ دهد، اما روی دادن آن در سه ماهه آخر از دوران حاملگی بسیار شایع­تر است. به همین دلیل، اگر زنی قبل از هفته 37 از دوران بارداری خود این وضعیت را تجربه کند، می­تواند موجب نگرانی او شود.

علت گزش خفیف و ناگهانی در ناحیه لگن و شکم در بارداری چیست؟

 دلایل زیادی برای بروز دردی شبیه به حالت برق­ گرفتگی در بدن زنان باردار وجود دارد، اما وارد شدن فشار زیاد بر روی اعصاب موجود در اطراف دهانه رحم این مادران، دلیل اصلی بروز این مشکل می­باشد. با این حال، علل دیگری نیز می­تواند عامل بروز دردهای ناگهانی در این نواحی از بدن زنان باردار باشد که مهم­ترین آن­ها عبارتند از:

1-حرکات کودک درون رحم در بارداری:

 هر زمان که کودک درون رحم مادر باردار موقعیت خود را تغییر می­دهد، حالت کشش خفیفی در بدن زنان ایجاد شده یا با وارد شدن ضربه به دیواره رحم بر اثر چرخش جنین، فشار زیادی بر روی اعصاب این ناحیه از بدن مادران وارد می­شود؛ این وضعیت می­تواند درد ناگهانی و شدیدی را در بدن مادران باردار ایجاد کند. البته، لازم است بدانید که میزان این فشار در طول هفته­های آخر از دوران بارداری، هنگامی که جنین در قسمت پایین رحم قرار می­گیرد، شدت گرفته و درد زیادی را در بدن مادران باردار به دنبال خواهد داشت.

2-کمبود منیزیم در بارداری:

 با آغاز روند بارداری، میزان منیزیم موجود در بدن زنان کاهش می­یابد، زیرا بدن خود مادر و نوزاد او از مواد مغذی ضروری استفاده می­کنند. منیزیم نیز برای عملکرد مناسب اعصاب در بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد بسیار ضروری است؛ کمبود این ماده معدنی منجر به بروز درد شدید عصبی در بدن مادر حامله می­شود که گرفتگی عضلات و سیاتیک نمونه­ هایی از این دردها هستند.

3-درد ناشی از دایره­ای شکل شدن ناحیه لگن در بارداری:

 جالب است بدانید که گرد شدن ناحیه لگن، به رحم زنان باردار کمک می­کند تا خود را با میزان رشد و حرکات ناگهانی جنین تطبیق دهد. در بعضی موارد، تولید بیش از حد هورمون­های آرامش­بخش و پروژسترون منجر به بروز کشش شدید در رباط­های ناحیه لگن و شکم زنان حامله شده و حالت رگ به رگ شدن و بروز درد ناگهانی را در این ناحیه از بدن آن­ها به دنبال دارد.

4-درد ناشی از بروز مشکل واریس در بارداری:

در دوران بارداری، واریکوسیت­ها در ناحیه واژن زنان ایجاد می­شود؛ این حالت به دلیل تلفیق خون در اندام­های پایینی بدن زنان باردار رخ می­دهد که حسی مشابه حالت برق­ گرفتگی را ایجاد خواهد نمود.

برای اطلاع از مزایای زایمان طبیعی برای مادر این مطلب را بخوانید

علائم رگ به رگ شدن و حالت برق­ گرفتگی در بارداری چیست؟

به خاطر بسپارید که علامت اصلی رگ به رگ شدن و گرفتگی عضلات ناحیه لگن و شکم زنان باردار، بروز درد شدید در اطراف منطقه واژن آن­ها است. اما همان­طور که جنین درون رحم مادر باردار به کانال تولد وارد می­شود، او علائم دیگری را نیز در بدن خود تجربه خواهد نمود که شایع­ترین آن­ها عبارتند از:

  • بروز مشکل یبوست در بدن مادر باردار
  • کاهش سوزش سر دل مادر باردار، زیرا کودک درون رحم او به سمت کانال تولد حرکت نموده و فشار وارده بر روی معده مادر حامله کاهش می­یابد
  • تکرر ادرار
  • بی­اختیاری ادرار
  • آسان شدن فرایند تنفس زنان حامله، زیرا کودک درون رحم وارد لگن مادر شده و فشار بر روی ریه­ها و قفسه سینه او به میزان قابل توجهی کاهش یافته است

بر این اساس، اگر به عنوان یک زن حامله هر یک از این علائم را به طور مکرر و همراه با علائم جدی دیگر مانند تب، تخلیه غیر طبیعی واژن، خونریزی یا پاتوژن در بدن خود تجربه کردید، حتماً باید بلافاصله به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

