چرا زنان باردار به مصرف ید کافی نیاز دارند؟

Why-Do-You-Need-Iodine-and-Iodine-Supplements-In-Pregnancy

در ابتدا، لازم است بدانید که سالانه، در سراسر جهان، به علت کمبود ید در بدن مادران حامله، 18 میلیارد نوزاد به اختلالات ذهنی مبتلا می‌شوند. جالب است بدانید که امروزه، حدود 38 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به کمبود ید هستند. موضوع هشداردهنده، در چنین مواردی این است که ید یکی از مواد مغذی کلیدی برای بدن زنان باردار محسوب می‌شود؛ بدن زنان به تولید هورمون‌های غده تیروئید در اندازه کافی، در 9 ماه دوران بارداری نیاز دارند. وجود این هورمون نیز برای رشد و عملکرد سالم مغز، استخوان‌ها، عضلات، قلب، سیستم ایمنی بدن زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد و ایجاد تعادل در روند سوخت و ساز بدن این افراد در 9 ماه دوران بارداری ضروری است. در ادامه این مقاله، نیاز بدن مادران حامله به ید، دوز مناسب توصیه شده و خطرات کمبود آن را در 9 ماه دوران بارداری زنان برای شما بیان کرده‌ایم که خواندن آن می‌تواند برای حفظ سلامت بدن زنان باردار و نوزاد درون رحم این افراد بسیار مفید باشد.

اگر میخواهید در بارداری رژیم مناسبی داشته باشید این مطلب سه نکته برای داشتن رژیم غذایی بارداری سالم را بخوانید

چرا زنان در 9 ماه دوران بارداری خود به ید نیاز دارند؟

در ادامه این مقاله، دلیل نیاز بدن زنان به مصرف ید را در 9 ماه دوران بارداری عنوان کرده‌ایم که به شرح زیر می‌باشد:

  1. به یاد داشته باشید که وجود این ماده مغذی در بدن مادر حامله برای رشد مغز و سیستم عصبی کودک درون رحم او ضروری است؛ کمبود این ماده مغذی ممکن است از میزان رشد جنین درون رحم زنان باردار بکاهد. علاوه بر این موارد، ید در تنظیم متابولیسم بدن جنین داخل رحم زنان باردار بسیار کمک‌کننده است. بدن مادر باردار باید حدود 50 درصد از هورمون تیروئید را تولید کند تا بتواند در جنین داخل رحم خود نیز یک غده تیروئید طبیعی و سالم ایجاد نماید. در غیر این صورت، کمبود ید می‌تواند منجر به بروز مشکل پرکاری تیروئید در بدن مادر باردار و جنین داخل رحم او شود؛ این حالت با افزایش ترشحات غیرطبیعی غده تیروئید همراه بوده یا سبب بروز کم‌کاری این غده خواهد شد.
  2. همچنین، اگر جنینی دارای غده تیروئید توسعه نیافته باشد، این مشکل می‌تواند منجر به کمبود IQ در او شده و مشکلات رشدی یا ناتوانی در یادگیری را در او ایجاد کند. فراموش نکنید که مصرف نادرست ید در 9 ماه دوران بارداری، می‌تواند شانس انجام زایمان زودرس، سقط جنین و تولد نوزاد مرده را در زنان حامله به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در مقابل، پایین بودن سطح ید در بدن مادر حامله می‌تواند بر روند رشد جسمی و روحی کودک (کرتیسم) تأثیر بگذارد.
  3. بر اساس نتایج مطالعات انجام شده توسط محققان، مصرف نادرست ید در 9 ماه دوران بارداری توسط مادر، خطر ADHD (اختلال پیش‌فعالی با کمبود توجه) را در کودکان افزایش می‌دهد. اختلال پیش‌فعالی با کمبود توجه با مشکلاتی مانند اختلال رفتاری،  اضطراب، افسردگی، اختلالات طیف اوتیسم و ​​اختلالات مصرف مواد در کودکان مرتبط می‌باشد.

با این که وجود ید برای بدن زنان در 9 ماه دوران بارداری ضروری است، ولی دوز مناسب آن برای زنان باردار نباید بیشتر یا کمتر از مقدار توصیه شده توسط پزشک متخصص زنان و زایمان باشد.

