خطرات استفاده از تاتو در بارداری

eca0fe10e3e111e79418a37164759c59_shutterstock_531825529

برخی از زنان دوست دارند که خاطرات دوران بارداری خود را برای همیشه نگه دارند یا در این دوران، زیبا‌تر به نظر برسند. به همین دلیل، اقدام به انجام خال‌کوبی در ناحیه شکم، شانه‌ها، پشت یا جاهای دیگر بدن یا انجام تاتو بر روی اعضای مختلف صورت خود مانند ابرو نموده و با دیدن آن‌ها، روزهای به‌یادماندنی دوران بارداری یعنی زمانی که نوزاد کوچک خود را هنوز در رحم داشتند، به یاد می‌آورند. لازم است بدانید که همه مادران باردار مجبور هستند تمام احساسات مربوط به حرکات و لگد زدن نوزاد خود را در هنگام تاتو کردن تحمل کنند. به نظر می‌رسد که تاتو کردن زنان در 9 ماه دوران بارداری برای ثبت خاطرات این دوران و زیبایی مادر یک ایده عالی باشد، اما آیا انجام این ایده، کار عاقلانه‌ای است؟ در ادامه این مقاله، خطرات مربوط به تاتو کردن زنان در 9 ماه دوران بارداری برای شما عنوان شده و اقدامات احتیاطی که چنین افرادی باید  انجام دهند، به طور کامل بیان شده است.

اگر در بارداری از ناخن مصنوعی استفاده میکنید این مطلب آیا استفاده از ناخن‌های مصنوعی در بارداری خطرناک است؟ را بخونید

آیا تاتو کردن زنان در 9 ماه دوران بارداری کار امنی است؟

در ابتدا، به یاد داشته باشید که تاتو کردن زنان در 9 ماه دوران بارداری، به دلیل احتمال خطر ابتلا به عفونت‌های منتقله از راه خون مانند هپاتیت B، هپاتیت C یا HIV توصیه نمی‌شود. همچنین، رنگ پوستی که در انجام عمل تاتو توسط مادران باردار مورد استفاده قرار می‌گیرد، حاوی مواد شیمیایی است که به جریان خون این افراد جذب شده و بر روند رشد کودک درون رحم آن‌ها، به خصوص تا هفته 12 از دوران بارداری تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این موارد، انجام عمل تاتو همانند دوران قبل از بارداری نبوده و ممکن است با ایجاد علائم کششی شدیدی در ناحیه مورد نظر، حالت تقارن طرح تاتو را به هم زده و سبب جذب مواد شیمیایی بیشتری توسط بدن مادر حامله گردد. پس، می‌توان ادعا کرد که انجام این کار در دوران پس از زایمان، ضرر کمتری برای زنان دارد.

آیا تاتو کردن در بارداری خطراتی برای سلامت مادر و فرزند داخل رحم آن‌ها به وجود می‌آورد؟

لازم نیست که انجام عمل تاتو حتماً تأثیر منفی بر روند بارداری زنان داشته باشد. عقل حکم می‌کند که ریسک کردن فرد در چنین مواردی معقول نیست؛ خطرات احتمالی مربوط به این کار نباید توسط زنان باردار رد شود. بر این اساس، در ادامه این مقاله برخی از خطرات احتمالی ناشی از تاتو کردن زنان را در 9 ماه دوران بارداری بیان شده است که به شرح زیر می‌باشند:

  1. یک زن حامله نمی‌تواند مطمئن باشد که سوزن‌های مورد استفاده در عمل تاتو کاملاً ایمن هستند. در واقع، وسایلی که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید کاملاً استریلیزه یا جدید باشد؛ به کار بردن یک سوزن غیراسترلیزه می‌تواند زنان حامله را در معرض خطر ابتلا به عفونت‌هایی مانند هپاتیت B و ایدز قرار دهد. این نوع عفونت‌ها نیز از طریق جفت به جنین داخل رحم زنان باردار منتقل شده و روند رشد و سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازند.
  2. همچنین، درد ناشی از تاتو کردن ممکن است در برخی از زنان حامله شدید بوده و آن‌ها را در 9 ماه دوران بارداری با درد ناخوشایند دیگری نیز مواجه کند. البته، برخی عقیده دارند که زنان باردار می‌توانند برای کاهش درد، از ماده بیهوشی هم در استفاده نمایند تا میزان درد را کمتر احساس کنند؛ این کار نیز در دوران حاملگی زنان توصیه نمی‌شود.
  3. علاوه بر این موارد، مادران بارداری که به انواع عفونت‌ها حساس هستند، باید بدانند که فرایند تاتو باعث ایجاد زخم‌های کوچک بر روی پوست بدن این افراد شده و فضای بدن را برای رشد عفونت‌های میکروبی باز می‌کند. علائم ابتلا به عفونت در 9 ماه دوران بارداری زنان عبارتند از:

