علت تیره شدن پوست در بارداری چیست؟

Linea-Ingra

در ابتدا، به یاد داشته باشید که تیره شدن پوست بدن زنان در 9 ماه بارداری ناشی از بروز تغییرات اساس در هورمون‌های این افراد است. اگرچه برخی از این تغییرات فردی است، اما زنان زیادی با تغییر چهره، تیره شدن رنگ پوست و افزایش رشد موهای زائد بدن خود در این دوران مواجه می‌شوند؛ میزان این تغییراتی در پوست بدن برخی از زنان نسبت به بقیه بسیار برجسته‌تر است. طبق نظر برخی از پزشکان متخصص زنان و زایمان، رژیم غذایی مادر در دوران حاملگی یکی دیگر از دلایل بروز مشکل pigmentation یا تیره شدن رنگ پوست این افراد است. در دوران حاملگی، اکثر مادران با تیرگی قابل توجهی در قسمت‌های مختلف پوست بدن خود روبرو می-شوند. همچنین، هنگامی که فرد در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرد، پوست او بیشتر از قبل تیره‌ خواهد شد.

اگر دچار ترک های پوستی بارداری شده اید این مطلب 13 راه برای کاهش ترک های پوست در دوران بارداری را بخوانید

تیره شدن رنگ پوست در بارداری:

 بدن زنان در 9 ماه دوران بارداری چندین بار دچار تغییرات اساسی می‌شود که تیره شدن رنگ پوست، به دلیل فعالیت بیش از حد رنگدانه‌ها، تنها یکی از این تغییرات ظاهری است. در ادامه این مقاله، نگاه دقیق‌تری به تیره شدن رنگ پوست بدن زنان در دوران بارداری انداخته و موارد مهم را به شما معرفی می‌کنیم:

  • 'Chloasma' یا 'ماسک بارداری' به رشد تکه‌های تیره رنگ پوستی در چهره زنان باردار اشاره دارد. جالب است بدانید که این لکه‌های تیره، چند ماه پس از انجام عمل زایمان خود به خود از بین می‌رود.
  • همچنین، نوک پستان‌های زنان با شروع دوران بارداری کم کم تیره‌تر از قبل می‌شود؛ ناحیه تیره اطراف نوک پستان‌ها در علم پزشکی با نام عنوان "Areola" شناخته می‌شود.
  • اگر میزان لکه‌های پوستی تیره رنگ در بدن زن حامله بیش از اندازه توسعه یابد، می‌تواند منطقه واژن، پاها و زیر بغل‌ها و قسمت داخلی دست‌های او را هم تحت تأثیر قرار دهد. به همین دلیل، شما می‌توانید قرمزی پوست را در ناحیه کف دستان و کف پاهای خود در 9 ماه دوران بارداری مشاهده کنید.
  • علاوه بر این موارد، رشد بیش از حد موهای زائد و استفاده از انواع کرم‌ها نیز ممکن است تیرگی پوست بدن زنان را در دوران بارداری به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
  • فراموش نکنید که با پیشرفت دوران بارداری توسعه خط راست در مرکز شکم به سمت بالا ادامه می‌یابد؛ این خط سیاه در علم پزشکی با عنوان linea nigra شناخته می‌شود. بروز این تغییر در بدن زنان باردار امری بسیار رایج است. لازم است بدانید که این خط به طور کلی پس از گذشت 3 الی 4 ماه از تولد نوزاد خود به خود از بین خواهد رفت.

چگونگی کاهش میزان رشد رنگدانه‌ها در بارداری:

لازم است بدانید که پوست اکثر زنان با آغاز دوران بارداری، دچار لکه‌های تیره رنگ خواهد شد. با این حال، انجام چند نکته مهم در این دوران می‌تواند برای کاهش میزان رشد این معضل پوستی بسیار مفید باشد. در ادامه این مقاله، نگاهی به این راهکارها انداخته‌ایم که به شرح زیر می‌باشند:

