علت خروپف کردن در بارداری چیست؟

222096694-H

اکثر زنان در 9 ماه دوران بارداری، به خصوص در سه ماهه سوم بارداری با مشکل خروپف کردن مواجه می‌شوند. طبق نتایج گزارشات محققان، تقریباً 35٪ از زنان حامله به صورت روزانه یا هفته‌ای سه تا چهار بار، بر اثر خروپف کردن، از خواب شبانه بیدار می‌شوند. در ادامه این مقاله، علت خروپف کردن زنان در 9 ماه دوران بارداری بیان شده و شما را با موضوعات نگران‌کننده در این مورد آشنا خواهیم کرد.

اگر در بارداری راحت نمیخوابید این مطلب نکاتی برای راحتی خواب در دوران بارداری را بخوانید

آیا خروپف کردن در بارداری امری معمول است؟

در ابتدا، به خاطر داشته باشید که خروپف کردن زنان در 9 ماه دوران بارداری امری نسبتاً شایع است؛ به خصوص در سه ماهه سوم از دوران بارداری، این امر زیاد مشاهده می‌شود. نتایج مطالعات اخیر محققان نشان می‌دهد که خروپف کردن معمول زنان حامله تقریباً سه تا چهار بار در طول هفته رخ می‌دهد که این میزان در سه ماهه اول از دوران بارداری، 7٪ تا 11٪ بوده و در سه ماهه دوم و سوم از این دوران 16٪ تا 25٪ افزایش می‌یابد. مشکل خروپف کردن اکثر زنان باردار امری طبیعی بوده و می‌تواند در بسیاری از موارد، برای سلامت مادر و فرزند داخل رحم او کاملاً بی‌ضرر باشد، اما در بعضی موارد ممکن است وضعیت خطرناکی در بدن مادر حامله ایجاد نموده و برای سلامت خود مادر یا کودک درون رحم او مضر باشد. با همه این توصیفات، آگاهی از این که چه عواملی باعث بروز مشکل  خروپف کردن در 9 ماه دوران بارداری زنان می‌شود، می‌تواند برای مقابله با آن بسیار مفید باشد.

علت خروپف کردن در بارداری چیست؟

در ادامه این مقاله، برخی از علل احتمالی بروز مشکل خروپف در دوران بارداری زنان برای شما بیان شده است که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

1- احتقان بینی مادر، در بارداری:

لازم است بدانید که افزایش سطح هورمون استروژن در بدن زنان، با آغاز دوران بارداری منجر به تورم غشاء مخاط بینی این افراد شده و تولید موک را در این نواحی افزایش می‌دهد. در نتیجه، این شرایط منجر به تراکم مواد در حفره بینی مادر باردار شده و نهایتاً باعث خروپف کردن او در دوران بارداری می‌شود. همچنین، افزایش حجم خون در بدن زنان باردار باعث افزایش حجم رگ‌های خونی موجود در کل بدن این افراد شده و موجب تورم غشاهای بینی می‌شود. این حالت، روند تنفس را برای زنان باردار دشوار کرده و ممکن است منجر به بروز مشکل خروپف در این افراد، در هنگام خواب شبانه گردد.

2- احساس خستگی مادران باردار:

در 9 ماه دوران بارداری، اکثر زنان احساس خستگی شدید نموده و این امر باعث می‌شود تا آن‌ها به  خواب عمیق بروند. در چنین شرایطی، کنترل عضلات گلو از دست فرد خارج شده و عضلات این ناحیه بیش از حد آرام می‌شوند. سست شدن این عضلات بدن زنان بارداری، راه‌های هوایی را مختل نموده و موجب ایجاد صدای خروپف در دوران حاملگی می‌شود که در بیشتر موارد، با لرزش صدای خروپف نیز همراه است.

3- افزایش وزن ، در بارداری:

همان‌طور که می‌دانید افزایش وزن زنان در دوران بارداری باعث بالا رفتن میزان تجمع چربی اضافی در ناحیه گردن و گلوی این افراد می‌شود؛ وجود بافت اضافی در بدن مادر باردار مسیرهای هوایی را فشرده می‌کند که در چنین مواردی، فرد با دشواری روند تنفس مواجه شده و با خروپف کردن، این مشکل را نشان می‌دهد.

4- بروز مشکل آپنه انسدادی خواب در بارداری:

خروپف کردن بلند زنان در 9 ماه دوران بارداری می‌تواند یکی از علائم مبتلا شدن فرد به آپنه انسدادی خواب (OSA) باشد. در این شرایط، به دلیل انسداد راه‌های هوایی، روند تنفس فرد به طور ناگهانی در طول خواب متوقف شده و او دچار خروپف کردن می‌شود. البته بیماری آپنه انسدادی خواب نشانه‌های دیگری از قبیل غم‌انگیز بودن صدای بیمار و خواب‌آلودگی شدید او در طی روز دارد.

