علت بروز درد فک در بارداری

Jaw-Pain-e1510528236330-1024x924

آیا به عنوان یک زن باردار با درد فک و دهان روبرو هستید؟ آیا شدت درد و ناراحتی دهان و فک شما در هنگام خوردن غذا یا صحبت کردن افزایش مییابد؟ آیا شما هم به عنوان یک مادر باردار به دنبال راهحلی برای از بین بردن این مشکل مزاحم، در دوران بارداری خود هستید؟ اگر پاسخ شما به سؤالات ذکر شده مثبت است، حتماً ادامه این مقاله را با دقت بخوانید. مطالب موجود در ادامه این مقاله میتواند برای شما بسیار مفید باشد! همه ما میدانیم که دوران بارداری، یک دوره هیجانانگیز برای همه مادران است؛ اما این دوره با تغییرات جسمی و احساسی زیادی همراه خواهد بود. بر همین اساس، علائمی مانند سرگیجه، سردرد، احساس خستگی، بروز حالت تهوع و استفراغ در ماههای اولیه از حاملگی بسیار معمول میباشد. جالب است بدانید که حتی برخی از مادران باردار در این مرحله از زندگی خود از درد فک و دهان شکایت دارند. این مادران حامله به احتمال زیاد با اختلال مفصلی تمپورو مندیبو روبرو هستند. اگر میخواهید علل بروز این درد غیرمعمول را در فک و دهان خود دریابید، لطفاً مقاله زیر را با دقت بخوانید.

 برای اطلاع از مسکن های بی ضرر برای دندان درد در دوران بارداری این مطلب را بخوانید

اختلال مفصلی تمپورو مندیبولار در بارداری چیست؟

 مفصل تمپورو مندیبو زنان به شکل یک لولا است که استخوان فک را استخوانهای جمجمه متصل میکند. این ناحیه، به دهان اجازه میدهد تا قسمت فک را به سمت بالا و پایین حرکت دهد تا فرد بتواند صحبت کند. همچنین، عمل جویدن غذا در دهان نیز توسط این مفصلها صورت میگیرد. اختلال مفصلی تمپورو مندیبو باعث ایجاد مشکلاتی در ناحیه فک و عضلات صورت زنان حامله میشود که با عنوان "سندرم TMJ" یا "اختلالات تمپوروماندیبولار (TMD) دوران بارداری" شناخته میشود.

علائم بروز اختلال تمپورو مندیبولار در بارداری چیست؟

علائم بروز اختلال تمپورو مندیبو در دوران بارداری زنان عبارتند از:

  • بروز درد در ناحیه فک، مفصل دهان، گردن، شانهها یا اطراف گوش زنان حامله.
  • ایجاد درد و مشکل در هنگام تلاش برای باز کردن دهان.
  • در صورت بروز این اختلال، مفصل فک در یک موقعیت باز یا بسته قرار میگیرد.
  • ایجاد صدا در هنگام باز کردن یا بستن دهان.
  • ایجاد مشکل در عمل جویدن غذا توسط مادران باردار.
  • بروز تورم در قسمتهای مختلف چهره زنان باردار.

علل بروز اختلال تمپورو مندیبولار در بارداری:

  به یاد داشته باشید که علت خاصی برای بروز درد فک در دوران حاملگی وجود ندارد. دندان‌پزشکان بر این باورند که درد ناحیه فک زنان در 9 ماه دوران بارداری به علت بروز مشکلات مفصلی یا ایجاد اختلال در عضلات فک این افراد رخ میدهد. با این حال، علل احتمالی دیگر نیز باعث بروز درد فک در دوران حاملگی زنان میشوند که مهمترین آنها عبارتند از:

  • مبتلا شدن مادر حامله به عفونت ENT
  • در آمدن دندان عقل زن باردار
  • مبتلا شدن مادر باردار به بیماری قلبی عروقی
  • آسیب رسیدن به ناحیه فک یا عضلات گردن و سر زنان باردار
  • کمبود کلسیم در بدن زن حامله
  • خوابیدن مداوم بر روی یک طرف صورت
  • انجام عمل جرمگیری بر روی دندانهای زن حامله

اگر باردار هستید و دچار درد زانو هستید این مطلب علت درد زانو در بارداری چیست؟  را بخوانید

روش تشخیص اختلال تمپورو مندیبولار در بارداری:

 ممکن است برخی مشکلات ساده در بدن زنان باردار رخ دهد که علائم آن شبیه اختلال تمپورو مندیبو باشد. مهمترین این مشکلات عبارتند از درد دندان، وجود مشکلات سینوسی و مبتلا شدن فرد باردار به بیماریهای لثه. بر این اساس، در چنین شرایطی ابتدا باید یک دندان‌پزشک کل دهان و دندانهای زن حامله را معاینه نموده؛ سپس برای تعیین علت درد ناحیه فک او اقداماتی انجام دهد. برای این منظور، او مفاصل اختلال تمپورو مندیبو مادر باردار را برای تشخیص علت بروز درد مورد بررسی قرار داده و هنگام حرکت فک، خود به صداهای ایجاد شده از مفاصل و عضلات این ناحیه گوش میدهد. همچنین، پزشک میتواند از اشعه ایکس پانورامیک برای تعیین علت درد فک زنان در دوران بارداری استفاده کند. این نوع اشعه ایکس به دندان‌پزشک امکان میدهد تا یک تصویر کلی از ناحیه فک بیمار خود دریافت کند. البته برخی از پزشکان نیز از تصویربرداریهایی مانند تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یا توموگرافی کامپیوتری (CT) برای مشاهده موقعیت نامناسب فک چنین بیمارانی استفاده میکنند.

روند درمان اختلال تمپورو مندیبولار در بارداری:

روشهای درمان اختلال تمپورو مندیبو در دوران حاملگی، جزو درمانهای محافظهکارانه به شمار میرود؛ جراحی تمپورو مندیبو، عملی کاملاً متفاوت است. در واقع، درمان اختلال تمپورو مندیبو در زنان حامله ابتدا باید با درمانهای غیر جراحی آغاز شده و جراحی، آخرین گزینه درمانی برای این مادران تلقی میشود. در ادامه این مقاله، برخی از روشهای عمومی برای درمان درد فک و دهان زنان در 9 ماه دوران بارداری ارائه شده است که به شرح زیر میباشند:

1-استفاده از کیسه آب سرد یا یخ در بارداری:

 اگر درد فک و دهان شما شدید باشد، میتوانید قطعات یخ را در یک کیسه قرار داده و آن را به مدت 10 دقیقه بر روی صورت خود و منطقه درد بگذارید. قطعاً انجام این کار درد شما را تسکین داده و وضعیت بدنی شما را تا اتمام دوران بارداری بهبود میبخشد.

2-انجام تمرینات کششی صورت در بارداری:

جالب است بدانید که انجام تمرینات کششی ساده صورت در چنین مواردی میتواند بسیار کمککننده باشد. کشیدن زبان به سمت بالا و نگه داشتن آن در همان موقعیت برای مدتی، فشار وارده بر ناحیه فک شما کاهش داده و سبب تسکین درد در عضلات این قسمت از بدن میشود. البته، شما باید به عنوان یک مادر باردار اطمینان حاصل کنید که تمام این تمرینات کششی تحت نظارت یک دندان‌پزشک انجام گیرد.

3-استفاده از داروهای مسکن و ضد التهابی در بارداری:

 زنان میتوانند در صورت مواجه شدن با درد غیر قابل تحمل ناحیه فک و دهان خود در دوران بارداری، از داروهای ضد التهابی یا ضد استروئیدی استفاده کنند که برای از بین بردن درد عضلانی در زنان باردار کاملاً مؤثر میباشند. با این وجود، قبل از مصرف هر نوع داروی برای مطمئن شدن از امنیت آن، حتماً با پزشک متخصص زنان و زایمان در مورد وضعیت بدن خود مشورت کنید.

اگر باردار هستید و درد لگن دارید این مطلب علت درد لگن در بارداری چیست؟ را بخوانید

4-استفاده از مواد غذایی مفید برای درمان تمپورو مندیبولار  در بارداری:

 به خاطر بسپارید که مصرف دانههای روغنی همراه با بلغور، جو دو سر یا انواع دیگر غلات در دوران بارداری میتواند درد فک زنان را تسکین دهد. البته تأثیر چای بابونه نیز در کاهش درد فک زنان باردار را نباید نادیده گرفت. همچنین، این افراد باید در چنین شرایطی برای کاهش فشار وارده بر فک خود از مواد غذایی نرم مانند سیبزمینی پخته، پنیر، ماهی، لوبیای پخته و تخممرغ بیشتر استفاده کنند، زیرا استفاده از این مواد غذایی، در طول درمان، درد موجود در فک و دهان زنان باردار را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

در نهایت، یادتان باشد که زنان حامله باید در هنگام مواجه شدن با درد فک و دهان، از حرکت دادن زیاد فک خود به سمت بالا اجتناب نموده و از فریاد کشیدن یا آواز خواندن در چنین شرایطی خودداری کنند. علاوه بر این موارد، به عنوان یک مادر باردار سعی کنید مواد غذایی سفت را در دوران نقاهت مصرف نکنید، زیرا همه آنها نیاز به جویدن بیش از حد دارند. همچنین، انجام تمرینات کششی برای تقویت وضعیت صورت و فک زنان باردار مؤثر بوده و به کاهش درد این نواحی کمک میکند. برای این منظور، کافی است چانه خود را با دست به سمت نگه داشته و یک وسیله مانند تلفن را بین گوش و شانه خود قرار دهید؛ دندانهایتان را کمی از هم جدا کنید و فشار وارده بر ناحیه فک خود پایین آورید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/