آیا انجام سونوگرافی واژینالی در بارداری خطرناک است؟

آیا انجام سونوگرافی واژینالی در بارداری خطرناک است؟

تولد یک نوزاد سالم، یکی از مهم‌ترین آرزوهای همه مادران باردار است. در واقع، هر مادر بارداری، به عنوان یک مأمور، مسئول حفظ سلامت و بهبود روند رشد نوزاد درون رحم خود است. برای تقویت این قابلیت، او باید در مشاوره‌های قبل از زایمان، به صورت منظم حضور داشته و از تجربیات پزشکان متخصص زنان و زایمان در این مورد استفاده کند. به یاد داشته باشید که مشاوره قبل از زایمان، برای همه زنان جوان بسیار حیاتی است، زیرا در این روند، پزشکان متخصص زنان و زایمان به مادر باردار کمک می‌کنند تا احتمال بروز هر گونه بیماری را که با سلامت نوزاد متولد نشده آن‌ها در ارتباط است، شناسایی کنند. همچنین، این مشاوره‌ها در یادگیری اطلاعات لازم برای مقابله با شرایط اضطراری در 9 ماه دوران بارداری بسیار مؤثر است. علاوه بر این موارد، پزشک متخصص زنان و زایمان در هنگام مراجعه مادر ممکن است از سونوگرافی واژینالی برای ارزیابی سلامت ارگان‌های تولید مثل خود او و روند رشد جنین استفاده کند.

سونوگرافی واژینالی در بارداری چیست؟

همان‌طور که از نام سونوگرافی واژینالی مشاهده می‌شود، این نوع اسکن بر روی رحم مادران باردار اعمال شده و از طریق واژن فرد انجام می‌شود. این روش، در علم پزشکی با عنوان "روش اولتراسوند Transvaginal" نیز شناخته شده و با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا بر روی رحم زنان باردار انجام می‌گیرد. در این سونوگرافی، پزشک متخصص زنان و زایمان به آرامی یک جفت دوربین بسیار کوچک استریل را از طریق مهبل، وارد رحم مادر باردار کرده و امواج صوتی را از طریق این وسیله به داخل اندام تناسلی بیمار ارسال می‌کند. در محیط بیرون نیز عکس داخلی رحم بر روی یک مانیتور منعکس می‌شود. در واقع، با انجام سونوگرافی واژینالی، پزشک از طریق مانیتور داخل ارگان‌های تناسلی مانند تخمدان‌ها، رحم و واژن مادر باردار را مشاهده نموده و می‌تواند سلامت تمام اعضای داخلی دستگاه تناسلی او را مورد ارزیابی قرار داده و بدون هیچ مشکلی، به روند معاینه بیمار خود ادامه دهد.

اگر میخواهید سونوگرافی سه بعدی انجام دهید این مطلبآیا انجام سونوگرافی سه بعدی به نوزاد آسیب میرساند؟ را بخوانید

روش مناسب برای انجام سونوگرافی واژینالی در بارداری:

 سالم‌ترین روش سونوگرافی واژینالی در دوران بارداری زنان، این است که یک دکتر متخصص زنان و زایمان، بیمار را در کلینیک خود معاینه کرده و تمام مراحل مربوط به انجام این اسکن، زیر نظر او صورت گیرد. معمولاً، در هنگام انجام این اسکن از بیمار خواسته می‌شود تا لباس‌های خود را در یک اتاق مخصوص عوض کرده و در این مورد، ممکن است یک خانم باتجربه به مادر باردار در پوشیدن لباس مخصوص سونوگرافی واژینالی کمک کند. لباس سونوگرافی واژینالی طوری طراحی شده است که بدن فرد را تا ناحیه شکم و کمر کاملاً پوشش داد؛ه اما پایین تنه بیمار باید قابل مشاهده باشد تا دکتر متخصص زنان و زایمان بتواند بر روند سونوگرافی واژینالی در این ناحیه نظارت دقیقی داشته باشد. انجام اسکن در یک جلسه انجام شده و در حین آزمایش، یک پرستار به بیمار کمک خواهد کرد تا قسمت‌های برهنه بدن خود را با ملافه نازکی پوشش دهد.

معمولاً برای انجام سونوگرافی واژینالی، پزشک یا پرستار از شما خواهد خواست تا زانوهای خود را خم کرده و پای خود را بر روی پایه‌های مخصوص تخت اسکن قرار دهید. سپس، دکتر معالج دستگاه مخصوص سونوگرافی واژینالی را در واژن شما قرار می‌دهد. البته برای این که قرار دادن این دستگاه در واژن بیمار، او را آزار ندهد، پزشک متخصص زنان و زایمان از کاندوم و ژل روان‌کننده، جهت نفوذ بهتر دستگاه استفاده می‌کند. همچنین، پزشک باید اطمینان داشته باشد که دستگاه سونوگرافی واژینالی وارد بدن مادر باردار شده و هیچ نوع خطری برای قسمت‌های داخلی واژن او ندارد.

وقتی که دستگاه مخصوص سونوگرافی واژینالی از طریق واژن وارد رحم بیمار می‌شود، ممکن است او احساس فشار کند. به همین دلیل، اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان از بیمار خود می‌خواهند با مثانه خالی یا نیمه پر برای انجام اسکن، آن‌ها را همراهی کند. دستگاه سونوگرافی واژینالی وارد شده به داخل رحم مادر باردار، به آرامی در داخل واژن او چرخانده شده و تصویری روشن از اندام‌های داخلی این ناحیه برمی‌دارد. در نهایت، بر اساس مشاهدات این دستگاه، پزشک متخصص زنان و زایمان نتایج سونوگرافی واژینالی را با بیمار در میان خواهد گذاشت. این نوع آزمایش را می‌توان برای بررسی وضعیت بدن زنان باردار و افرادی که قصد باردار شدن دارند، انجام داد.

