آیا رنگ کردن خانه در بارداری خطرناک است؟

121235440_4x3

معمولاً در هر دوره بارداری، شانس تولد نوزادانی با اختلالات مادرزادی یا عقب‌ماندگی ذهنی 3 تا 5 درصد است. بروز این مشکلات  ممکن است به علت خطرات نهفته در خانه یا محل زندگی مادران حامله باشد که خانواده‌ها توجه زیادی به این موضوع نمی‌کنند. در واقع، هر مادر باردار فقط زمانی که در معرض خطر تولد نوزادی با مشکلات عصبی قرار می‌گیرید، متوجه برخی شرایط نامناسب در زندگی خود می‌شود. در ادامه این مقاله، در مورد خطرات نقاشی کردن خانه زنان در دوران بارداری صحبت شده و شما را با خطران احتمالی که ممکن است سلامت مادر و کودک درون رحم او را در معرض خطر قرار دهد، آشنا خواهیم نمود. علاوه بر این موارد، اقدامات احتیاطی لازم که باید در چنین شرایطی انجام شود، برای شما مادران حامله عنوان شده است.

برای اطلاع از کارهایی که در بارداری نباید انجام بدهید این مطلب کارهایی که نباید در بارداری انجام دهید. را بخوانید

آیا با آغاز دوران بارداری زنان، رنگ‌آمیزی کردن خانه امن است؟

نتایج مطالعات مختلف محققان نشان می‌دهد که نقاشی کردن خانه زنان در دوران بارداری برای سلامت خود مادر و روند رشد کودک درون رحم او ضرری ندارد. در واقع، تا به حال هیچ ارتباطی بین نقاشی کردن خانه و میزان رشد جنین داخل رحم زنان باردار پیدا نشده است؛ اگر هم نقاشی کردن خانه زنان در دوران بارداری عوارضی داشته باشد، می‌توان با رعایت برخی نکات ساده، آن را به حداقل رساند.

خطرات احتمالی نقاشی کردن دیوارهای خانه در بارداری:

 رنگی که برای نقاشی کردن دیوارهای خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، ممکن است دارای مواد شیمیایی مختلفی باشد که اثرات آن بر سلامت خود مادر باردار و روند رشد جنین داخل رحم او تا به حال به طور کامل شناخته نشده است. به همین دلیل، تا زمانی که در معرض خطر این مواد قرار نگیریم، تعیین خطرات آن امری مشکل خواهد بود. با این حال، برخی از خطرات احتمالی نقاشی کردن خانه زنان در دوران بارداری زنان عبارتند از:

  • به خاطر داشته باشید که قرار گرفتن مادر باردار در معرض حلال‌های شیمیایی که در رنگ‌ها وجود دارد، می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های مادرزادی را در جنین درون رحم این افراد افزایش دهد. نتایج تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داده است که مادران بارداری که در اغلب مواقع، در معرض حلال‌های صنعتی قرار می‌گیرند، نوزادانی با مشکل گاستروشیزیس به دنیا می‌آورند که نوعی نقص مادرزادی در دیواره شکمی بوده و روده از آن شکاف به محیط بیرون، خارج می‌شود.
  • اگر رنگ‌آمیزی خانه مدتی قبل از آغاز دوران بارداری مادر انجام گرفته باشد، رنگ‌های قدیمی که حاوی علائمی از وجود سرب هستند، در صورت استنشاق می‌توانند به طور بالقوه به سلامت مادر و نوزاد درون رحم او آسیب برسانند. برخی از عوارض جانبی استنشاق سرب توسط زنان باردار شامل افزایش خطر سقط جنین، بالا رفتن فشار خون مادر، بروز اختلال در روند رشد عصبی جنین، کاهش IQ نوزاد و بروز اختلال در قدرت شناختی او است.
  • همچنین، رنگ‌های مبتنی بر حلال (روغن)، خود دارای مواد مضر زیادی مانند تولوئن، زایلن، روح و آلکان هستند. در نتیجه، قرار گرفتن مادر باردار در معرض این نوع رنگ‌ها در دراز مدت می‌تواند باعث بروز عقب‌ماندگی ذهنی و بروز اختلالات مادرزادی در نوزادان این افراد ‌شود. علاوه بر این موارد، مادر حامله ممکن است احساس خستگی و ضعف شدید کرده و با ایجاد حالت تهوع، دچار سردرد و از دست دادن حافظه برای مدت کوتاهی شود.
  • نکته مهم دیگر در مورد رنگ‌آمیزی خانه زنان در دوران بارداری این است که قرار گرفتن مادر در معرض رنگ‌های شیمیایی می‌تواند خطر ابتلا به لوسمی لنفوبلاستی حاد را در نوزاد او به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