روش­های طبیعی برای مقابله با گزش ناحیه لگن و شکم در بارداری:

 نازک شدن دیواره داخلی شکم زنان در دوران بارداری، مشکل بسیار خفیفی است که ممکن است اکثر زنان در این دوران حساس، آن را تجربه کنند. در چنین مواردی، مصرف برخی از داروهای گیاهی طبیعی می­تواند سبب تسکین دردهای ناگهان ناشی از این مشکل در بدن زنان باردار شود. در ادامه این مقاله، برخی از روش­های ساده برای کاهش درد و گزش ناگهانی شکم و لگن زنان باردار برای شما عنوان شده است که عبارتند از:

1-انجام حرکات ورزشی مختلف و داشتن فعالیت جسمی:

 یادتان باشد که انجام برخی تمرینات ورزشی در 9 ماه دوران بارداری به کاهش دردهای ناشی از حاملگی کمک شایانی می­کند. در واقع، مادر باردار هرچه بیشتر بدن خود را از لحاظ جسمی تکان دهد، عضلات بدن او، خود را جهت تطبیق با دردهای پیشرونده دوران بارداری آماده خواهند کرد. به همین دلیل، بسیاری از پزشکان متخصص زنان و زایمان عقیده دارند که قدم زدن، نشستن بر روی توپ ورزشی و انجام تمرینات لگنی، قلب مادر باردار را تقویت نموده و با از بین بردن انواع کشش­های موجود در ناحیه لگن و شکم، از رگ به رگ شدن این مناطق جلوگیری خواهد نمود. در واقع، پشتیبانی کامل بدن و ماهیچه­های زنان باردار از منطقه لگن، به موقعیت مطلوب نوزاد کمک نموده و شدت بروز مشکل گزش ناگهانی را در بدن این زنان به میزان قابل توجهی کاهش می­دهد.

2-استفاده از حمام آب گرم:

 همان­طور که می­دانید استفاده از حمام آب گرم در دوران بارداری می­تواند بسیاری از مشکلات ناشی از حاملگی مانند دردهای بدن و استرس مادران را از بین برده یا به میزان قابل توجهی کاهش دهد. همچنین، قرار گرفتن زنان باردار در آب گرم سبب کاهش دردهای موجود در رباط­های گرد ناحیه لگن این افراد خواهد شد. اما به خاطر بسپارید که یک زن حامله نباید به مدت طولانی از آب بسیار گرم استفاده کند، زیرا قرارگیری در چنین شرایطی، دمای داخلی بدن مادر را افزایش داده و باعث بروز مشکلاتی برای جنین داخل رحم او خواهد شد.

3-استفاده از وسایل و لباس­های حمایتی مخصوص بارداری:

 جالب است بدانید که پوشیدن لباس­های مناسب حاملگی یا بستن کمربندهای شکمی مخصوص دوران بارداری، از منطقه لگن زنان حمایت نموده و فشار وارده بر این ناحیه از بدن را از بین می­برد. از آنجایی که گردش خون در ناحیه واژن زنان، با پیشرفت دوران حاملگی افزایش می­یابد، استفاده از لباس­های حمایتی مخصوص دوران بارداری، باعث کاهش این فشارها بر روی مفاصل ناحیه کمر و گردن رحم می­شود.

4-زمان کاری خود را کم کنید:

 نتایج تحقیقات اخیر محققان نشان می­دهد زنانی که در دوران بارداری خود دارای شغل­های سنگین هستند، با قرار گرفتن در معرض فشار زیاد شغلی باعث، درد ناگهانی را در ناحیه لگن و کمر خود احساس می­کنند؛ این شرایط سلامت مادر باردار و روند رشد سالم جنین درون رحم او را خطر می­اندازند. بر این اساس، می­توان ادعا کرد که اگر زن بارداری در دوران حاملگی خود کارهای جسمی سنگین را انجام دهد، ممکن است نسبت به زنان باردار دیگر درد بیشتری را در ناحیه شکم و لگن خود تجربه کند. برای کم کردن این دردها، شما باید بار کاری خود را کاهش داده و با استراحت کافی، میزان گزش­های ناگهانی ناحیه لگن و شکم خود را کاهش دهید.

