چرا مشکل تپش قلب در بارداری اتفاق می افتد؟

508830394-H-3

در ابتدا، به یاد داشته باشید که قلب هر فرد بالغ، به طور متوسط ​​60 تا 100 بار در دقیقه میتپد. اگر تعداد ضربان قلب انسان فراتر از این محدوده باشد، ضربان قلب نامناسب محسوب میشود. بروز این مشکل در 9 ماه دوران بارداری، باعث فشرده شدن قلب مادران میشود. در چنین شرایطی، ضربان قلب مادر باردار طوری شدت مییابد که فرد احساس میکند که قلب او در حال تپش شدید و لرزیدن شدید است. خواندن مقاله زیر برای درک مشکل تپش قلب در دوران بارداری زنان بسیار مفید میباشد، زیرا راههایی برای کمکرسانی به این افراد را ارائه داده است.

آیا بالا رفتن ضربان قلب در بارداری طبیعی است؟

 لازم است بدانید که افزایش تعداد ضربان قلب زنان باردار تا 100 بار در دقیقه امری طبیعی است. این شرایط، در علم پزشکی با عنوان "تاکی کاردی" شناخته شده و شایعترین بیماری در دوران بارداری زنان محسوب میشود. در واقع، با آغاز روند بارداری بدن زن حامله، تغذیه موجود دیگری را در داخل رحم خود بر عهده میگیرد؛ برای این منظور، بدن او نیاز به اکسیژن و مواد مغذی بیشتری دارد. در نتیجه، قلب نیز نسبت به قبل سختتر کار کرده و خون بیشتری را پمپاژ میکند.

البته، به غیر از دلایل ذکر شده، عوامل دیگری نیز وجود دارد که میتواند باعث افزایش ضربان قلب زنان در 9 ماه دوران بارداری شود.

برای اطلاع از افسردگی بارداری این مطلب را بخوانید

علت بالا رفتن تعداد ضربان قلب در بارداری:

علاوه بر عوامل فیزیولوژیکی، چندین دلیل دیگر نیز وجود دارد که ممکن است موجب افزایش ضربان قلب در بدن زنان باردار شود. برخی از رایجترین این علل عبارتند از:

1-بروز تغییرات در عملکرد قلب و روند جریان خون در بارداری:

همانطور که میدانید رحم زنان در دوران بارداری نیاز به خون بیشتری دارد تا اکسیژن و مواد مغذی را به اندازه کافی برای بهبود روند رشد و تکامل کودک درون رحم خود عرضه کند. در نتیجه، قلب این مادران مجبور است حدود 30 تا 50٪ بیشتر از میزان معمول، خون تولید نماید تا بتواند نیازهای بدن مادر و جنین درون رحم او را تأمین کند؛ بنابراین، ضربان قلب انسان که در حالت طبیعی 60 بار در دقیقه میتپد، در بدن این مادران به 80 بار در دقیقه افزایش مییابد. جالب است بدانید که این روند، 15 تا 20 بار در دقیقه، در عرض سه ماهه سوم از دوران بارداری نیز افزایش خواهد یافت.

2-اضطراب در بارداری:

 بروز اضطراب و نگرانی در زنان، با شروع دوران بارداری امری کاملاً طبیعی است، زیرا این افراد نگران سلامت جنین درون رحم خود و ایمنی خود در حین زایمان هستند. همچنین، مادران باردار به مسئولیتهای کلی زندگی خود در آینده فکر میکنند. این شرایط، موجب بروز اضطراب در ذهن مادران باردار شده و میتواند افزایش ضربان قلب را در بدن این افراد به دنبال داشته باشد.

3-ایجاد تغییرات در اندازه رحم در بارداری:

اندازه رحم زنان با پیشرفت دوران بارداری افزایش مییابد تا بتواند جنین رو به رشد را در داخل خود جا داده و نیازهای او به خون و اکسیژن اضافی را تأمین کند. بروز چنین تغییر عظیمی در بدن مادر باردار باعث میشود که قلب او نسبت به قبل بیشتر کار کرده و بیش از حد معمول، خون به ناحیه رحم پمپاژ نماید.

