علت بروز کهیر در بارداری چیست؟

woman-itching-back-rash

آغاز دوران بارداری در بدن زنان، با تغییر زیادی همراه بوده و این تحولات، شروع یک زندگی جدید را در بدن مادر به ارمغان می‌آورند. برخی از این تغییرات قابل مشاهده بوده و برخی دیگر، تا حدودی غیر محسوس هستند. تغییراتی مانند بزرگ شدن شکم زنان باردار، برای اکثر مادران خوشایند است. اما برخی دیگر از تغییرات نه تنها فایده‌ای برای خانم باردار و جنین داخل رحم او ندارد، حتی برای مادر بسیار دردآور نیز می‌باشد؛ مثلاً وقتی خانمی در هر دوره از زندگی خود، به خصوص در 9 ماه دوران بارداری دچار مشکل کهیر شود، ممکن است این شرایط برای او بسیار ناخوشایند بوده و تجربه بد فراموش‌نشدنی را در تاریخ زندگی او به جای بگذارد. با این حال، بیشتر زنان در این دوران حساس، تغییرات مختلفی را بر روی قسمت‌های خاص از پوست بدن خود تجربه می‌کنند که بروز کهیر، تیره شدن پوست یا بروز نشانه‌هایی از وجود کشش در آن می‌تواند برخی از این تغییرات در دوران انتظار زنان باشد. یکی از مشکلات غیر معمول پوستی که زنان در 9 ماه دوران بارداری با آن روبرو می‌شوند، بروز کهیر است. در ادامه این مقاله، در مورد این مشکل صحبت کرده و به شما خواهیم گفت که این فرایند ناخوشایند چگونه می‌تواند سلامت مادر باردار و نوزاد درون رحم او را تحت تأثیر قرار دهد.

اگر در بارداری دچار بیماری پوستی شدید این مطلب جلوگیری و درمان بیماریهای پوست در دوران بارداری(بخش اول) را بخوانید

علت بروز کهیر در بارداری چیست؟

در ابتدا، به یاد داشته باشید که کهیر، نوعی واکنش است که بدن مادران باردار به تماس با انواع آلرژن‌ها از خود نشان می‌دهد. این نوع حساسیت می‌تواند به مصرف برخی از مواد غذایی، داروها، مواد شیمیایی یا حتی یک قطعه از لباس خود فرد باشد. البته، با آغاز دوران بارداری تحول در ترشح مقدار هورمون‌های بدن زنان نیز می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی‌های پوستی در این افراد شود. اکثر موارد کهیرها خوش‌خیم بوده و به راحتی درمان می‌شوند؛ اما در بعضی موارد، این بیماری پوستی می‌تواند مشکلات جدی پوستی مانند PUPP را در بدن زنان حامله توسعه دهد. در ادامه این مقاله، برخی از علل شایع بروز کهیر در 9 ماه دوران بارداری زنان عنوان شده است که عبارتند از:

  • حساسیت مادر باردار به مصرف برخی مواد غذایی
  • حساسیت مادر باردار به مصرف برخی داروها
  • حساسیت مادر باردار به نیش برخی حشرات
  • قرار گرفتن مادر باردار در معرض مواد شیمیایی یا مصرف آن‌ها
  • حساسیت مادر باردار به برخی گرده‌های گیاهان
  • حساسیت مادر باردار به مصرف برخی رنگ‌های خوراکی
  • وجود فشار و استرس بیش از حد در بدن زنان باردار

در نهایت، جالب است بدانید که اگر مادر حامله‌ای نوزادان دوقلو را در رحم خود حمل کند، بیشتر احتمال دارد که در معرض خطر ابتلا به  PUPPS و سایر مشکلات مرتبط با پوست قرار گیرد.

علائم و نشانه‌های بروز کهیر در بارداری:

اگر در ماه‌های مختلف از دوران بارداری، بثورات جلدی را بر روی پوست بدن خود تجربه کردید، زیاد تعجب نکنید! چون به دنبال آن، علائم دیگری را هم در بدن خود مشاهده خواهید کرد که نشان‌دهنده مبتلا شدن شما به عارضه کهیر است. رایج‌ترین این علائم عبارتند از:

  • افزایش میزان بثورت جلدی به وجود آمده در بدن مادران باردار
  • بروز حالت خارش در بدن زنان باردار
  • احساس درد در داخل و اطراف بثورات
  • خشک شدن پوست بدن مادران باردار

آیا مبتلا شدن زنان به عارضه کهیر، در 9 ماه دوران بارداری خطرناک است؟

اکثر موارد مبتلا شدن زنان حامله به بیماری کهیر در 9 ماه دوران بارداری خطرناک نیست؛ بسیاری از آن‌ها بدون هیچ‌گونه تلاش و مصرف داروی خاصی، خود به خود درمان می‌شوند. اما در بعضی موارد، کهیر زنان در دوران بارداری می‌تواند به بیماری PUPPS تبدیل شود که در چنین مواردی، فرد حتماً باید به دنبال کمک‌های پزشکی باشد. در حقیقت، عاقلانه‌ترین کار برای زنان باردار این است که در هر موردی به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و از او کمک بگیرند. در نهایت، لازم است بدانید که برخی از انواع کهیرها در اطراف ناحیه تناسلی زنان باردار مشاهده می‌شوند؛ این نوع از کهیرها نیز به معاینه دکتر متخصص زنان و زایمان نیاز دارند.

