علت مبتلا شدن به بیماری های حرکتی در بارداری چیست ؟

410063566-H-1

آیا شما هم ، در 9 ماه دوران بارداری خود در معرض ابتلا به دردها و امراض مختلف قرار دارید؟ تجربه کردن چنین عوارضی در این دوران حساس، قطعاً دلپذیر نبوده و شما را دچار ناراحتی و افسردگی می‌کند. البته فراموش نکنید که دوران بارداری برای هر مادری، دوران بسیار زیبایی محسوب شده و شادی فراوانی را برای تک تک اعضای خانواده به ارمغان می‌آورد. با آغاز دوران بارداری در بدن هر زنی، علاوه بر خود مادر باردار و همسر او، تمام اعضای خانواده به دنبال تهیه دستکش‌های بچه، لباس‌های مختلف، کلاه کودک و کالسکه برای دوران پس از تولد نوزاد هستند. با این وجود، دوران حاملگی مسئولیت زیادی را برای مادر حامله و همسر او در پی دارد که در برخی موارد، ممکن است ناراحتی‌هایی را هم به دنبال داشته باشد. از این رو، یک زن حامله باید در 9 ماه دوران حاملگی، از خود و کودک درون رحم خود مراقبت بیشتری به عمل آورد. اولین کاری که باید برای این منظور انجام دهد، مراجعه به یک پزشک متخصص زنان و زایمان و انجام مشاوره با او است. البته گاهی اوقات هم می‌توان از طریق خواندن مجلات و مقالات، از کمک‌های بسیار خوبی برای سلامت مادران باردار و جنین در این دوران برخوردار شد. اکثر زنان در 9 ماه بارداری خود، بیشتر از دیگر مواقع از بیماری‌های حرکتی رنج می‌برند که  مشکل بسیار رایجی در دوران حاملگی همه مادران است. به همین دلیل، مسافرت کردن با ماشین، هواپیما یا قایق برای این افراد سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود. مادر باردار به طور مداوم در معرض حالت تهوع و استفراغ قرار گرفته و مجبور است به دستشویی مراجعه کند. البته بعضی از زنان نیز این حالات را فقط در روزهای خاصی از دوران بارداری خود تجربه کنند؛ در بدن برخی از زنان، این وضعیت به شدت رخ داده و شرایط را برای آن‌ها در محیط بیرون از خانه بسیار مشکل‌ساز می‌کند. با همه این توصیفات،   به خاطر داشته باشید که تمام این رخدادها طبیعی بوده و با پیشرفت دوران بارداری خود به خود افزایش یافته یا از بین می‌روند. اگر به عنوان یک زن حامله در این سفر شگفت‌انگیز دچار بیماری‌های حرکتی شده‌اید و از این بابت رنج می‌برید، نگران نباشید! در ادامه این مقاله، درباره علل، علائم و روش‌های درمانی بیماری‌های حرکتی در 9 ماه دوران بارداری زنان صحبت شده است؛ دوست داریم از این طریق بتوانیم شما را از این وضعیت ناخوشایند خلاص کنیم!

اگر در بارداری دچار خارش سینه میشوید این مطلب علت خارش سینه ها در بارداری چیست؟ را بخوانید

علل بروز بیماری حرکتی در بارداری زنان:

 بیماری‌های حرکتی در دوران بارداری زنان، معمولاً هنگامی اتفاق می‌افتد که فرد مسافت زیادی را طی کرده باشد. البته این حالت ممکن است در طول این دوران حساس، به دلایل مختلفی در بدن زنان حامله رخ دهد که شایع‌ترین این دلایل به شرح زیر می‌باشند:

  1. هنگامی که وسیله نقلیه به طور مداوم، با سرعت نسبتاً کم حرکت کند، این حالت می‌تواند توازن درونی گوش‌های زنان حامله را به هم زده و باعث می‌شود که فرد دچار بیماری حرکتی شود.
  2. اکثر زنان حامله پس از خوردن یک وعده غذایی سنگین، اگر در ماشین در حال حرکت بنشینند، ممکن است دچار حالت تهوع و استفراغ شوند، زیرا با توجه به جنبش ثابت ماشین و احساس سنگینی معده، بروز حالت تهوع در این دوران، امری کاملاً طبیعی است.
  3. همچنین، اگر هوای اطراف زن حامله پر از گازهای مختلف باشد، او بیشتر دچار حالت تهوع می‌شود.
  4. علاوه بر این موارد، هنگامی که سیگنال‌های اشتباهی توسط مغز زن حامله دریافت شود، او دچار حالت تهوع شدید خواهد شد. این حالت عمدتاً زمانی اتفاق می‌افتد که اختلافی بین حرکت پیش‌بینی شده و حرکت واقعی رخ دهد که درک آن توسط ارگان‌های مختلف بدن زنان، به منظور حفظ تعادل خود امکان‌پذیر نخواهد بود.
  5. هنگامی که دو فرستنده عصبی موجود در بدن زن باردار نتوانند به طور هماهنگ با یکدیگر عمل کنند، احتمال بروز حالت تهوع در بدن او به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

