آیا استفاده از ناخن‌های مصنوعی در بارداری خطرناک است؟

586337396-H

ایجاد زیبایی در ظاهر زنان، به چندین میلیون سال قبل برمی‌گردد؛ تلاش برای این امر منجر به پیشرفت و به وجود آمدن نوآوری‌های جدید در حوزه‌های پزشکی و تکنولوژی شده و همچنان ادامه دارد. کاشت ناخن نیز یکی از عوامل افزایش زیبایی زنان است؛ این افراد می‌توانند ناخن‌های خود را در عرض چند دقیقه زیبا نموده و از آن لذت ببرند. اما آیا انجام این کار در 9 ماه دوران بارداری همه زنان امن است یا به قیمت از بین رفتن سلامت کودک درون رحم آن‌ها انجام می‌گیرد؟ برای درک کامل این مطالب، به عنوان یک زن حامله خواندن مقاله زیر را از دست ندهید.

اگر میخواهید در بارداری موهای خود را کوتاه کنید این مطلب کوتاه کردن مو در دوران بارداری خطرناک است؟ را بخوانید

ناخن‌های اکریلیک در بارداری:

ناخن‌های اکریلیک که بیشتر با عنوان "ناخن‌های مصنوعی" شناخته می‌شوند، به سادگی تهیه شده و با مخلوط کردن نوعی مایع و پودر به دست می‌آید. این ناخن‌ها شباهت بسیاری به ناخن‌های طبیعی انسان دارند. علاوه بر این موارد، استفاده از ناخن‌های اکریلیک بسیار ساده بوده و حتی اگر مادر باردار دقت بیشتری در مراقبت از آن‌ها به عمل آورد، می‌تواند آن‌ها را برای همیشه، به صورت ثابت بر روی ناخن‌های خود نگه داشته و از زیبایی ظاهری خود لذت ببرد. اما آیا استفاده از ناخن‌های اکریلیک در دوران بارداری زنان امن هست؟ برای یافتن پاسخ این سؤال حتماً مقاله زیر را بخوانید.

با این که استفاده از ناخن‌های آکریلیک رنگی یا ترکیبات ناخن در دوران بارداری زنان مضر نبوده و عوارض جانبی خاصی را در بدن مادر و جنین داخل رحم او ایجاد نمی‌کند، اما انجام برخی اقدامات احتیاطی می‌تواند از تأثیرات منفی این وسیله زیبایی بر کودک درون رحم آن‌ها کاسته و در ایمن‌سازی استفاده از ناخن‌های آکریلیک بسیار تأثیرگذار باشد. این نکات احتیاطی عبارتند از:

  • به خاطر داشته باشید که شما باید سالن آرایشی خوبی را برای انجام این کار در 9 ماه دوران بارداری انتخاب کنید؛ بهتر است سالن انتخابی شما قبلاً مورد استفاده خود شما و اطرافیان قرار گرفته باشد.
  • همچنین، اطمینان حاصل کنید اتاقی که عمل چسباندن ناخن‌های مصنوعی بر روی شما اعمال می‌گردد، دارای تهویه مناسبی باشد.
  • علاوه بر این موارد، از تنفس کردن در حین متصاعد شدن بخار ناشی از چسب ناخن مصنوعی اجتناب کنید، زیرا ممکن است در طول کار، از ترکیبات ناخن مواد شیمیایی در هوا پخش شود که استنشاق آن توسط مادر حامله می‌تواند برای سلامت نوزاد درون رحم او مضر باشد.
  • توصیه می‌شود که همه زنان حامله قبل از استفاده از وسایل زیبایی، میزان آلرژی بدن خود به ترکیبات این مواد مانند رنگ‌ها و روش استفاده از ناخن‌های اکریلیک را مورد بررسی قرار دهند، زیرا ممکن است با وجود مواد شیمیایی خطرناک در آن‌ها، خطر ابتلا به هر گونه آلرژی در دوران بارداری زنان افزایش یابد.
  • به عنوان یک مادر باردار، حتماً قبل از اقدام به کاشت ناخن، سالن آرایشی مورد نظر خود را بررسی کنید که آیا آن سالن ماده جایگزینی به نام اتیل متاکریلات (EMA) را به شما ارائه می‌دهد؛ این ماده نسبت به مواد دیگر ناخن مصنوعی بسیار ایمن‌تر است.