    • تحریک شدن پوست ناحیه تاتو شده مادر باردار که با مشکل خارش همراه باشد.
    • تب کردن زن حامله؛ در چنین مواردی بدن مادران باردار تلاش می‌کند تا از ایجاد عفونت جلوگیری کند.
    • تشکیل بلوک‌های کوچک پر از مایع تاتو در ناحیه خال‌کوبی از بدن زنان باردار که به رنگ روشن است.
    • تخلیه ترشحات سبز یا زرد رنگ با بوی ناپایدار از ناحیه تاتو بدن زنان باردار که به علت انباشته شدن لکوسیت‌های مرده که برای مبارزه با عفونت‌ها در منطقه تاتو شده تولید می‌شوند، ایجاد شده است.
    • التهاب پوست ناحیه مورد نظر از بدن زنان باردار که منجر به تورم، تولید گرما و قرمزی آن ناحیه می‌شود.
    • ظاهر شدن خطوط قرمز تیره در اطراف ناحیه تاتو شده می‌تواند وضعیت جدی پزشکی را با عنوان "سپسیس" یا مسمومیت خونی نشان دهد. البته این اتفاق زمانی می‌افتد که عفونت وارد جریان خون مادر باردار شود.
  1. مشکل دیگر زمانی ایجاد می‌شود که کار تاتو در قسمت پشتی بدن زنان حامله انجام گیرد. خوابیدن زنان حامله برای مدت طولانی بر روی شکم کار درستی نیست. ولی اگر قبل از آغاز روند بارداری، عمل تاتو در قسمت پشت بدن خانمی صورت گرفته باشد، مشکل زیادی ایجاد نخواهد نمود. همچنین، اگر زنی عمل تاتو را در دوران حاملگی خود انجام دهد، به خاطر زمان زیاد استفاده از داروی بی‌حسی ممکن است دچار مشکل شود. علاوه بر این موارد، التیام زخم‌های ناشی از عمل تاتو در بدن زنان باردار مدت زیادی طول کشیده و بدن این افراد، تقریباً یک ماه برای بهبودی کامل به وقت نیاز خواهد داشت.
  2. هرچند جوهر تاتو بر پوست بدن زنان باردار جذب می‌شود؛ با این حال، مطالعات کافی برای تعیین تأثیر این جوهر بر روی سلامت  نوزاد درون رحم این افراد انجام نشده است. ولی همه زنان در هنگام تاتو کردن درد و استرس غیر قابل تصوری را تحمل کرده و ممکن است سر و صدای وسیله تاتو نیز آن‌ها را اذیت کند. به عنوان یک خانم جوان و بی‌تجربه به خاطر بسپارید که همه این معضلات می‌تواند باعث انجام زایمان زودرس در بدن زنان باردار شود.

البته در بیشتر موارد، این خطرات ممکن است به نظر بسیار کوچک و بی‌تأثیر بیاید، اما در 9 ماه دوران بارداری زنان ارزش این دردها بسیار بالا بوده و اگر شما به عنوان یک زن حامله می‌خواهید تاتوی بسیار بزرگی در بدن خود انجام دهید، نمی‌توانید در برابر درد ناشی از آن مقاومت کنید؛ بنابراین، به برخی هشدارهای احتیاطی در این مورد توجه کنید!

اگر در بارداری دچار زونا شده اید این مطلب آیا مبتلا شدن به زونا در بارداری خطرناک است؟ را بخوانید

هشدارهای لازم برای انجام تاتو در بارداری:

اگر به عنوان یک زن حامله مصمم هستید تا در 9 ماه دوران بارداری خود عمل تاتو را انجام دهید، باید اقدامات احتیاطی خاصی را در نظر بگیرید که به شرح زیر می‌باشند:

1- یک پزشک متخصص با‌تجربه را برای انجام این کار انتخاب کنید:

اطمینان حاصل کنید که فرد تاتو کننده دارای مجوز بهداشتی بوده و پروانه کاری او توسط وزارت بهداشت ثبت شده است. همچنین، فردی که عمل تاتو را برای شما انجام می‌دهد، باید در عرض 24 ساعت اول بعد از اتمام کار، در دسترس بوده و با توجه به روال بدن زنان باردار، مشکلات احتمالی را مدیریت و درمان نماید.

2- تجهیزات مورد استفاده برای تاتو در بارداری باید تمیز باشند:

اطمینان حاصل کنید اتاقی که برای انجام عمل تاتو مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاملاً تمیز و بهداشتی بوده و تجهیزات و سوزن‌های مورد استفاده برای این عمل استرلیزه و نو باشد. برای این منظور، قبل از انجام عمل تاتو به محل انجام کار رفته و اطمینان حاصل کنید که در آنجا از سوزن‌های نو برای ارائه خدمات به مشتریان استفاده می‌شود. علاوه بر این موارد، توجه داشته باشید مخلوط جوهر و آبی که برای عمل تاتو در بدن زنان باردار مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید استریل بوده و جوهر مورد نیاز نزد خود فرد باز شده باشد.