مصرف چه میزان ید در بارداری زنان توصیه می‌شود؟

با توجه به نتایج مطالعات انجام شده توسط موسسه ملی بهداشت ایالات متحده، توصیه می‌شود که زنان باردار روزانه مقدار 220mcg ید در 9 ماه دوران بارداری خود مصرف کنند. اگر شما به عنوان یک زن باردار هر روز نمی‌توانید مقدار توصیه شده ید را دریافت کنید، می‌توانید مقدار مناسب این ماده ​​را در طول یک هفته یا چند روز با اضافه کردن مواد غذایی غنی از ید به رژیم غذایی خود دریافت نمایید. البته مصرف مکمل‌های ید نیز در دوران حاملگی مؤثر است؛ اما این کار فقط باید با توصیه مستقیم دکتر متخصص زنان و زایمان صورت گیرد.

طبق گفته موسسه پزشکی ایالات متحده، یک زن حامله می‌تواند روزانه 1،100 میکروگرم ید مصرف کند. فراموش نکنید که مصرف بیش از حد این ماده در دوران بارداری نیز، خود سبب بروز مشکلات خاصی در بدن زنان حامله و نوزاد درون رحم این افراد خواهد شد.

اگر مادر حامله ید را در اندازه زیاد دریافت کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

 نتایج مطالعات محققان نشان می‌دهد زنانی که در دوران بارداری خود ید را در حد زیاد دریافت می‌کنند، نوزادانی به دنیا می‌آورند که با کم کاری تیروئید مادرزادی مواجه بوده و کمبود تیروئید دارند. در صورتی که این مشکل به موقع درمان نشود، می‌تواند سبب مبتلا شدن نوزادان به بیماری هیپوتیروئیدیسم که نوعی اختلالات عصبی-شناختی است، شود. علاوه بر این مورد، مصرف بیش از حد ید توسط زنان باردار باعث بروز برخی نشانه‌هایی شبیه به کمبود ید در بدن این افراد می‌شود که عبارتند از:

  • پرکاری غده تیروئید (افزایش غیرطبیعی ترشحات غده تیروئید) زنان در دوران حاملگی
  • التهاب غده تیروئید مادر باردار یا مبتلا شدن فرد به سرطان تیروئید
  • احساس سوزش در ناحیه گلو، دهان و معده زنان باردار
  • مبتلا شدن مادر به مشکل تب، اسهال و درد معده در دوران بارداری
  • بروز حالت تهوع و استفراغ در زنان حامله
  • ضعیف شدن بدن زنان در دوران حاملگی و در موارد نادر، بروز حالت کما در زنان باردار

یادتان باشد که برای حفظ ایمنی بدن خود، ید را با استفاده از منابع غذایی طبیعی دریافت کنید، زیرا برخی مواد غذایی غنی از این ماده مغذی بوده و به راحتی در بدن جذب شما می‌شوند.

اگر در بارداری زرد آلو نمیخورید این مطلب در دوران بارداری زردآلو بخورید اما کم را بخوانید

بهترین منابع غذایی حاوی ید کدام‌ها هستند؟

به خاطر بسپارید که ید، در محصولات لبنی، سبزیجات، غذاهای دریایی و تخم‌مرغ بیشتر از سایر مواد غذایی وجود دارد. البته مقداری ید نیز ممکن است در خاک یا آب برخی مناطق خاص وجود داشته باشد که بستگی به موقعیت جغرافیایی منطقه زندگی شما دارد. در مورد وجود نیترات‌ها در برخی مواد غذایی احتیاط کنید، زیرا وجود این ماده توانایی بدن زنان باردار را برای جذب ید تحت تأثیر قرار می‌دهند. همچنین، به عنوان یک زن حامله از مصرف غذاهای فرآوری شده و گوشتی شامل گوشت گوساله، هات‌داگ و سوسیس که حاوی نیترات هستند، در 9 ماه دوران بارداری خود اجتناب کنید. البته در مواردی که رژیم غذایی زن حامله غنی از ید نباشد، پزشک متخصص زنان و زایمان حتماً مصرف مکمل آن را به بیمار خود توصیه خواهد نمود.