4-ایجاد تغییر در سینه ها در بارداری:

 یادتان باشد که غدد شیری موجود در داخل سینههای زنان با آغاز دوران بارداری شروع به فعالیت نموده و بدن فرد را برای تغذیه نوزاد آینده با شیر مادر آماده میکند. همانطور که سینههای این افراد با پیشرفت دوران بارداری دچار تغییر میشود، بافتهای داخل آن نیز بزرگتر شده و جریان خون نیز به سمت این ناحیه افزایش مییابد؛ بدین معنی که قلب باید خون بیشتری را نسبت به حالت معمول پمپاژ کند.

اگر باردار هستید و دچار بی خوابی شده اید این مطلب 14 راه برای مقابله با بی خوابی در بارداری را بخوانید

5-وجود شرایط پزشکی خاص در بارداری:

 لازم است بدانید که مبتلا شدن مادر حامله به اختلالات تیروئیدی، کمخونی، پره اکلامپسی و مشکلات قلبی مانند بیماری قلبی-عروقی و فشار خون موجب بالا رفتن ضربان قلب او در این دوران حساس خواهد شد.

6-سایر اثرات دوران بارداری بر بدن:

 افزایش بیش از حد وزن مادر، تغییرات هورمونی ایجاد شده در بدن و عوارض جانبی ناشی از مصرف داروهای مخصوص دوران بارداری باعث اعمال فشار بر روی سیستم گردش خون زنان در 9 ماه دوران بارداری شده و موجب افزایش تعداد ضربان قلب در بدن این افراد میشود.

7-شیوه زندگی در بارداری:

 در نهایت، یادتان باشد که سیگار کشیدن، سوء مصرف الکل و مصرف بیش از حد کافئین در دوران بارداری باعث افزایش ضربان قلب مادران خواهد شد.

علائم افزایش تعداد ضربان قلب در بارداری:

به خاطر بسپارید که بالا رفتن ضربان قلب زنان در دوران بارداری با علائم دیگری نیز همراه است که مهمترین آنها عبارتند از:

  • بروز تنگی نفس در مادر باردار
  • ایجاد نوسان در روند ضربان قلب زنان حامله
  • سرفه کردن مداوم مادر باردار
  • مبتلا شدن زنان حامله به علائم بیماری سرماخوردگی یا سرگیجه
  • مواجه شدن مادر باردار با حالت خفگی

اگر به عنوان یک خانم حامله، این علائم را به طور منظم در 9 ماه دوران بارداری خود تجربه میکنید، حتماً به دنبال استفاده از کمکهای پزشکی فوری باشید. در چنین مواردی، پزشک متخصص زنان و زایمان به طور کامل، تغییرات ناشی از دوران بارداری را در بدن شما بررسی نموده و با اطمینان به شما جواب میدهد.

بالا رفتن تعداد ضربان قلب در بارداری تا چه زمان ادامه مییابد؟

 از آنجایی که عملکرد قلب افراد، متفاوت است، بنابراین آنچه که بر تعداد ضربان قلب مادران باردار تأثیر میگذارد، نیز متفاوت خواهد بود. با این حال، یادتان باشد که در حالت کلی، فرایند افزایش ضربان قلب زنان از هفته هفتم از دوران بارداری شروع شده و در سه ماهه سوم از این دوران، 10 تا 20 درصد بیشتر از حد معمول خواهد شد؛ بنابراین، حجم خونی که به مغز (میزان خون از قلب) زنان حامله ارسال میشود، در نیمه اول بارداری به میزان 10٪ افزایش یافته و تا هفته 20 از این دوران به حداکثر میزان خود میرسد. در نهایت، لازم است بدانید که این روند تا زمان زایمان زنان، پایدار باقی خواهد ماند.

آیا افزایش تعداد ضربان قلب در بارداری، خطرناک است؟

 جالب است بدانید که بالا رفتن ضربان قلب زنان در 9 ماه دوران بارداری یکی از نشانه های حاملگی سالم در بدن این افراد است. در واقع، این حالت نشان میدهد که بدن فرد به درستی کار کرده و به تقاضای اکسیژن و مواد مغذی جنین درون رحم خود پاسخ میدهد؛ بنابراین تا زمانی که به عنوان یک زن باردار، سایر نشانه های مضر افزایش ضربان قلب را در بدن خود مشاهده نکردید، زیاد نگران نشوید.

