مراقبت از چشم‌ها در برابر عفونت ها در بارداری

woman-rubbing-eyes-due-to-burning-eyes

در ابتدا، به یاد داشته باشید که مبتلا شدن به انواع عفونت‌ها، یک مسئله رایج در دوران بارداری همه زنان است. با آغاز روند بارداری، بدن این افراد برای انجام زایمان طبیعی و تولد نوزاد آماده می‌شوند. در چنین شرایطی، موضوع غیرمعمولی نیست که بدن مادران باردار به علت دگرگونی‌های فیزیکی رخ داده، در معرض ابتلا به انواع عفونت‌ها قرار گیرد. در واقع، می‌توان ادعا کرد که این مشکل، عمدتاً به دلیل بروز تغییرات هورمونی عظیم در بدن زنان باردار روی می‌دهد؛ تغییراتی که بدن مادر را برای تولد فرزند خود آماده می‌کند. بر همین اساس، افزایش میزان ترشح هورمون‌ها و افزایش روند گردش خون در بدن زنان باردار، به طور قابل توجهی سیستم ایمنی بدن این افراد را تحت تأثیر قرار داده و آن‌ها را خیلی راحت به انواع بیماری‌های جزئی‌ نیز مبتلا می‌کند. یکی از این موارد، عفونت چشم زنان در 9 ماه دوران بارداری است که مشکل بسیار معمولی می‌باشد. بنابراین، اگر چشمان شما نیز به عنوان یک زن حامله به طور ناگهانی خشک شده یا دچار آبریزش گردیده است، با این تحولات جدید کنار آمده و زیاد نگران نشوید.

برای اطلاع از 7 نوع عفونت دوران بارداری که زنان باید از آن آگاه باشند این مطلب را بخوانید

انواع عفونت‌های چشم در بارداری:

همان‌طور که گفته شد آغاز دوران بارداری در بدن زنان موجب بروز تغییرات جسمی و احساسی بسیاری می‌شود که اندام‌های حسی این افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در ادامه این مقاله، چند نمونه از مشکلات رایج چشم زنان در 9 ماه دوران بارداری ارائه شده است که بیشتر از سایر بیماری‌های چشم مورد توجه قرار می‌گیرد. این مشکلات عبارتند از:

1-خشکی چشم در بارداری:

خشک شدن داخل چشم زنان، یکی از بیماری‌های شایع در دوران بارداری است. لازم است بدانید که چشم مادران باردار در بیشتر موارد خشک شده و قرمز می‌شوند. این مشکل، سوزش شدیدی را در داخل چشمان زن حامله به دنبال خواهد داشت. همچنین، چشم برخی از زنان ممکن است با آغاز دوران بارداری به نور خورشید نیز حساسیت نشان دهد. تغییرات هورمونی ایجاد شده در بدن زنان باردار، آب کمتری را در داخل چشم آن‌ها تولید می‌کند؛ معمولاً پزشک متخصص چشم با تجویز یک قطره ملایم با این مشکل بیماران خود مقابله خواهد کرد. پس، بهتر است در چنین مواردی با پزشک متخصص چشم مشورت کنید. اگر با انجام نکات ذکر شده توسط پزشک معالج خود و مصرف داروها، تحریک چشمان شما همچنان باقی ماند، باید بررسی دیگری بر روی چشم شما انجام شود. در چنین مواردی، پزشک متخصص چشم به احتمال زیاد داروهای ضد آروماتیک را برای تسریع روند درمان تجویز خواهد نمود که بر روی عروق خونی ظریف موجود در سطح چشم تأثیرگذار است.

2-ضعیف شدن چشم‌ها در بارداری:

 جالب است بدانید که چشم‌های اکثر زنان در سه ماهه دوم بارداری ضعیف شده و قدرت بینایی آن‌ها کاهش می‌یابد. این اتفاق به دلیل احتباس مایعاتی است که به سرعت در سراسر بدن تجمع می‌یابد و قدرت دید زنان را در این دوران حساس ضعیف می‌کند. اگر تا زمان زایمان، زن حامله بتواند از لنزهای تماسی استفاده کند، این احساس ضعف در بینایی او کاهش یافته و بعد از تولد نوزاد، قدرت بینایی دوباره به چشم‌های مادر برمی‌گردد. با این حال، اگر شما به عنوان یک زن حامله شاغل بوده و در محل کار خود نیاز به عملکرد درست و قوی چشمان خود دارید، سعی کنید به جای لنزهای تماسی از عینک استفاده کنید. همچنین، در چنین مواردی مراجعه به پزشک متخصص چشم گزینه مناسبی است، زیرا او ممکن است راه‌های قابل قبول دیگری را هم ب شما پیشنهاد کند. البته همان‌طور که گفته شد، ضعف چشم زنان حامله به طور خودکار، پس از انجام عمل زایمان به سرعت بهبود می‌یابد