آیا مصرف مکمل ید بارداری امن است؟

بله، اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان توصیه می‌کنند که مکمل‌های ید باید در 9 ماه دوران بارداری مصرف شود، زیرا دریافت ید مورد نیاز بدن زنان حامله از رژیم غذایی، کار آسانی نیست. به همین دلیل، زناني که در حال تلاش براي باردار شدن هستند، مي‌توانند هر روز 150 ميلي‌گرم مکمل يد دریافت کنند؛ به خصوص اگر قادر به دریافت دوز توصيه شده توسط پزشک معالج خود، از منابع غذايي نیستند، این امر کاملاً ضروری است. همچنین، اگر به عنوان یک زن حامله قبلاً در معرض ابتلا به مسمومیت تیروئید مکمل‌های ید قرار گرفته‌اید، بهتر است آن را به پزشک معالج خود اطلاع دهید. به علت این که بیشتر ویتامین‌های پیش از تولد حاوی ید هستند، در چنین شرایطی پزشک مصرف مکمل‌هایی را که ترکیبی از ید و فولات هستند، به شما تجویز خواهد نمود. هرگز به عنوان یک زن حامله از جلبک دریایی و مکمل‌های یددار برای تأمین نیاز بدن خود و جنین استفاده نکنید، زیرا این مواد علاوه بر این که حاوی مقادیر مختلفی ید هستند، ممکن است جیوه نیز داشته باشند که برای سلامت کودک درون رحم شما بسیار خطرناک است.

1- زنان در دوران حاملگی خود باید تا چه مدت مکمل‌های ید را مصرف کنند؟

همه زنان می‌توانند روزانه یک قرص ید 150mcg را از زمان تخمک‌گذاری تا زمان قطع شیردهی به نوزاد خود استفاده کنند. فراموش نکنید که مصرف این قرص‌ها باید با مصرف غذاهای غنی از ید مانند تخم‌مرغ، ماهی و سبزیجات همراه باشد.

2- آیا مصرف مکمل‌های پتاسیم یدید در بارداری بی‌خطر است؟

بله، زنان می‌توانند در دوران بارداری خود با خیال راحت پتاسیم یدید (KI) را مصرف کنند که یک مکمل غیرمولدی ید بوده و برای کنترل کمبود ید و اختلالات غده تیروئید در بدن زنان باردار مورد استفاده قرار می‌گیرد. نتایج تحقیقات اخیر محققان نشان می‌دهد که نوزادان متولد شده از مادرانی که مکمل پتاسیم یدید را در سه ماهه اول از دوران بارداری خود مصرف کرده‌اند، دارای نمرات ارزیابی نوروپسیکتیک بالاتری نسبت به نوزادانی هستند که به مادران آن‌ها هیچ گونه مکمل ید در 9 ماه دوران بارداری تجویز نشده است.

اگر در بارداری نخود مصرف نمیکنید این مطلب فواید بی نظیر مصرف نخود در بارداری را بخوانید

3- آیا زنان می‌توانند در بارداری خود از تنتور ید استفاده کنند؟

 لازم است بدانید که تنتور ید یک ضدعفونی‌کننده موضعی است که برای ضدعفونی کردن و درمان زخم‌های جزئی در بدن زنان باردار به کار می‌رود. این ماده ترکیبی از 2٪ ید و 2٪ یدید سدیم در الکل 50٪ است. این ماده نباید در دوران بارداری زنان مورد استفاده قرار گیرد، مگر اینکه پزشک متخصص زنان و زایمان مصرف آن را پیشنهاد کند. در نهایت، به عنوان یک مادر بی‌تجربه به یاد داشته باشید که مصرف تصادفی این ترکیب می‌تواند منجر به مرگ نوزاد درون رحم زنان باردار شود.

اگر به عنوان یک زن جوان قصد باردار شدن دارید، اما نگران میزان ید بدن خود می‌باشید، بهتر است در این مورد با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. پزشکان آزمایش خاصی که نوعی آزمایش ادرار 24-ساعته است، برای تشخیص سطح ید در بدن به شما پیشنهاد خواهند داد تا بر اساس آن شما بتوانید مکمل‌های ید را در اندازه مناسبی مصرف کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/