مشکل سندرم روده تحریک پذیر در بارداری چیست ؟

742620568_H

برای برخی از زنان، 9 ماه دوران بارداری مانند یک نسیم آرامش‌بخش بوده؛ اما برای برخی دیگر می‌تواند یک نبرد سنگین به شمار آید. ایجاد یک زندگی جدید برای هر خانم جوانی، کار ساده‌ای نیست! هورمون‌های بارداری که وظیفه اصلی آن‌ها پرورش دادن جنین درون رحم مادران می‌باشد، بسیار خشن بوده و می‌توانند منجر به بروز عوارض جانبی ناخواسته در دوران حاملگی زنان می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که آیا ارتباطی بین ترشح هورمون‌های بارداری و سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) در 9 ماه دوران بارداری زنان وجود دارد، خواندن مقاله زیر را از دست ندهید.

سندرم روده تحریکپذیر در بارداری چیست؟

در ابتدا، به یاد داشته باشید که سندرم روده تحریک‌پذیر یا IBS یک نوع اختلال عملکردی معمول در سیستم گوارش زنان باردار است. البته، افراد در هر سنی می‌توانند به مشکل سندرم روده تحریک‌پذیر مبتلا شوند، اما به نظر می‌رسد که این مشکل بدن زنان حامله را به طور شدیدی تحت تأثیر قرار می‌دهد. به گفته کالج آمریکایی گوارش، بیش از 80٪ از بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر در سراسر جهان، زنان هستند؛ تعدادی از زنان باردار نیز در این گروه قرار گرفته و در 9 ماه این دوران حساس، علائم سندرم روده تحریک‌پذیر را تجربه می‌کنند.

اگر در بارداری دچار یبوست شدید این مطلب 3 درمان طبیعی یبوست در بارداری را بخوانید

علل بروز مشکل سندرم روده تحریکپذیر در بارداری:

جالب است بدانید که تا به امروز، علت بروز مشکل سندرم روده تحریک‌پذیر در دوران بارداری زنان معلوم نشده است، اما بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که بروز اختلال در انتقال‌دهنده‌های عصبی دستگاه گوارش زنان باردار یا مبتلا شدن این افراد به انواع عفونت‌های باکتریایی دلیل بروز این مشکل در بدن آن‌ها است. البته بعضی از زنان باردار نیز علائم سندرم روده تحریک‌پذیر را در زمان با مصرف برخی مواد غذایی خاص، بیشتر از مواقع دیگر تجربه می‌کنند. لازم است بدانید که استرس موجود در بدن مادران، در 9 ماه دوران بارداری نیز یکی از دیگر عوامل تشدیدکننده علائم مشکل سندرم روده تحریک‌پذیر در بدن این زنان به شمار می‌رود.

علائم سندرم روده تحریکپذیر در بارداری:

علائم ناشی از مبتلا شدن زنان حامله به بیماری سندرم روده تحریک‌پذیر فراوان است، اما ما در این مقاله، نشانه‌های مهم را که برای شما بیان نموده‌ایم (هدف عمده این مقاله، مراقبت از سلامت مادران حامله و جنین داخل رحم این افراد در برابر مشکل سندرم روده تحریک‌پذیر می‌باشد). این علائم عبارتند از:

  1. احساس درد در ناحیه شکم زنان در 9 ماه دوران بارداری
  2. گرفتگی شدید عضلات مادر در 9 ماه دوران بارداری
  3. ورم کردن قسمت‌های مختلف بدن زنان در 9 ماه دوران حاملگی
  4. مبتلا شدن زن باردار به مشکل یبوست یا اسهال در 9 ماه دوران حاملگی

بروز این علائم در بدن زنان مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر بسیار رایج بوده و در اکثر موارد، می‌تواند منعکس‌کننده وجود مسائل گوارشی در بدن این افراد باشد؛ فقط پزشک متخصص زنان و زایمان قدرت تشخیص صحیح وجود سندرم روده تحریک‌پذیر در بدن مادران باردار را دارد. برای مشخص شدن مشکل سندرم روده تحریک‌پذیر در بدن زنان باردار، ابزارآلات تشخیصی خاصی  وجود ندارد و دکتر متخصص زنان و زایمان با توجه به مشکلات گوارشی در بدن بیمار خود باید این مشکل را تشخیص داده و نسبت به درمان آن اقدام می‌کند.