به همین دلیل، بهتر است تمام زنان در دوران بارداری خود از مواد شیمیایی دور بمانند، زیرا این کار برای سلامت خود مادر و روند رشد مناسب جنین داخل رحم او ضروری است.

اگر دربارداری دچار اسهال میشوید این مطلب رفع مشکل اسهال در بارداری را بخوانید

رنگ‌آمیزی خانه در بارداری، چه زمانی که می‌تواند مضر باشد؟

لازم است بدانید که ریسک سقط جنین و بروز معلولیت‌های مادرزادی در سه ماهه اول از دوران بارداری، تا هفته 13 از دوران حاملگی، یعنی زمانی که اندام‌های جنین شروع به رشد می‌کنند، بسیار بالاتر از سایر دوران‌ها است. بنابراین، بهتر است یک هفته قبل از باردار شدن، از نقاشی کردن منزل خود خودداری کنید، زیرا خطرات این کار در دوره‌های دوم و سوم از دوران بارداری نسبت به سه ماهه اول از این دوران بسیار کم‌تر است.

نکات احتیاطی برای زنان باردار، در هنگام نقاشی کردن منزل:

 اگر به عنوان یک زن حامله تصمیم دارید تا اتاق کودک خود را رنگ‌آمیزی کنید، باید اقدامات احتیاطی خاصی را انجام دهید که به شرح زیر می‌باشند:

  • در ابتدای کار، باید اتاق مورد نظر تهویه درستی داشته و درب‌ها و پنجره‌های منزل در هنگام رنگ کردن به طور کامل باز باشد تا از استنشاق گازهای سمی توسط مادر حامله جلوگیری شود. بر اساس این توضیحات، برنامه رنگ‌آمیزی کردن خانه خود را در دوران بارداری طوری تنظیم کنید که فعالیت‌های کاری شما در فصل بهار یا پاییز انجام شود، زیرا این دوران زمانی است که شما می‌توانید تمام در و پنجره‌ها را برای گردش هوا باز کنید.
  • برای جلوگیری از خطرات مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها برای سلامت خود و فرزند داخل رحم خود، به عنوان یک زن حامله سعی کنید تا در محل کار قرار نگرفته و مواد غذایی یا نوشیدنی‌های خود را آنجا نگذارید.
  • همچنین، شما باید از رنگ‌هایی با غلظت VOC (ترکیبات آلی فرار) برای رنگ‌آمیزی خانه در دوران بارداری خود استفاده کنید، زیرا اغلب این نوع رنگ‌های لاتکس حاوی مواد شیمیایی فرار کمتری هستند.
  • علاوه بر این موارد، به عنوان یک زن حامله در هنگام رنگ کردن خانه خود از ماسک تهویه (مخصوص نقاشی) برای پوشاندن دهان و بینی خود استفاده کنید، زیرا این نوع ماسک‌ها در برابر دماهای مختلف و ذرات رنگ بسیار مقاوم هستند.
  • اگر به عنوان یک زن حامله در معرض مواد شیمیایی ناشی از رنگ‌ها قرار دارید، بهتر است با پوشیدن لباس‌های محافظ مانند دستکش، شلوار و پیراهن آستین بلند از پوست خود در برابر این مواد شیمیایی محافظت نمایید.
  • به عنوان یک خانم جوان و بی‌تجربه به یاد داشته باشید که اگر با قرار گرفتن در محل رنگ‌آمیزی دچار احساسات مختلف مانند سرگیجه، آبریزش از چشم‌ها، سردرد یا حالت تهوع شدید، بهتر است بلافاصله از این منطقه خارج شوید.
  • همچنین، اگر نقاشی کردن خانه شما خیلی طولانی شد، سعی کنید در صورت امکان در منزل نباشید؛ در غیر این صورت حتماً درب اتاق خود را محکم ببندید.
  • علاوه بر این موارد، بلافاصله بعد از پایان یافتن عمل رنگ‌آمیزی خانه، در آن ساکن نشوید؛ اجازه دهید کمی وقت بگذرد تا با روشن کردن بخاری و باز گذاشتن در و پنجره بوی نامطبوع رنگ از خانه برود.
  • در نهایت، به عنوان یک مادر حامله از قرار گرفتن در معرض حلال‌های مبتنی بر لاتکس که حاوی اتیلن گلیکول، بیوسیدها یا اترها هستند، در 9 ماه دوران بارداری خود خودداری کنید.