3- رعایت شدن نکات بهداشتی از طرف هنرمندی که عمل تاتو را انجام می‌دهد:

 هنرمند ارائه‌دهنده خدمات تاتو باید از دستکش‌های لاتکس یکبار مصرف در حین حکاکی بر روی بدن زنان باردار استفاده کرده و زن حامله باید  اطمینان حاصل کند که جوهر مورد نیاز برای این کار در فنجان‌های یکبار مصرف ریخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ مقدار اضافی جوهر پس از اتمام کار باید دور ریخته شود.

4- دستورالعمل‌های ارائه‌شده پس از انجام عمل تاتو را برای مراقبت کامل از سلامت خود و جنین دنبال کنید:

هنگامی که به عنوان یک زن حامله عمل تاتو را انجام می‌دهید، حتماً دستورالعمل‌های فرد هنرمند برای مراقبت از سلامت خود و جنین را که به شما ارائه خواهد شد، با دقت دنبال کنید.

5- با پزشک متخصص زنان و زایمان در این مورد مشورت کنید:

 به عنوان یک مادر باردار قبل از اقدام برای انجام عمل تاتو، با پزشک معالج خود در این مورد صحبت کنید؛ تأیید او برای انجام این کار و ایمنی شما و نوزاد درون رحم شما ضروری است.

با همه این توصیفات، اگر فکر می‌کنید که انجام عمل تاتو مشکلاتی را برای شما و فرزند داخل رحم شما، در 9 ماه دوران بارداری ایجاد خواهد کرد، بهتر منتظر بمانید تا فرزندتان متولد شود، زیرا یک هوس موقت ممکن است شما را برای سپری نمودن ادامه دوران حاملگی سالم دچار مشکل بکند.

اگر در بارداری دچار خارش سینه میشوید این مطلب علت خارش سینه ها در بارداری چیست؟ را بخوانید

جایگزین‌های موقت برای عمل تاتو، در بارداری:  

انجام تاتو موقت در 9 ماه دوران بارداری می‌تواند مانند یک تاتو دائمی زیبا باشد. در ادامه این مقاله، چند گزینه مناسب را برای شما، زنان باردار معرفی می‌کنیم که به شرح زیر می‌باشند:

  • زنان در 9 ماه دوران بارداری خود می‌توانند از تاتو برچسب استفاده کنند که هیچ کدام از مشکلات و استرس‌های تاتو دائمی را ندارد.
  • همچنین، زنان حامله می‌توانند خمیری از پودر حنا، شکر، آب و روغن به همراه انواع اسانس‌ها تهیه نموده و برای انجام تاتو بر روی پوست بدن خود استفاده کنند. البته به کار بردن برخی از اسانس‌ها در دوران بارداری، برای سلامت مادر و نوزاد درون رحم او خطرناک است. با این حال، شما می‌توانید خمیر به دست آمده را در درون مخروط‌های بلند ریخته و با فشار دادن آن به سمت سوراخ کوچک موجود در سر مخروط، آن را به شکل دلخواه خود بر روی پوست بدن قرار دهید تا با گذشت زمان، رنگ بگیرد. با استفاده از این روش، می‌توان طرح‌های پیچیده و بسیار زیبا را در 9 ماه دوران بارداری زنان ایجاد نمود که ظرف گذشت یک ساعت و با خشک شدن مخلوط ظاهر می‌شوند. پس از خشک شدن خمیر، آن را با آب بشویید. البته، لازم است بدانید که دوام این نوع تاتو موقت، بسیار کوتاه مدت بوده و در برخی مواقع، ممکن است ظرف چند روز خود به خود ناپدید شود.

آیا زن بارداری که از مشکلاتی پوستی رنج می‌برند، می‌توانند عمل تاتو را انجام دهند؟

 وجود شرایط خاص پوستی در 9 ماه دوران بارداری زنان می‌تواند عمل تاتو را بیشتر از قبل، برای این افراد دردناک‌ کند. اگر مشکلاتی از قبیل PUPPP (یعنی مانند پری دریایی پولک‌هایی زرد رنگ بر روی پوست خود دارید یا از وجود پلاک‌های بارداری رنج می‌برید)، وجود بثورات بارداری، هپپتیمریس و hyperpigmentation را دارید، بهتر است از انجام تاتو در دوران حاملگی خود اجتناب کنید.

در نهایت، به عنوان یک خانم جوان و بی‌تجربه به خاطر داشته باشید که اگر حامله هستید، تصمیم گرفتن برای انجام عمل تاتو دائمی نباید در یک شب انجام گیرد. بنابراین، در مورد آن خوب فکر کرده و با خانواده و دوستان خود مشورت کنید. همچنین، طراح‌هایی که برای این منظور استفاده می‌شود، باید با دقت کامل انتخاب شود، زیرا اگر بخواهید آن را دوباره پاک کنید، از بین بردن تاتو کار آسانی نخواهد بود. پس، بهتر است تا زمان تولد فرزند خود صبر کرده و زمان کافی برای تصمیم‌گیری داشته باشید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/