5- مبتلا شدن زنان حامله به بیماری سرماخوردگی یا آلرژی:

مبتلا شدن مادران باردار به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی نیز باعث بروز مشکل خروپف کردن در این افراد خواهد شد، زیرا این بیماری‌ها منجر به تراکم بیش از حد مواد در راه‌های بینی مادر باردار شده و انجام عمل تنفس را برای او بسیار دشوار می‌کند.

در نهایت، به یاد داشته باشید که خروپف کردن زنان در دوران بارداری یک وضعیت موقتی بوده و به علت ایجاد تغییرات در بدن این افراد به وجود می‌آید. اما همیشه این‌طور نبوده و در برخی از زنان حامله، ممکن است مشکل خروپف کردن تا مدت‌ها ادامه داشته و نشان‌دهنده مبتلا شدن او به بیماری‌های جدی دیگر باشد.

عوارض ناشی از خروپف کردن در بارداری:

خروپف کردن زنان در دوران بارداری موقتی بوده و جایی برای نگران شدن وجود ندارد. اما اگر این‌گونه نباشد، فرد باید چگونگی شناسایی انواع بیماری‌ها را در بدن خود شناخته و به کمک پزشک متخصص زنان و زایمان، آن‌ها را درمان کند. نتایج مطالعات انجام شده توسط دانشگاه میشیگان و دانشکده پزشکی دانشگاه فاینبرگ شمال غربی نشان می‌دهد که خروپف کردن زنان در دوران بارداری می‌تواند خطرات متعددی را برای سلامت خود مادر و نوزاد درون رحم او داشته باشد. این خطرات عبارتند از:

  • به علت افزایش وزن و متورم شدن رگ‌های خونی بدن مادر باردار، به خصوص منطقه داخلی بینی، روند خون‌رسانی به جفت محدود شده و جنین درون رحم مادر را از دریافت مواد مغذی و خون محروم خواهد کرد.
  • همچنین، اگر خروپف کردن زن حامله بیش از اندازه باشد، نتایج بدی برای مادر و نوزاد درون رحم او به همراه خواهد داشت که سزارین شدن مادر و تولد نوزادان با کم وزن از جمله این خطرات می‌‌باشد.
  • علاوه بر این موارد، خروپف شدید زنان حامله در برخی موارد ممکن است باعث ایجاد دیابت حاملگی در فرد شده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در دوره‌های بعدی زندگی افزایش دهد.
  • جالب است بدانید که خطر ابتلا به بیماری پره‌اکلامپسی در زنان حامله‌ای با خروپف بیش از حد مواجه هستند، به شدت بالا بوده و این شرایط می‌تواند منجر به انجام زایمان زودرس و مرگ و میر جنین در داخل رحم این مادران شود.
  • یکی دیگر از عوارض خروپف کردن زنان در 9 ماه دوران بارداری، ایجاد محدودیت در روند رشد داخل رحمی (IUGR) نوزاد است که باعث می‌شود به دلیل ایجاد تأخیر در رشد جنین، نوزاد کوچک‌تر از بچه‌های دیگر به دنیا آید.

در نهایت،   به خاطر بسپارید که اگر فرایند خروپف کردن زنان حامله به علت وجود یک وضعیت پزشکی پایه باشد، درمان آن بیماری، روند خروپف کردن فرد را نیز متوقف خواهد نمود. اما اگر این مشکل به علت بروز تغییرات بدنی زنان در دوران بارداری روی دهد، او می‌تواند با استفاده از روش‌های ساده میزان این مشکل را در بدن خود مدیریت نماید.

اگر در بارداری کم خواب هستید این مطلب کم خوابی مادر باردار و تاثیر آن در جنین را بخوانید

چگونه می‌توان خروپف کردن زنان را در بارداری از بین برد؟

 زنان حامله می‌توانند با استفاده از روش‌های بسیار ساده میزان مشکل خروپف کردن را در بدن خود مدیریت نموده یا به طور کلی از بین ببرند. رایج‌ترین این راهکارها عبارتند از:

  1. هنگام خواب بهتر است زنان حامله‌ای که خروپف می‌کنند، از اسپری‌ها یا نوارهای بینی استفاده کنند که در داروخانه‌ها موجود بوده و یک روش بسیار ساده برای مدیریت مشکل خروپف کردن زنان در 9 ماه دوران بارداری به شمار می‌روند. این وسایل از انسداد راه‌های عبور هوا در بینی مادران باردار جلوگیری نموده و مشکل خروپف کردن را در دوران بارداری از بین می‌برند.
  2. همچنین، زنان حامله می‌توانند با قرار دادن یک دستگاه بخور که یک مرطوب‌کننده گرمایشی محسوب می‌شود، در اتاق خواب خود، از احتقان بینی خود، در نتیجه خروپف کردن جلوگیری نمایند. شما باید برای دوران بارداری خود، دستگاه رطوبت‌سازی انتخاب کنید که برای هشت ساعت یا بیشتر کارآیی داشته و شما را به طور ناخواسته از خواب شبانه بیدار نکند.
  3. لازم است بدانید که خوابیدن زنان حامله بر روی سمت چپ بدن علاوه بر این که سبب بهبود روند گردش خون در بدن این افراد می‌شود، می‌تواند خواب عمیقی را نیز برای این افراد به دنبال داشته باشد.
  4. علاوه بر این موارد، زنان حامله باید حداقل دو بالش زیر سر خود گذاشته و سر خود را کمی بالاتر از سطح بدن نگه دارند تا جریان هوا به صورت آزاد به داخل بینی انتقال یافته و مشکلات تنفسی این افراد را کاهش دهد. این حالت برای کاهش میزان خروپف کردن زنان در 9 ماه دوران بارداری بسیار مفید است.
  5. داشتن عادات غذایی نادرست در دوران بارداری سبب تجمع کالری بیشتر در بدن مادر شده و می‌تواند فرد را با افزایش وزن بیش از حد در این دوران مواجه کند که یکی از دلایل خروپف کردن زنان در 9 ماه دوران بارداری به شمار می‌رود. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که دقت کردن بر آنچه که یک زن حامله می‌خورد، می‌تواند در جلوگیری از مصرف مواد غذایی با ارزش غذایی صفر بسیار مفید باشد.
  6. ترک سیگار، مصرف الکل و قرص‌های خواب‌آور نیز در از بین بردن مشکل خروپف زنان در دوران بارداری بسیار مهم است، زیرا انجام این کار می‌تواند راه‌های هوایی بینی مادر باردار را مسدود کرده و منجر به خروپف کردن او شود. علاوه بر این موارد، مصرف چنین موادی در دوران حاملگی برای سلامت خود مادر و جنین داخل رحم او بسیار خطرناک است.

اگر به عنوان یک زن حامله نتوانستید با کمک گرفتن از راهکارهای ارائه شده در بالا، مشکل خروپف کردن را در بدن خود درمان کنید و این شرایط، شما را بیش از حد ناراحت می‌کند، بهتر است از یک دکتر متخصص زنان و زایمان برای بهبود وضعیت بدن خود کمک بگیرید.

زنان بارداری که خروپف می‌کنند، چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنند؟

در صورتی که میزان خروپف کردن مادر باردار بیش از حد معمول باشد، او باید برای درمان وضعیت بدن خود به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کند همچنین، فراموش نکنید که اگر هم‌زمان با خروپف کردن علائم بیماری پره‌اکلامپسی مانند خواب‌آلودگی در طی روز، سردرد شدید که به راحتی درمان نمی‌شود و حالت تورم در پاها را تجربه می‌کنید، شرایط بدن شما اضطراری بوده و اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند انجام زایمان زودرس را به دنبال داشته باشد.

با همه این توصیفات، لازم است بدانید که به احتمال زیاد، مشکل خروپف کردن زنان حامله پس از تولد نوزاد، خود به خود از بین خواهد رفت. اگر بلافاصله پس از زایمان، این مشکل در بدن شما رفع نشد، نگران نشوید! زیرا به مرور زمان این مشکل رفع خواهد شد.

برای اطلاع از دلایل بی خوابی در بارداری این مطلب دلایل بی خوابی در طول سه ماهه اول بارداری را بخوانید

آیا زنان باردار بیشتر از افراد دیگر به مشکل خروپف کردن مبتلا می‌شوند؟

بله، زنان باردار به دلیل افزایش سطح هورمون استروژن، بزرگ شدن شکم و افزایش حجم و گردش خون در بدن خود بیشتر  از زنان غیر باردار در معرض خطر ابتلا به مشکل خروپف کردن هستند. به همین دلیل، زنانی که هرگز قبل از دوران حاملگی خود این مشکل را تجربه نکرده‌اند، ممکن است چنین شرایطی را در 9 ماه دوران بارداری خود مشاهده کنند.

در نهایت، خبر خوب در این مورد، این است که مشکل خروپف کردن زنان در دوران بارداری موقتی بوده و برای همیشه نخواهد ماند. در واقع، هم‌زمان با تولد کودک به احتمال زیاد خروپف شما خود به خود ناپدید می‌شود. پس، به هیچ عنوان از بی‌خوابی شبانه و بروز مشکلات دوران حاملگی خسته نشوید؛ از شریک زندگی خود در چنین شب‌هایی کمک گرفته و خاطرات زیبا برای خود ایجاد نمایید. این دوران گذرا بوده و بار دیگر تکرار نخواهد شد!

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/