سونوگرافی واژینالی در بارداری  به چه دلایلی انجام می‌شود؟

 همان‌طور که قبلاً گفته شد، انجام سونوگرافی واژینالی که نوعی آزمایش پیش از زایمان محسوب می‌شود، کمک زیادی به پزشک متخصص زنان و زایمان در شناسایی مشکلات دستگاه تناسلی زنان خواهد نمود. بر اساس این توضیحات، این نوع آزمایش را می‌توان به دلایل مختلفی در بدن زنان انجام داد که عبارتند از:

  • وقتی خونریزی واژینالی در بدن زنان باردار روی داده یا مادر بارداری درد لگن شدید را بدون علت خاصی تجربه کند.
  • همچنین، این نوع اسکن برای بررسی وضعیت رحم زنان که دارای علائم کیست یا فیبروئیدها هستند، انجام می‌شود.
  • معمولاً در ماه‌های اولیه از دوران بارداری، برای بررسی میزان رشد جنین داخل رحم زنان باردار نیز سونوگرافی واژینالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • علاوه بر این موارد، لازم است بدانید که انجام این نوع آزمایش در پیدا کردن جنینی که در خارج از رحم مادر باردار در حال رشد است و به جای دیواره رحم، لوله‌های فالوپ را برای رشد خود انتخاب نموده؛ به پزشک متخصص زنان و زایمان کمک شایانی می‌کند.
  • پزشکان متخصص زنان و زایمان برای یافتن هر نشانه‌ای از مشکل نازایی در بدن زنان با این دستگاه، ارگان‌های تولید مثل او را با دقت بررسی می‌کنند.
  • در نهایت،  به خاطر بسپارید که سونوگرافی واژینالی در اندازه‌گیری ضربان قلب جنین در 9 ماه دوران بارداری نیز بسیار کمک‌کننده است. همچنین، برای مشاهده وضعیت دهانه رحم مادر باردار و تشخیص عوارض موجود در آن یا احتمال سقط جنین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر احساس میکنید جنین درون رحمتان دچار سکسکه شده است این مطلب چرا جنین داخل رحم زنان باردار دچار سکسکه می شود؟ را بخوانید

آیا انجام سونوگرافی واژینالی در بارداری ایمن است؟

بسیاری از زنان باردار تردید دارند که انجام سونوگرافی واژینالی بر روی سلامت جنین داخل رحم آن‌ها تأثیر گذاشته و خطرناک باشد. اما بر خلاف باورهای این مادران، این نوع آزمایش اصلاً خطرناک نبوده و بدون بروز هیچ نوع عارضه‌ای در بدن خود مادر و جنین درون رحم او انجام می‌شود. البته اسطوره‌هایی در این باره وجود دارد که درک نادرست بودن آن‌ها به توضیح زیادی نیاز دارد. در ادامه این مقاله، به برخی از آن‌ها اشاره شده است که عبارتند از:

  • سوء‌تفاهمات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد انجام سونوگرافی واژینالی ممکن است باعث سقط جنین در دوران بارداری زنان شود. این ایده قابل باور بوده و باعث ترس زنان جوان می‌شود، زیرا انجام سونوگرافی واژینالی درد خفیفی را در بدن مادر باردار به دنبال خواهد داشت. در واقع، مادر باردار حرکت یک شیء بیگانه را در داخل رحم خود احساس خواهد نمود. با این حال، اگر پزشک معالج شما یک پزشک باتجربه باشد، می‌داند این کار را چگونه باید انجام دهد تا مطمئن باشد که انجام سونوگرافی واژینالی، نه به خود شما و نه به فرزند درون رحم شما آسیب نمی‌رساند.

.اگر در بارداری خشمگین میشوید این مطلب خشم در بارداری، علت اصلی مرگ جنین است را بخوانید

در نهایت به خاطر بسپارید که در بعضی موارد، ممکن است پس از انجام سونوگرافی واژینالی، بیمار با خونریزی خفیف یا لکه بینی مواجه شود. این حالت به دلیل پاره شدن برخی از عروق خونی در داخل واژن مادر باردار رخ خواهد داد که امری کاملاً طبیعی است. اما اگر روند این خونریزی ادامه یابد، می‌تواند نشانه‌ای از وجود بیماری‌های مختلف در دستگاه تناسلی زنان باردار باشد. در چنین مواردی، ما به بیمار توصیه می‌کنیم که بلافاصله به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و علت خونریزی بدن خود را مشخص کند. کارشناسان باتجربه و کاردان معتقدند که انجام سونوگرافی واژینالی یک روش مطمئن و ایمن برای کمک به زنان در 9 ماه دوران بارداری و قبل از شروع این دوران است. اما برای بعضی از زنان ممکن است انجام سونوگرافی واژینالی کمی ناخوشایند باشد. ما صادقانه به شما می‌گوییم که اگر در حین انجام سونوگرافی واژینالی کاملاً آرام باشید، آزمایش بدون دردی را تجربه خواهید نمود. تمام آزمایش‌ها و عکس‌برداری‌هایی که در دوران قبل از حاملگی و دوران بارداری انجام می‌شود، فقط برای اطمینان پزشک از سلامتی شما و فرزند درون رحم شما است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/