اگر در بارداری درد شدیدی در پاهای خود احساس میکنید و دنبال راه حل هستید این مطلب استفاده از آب گرم برای تسکین درد پاها ومشکلات مو ها در بارداری را بخوانید

علائم بیماری حرکتی در بارداری:

علائم بیماری حرکت در زنان حامله که بیشتر با بروز حالت تهوع مشاهده می‌شود، به شدت آن در بدن فرد مبتلا بستگی دارد. علاوه بر این مورد، برخی از علائم شایع ناشی از این بیماری در دوران بارداری زنان عبارتند از:

  1. پس از ابتلا به بیماری حرکتی، مادر باردار ممکن است سردرد خفیفی را احساس نموده و با حس ناراحتی و حالت تهوع روبرو شود .
  2. احساس خستگی، سرگیجه و ضعف شدید از نشانه‌های رایج بروز بیماری حرکتی در بدن زنان حامله است.
  3. در موارد شدید، فرد مبتلا به بیماری حرکتی دچار احساس اضطراب شدید شده و ممکن است بیش از حد عرق کند؛ اگر این احساسات ناخوشایند کم رنگ نشود، او دچار استفراغ شدید نیز خواهد شد.
  4. اگر حالت استفراغ فرد مبتلا به بیماری حرکتی همچنان ادامه یابد، او دچار خشکی دهان شده و ناراحتی‌های زیادی در این باره تجربه خواهد کرد.

در نهایت، لازم است بدانید که علائم بیماری حرکتی در بدن زنان باردار، هنگامی که ماشین، هواپیما و قایق حامل فرد بیمار از حرکت متوقف شود، خود به خود از بین می‌رود؛ اما در برخی موارد ممکن است تا سه روز طول بکشد که مادر باردار مبتلا به بیماری حرکتی به طور کامل درمان شود.

روش‌های درمان بیماری‌ حرکتی در بارداری زنان:

جالب است بدانید که همه بیماری‌های حرکتی زنان در 9 ماه دوران بارداری را می‌توان با مصرف دارو و رعایت برخی نکات طبیعی درمان کرد. در ادامه این مقاله، روش‌های پزشکی و غیرپزشکی برای درمان این بیماری عنوان شده است که عبارتند از:

  1. مصرف داروهایی مانند دیفن‌هیدرامین که دارای آنتی‌هیستامین‌ بوده و مصرف آن‌ها حدود 30 دقیقه قبل از شروع سفر، برای درمان علائم بیماری حرکتی در زنان حامله مؤثر است. یادتان باشد که این داروها در همه داروخانه‌ها بدون نسخه قابل ارائه بوده و در دسترس همه مادران باردار می‌باشد.
  2. اگر شما هم به عنوان یک زن حامله در حال برنامه‌ریزی برای انجام یک سفر طولانی هستید، حتماً داروهایی مانند اسکوپولامین یا مکیلیزین را مصرف کنید، زیرا  اثر آن‌ها بر روی بدن طولانی مدت بوده و بیماری حرکتی را در 9 ماه دوران بارداری شما به حالت خاموش نگه می‌دارد. به یاد داشته باشید که اسکوپولامین، دارویی است که باید 12 ساعت قبل از شروع سفر توسط مادران باردار مورد استفاده قرار گیرد تا فرد مبتلا به بیماری حرکتی بتواند از اثرات مفید آن بهره‌مند شود.
  3. علاوه بر این موارد، مصرف مکمل ویتامین B6 نیز در کاهش علائم ناشی از بیماری حرکتی در 9 ماه دوران بارداری زنان بسیار کمک‌کننده خواهد بود.
  4. روش غیرپزشکی برای درمان بیماری حرکت در زنان حامله نیز، این است که فرد در صندلی جلو ماشین یا در کنار بال‌های هواپیما و در مرکز قایق نشیند تا بتواند سفر بی‌دردسری را پشت سر بگذارد.
  5. زنان حامله می‌توانند از مچ‌بندهایی که با به عنوان "دستبند acupressure" شناخته شده‌اند، به منظور جلوگیری از بروز وضعیت ناخوشایند بیماری حرکتی در بدن خود استفاده کنند. این نوع دستبندها برای از بین بردن علائم این بیماری در بدن زنان باردار بسیار مفید هستند.

اگر در بارداری دچار سینوس شده اید این مطلب علت بروز مشکل سینوس در بارداری چیست؟ را بخوانید

در نهایت، زیاد نگران نباشید! زیرا بیماری حرکتی یک مشکل رایج در دوران بارداری همه زنان محسوب می‌شود؛ لازم نیست فرد در چنین حالتی وحشت کند. زیرا مصرف داروهای مناسب می‌تواند به کنترل این بیماری زنان حامله کمک کند. با این حال، قبل از مصرف هر گونه دارویی، مثل همیشه باید با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید، زیرا سلامت مادر حامله و فرزند متولد نشده او باید در اولویت باشد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/