چگونه میتوان با مشکل افزایش تعداد ضربان قلب در بارداری مقابله کرد؟

 اگر چه افزایش ضربان قلب زنان در دوران بارداری یک فرایند فیزیولوژیکی طبیعی است، ولی با ایجاد تغییرات کوچک در شیوه زندگی مادر، به راحتی از بین رفته و سلامت کودک درون رحم را تضمین میکند. برای این منظور، کافی است:

  • سعی کنید آرامش خود را حفظ نموده و استرس درونی خود را با مصرف چای بابونه یا انجام آروماتراپی از بین ببرید.
  • به عنوان یک مادر باردار، به اندازه کافی بخوابید؛ البته در هنگام خواب، اطمینان حاصل کنید که بدن شما در حالت صحیح و مناسبی قرار میگیرد.
  • از تمرینات ورزشی مانند یوگا و مدیتیشن جهت آرامسازی بدن و ذهن خود در 9 ماه دوران بارداری استفاده کنید.
  • به عنوان یک مادر باردار، آب را به اندازه کافی مصرف نموده و بدن خود را تا زمان تولد فرزند خود هیدراته نگه دارید.

روشهای درمانی مناسب جهت از بین بردن تپش قلب در بارداری:

 یادتان باشد که مصرف داروها همیشه بهترین روش برای درمان افزایش تعداد ضربان قلب زنان حامله نیست؛ بهتر است تنها در شرایط اضطراری، تحت نظارت پزشک متخصص زنان و زایمان دارو را برای درمان مشکل خود استفاده کنید. معمولاً پزشکان متخصص زنان و زایمان در چنین مواردی، Antiarrhythmic یا مسدودکنندههای کانال کلسیم را که معمولاً برای تاکیکاردی سینوسی (ضربان قلب بیش از حد طبیعی) است، تجویز میکنند.

برای اطلاع از اینکه  آیا تغییرات روحی در دوران بارداری طبیعی است؟ این مطلب را بخوانید

سؤالات متداول در مورد افزایش تعداد ضربان قلب در بارداری:

1-هنگامی که روند بارداری آغاز میشود، تعداد ضربان قلب تا چه اندازه میتواند افزایش یابد؟

 به گفته کالج آمریکایی زنان و زایمان (ACOG)، ضربان قلب زنان باردار نباید بیش از 140 بار در دقیقه باشد، زیرا افزایش تعداد ضربان قلب فقط باید در طول انجام تمرینات و فعالیتهای شدید اتفاق بیفتد.

2-آیا سرعت ضربان قلب در بارداری، پسر یا دختر بودن جنین  را مشخص میکند؟

 هیچ مطالعه معتبری وجود ندارد که نشان دهد سرعت ضربان قلب مادران در دوران بارداری، جنسیت جنین درون رحم این افراد را نشان میدهد. این فقط یک داستان قدیمی است که میگوید اگر ضربان قلب مادر بالای 140 بار در دقیقه و به صورت پی در پی باشد، جنین درون رحم او دختر است؛ کمتر از این اندازه حکایت از پسر بودن جنین درون رحم مادر باردار دارد.

3-آیا افزایش تعداد ضربان قلب در بارداری بر سلامت کودک تأثیر میگذارد؟

افزایش تعداد ضربان قلب مادر باردار یک تغییر فیزیولوژیکی سالم است؛ ثابت نشده است که این تغییر بر روند رشد و سلامت جنین درون رحم این افراد تأثیر بگذارد.

در نهایت، به خاطر بسپارید که افزایش تعداد ضربان قلب مادر در دوران بارداری بخشی از روال طبیعی تغییرات بدن او بوده و کاملاً بیضرر است، اما این گفته بدان معنا نیست که شما باید هر گونه علامت مرتبط با این تغییر را نادیده بگیرید. پس، اگر علائم و نشانههای غیر معمولی را در بدن خود در حین افزایش تعداد ضربان قلب مشاهده نمودید، بلافاصله باید با پزشک متخصص زنان و زایمان در مورد وضعیت بدن خود صحبت کنید. البته، یادتان باشد که استراحت کافی و دور بودن از همه عوامل استرسزا برای از بین بردن تپش قلب زنان در 9 ماه دوران بارداری، بسیار مؤثر است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/