علت برچسب های پوستی تیره رنگ در بارداری چیست؟

skin-tag-removal-

آیا شما هم به عنوان یک زن باردار، با بروز برچسب‌های تیره رنگ بر روی پوست بدن خود که بسیار هم آزار‌دهنده هستند، مواجه شده‌اید؟ در حین بروز ناراحتی‌های بسیار زیاد در بدن زنان باردار، این دوره از زندگی بسیار پیچیده بوده و برخی از مادران، با رشد توده‌های تیره رنگ بر روی پوست بدن و صورت خود مواجه می‌شوند که "برچسب‌های پوستی تیره رنگ بارداری" نامیده می‌شود؛ این بثورات پوستی دلیلی برای نگران شدن زنان جوان به شمار نمی‌رود. در واقع، تولید این برچسب‌های پوستی در 9 ماه دوران بارداری زنان امری طبیعی بوده و مجموعه‌ای از این نوع بثورات پوستی در بدن و صورت اکثر زنان ایجاد می‌شود. برای کسب اطلاعات کافی در مورد علل بروز برچسب‌های پوستی تیره رنگ در دوران بارداری زنان و روش‌های درمان این مشکل، حتماً مقاله زیر را با دقت بخوانید.

برچسب‌های پوستی تیره رنگ در بارداری چیست؟

برچسب‌های پوستی تیره رنگ در بدن زنان باردار، بثورات جلدی کوچکی هستند که پوست بدن و صورت این افراد را در مناطقی که نزدیک لباس قرار دارند، درگیر می‌کنند. این توده‌ها می‌تواند در ناحیه گردن، زیر سینه‌ها، اطراف کشاله ران، پلک‌های فوقانی و پایینی و در خطوط قرارگیری سینه‌بند مادران باردار رشد کنند. برچسب‌های پوستی تیره رنگ در بدن زنان باردار می‌توانند در ظاهر بسیار آزاردهنده بوده و روند حاملگی این افراد را دچار اختلال کنند؛ اما جالب است بدانید که پس از انجام عمل زایمان، این بثورات خود به خود و به تدریج از بین خواهند رفت.

آیا رشد برچسب‌های تیره رنگ بر روی پوست بدن در بارداری رایج است؟

این نوع برچسب‌های پوستی در علم پزشکی با عنوان Acrochordons شناخته می‌شوند؛ رشد آن‌ها در بدن زنان چاق و افراد مبتلا به بیماری دیابت نسبت به زنان باردار دیگر بسیار رایج است. این مشکل وضعیتی مانند سندرم Birt-Hogg-Dube بوده و منجر به بروز توده‌های پوستی تیره رنگ بر روی مناطق مختلف بدن زنان در 9 ماه دوران بارداری می‌شود.

چگونه می‌توان برچسب‌های پوستی تیره رنگ را در بارداری زنان شناسایی نمود؟

برچسب‌های پوستی تیره رنگ در قسمت فوقانی خود دارای سری گرد بوده و این قسمت با نوار نازکی از گوشت، به بدن فرد وصل می‌شود. البته بسته به موقعیت مکانی رشد برچسب‌های پوستی تیره رنگ، این توده‌ها می‌توانند گوشتی بوده یا رنگ تیره‌تری داشته باشند، اما اندازه اکثر آن‌ها چند میلی‌متر یا کوچک‌تر بوده و در برخی موارد نادر، اندازه آن‌ها ممکن است به 5 سانتی‌متر نیز برسد.

اگر در بارداری بدنتان جوش میزند این مطلب چرا بدنم در دوران بارداری جوش می زند؟ را بخوانید

طبیعت بثورات جلدی پوستی تیره رنگ در بارداری:

برچسب‌های پوستی در اغلب موارد خوش‌خیم بوده و به نظر می‌رسد که رنگ آن‌ها تیره‌تر از رنگ طبیعی پوست فرد باشد، زیرا پوست این قسمت دچار مشکل شده و رنگ‌دانه‌های موجود در آن منطقه، متمرکز هستند. همچنین، این اضافات پوستی مانند زگیل‌ها کاملاً بی‌ضرر و بدون درد بوده و باعث بروز ناراحتی زیاد در فرد مبتلا به برچسب‌های پوستی تیره رنگ دوران بارداری نمی‌شوند. برچسب‌های پوستی که معمولاً دردناک هستند، در ظاهر خود دارای التهاب بوده و در اطراف منطقه ایجاد شده نیز التهاباتی به وجود می‌آورند. در این شرایط، اگر قسمت فوقانی برچسب‌های پوستی تیره رنگ با لباس یا جواهرات زنان باردار تماس پیدا کند، دچار خونریزی شده و بیش از حد ناخوشایند و آزاردهنده می‌شوند؛ زنان باردار ممکن است در صورت وقوع این اتفاق، از پزشک متخصص زنان و زایمان بخواهند تا برچسب‌های تیره رنگ را از روی پوست بدن آن‌ها بردارد. علاوه بر این موارد، لازم است بدانید که با افزایش سایز شکم مادر در هر دوره سه ماهه از بارداری، احتمال دارد این منطقه بیشتر از نواحی دیگر بدن در معرض رشد برچسب‌های پوستی تیره رنگ قرار بگیرد؛ این حالت به خاطر اصطکاک قسمت پایینی شکم با لباس فرد رخ می‌دهد.

برچسب‌های پوستی تیره رنگ بیشتر بر روی مناطقی از بدن مادر باردار که گرم و مرطوب است، رشد کرده و زیبایی این مناطق را  تحت تأثیر قرار می‌دهند. گاهی اوقات نیز این نوع برچسب‌های پوستی بسیار نامحسوس بوده و پس از تولد کودک، مادر حامله متوجه رشد آن‌ها خواهد شد. در واقع، می‌توان ادعا کرد که بعد از تولد نوزاد، نوسانات هورمونی در طول دوران شیردهی، دوباره در بدن مادر بالا رفته و باعث ایجاد این توده‌های پوستی می‌شود. با این حال، در بیشتر موارد این برچسب‌های پوستی اغلب در سه ماهه دوم و سوم از دوران بارداری خود زنان به خود از بین می‌روند؛ اما فراموش نکنید که رشد این بثورات جلدی بخش طبیعی از روند بارداری در بدن همه زنان است.

علل بروز برچسب‌های پوستی تیره رنگ در بارداری چیست؟

میزان رشد برچسب‌های پوستی تیره رنگ در دوران بارداری زنان، اغلب ژنتیکی بوده و با رشد اضافی سلول‌ها، در لایه‌های سطحی پوست بدن مادر باردار، باعث تشکیل بثورات پوستی می‌شود. در این دوران، بسیاری از سیستم‌های بدن مادر دچار تغییر شده و روند رشد این نوع توده‌ها را بهبود می‌بخشند. علاوه بر این مورد، بروز تغییرات هورمونی در بدن زنان باردار نیز می‌تواند باعث ایجاد برچسب‌های پوستی تیره رنگ در بدن زنان حامله شود.

تفاوت میان برچسب‌های پوستی تیره رنگ و زگیل‌ها، در بارداری:

لازم است بدانید که برچسب‌های پوستی تیره رنگ و زگیل‌ها، دو دسته از بثورات جلدی متفاوت هستند. در ادامه این مقاله، برخی از تفاوت‌های این دو دسته عنوان شده است که به شرح زیر می‌باشند:

  • زگیل‌ها معمولاً در بافت‌های نازک بدن که دارای سطح نامنظمی هستند، ایجاد می‌شوند؛ این در حالی است که برچسب‌های پوستی تیره رنگ، سطوح صاف و نرم بدن مادران باردار را برای رشد خود انتخاب می‌کنند.
  • در حالی که برچسب‌های پوستی تیره رنگ به راحتی به سایر نقاط بدن زنان باردار گسترش نمی‌یابند، زگیل‌ها بسیار مسری هستند. بنابراین، اگر شما به عنوان یک خانم حامله مبتلا به زگیل باشید، این مشکل می‌تواند با رشد ناگهانی خود، به صورت خوشه‌ای، فاجعه به وجود آورد.
  • شکل ظاهری زگیل‌ها مسطح بوده؛ اما برچسب‌های پوستی تیره رنگ به صورت ناخوشایند از روی پوست زنان باردار آویزان می‌شوند.

