روش های مؤثر برای جلوگیری از بروز آلرژی ماهی در بارداری

istock_000021514965large_wide-6e6e34633566be4f1c9e72da509d0eba06088072

برخی از مردم به مصرف جانوران آبزی آلرژی دارند! آلرژی بدن به مصرف ماهی، به طور معمول یک بیماری طولانی مدت محسوب می­شود. به جای درمان، فقط تغییر شیوه زندگی مانند اجتناب از مصرف ماهی، برای از بین بردن بیماری سودمند خواهد بود. اما هنگامی که بدن زن بارداری به مصرف این جانور آبزی آلرژی نشان دهد، این مشکل ممکن است بسیار خطرناک شده و یک بیماری آلرژیک شدید به نام "آنافیلاکسی" را در بدن او ایجاد کند. لازم است بدانید که اگر این بیماری با آغاز دوران حاملگی زنان، در مراحل اولیه درمان نشود، می­تواند زندگی فرد باردار و جنین داخل رحم او را تهدید کند. برای جلوگیری از بروز چنین شرایطی، در ادامه این مقاله اطلاعات مهمی در مورد آلرژی زنان به مصرف ماهی در 9 ماه دوران بارداری ارائه شده است.

آلرژی غذایی چیست؟ 

 آلرژی غذایی یک پدیده شایع در بین بزرگ‌سالان است. مهم­ترین مواد غذایی که سبب بروز آلرژی در بدن زنان باردار می­شود، شامل شیر، تخم­مرغ، انواع آجیل­ها، گندم، سویا، بادام زمینی و ماهی است. البته هر فرد، سطح متفاوتی از تحمل به مواد آلرژی­زا را در بدن خود دارد؛ طوری که بدن برخی افراد ممکن است به مصرف بخش کوچکی از مواد آلرژی­زا، حساسیت نشان نداده و بدن برخی دیگر حتی با داشتن تماس بسیار کم با این مواد غذایی دچار آلرژی شوند. با این حال، اگر سطح تولید آلرژی در بدن شما به عنوان یک زن حامله در اندازه طبیعی باشد، جایی برای نگران شدن وجود ندارد.  

برای اطلاع از خطرات خوردن ماهی در بارداری این مطلب خطری درباره خوردن ماهی در دوران بارداری را بخوانید

آلرژی به مصرف ماهی چگونه در بدن زنان حامله ایجاد می­شود؟

اگر به عنوان یک زن حامله از آلرژی بدن خود به مصرف  انواع ماهی رنج می­برید، ممکن است نسبت به ورود اجزای شیمیایی و بیولوژیکی گوشت ماهی به داخل دستگاه گوارش خود نیز بسیار حساس باشید. در واقع، می­توان ادعا کرد که خوردن ماهی در بدن شما باعث ایجاد واکنش منفی شده و بدن شما و فرزند داخل رحم شما را با مشکلاتی مواجه می­کند. معمولاً روند آلرژی بدن زنان باردار به مصرف برخی مواد غذایی خاص (ماهی) به روش­های زیر ظاهر می­شود:

هنگام خوردن گوشت ماهی، سیستم ایمنی بدن مادر باردار ممکن است به اشتباه آن را یک ماده مضر تلقی نموده و بدن، خود را برای رد کردن آن ترغیب نماید. در چنین شرایطی، بدن مادر باردار سعی خواهد کرد تا با تولید آنتی­بادی به منظور مبارزه با مواد مضر، از خود دفاع کند. این آنتی­بادی­ها که به عنوان ایمونوگلوبولین E یا IgE شناخته می­شوند، سلاح­هایی طبیعی هستند که بدن زنان باردار برای دفاع از خود و جنین در برابر هر گونه حمله بالقوه استفاده می­کند. به عنوان یک خانم جوان و بی­تجربه به یاد داشته باشید که با مصرف ماهی برای بار دوم و سوم، این علائم در بدن هر مادر بارداری شدیدتر شده و اتفاقی که نباید بیافتد، خواهد افتاد؛ حساسیت موجود در بدن مادر باردار تبدیل به "کماتوز" می­شود.

کدام گروه از مادران باردار، بیشتر در معرض آسیب­های آلرژی به مصرف ماهی قرار دارند؟

 وجود یکی از دلایل ارائه­شده در ادامه این مقاله در بدن زنان حامله، آن­ها را در معرض ابتلا به آلرژی ناشی از مصرف ماهی قرار می­دهد. این دلایل عبارتند از:

  • اگر مادر حامله دارای سابقه خانوادگی آلرژی به مصرف ماهی داشته باشد.
  • اگر مادر حامله در گذشته و قبل از باردار شدن مشکل حساسیت غذایی را تجربه نموده است، احتمال بیشتری وجود دارد که دوباره در 9 ماه دوران بارداری به این مشکل مبتلا شده و تا زمان تولد نوزاد از آن رنج ببرد.
  • اگر زن حامله به مواد غذایی دیگر آلرژی داشته باشد، ممکن است بدن او به مصرف ماهی نیز حساسیت نشان دهد.
  • در نهایت، اگر به عنوان یک زن حامله از بیماری آسم رنج می­برید، به خاطر بسپارید که شانس شما برای بروز مشکل آلرژی در هنگام مصرف ماهی بسیار بالا است.