برای اطلاع از عفونت های دوران بارداری این مطلب 7 نوع عفونت دوران بارداری که زنان باید از آن آگاه باشند را بخوانید

آیا بین روند بارداری و مبتلا شدن این افراد به مشکل سندرم روده تحریکپذیر ارتباطی وجود دارد؟

با آغاز دوران بارداری، بدن یک زن از طریق تغییرات هورمونی غافلگیر شده و دچار اشتباه در عملکرد دستگاه‌های مختلف خود می‌شود. بر این اساس، عملکرد روده‌های مادران باردار نیز با شروع این دوران دچار تغییر شده و با مشکلاتی از قبیل این سوزش سر دل و یبوست روبرو می‌شود. اطلاعات محققان در مورد این تغییرات بدن زنان باردار کم نیست؛ بسیاری از کارشناسان بر این باورند که سطح بالای هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن مادران باردار با این تحولات ارتباط مستقیمی دارد. در واقع، از آنجایی که هورمون‌های بارداری منجر به تغییر عملکرد روده‌های زنان حامله می‌شود، می‌توان ادعا کرد که آغاز روند بارداری، خود می‌تواند به تنهایی عامل مبتلا شدن زنان به مشکل سندرم روده تحریک‌پذیر بوده یا علائم آن را بدتر از قبل کند. علاوه بر این موارد، مطالعات بسیاری وجود دارد که ارتباط نزدیک این دو فرایند را در بدن زنان نشان می‌دهد.

خطرات مرتبط با مبتلا شدن به مشکل سندرم روده تحریکپذیر، در بارداری:

 اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان بر این باورند که مبتلا شدن زنان حامله به مشکل سندرم روده تحریک‌پذیر تأثیر منفی بر روند بارداری آن‌ها ندارد. اما نتایج برخی از مطالعات اخیر محققان نشان می‌دهد که زنان مبتلا به بیماری سندرم روده تحریک‌پذیر در معرض خطر سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی قرار دارند؛ بر همین اساس، بسیار مهم است که در هنگام برخورد با شکایت زنان مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر، توجه خاصی به بدن آن‌ها نموده و انجام اقدامات درمانی را جدی بگیریم.

بنابراین، اگر به عنوان یک زن حامله از مشکل سندرم روده تحریک‌پذیر رنج می‌برید، بهتر است با پزشک متخصص زنان و زایمان در مورد وضعیت سلامت خود و جنین مشورت کرده و در مورد نحوه نگهداری از بدن خود در 9 ماه دوران حاملگی اطلاعات مطمئنی به دست آورید.

روش درمان علائم سندرم روده تحریکپذیر در بارداری:

 درمان بیماری سندرم روده تحریک‌پذیر در همه افراد، چه عادی و چه حامله همانند یک نبرد تلقی شده و بهترین کار برای مقابله با این مشکل، فقط این است که علائم آن در بدن زنان باردار کنترل شود. البته برنامه‌های درمانی بیماری سندرم روده تحریک‌پذیر در بدن زنان باردار نسبت به سایر افراد متفاوت است. اما گزینه مشابه درمانی برای همه افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر، مصرف نکردن داروها برای درمان علائم این بیماری می‌باشد. در واقع، افراد مبتلا به مشکل سندرم روده تحریک‌پذیر می‌توانند با رعایت نکات خاصی، شدت بیماری را در بدن خود مدیریت نمایند. این اقدامات به شرح زیر می‌باشند:

  • اضافه کردن فیبر بسیار زیاد به رژیم غذایی زنان در 9 ماه دوران بارداری که با مصرف مایعات فراوان همراه است؛ انجام این کار باعث پیشگیری از بروز مشکل یبوست، در نتیجه سندرم روده تحریک‌پذیر در بدن زنان حامله می‌شود.
  • خوردن وعده‌های غذایی کوچک و منظم در ساعات مشخصی از روز توسط مادران باردار.
  • انجام برخی تمرینات ورزشی سبک یا انجام بازی‌های دوستانه دسته جمعی مناسب برای دوران بارداری زنان، با اطرافیان خود.
  • همچنین، زنان حامله می‌توانند از مکمل‌های فیبردار برای کاهش مشکل یبوست، در نتیجه سندرم روده تحریک‌پذیر در بدن خود استفاده کنند.
  • به عنوان یک مادر باردار به خاطر بسپارید که شما باید از مصرف مواد غذایی که موجب بروز علائم سندرم روده تحریک‌پذیر در بدن شما می‌شود، خودداری کنید.
  • اگر به عنوان یک خانم جوان، استرس و اضطراب دارید، بدانید که وجود این مشکلات در 9 ماه دوران بارداری علائم بیماری سندرم روده تحریک‌پذیر را در بدن شما بدتر می‌کند؛ پس با انجام ورزش‌های مدیتیشن یا یوگا میزان تنش موجود در بدن خود را در این دوران حساس کاهش دهید.
  • برنامه غذایی شما در 9 ماه دوران بارداری باید شامل مواد غذایی غنی از پروبیوتیک بوده یا با مصرف مکمل‌های پروبیوتیکی همراه باشد.
  • اگر به عنوان یک زن حامله سیگاری هستید، اکنون زمان خوبی برای درمان علائم سندرم روده تحریک‌پذیر با ترک آن می‌باشد.
  • کاهش یا قطع کامل مصرف الکل و مواد کافئین‌دار در 9 ماه دوران بارداری.
  • همچنین، به عنوان یک مادر باردار سعی کنید از مواد غذایی غنی از آهن در رژیم غذایی روزانه خود بیشتر استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا مصرف قرص‌های آهن را کاهش دهید که علت اصلی بروز مشکل یبوست، در نتیجه سندرم روده تحریک‌پذیر در دوران بارداری زنان است.
  • مهم‌تر از همه، این که در هر مواردی حتماً با دکتر متخصص زنان و زایمان صحبت کنید. هرگز بدون نسخه معتبر، از داروهای OTC یا مکمل‌های گیاهی استفاده نکرده و بدون مشاوره با پزشک معالج خود کاری را خودسرانه در 9 ماه دوران بارداری انجام ندهید.

اگر در بارداری رنگ مدفوع تان عوض شده است این مطلب علت تغییر رنگ مدفوع در بارداری چیست؟ را بخوانید

در نهایت،   به یاد داشته باشید که وقتی زنی باردار می‌شود، اولین چیزی که باید به خاطر داشته باشد، سرنوشت فرزندی است که در درون رحم او در حال رشد است.. بنابراین، شما باید به عنوان یک مادر باردار در هر مواردی از سلامت خودتان دفاع کنید و همیشه در مورد نگرانی‌های خود در ارتباط با بیماری سندرم روده تحریک‌پذیر و سقط جنین، اطلاعات کافی داشته باشید تا در صورت بروز علائم این بیماری و سقط جنین، بتوانید آن را به پزشک متخصص زنان و زایمان اطلاع دهید. یادتان باشد که دکتر، تنها کسی است که به شما در مدیریت نشانه‌های مشکل سندرم روده تحریک‌پذیر کمک کرده و ذهن شما را به آسانی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

دختر من بیست نه ساله است و یکسال پیش اسهال خونی گرفت و به بیماری روده تحریک پذیر مبتلا شده حااا دکتر گیاهی بردیمش نمیدانم باردار شود یا نه خطرناک نباشه با این بیماری

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/