روش‌هایی برای از بین بردن برچسب‌های پوستی تیره رنگ در بارداری:

اگر برچسب‌های پوستی تیره رنگ در قسمتی از بدن مادر باردار رشد کرده باشند که بسیار مزاحم هستند، او می‌تواند با پزشک متخصص زنان و زایمان صحبت کرده و از روش‌های مختلف، برای از بین بردن این بثورات اقدام کند. رایج‌ترین این روش‌ها عبارتند از:

  • گاهی، برچسب‌های پوستی تیره رنگ بدن زنان باردار سوزانده شده یا با روش یخ زدن مانند زگیل‌ها از روی پوست برداشته می‌شوند.
  • همچنین، برچسب‌های پوستی تیره رنگ در بدن زنان باردار را می‌توان از طریق جراحی جزئی سرپایی و با استفاده از بیهوشی موضعی از بین برد. به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به خاطر بسپارید که برچسب‌های پوستی تیره رنگ دارای پایه باریکی هستند؛ به همین دلیل، می‌توان آن‌ها را به کمک یک پزشک عمومی نیز برداشت.
  • البته خود فرد هم می‌تواند با استفاده از مقداری نخ دندان یا نخ پنبه‌ای این توده‌ها را از بین ببرد؛ به این ترتیب که شما پایه برچسب‌های پوستی را با نخ محکم بسته و رسیدن جریان خون را به این توده قطع می‌کنید. به تدریج توده پوستی تیره شده و به خودی خود سقوط خواهد کرد.
  • علاوه بر این موارد، پزشکان متخصص زنان و زایمان می‌توانند با استفاده از قیچی استریل، برچسب‌های پوستی تیره رنگ را به سادگی قطع نموده و آن‌ها را درمان کنند. با این حال، خود شما، به عنوان یک زن باردار سعی نکنید که این توده‌های پوستی را قطع کنید، زیرا احتمال خونریزی سنگین در چنین مواردی بسیار زیاد است.

اگر میخواهید از بیماری های پوستی دوران بارداری جلوگیری کنید این مطلب جلوگیری و درمان بیماریهای پوست در دوران بارداری(بخش اول) را بخوانید

همیشه پزشکان متخصص پوست به زنان حامله توصیه می‌کنند که در 9 ماه دوران بارداری، از سلامت پوست بدن خود غافل نشوند زیرا بارداری زمانی است که پوست بدن بسیار ظریف‌تر شده و بروز هر گونه تغییر جزئی در بدن مادر باردار می‌تواند مشکلات زیادی را در این نواحی از بدن او ایجاد کند. بنابراین عاقلانه است که در دوران انتظار، با مشاهده برچسب‌های پوستی تیره رنگ سریع به پزشک مراجعه نموده؛ روند طبیعی درمان را تا بهبودی کامل پوست بدن خود دنبال کنید. بر هم خوردن بافت منظم پوست بدن زنان باردار، به شدت بر روی زیبایی این افراد تأثیر گذاشته و اعتماد به نفس آن‌ها را زیر سؤال خواهد برد. همچنین، اگر برچسب‌های پوستی شما بعد از انجام عمل زایمان خود به خود ناپدید شد که دیگر نیازی به نگرانی وجود ندارد. اما اگر این اتفاق نیفتاد، ممکن است بخواهید با استفاده از روش‌های ذکر شده این توده‌ها را از روی پوست بدن خود حذف کنید. در حالت مطلوب، بهتر است خود مادر برای از بین بردن این توده‌ها اقدام نکند/ اگر اندازه آن کمتر از اندازه یک دانه برنج بوده و توده دارای یک پایه بلند و باریک باشد، فرد حامله می‌تواند با دکتر خود صحبت نموده و با کمک او، این دانه‌ها را از روی پوست بدن خود حذف کند.