اگر در بارداری بدنتان جوش میزند این مطلب چرا بدنم در دوران بارداری جوش می زند؟ را بخوانید

چگونه می‌توان مشکل کهیر را در بارداری درمان نمود؟

وسوسه استفاده از داروهای OTC برای درمان مشکل ناخوشایند کهیر در 9 ماه دوران بارداری زنان، کمی مشکل‌آفرین است. به همین دلیل، بهتر است زنان، مصرف چنین داروهایی را در دوران بارداری خود فراموش کنند. اگر شرایط بیماری شما بسیار ناراحت‌کننده باشد، می‌توانید از داروهایی مانند کلرفنامین یا لوراتادین استفاده کنید، زیرا هر دو این داروها برای سلامت خود شما و جنین داخل رحم شما ایمن هستند. در نهایت، به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به خاطر بسپارید که برخی اقدامات ساده نیز می‌توانند مشکل کهیر را در دوران بارداری زنان تسکین دهند که عبارتند از:

1- مرطوب‌سازی پوست در بارداری:

به عنوان یک زن حامله اطمینان حاصل کنید که پوست ناحیه کهیر زده رطوبت کامل خود را حفظ می‌کند. در واقع، جلوگیری از خشک شدن پوست بدن زنان باردار برای کاهش حالت خارش پایدار در بدن این افراد بسیار کمک‌کننده است.

2- اجتناب از مصرف انواع صابون‌ها در بارداری:

اگر یک زن حامله بخواهد برای تمیز کردن ناحیه کهیر زده از صابون استفاده کند، باید به خاطر داشته باشد که مصرف هر گونه تمیزکننده در ناحیه آسیب‌دیده بدن می‌تواند وضعیت او را بدتر از قبل بکند.

3- استفاده از جو دوسر یا پودر سدیم برای درمان کهیر در بارداری:

 استفاده از بلغور جو دوسر، یکی دیگر از راه‌های عالی برای کاهش حالت خارش پوست بدن زنان بارداری است که به بیماری کهیر مبتلا هستند. همچنین، شما می‌توانید کمی  سودا را در آب وان حمام خود ریخته یا برای کاهش علائم این بیماری بر روی پوست خود استفاده کنید، زیرا بسیار مفید می‌باشد.

4- استفاده از داروهای OTC در بارداری:

با این که زنان باید در دوران بارداری خود از مصرف داروهای خوراکی OTC اجتناب کنند، ولی همیشه می‌توانید از کرم‌های ضد خارش این نوع محصولات، برای از بین بردن حالت خارش لک‌های خود در 9 ماه دوران بارداری استفاده نمایند.

اگر در بارداری دچار آکنه شدید این مطلب 10 روش درمان آکنه دوران بارداری را بخوانید

نکات ساده برای جلوگیری از بروز بیماری کهیر در بارداری:

 به غیر از گزینه‌های درمانی ذکر شده در بالا، برخی از روش‌های ساده نیز می‌تواند در به حداقل رساندن شانس مبتلا شدن زنان به مشکل کهیر بسیار مؤثر باشند. در ادامه این مقاله،  چند نکته ساده برای راهنمایی و کمک به شما، مادران جوان، در دوران بارداری ارائه شده است که عبارتند از:

  • به عنوان یک زن حامله، از گرفتن دوش آب گرم و حمام داغ در دوران ابتلا به کهیر خودداری کنید، زیرا بالا بودن درجه حرارت آب دوش می‌تواند خطر عوارض این بیماری را بر روی پوست بدن شما افزایش دهد.
  • همچنین، به دلیل این که دوران بارداری دوره بسیار ناراحت‌کننده‌ای می‌باشد، بهتر است مادر حامله از پوشیدن لباس‌های تنگ در این دوران خودداری کند. لازم است بدانید که انجام این کار شانس او را برای ابتلا به مشکل کهیر کاهش می‌دهد.
  • به عنوان یک زن حامله برای جلوگیری از بروز استرس در بدن خود، از روش‌های مراقبتی مانند انجام حرکات ورزشی و مواد غذایی آرام‌بخش استفاده کنید.

انجام این اقدامات ساده ممکن است در همه موارد به‌جز نیش زدن حشرات، از مبتلا شدن شما به مشکل کهیر در 9 ماه دوران بارداری جلوگیری کرده یا میزان خطر آن را پایین آورد. با این حال، مهم نیست که تمام مراحل ذکر شده را با دقت را انجام دهید، زیرا هیچ زن بارداری نمی‌تواند شانس خود را برای ابتلا به بیماری کهیر 100٪ از بین ببرد. در بعضی موارد، حتی پس از تولد نوزاد نیز ممکن است این مشکل در بدن زنان زائو مشاهده شود. اما نگران نباشید! زیرا دیر یا زود، شما با علائم این مشکل خداحافظی  نموده و بدنی سالم برای پرورش نوزاد خود خواهید داشت. تا آن زمان، چشم از روی هدف نهایی خود برنداشته و با حفظ آرمش و تلاش برای دستیابی به سلامت کامل، سعی کنید یک کودک سالم به دنیا بیاورید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/