در نهایت، هر مادر حامله‌ای می‌تواند با در نظر گرفتن عوارض جانبی بالقوه استفاده از ناخن‌های مصنوعی، استفاده از آن‌ها را حداقل در سه ماهه اول از دوران بارداری خود محدود کند.

برای اطلاع از اینکه چگونه از سینه های خود مراقبت کنید این مطلب نکات ساده برای مراقبت از پستان ها در بارداری را بخوانید

نکات مهم در مورد مراقبت از ناخن‌های زنان در 9 ماه بارداری:

اگر در حین بارداری، دوست دارید که از ناخن‌های اکریلیک برای افزایش زیبایی ناخن‌های خود استفاده کنید، نکات زیادی برای راهنمایی شما وجود دارد که می‌توانید با رعایت آن‌ها، خطر ابتلا به هرگونه عوارض جانبی را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. این نکات عبارتند از:

  • با آغاز دوران بارداری، بدن مادر ممکن است حتی به موادی که قبل از حاملگی حساسیت نداشته است، آلرژی نشان دهد. این حالت به این دلیل است که در دوران بارداری، بدن شما را نسبت به قبل آسیب‌پذیرتر شده و سیستم ایمنی آن را ضعیف‌تر کرده است. برای اطمینان از سلامت خود و جنین، حتماً پس از انجام عمل چسباندن ناخن‌های مصنوعی در سالن آرایشی، دست‌های خود را با آب و صابون بشویید. همچنین، از استنشاق دودها و بخارات ناشی از انجام این کار اجتناب نمایید، زیرا ممکن است تنفس کردن آن‌ها شما را دچار حالت تهوع و استفراغ بکند.
  • همیشه به عنوان یک زن حامله سعی کنید تا ناخن‌های خود را تمیز نگه دارید، زیرا با آغاز دوران بارداری قسمت‌های مختلف بدن شما بیشتر از سایر اوقات، مستعد ابتلا به انواع عفونت‌های باکتریایی یا قارچی است.
  • هنگام برداشتن ناخن‌های اکریلیکی نیز توجه بیشتری به سلامت ناخن‌های خود داشته باشد؛ در 9 ماه دوران حاملگی به طور مرتب از این روش برای زیبایی ناخن‌های خود استفاده نکنید.

اگر میخواهید در بارداری خانه خود را رنگ کنید این مطلب آیا رنگ کردن خانه در بارداری خطرناک است؟ را بخوانید

عوارض استفاده از ناخن‌های مصنوعی در بارداری:

با این که هیچ گونه شواهدی برای تأیید این واقعیت وجود ندارد که استفاده از ناخن‌های اکریلیکی ممکن است به مادر حامله و نوزاد درون رحم او آسیب برساند، اما گمانه‌زنی‌های خاصی در این رابطه وجود دارد که هنوز توسط کارشناسان تأیید نشده است. این نکات عبارتند از:

  • خطر سقط جنین، با قرار گرفتن مادر حامله در معرض محیط کارهای آلوده که در آن، غلظت استون بالا است، بسیار افزایش می‌یابد؛ خطر سقط جنین ارتباط مستقیمی با این موضوع دارد.
  • همچنین، قرار گرفتن مادر باردار در معرض حلال‌هایی که در طول چسباندن ناخن‌های اکریلیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بر روی سلامت جنین در حال رشد درون رحم او تأثیر می‌گذارد؛ خطر ابتلا به پوکي استخوان و ناتواني‌های یادگیری را در بدن نوزاد، در طی زندگی آینده به شدت افزایش می‌دهد.
  • علاوه بر این موارد، از آنجایی که ناخن‌های مصنوعی به طور طبیعی به خود ناخن‌ها متصل می‌شوند، خطر ابتلا به عفونت‌های باکتریایی و قارچی را در این مناطق به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند.

در نهایت،  به خاطر بسپارید که اگرچه استفاده از ناخن‌های اکریلیک هیچ گونه تهدیدی برای سلامت مادر و کودک درون رحم او در 9 ماه دوران بارداری محسوب نمی‌شود، اما خوب است زنان تا هنگام تولد نوزاد خود صبر کرده و بعد از انجام عمل زایمان، اقدام به این کار بکنند، زیرا ممکن است در برخی موارد سلامت کودک شما در معرض خطر قرار گرفته یا تحمل ناخن‌های بلند برای خود شما کمی دشوار باشد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/