اگر به عنوان یک زن حامله نقاش حرفه‌ای هستید یا کار شما به گونه‌ای است که شامل استفاده از رنگ‌های مختلف می‌باشد، باید در مورد آن با یک پزشک متخصص زنان و زایمان یا کارشناس بهداشت حرفه‌ای مشورت کنید تا او راه‌هایی را برای کار کردن شما با این مواد شیمیایی با خیال راحت، ارائه دهد.

برای اطلاع از اینکه چطور شادابی خود را در بارداری حفظ کنید این  مطلب 10 راه ساده برای حفظ شادی و طراوت در بارداری را بخوانید

1-  آیا استفاده از رنگ Zero VOC در دوران بارداری زنان امن است؟

جالب است بدانید که رنگ Zero VOC بدون ترکیبات آلی فرار که نوعی مواد شیمیایی خشن هستند، بوده و بخارات خطرناکی را در هنگام استفاده از خود منتشر نمی‌کند. همچنین، شما می‌توانید از رنگ‌هایی که مبتنی بر لاتکس (اکریلیک) هستند، برای رنگ‌آمیزی منزل خود در دوران بارداری استفاده کنید، زیرا قابل شستشو بوده و هیچ بخاری از این رنگ‌ها متساطع نمی‌شود. البته بهتر است در صورت امکان ریسک نکرده و از رنگ‌آمیزی خانه خود در دوران بارداری خودداری کنید، زیرا عوارض ناشی از آن برای سلامت مادران باردار و جنین داخل رحم او صفر نیست.

2- آیا می‌توان به عنوان یک زن حامله با استفاده از ماسک مطمئن، خانه خود را نقاشی کرد؟

بله، با پوشیدن یک ماسک معتبر می‌توان خانه را در دوران بارداری رنگ‌آمیزی نمود، زیرا این ماسک‌ها دود و ذرات رنگ معلق در هوا را فیلتر کرده و عمل تنفس را برای زنان حامله امن خواهند نمود.

3- آیا گازهای سمی موجود در رنگ‌های شیمیایی بر نوزاد درون رحم مادران باردار خطرناک است؟

یادتان باشد که استفاده از بعضی رنگ‌های معطر به نوزاد درون رحم شما آسیب نمی‌رسانند، زیرا عوارض جانبی رنگ‌های مدرن امروزی بسیار پایین است. ولی استفاده از انواع دیگر رنگ‌ها که مبتنی بر حلال‌های مختلف بوده و رنگ‌های قدیمی، یک ریسک بزرگ محسوب می‌شوند، زیرا حاوی سرب هستند.

در نهایت، به عنوان یک مادر باردار به خاطر داشته باشید که خطرات ناشی از نقاشی کردن خانه در این دوران حساس تنها در صورتی شدید خواهد بود که زن حامله به طور منظم با این نوع مواد شیمیایی ارتباط داشته و در معرض شدید بوی حاصل از رنگ قرار گیرد. در غیر این صورت، خطرات آن ناچیز بوده و نباید باعث نگرانی زنان در دوران حاملگی شود. با این حال، بهتر است در صورت امکان، کار رنگ کردن منزل خود را تا زمان تولد نوزاد به تعویق انداخته یا از شخص دیگری برای نقاشی کردن منزل خود کمک بگیرید. اما اگر هنوز هم می‌خواهید خود اتاق کودک خود را رنگ کنید، حتماً اقدامات احتیاطی را رعایت نموده و از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض رنگ‌های شیمیایی خودداری نمایید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/