علائم آلرژی به مصرف ماهی در بارداری:

اگر به عنوان یک زن باردار از آلرژی بدن خود به مصرف انواع ماهی­ها رنج می­برید، ممکن است تعدادی از علائم زیر را در بدن خود تجربه کنید. شایع­ترین این علائم عبارتند از:

  • بروز علائم پوستی مانند اگزما یا بثورات جلدی قرمز در بدن مادر باردار
  • ورم کردن بدن مادر در دوران بارداری
  • بروز مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع، استفراغ و اسهال در بدن مادر باردار
  • در موارد نادر هم ممکن است زن حامله با مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس روبرو شود

البته، این علائم می­تواند منجر به بروز "آنافیلاکسی" در کسانی شود که نسبت به مصرف پروتئین ماهی حساسیت نشان می­دهند.  لازم است بدانید که آنافیلاکسی، موردی بسیار مرگبار بوده و  ممکن است زندگی خود مادر باردار و جنین داخل رحم او را تحت تأثیر قرار دهد. علائم بروز مشکل آنافیلاکسی در دوران بارداری زنان به شرح زیر است:

  • ظاهر شدن علائم بیماری سرماخوردگی در بدن فرد مبتلا به آنافیلاکسی
  • مبتلا شدن مادر باردار به مشکل تنگی شدید نفس
  • از دست دادن هوشیاری فرد مبتلا به آنافیلاکسی

به همین دلیل، اگر فردی به بیماری آنافیلاکسی مبتلا شود، باید در اسرع وقت، به نزدیک­ترین بیمارستان انتقال یافته و مورد درمان قرار گیرد .

اگر در بارداری ماهی هالیبوت مصرف میکنید این مطلب آیا مصرف ماهی هاليبوت در بارداری ضرر دارد؟ را بخوانید

چگونه می­توان آلرژی بدن زنان باردار به مصرف ماهی را درمان نمود؟

 همان­طور که می­دانید هنگامی که زنی حامله می­شود، دیگر نمی­تواند از داروهای ضدویروسی برای غلبه بر مشکل آلرژی در بدن خود استفاده کند. بنابراین، بسیار مهم است که فرد  قبل از انجام هر کاری با دکتر متخصص زنان و زایمان تماس گرفته و این موضوع را با او در میان بگذارد، زیرا در چنین شرایطی، او  تنها کسی است که می­تواند داروهای مناسب و بی­خطر را برای درمان وضعیت مادر باردار پیشنهاد کرده و از آسیب رسیدن به نوزاد درون رحم او جلوگیری کند. میزان آلرژی بدن زنان در 9 ماه دوران بارداری متفاوت بوده و در انواع شدید و خفیف دیده می­شود. 

1- آلرژی خفیف:

 در چنین شرایطی، پزشک معالج ممکن است داروهایی برای کاهش نشانه­های خارش و بثورات جلدی به مادران حامله تجویز کند. اما او باید به شما اطمینان دهد که داروهای تجویزی به هیچ وجه به کودک در حال رشد داخل رحم شما آسیب نمی­رساند.

2- آلرژی شدید:

در این موارد، تزریق داروی اپی­نفرین به عنوان درمان فوری پزشکی مورد استفاده قرار می­گیرد.

برای اطلاع از فواید ماهی کوچک این مطلب فواید بی نظیر ماهی های کوچک روغنی برای زنان باردار و جنین را بخوانید

راه­های جلوگیری از مبتلا شدن زنان حامله به آلرژی بعد از مصرف گوشت ماهی:

 اگر به عنوان یک زن حامله می­خواهید 9 ماه دوران بارداری خود را بدون خطر و ابتلا به بیماری آلرژی پشت سر بگذارید، بهترین راه این است که از مصرف ماهی یا هر نوع  غذای آلرژی­زای دیگری که با آن ترکیب شده است، تا زمان تولد فرزند خود اجتناب کنید. همچنین، زنان حامله باید برای در امان ماندن از این مشکل، قوانین خاصی را در 9 ماه دوران بارداری خود دنبال کنند که به شرح زیر می­باشند:

  • در دوران بارداری، از رفتن به رستوران­هایی که غذاهای دریایی را سرو می­کنند، خودداری کنید یا حداقل غذا انتخابی شما از بخش غذاهای دریای نباشد.
  • اگر به عنوان یک زن حامله مجبور هستید، ماهی را از بازار بخرید، سعی کنید دست خود را به گوشت ماهی بدون پوشش یا بسته­بندی نزده و از ترکیب آن با مواد غذایی دیگر خودداری کنید. به عنوان یک مادر جوان و بی­تجربه به خاطر داشته باشید که در برخی موارد، حتی لمس کردن گوشت و پوست ماهی هم می­تواند سبب بروز مشکل آلرژیکی در بدن زنان حامله شود یا آلودگی موجود در آن به بدن شما انتقال یافته و ایجاد حساسیت نماید.
  • علاوه بر این موارد، همیشه سعی کنید قبل از مصرف هر نوع مواد غذائی، برچسب درج شده بر روی آن را با دقت بخوانید؛ انجام این مرحله در خرید سالم امری حیاتی بوده و شما را از تاریخ مصرف و زمان تولید محصول در حال خرید آگاه می­کند.
  • همچنین، اگر از سلامت مواد موجود در یک غذای خاص اطمینان ندارید، از مصرف آن در 9 ماه دوران بارداری به شدت اجتناب کنید، زیرا می­توانید در فرصتی دیگر مواد غذایی سالم تهیه نموده و از آن غذا با خیال راحت تغذیه کنید.
  • چون گوشت ماهی­های مختلف مقدار زیادی مواد مغذی را برای سلامت مادر و رشد فرزند درون رحم او ارائه می­دهند، بهتر است از پزشک معالج خود بخواهید که تا جایگزین مناسبی را برای ماهی در رژیم غذایی دوران بارداری شما تجویز کند.

در نهایت، اگر به عنوان یک زن حامله متوجه بروز نشانه­های آلرژیکی ناشی از مصرف ماهی در بدن خود شدید، درنگ نکنید. یادتان باشد که انجام اقدامات پیشگیری از بروز آلرژی، در دریافت روش درمان مناسب از پزشک معالج نیز بسیار مؤثر خواهد بود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/