روش مدارا کردن با بثورات جلدی پوستی تیره رنگ در بارداری:

برچسب‌های تیره رنگ که بر روی پوست بدن زنان باردار رشد می‌کنند، به درمان زیادی نیاز ندارند؛ اکثر این بثورات پس از انجام عمل زایمان خود به خود از بین خواهند رفت. با این حال، اگر تعدادی از آن‌ها در مناطقی از بدن رشد کرده که با وجود اندازه و تعداد کم خود، مزاحم هستند، شما می‌توانید با دکتر خود صحبت کرده و تحت درمان او، از پراکسید هیدروژن برای از بین بردن برچسب‌های پوستی تیره رنگ استفاده کنید. در مرحله بعد از مصرف این ماده شیمیایی، فرد باید برای التیام زخم‌های خود از یک نوع پماد حاوی آنتی‌بیوتیک استفاده کند. البته پزشکان جراحی زیبایی نیز می‌توانند در حذف این توده‌های پوستی به زنان باردار کمک کنند. همچنین، جالب است بدانید که جلبک‌های Removers نوعی کرم‌های موضعی هستند که می‌توان از آن‌ها برای تجزیه ساقه برچسب‌های پوستی تیره رنگ در بدن زنان باردار کمک گرفت و محل اتصال آن‌ها را به بدن از بین برد.

اما معمولاً استفاده از این نوع داروهای شیمیایی در دوران بارداری زنان توصیه نمی‌شود؛ گذشت زمان به تنهایی برای درمان این اضافات پوستی کافی خواهد بود. گاهی اوقات هم ممکن است بثورات پوستی، بافتی پیچ خورده به خود بگیرند که این حالت ناشی از فقدان خون‌رسانی به برچسب‌های پوستی تیره رنگ است. در نهایت، به یاد داشته باشید که اگر مستعد ابتلا به برچسب‌های پوستی تیره رنگ هستید، احتمال دارد که این نوع اضافات پوستی در بدن شما بیش از حد رشد کند. بنابراين، در این شرایط زورآزمايی نکرده و بگذارید با گذشت زمان، این بثورات خود به خود از بين بروند.

اگر دچار ترک های پوستی بارداری شدید این مطلب 13 راه برای کاهش ترک های پوست در دوران بارداری را بخوانید

عوامل خطرزا در مورد بروز برچسب‌های پوستی تیره رنگ در بارداری:

اگر در حال تلاش برای خلاص شدن از برچسب‌های پوستی تیره رنگ، می‌خواهید با استفاده از نخ‌های محکم رشته‌های متصل به پوست و پایه این توده‌ها را خفه کرده و رشد آن‌ها را قطع کنید، بدانید که برخی موارد این عمل کارساز نبوده و به درمان توده‌های پوستی در بدن شما کمک نمی‌کند. در عوض، آن‌ها را به یک عفونت استافیلوکوک تبدیل خواهد کرد. همچنین، به عنوان یک مادر باردار از گیاهان دارویی یا شیمیایی که با نوع پوست شما مغایرت دارند، برای از بین بردن برچسب‌های پوستی تیره رنگ در دوران بارداری استفاده نکنید، زیرا برخی از این مواد شیمیایی می‌تواند به خون مادر حامله نفوذ کرده و بر سلامت بدن جنین داخل رحم او تأثیر بگذارد. در نهایت، این نکته مهم را به خاطر بسپارید که برچسب‌های پوستی تیره رنگ، توده‌هایی خوش‌خیم هستند که تمایل کمی برای تبدیل شدن به توده‌های سرطانی دارند. با این حال، اگر برخی از آن‌ها در مناطقی از پوست بدن شما بیش از حد رشد کرده، قرمز شده یا حالت ناراحت‌کننده‌ای برای شما ایجاد کرد، حتماً این مشکلات را به اطلاع دکتر معالج خود برسانید.

روش جلوگیری از بروز برچسب‌های پوستی تیره رنگ در بارداری:

به هیچ وجه نمی‌توان از بروز توده‌های پوستی در دوران بارداری زنان جلوگیری کرد. با این حال، چاق بودن زنان حامله روند رشد برچسب‌های پوستی تیره رنگ را تحریک کرده و از دست دادن وزن بدن، می‌تواند به کاهش بروز این مشکل در 9 ماه دوران بارداری زنان کمک کند. بهتر است در دوران حاملگی، نگرانی‌های خود را در مورد ظاهر پوست بدن کنار بگذارید؛ سعی کنید با ذهنی باز، به زندگی شگفت‌انگیز موجود در داخل بدن خود فکر کرده و تمام افکار خود را بر روی سلامت خود و آینده فرزندتان متمرکز کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/