برای اطلاع از اینکه اهمیت ویتامین آ در بارداری چیست ؟  این مطلب را بخوانید

3-بروز بیماری چشم صورتی یا کنجنکتوییت در بارداری:

 این بیماری، التهاب ملتحمه چشم به شمار می‌رود؛ ملتحمه غشایی است که سطح سفید چشم را که در اطراف مردمک قرار دارد، پوشش می‌دهد. مشکل کنجنکتوییت بر اثر عوامل متعددی مانند مبتلا شدن چشم مادر باردار به عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی، آلرژی، جراحی خارجی چشم، مسدود شدن مجرای اشکی، آسیب دیدن عضلات داخل چشم و خشکی مزمن چشم‌ها ایجاد می‌شود. چشم صورتی یک وضعیت بسیار مزاحم بوده و می‌تواند به اطرافیان که در نزدیکی زنان باردار زندگی می‌کنند، نیز سرایت کند. در چنین مواردی، به عنوان یک مادر باردار برای اطمینان از وضعیت سلامت چشم‌های خود به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید، زیرا او برای درمان وضعیت بدن شما آنتی‌بیوتیک‌های ویژه یا قطره‌ها مخصوص را تجویز خواهد نمود.

نکات مهم در مورد عفونت چشم در بارداری:

مهم است که با توجه به نوع عفونت چشم زنان در دوران بارداری، فرد بیمار اقدامات خاصی را برای درمان مشکل خود دنبال کند. رعایت نکات بهداشتی، اولین گام حیاتی در چنین مواردی محسوب می‌شود. مهم‌ترین این نکات عبارتند از: 

  •  در بارداری چشم‌های خود را پاک کنید :

  • در هنگام مبتلا شدن به عفونت چشم در 9 ماه دوران بارداری، چشم‌های خود را مرتب با آب سرد بشویید. این کار کمک می‌کند تا ذرات خارجی موجود در چشم‌های شما خارج شده و رگ‌های خونی موجود در این ناحیه خنک شوند. همچنین، اگر شما به عنوان یک زن حامله مستعد ابتلا به عفونت و آلرژی هستید، از آرایش سنگین چشمان خود در این دوران حساس خودداری کنید.
  • گرم کردن چشم‌ها در بارداری با کیسه آب داغ:

  • به خاطر بسپارید که یک روش مناسب برای کاهش درد و عفونت، در زمان ابتلا به بیماری‌های چشم در 9 ماه دوران بارداری، استفاده از کیسه آب گرم است. این روش کمک می‌کند تا عروق خونی چشم‌های زنان باردار گشادتر شده و میزان آلودگی موجود در آن کاهش یابد. برای این کار، کافی است پارچه شسته و مرطوب شده با آب گرم را برای چند ثانیه بر روی چشمان خود قرار دهید
  • استفاده از قطره‌ های چشم برای بهبود عفونت در بارداری:

  • معمولاً قطره‌هایی که توسط پزشک متخصص چشم برای درمان عفونت چشم زنان در دوران بارداری تجویز می‌شود، ملایم و امن هستند. در چنین مواردی، پزشک متخصص چشم کونژنوکتیویت را که یک قطره آنتی‌بیوتیکی است، به بیمار خود توصیه خواهد نمود. استفاده مرتب از این قطره، میزان عفونت را در چشمان بیمار کاهش خواهد داد.
  • استفاده از داروهای مناسب در بارداری:

  • داروهایی را که توسط پزشک متخصص چشم برای زنان باردار تجویز می‌شود، مربوط به گروه داروهای T بوده و باید به طور دقیق با وضعیت چشم زنان حامله تطابق داشته باشد. البته فراموش نکنید که در این شرایط، انجام مراقبت‌های بهداشتی، بیشتر از مصرف دارو برای تسریع روند درمان زنان باردار تأثیرگذار است.
  • محافظت از چشم‌ ها در بارداری:

  • به عنوان یک زن حامله سعی کنید در 9 ماه دوران بارداری، در هنگام بیرون رفتن از خانه در روزهای آفتابی، از عینک آفتابی مناسب استفاده کنید. استفاده از این وسیله علاوه بر محافظت از چشم‌های شما، از ورود هر نوع گرد و غبار و اشعه مضر UV به داخل چشم‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

اگر دچار عفونت مثانه هستید این مطلب ۷ عامل ایجاد کننده عفونت مثانه در دوران بارداری را بخوانید

در نهایت، به عنوان یک مادر باردار به خاطر بسپارید که مبتلا شدن به عفونت‌های چشمی در دوران بارداری موقتی بوده و نباید شما را وحشت‌زده و نگران کند؛ مگر اینکه بروز این مشکل به تناوب تکرار شده، انجام اقدامات بهداشتی و پیروی از دستورات پزشک متخصص چشم برای درمان کارساز نباشد. در چنین شرایطی، عفونت چشم‌های مادر باردار جدی بوده و او بلافاصله باید با پزشک متخصص چشم در این مورد مشورت کند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/