  • زنان حامله باید سعی کنند که پوست بدن خود را همواره با انواع کرم‌های ضد آفتاب یا سایه‌بان پوشیده نگه دارند، زیرا قرار گرفتن پوست بدن، بدون محافظ، در معرض اشعه‌های مضر خورشید باعث می‌شود که پوست مادر باردار تیره‌تر از قبل شده و حتی در برخی موارد شدیدتر، دچار آفتاب‌سوختگی شود. بر این اساس، به عنوان یک زن حامله در همه موارد سعی کنید از کرم‌های ضد آفتاب و کلاه لبه‌دار استفاده نمایید و روی پوست آرنج‌های خود را با لباس‌های آستین‌دار به طور کامل پوشش دهید.
  • اگر در دوران بارداری بیش از افراد دیگر دچار مشکل chloasma می‌شوید، به طور روزانه و مداوم از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. حتی اگر مدت زیادی را در بیرون از منزل و در فضای باز و آفتابی حضور دارید، استفاده از کرم را چند بار در روز تمدید کنید. علاوه بر این موارد، جالب است بدانید که پوست بدن زنان در 9 ماه دوران بارداری ممکن است توسط نور خورشید که از پنجره‌ها به داخل اتاق می‌تابد، نیز دچار سوختگی شده و رنگ طبیعی خود را از دست دهد.
  • زنان حامله می‌توانند از روش‌های گیاهی مانند روغن سویا نیز برای پوشاندن سطح پوست بدن خود در برابر اشعه‌های مضر خورشید استفاده کنند. با این حال، روغن‌های گیاهی نیز قبل از پایان 12 هفته اول از دوران بارداری باید با احتیاط مصرف شود تا فرد اطمینان حاصل کند که استفاده از این مواد، ضرری برای سلامت خود او و جنین ندارد. پس، در صورت لزوم، در مورد مصرف روغن‌های گیاهی با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.
  • طبق گفته برخی از پزشکان متخصص زنان و زایمان، تغییر رنگ پوست زنان در 9 ماه دوران بارداری ممکن است به دلیل کمبود اسید فولیک در بدن این افراد باشد. پس به عنوان یک زن حامله باید مصرف فولات را به صورت قاطع در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید تا بتوانید از میزان رشد رنگدانه‌ها و بروز سایر عوارض پوستی در این دوره از زندگی خود جلوگیری کنید.

دکتر Low Dog عقیده دارد که دور ماندن زنان باردار از اشعه‌های نور خورشید بهترین راه برای جلوگیری از تیره شدن رنگ پوست این افراد در 9 ماه دوران بارداری است. با این حال، آکادمی پوست آمریکا اعلام کرده است که بیش از 70 درصد از زنان باردار با لکه‌های نازک و نامنظم روی پوست خود مواجه می‌شوند.

اگر به دنبال درمان ترک های پوستی بارداری هستید این مطلب 6 درمان پزشکی برای رفع ترک های پوست بارداری را بخوانید

روش‌های ساده برای از بین بردن تیرگی پوست پس از پایان بارداری:

روند مراقبت کامل از پوست بدن زنان در دوران بارداری همچنان باید پس از تولد نوزاد نیز ادامه یابد. در واقع، مراقبت از مادر زائو و نوزاد از اهمیت خاصی برخوردار بوده و فقط خود فرد می‌تواند این مسئولیت را به درستی انجام دهد. بنابراین، به عنوان یک زن زائو باید بدانید که بعد از پایان دوران بارداری نیز مراقبت از پوست بدن مهم بوده و شامل موارد زیرا می‌باشد:

  • زنان زائو باید پوست صورت و بدن خود را با استفاده از کرم‌های ضد آفتاب به طور کامل پوشش دهند.
  • یادتان باشد که تغییر رنگ ایجاد شده در پوست قسمت‌های مختلف بدن زنان حامله، پس از گذشت مدتی خود به خود از بین می‌رود و شما نیازی به درمان پزشکی ندارد.
  • در صورتی که پوست صورت شما بعد از پایان دوران حاملگی همچنان تیره به نظر می‌رسد، بهتر است بیشتر مراقب خود بوده و در هنگام استفاده از لوازم آرایشی، از کرم‌های سفیدکننده نیز استفاده کنید. این در حالی است که وقتی کودک متولد می‌شود، مادران تمام توجه خود را معطوف نوزاد کرده و در استفاده از محصولات محافظتی از پوست خود غفلت می‌کنند.
  • اگر مادر زائو برای از بین بردن لکه‌های تیره پوستی خود به پزشک مراجعه کند، ممکن است دکتر، مصرف داروهای موضعی را برای کمک به از بین بردن این لکه‌ها تجویز نماید.
  • در برخی موارد هم پزشک متخصص ممکن است درمان به روش لیزر را برای حذف لکه‌های تیره پوست بدن به زنان زائو پیشنهاد دهد.

اگر در بارداری پوستتان براق شده است این مطلب علت براق شدن پوست در بارداری چیست؟ را بخوانید

با همه این توصیفات، اگر ، نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه می‌کنید، قبل از مصرف هر گونه دارو، باید با پزشک معالج خود مشورت کنید.

در نهایت،   به خاطر بسپارید که رشد بیش از حد رنگدانه‌ها فقط یکی از تغییرات متعددی است که در بدن زنان باردار رخ می‌دهد. ولی اگر مادران حامله از چگونگی درمان و جلوگیری از بروز چنین مشکلات پوستی آگاه باشند، در صورت مواجه شدن با آن زیاد نگران نشده و با حفظ آرامش خود، این مشکل را به راحتی حل خواهند کرد. حتی اگر این مشکل پس از تولد نوزاد هنوز هم در بدن مادر وجود داشته باشد، باز هم راه‌حل‌های زیادی برای مقابله با آن وجود دارد؛ مشکلات پوستی مادران زائو به راحتی قابل درمان است. فقط این نکته مهم را در نظر بگیرید که بروز لکه‌های پوستی در بدن زنان باردار یک بیماری نبوده و نیازی به متزلزل شدن آرامش زنان در 9 ماه دوران بارداری نیست.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/