5-استفاده از ماساژ درمانی:

به یاد داشته باشید که استفاده از ماساژ درمانی در 9 ماه دوران بارداری می­تواند به استراحت و آرامش عضلات درگیر شما کمک شایانی نموده و گرفتگی عضلات و درد ناشی از کشیده شدن اعصاب را در بدن شما به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در واقع، انجام این کار به طور منظم، توان فرد را برای مقابله با دردهای عضلانی دوران باردار به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

6-شنا کردن در بارداری:

 اکثر مردم بر این باورند که شنا کردن در آخرین روزهای دوران بارداری می­تواند درد لگنی زنان را کاهش دهد. در واقع، در هنگام شنا کردن، عضلات پاها و لگنی مادر باردار درگیر شده و تقویت می­شوند. بنابراین، می­توان ادعا کرد که انجام این ورزش در 9 ماه دوران بارداری باعث کاهش درد در ناحیه شکم و لگن مادران شده و شانس رگ به رگ شدن و گرفتگی عضلات را در این منطقه از بدن آن­ها به شدت کاهش می­دهد.

اگر باردار هستید و شنا نمی کنید این مطلب فواید شنا کردن در بارداری را بخوانید

7-استفاده از درمان­های کایروپراکتیک:

 پزشکان متخصص زنان و زایمان حرفه­ای، روند قرارگیری ستون فقرات زنان را در دوران بارداری طوری تنظیم می­کنند که فشار وارده بر روی اعصاب این مناطق کاهش یافته و از فشرده ناحیه لگن و شکم این افراد جلوگیری شود. اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان، برای این منظور، از یک تکنیک خاص به نام myofascial، برای تسکین نقاط حساس موجود در ستون فقرات زنان حامله استفاده نموده و از فشرده شدن عصب­ها در این نواحی جلوگیری می­کنند. به کمک این روش درمانی، اختلالات موجود در ناحیه لگن مادر باردار کاهش یافته و فرکانس رگ به رگ شدن و میزان شوک ناگهانی در عضلات لگن و شکم این زنان به صفر می­رسد.

8-استفاده از طب سوزنی و طب فشاری:

 همان­طور که می­دانید استفاده از این تکنیک­ها برای آزاد کردن اعصاب و کاهش درد عضلانی زنان باردار بسیار مفید هستند. بر این اساس، زنان حامله می­توانند با کمک گرفتن از یک فرد باتجربه و کاردان در زمینه طب سنتی، نقاط عصبی خود را از درگیری­ها رها نموده و به کاهش گرفتگی عضلات و درد شدید در ناحیه لگن و شکم خود کمک کنند.

9-مصرف مکمل­های منیزیم در بارداری:

 از آنجایی­ که کمبود منیزیم یکی از دلایل بارز بروز دردهای شکمی و لگنی در دوران بارداری است، می­توان گفت که مصرف مکمل­های منیزیم به طور منظم، در این دوره به عملکرد مناسب اعصاب بدن زنان باردار کمک نموده و از بروز مشکل گرفتگی عضلانی و درد سیاتیک در بدن این افراد جلوگیری می­کند. همچنین، زنان حامله می­توانند به جای مصرف انواع داروها، مواد غذایی غنی از منیزیم را بیشتر مصرف نموده و جذب مواد مغذی را در بدن خود، تا زمان تولد نوزاد افزایش دهند.

سؤالات متداول در مورد گزش ناحیه لگن و شکم در بارداری:

 آیا ممکن است زنانی که باردار نیستند، نیز از مشکل گرفتگی عضلات و گزش ناحیه لگن و شکم خود رنج ببرند؟

 بله، ممکن است برخی از زنان بدون این که حامله باشند، از درد شدید و ناگهانی ناحیه لگن و شکم خود رنج ببرند. این مشکل معمولاً به علت گرفتگی عضلات شکم و رحم بر اثر رخ دادن چرخه قاعدگی، پاره شدن کیست­های موجود در این نواحی، عفونت مثانه، ابتلا به تروما یا انجام جراحی در ناحیه لگن یا واژن رخ می­دهد.

برای اطلاع از اینکه ایا احساس درد شکم در بارداری طبیعی است؟ این مطلب را بخوانید

آیا بروز درد در ناحیه لگن و شکم ، آغاز روند زایمان را در این افراد نشان می­دهد؟

 درد ناگهانی ایجاد شده در ناحیه لگن و رحم زنان حامله ممکن است باز شدن گردن رحم را در روزهای آخر از دوران بارداری نشان دهد؛ اما این حالت در مراحل مختلف بارداری نمی­تواند علامت نزدیک شدن روند زایمان در بدن این افراد باشد.

در نهایت به خاطر بسپارید که اگر با رعایت تمام نکات ارائه شده در این مقاله، درد موجود را در رحم و لگن شما تسکین نیافت و همچنان در معرض درد ناگهانی قرار گرفتید، بهتر است برای ارزیابی بهتر وضعیت بدن خود به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/