سکسکه جنین در داخل رحم مادران باردار به چه معنی است؟

pregnancy-bump-baby-brai_13970919-075010_1

هنگامی که روند بارداری در بدن زنی آغاز شود، او حرکات مختلف جنین را در داخل رحم خود تجربه خواهد کرد که این فعالیت‌ها با گذشت سه ماه اول، دوم و سوم از دوران بارداری تقویت خواهد شد. جالب است بدانید که حرکات جنین داخل رحم زنان باردار، در این دوران حساس با لگد زدن، رول خوردن و جمع شدن در یک نقطه از رحم مادر همراه بوده و شما حتی می‌توانید در برخی موارد، سکسکه‌های فرزند خود را هم احساس کنید. اگر حاملگی فعلی، اولین دوران بارداری شما باشد، ممکن است این حرکات برای شما تعجب‌آور، بسیار گیج‌کننده و ترسناک باشد؛ اما نگران نباشید. در ادامه این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا بدانید که چرا جنین‌ در داخل رحم مادر سکسکه می‌کند و زمانی که این اتفاق برای مادر بارداری می‌افتد، او چگونه باید وضعیت بدن خود و فرزندش را تسکین دهد.

برای اطلاع از اینکه چرا جنین در داخل رحم دچار سکسه شده است این مطلب چرا جنین داخل رحم زنان باردار دچار سکسکه می شود؟ را بخوانید

سکسکه کردن جنین در داخل رحم زنان باردار چیست؟

سکسکه جنین در داخل رحم مادر باردار، حرکت کوچکی است که بر اثر بروز انقباضات بر دیواره دیافراگم او ایجاد می‌شود. این حالت، اتفاق زمانی رخ می‌دهد که جنین شروع به تنفس می‌کند. در واقع، هنگامی که جنین داخل رحم مادر باردار در معرض هوا قرار می‌گیرد، مایع آمنیوتیک داخل رحم وارد ریه‌های او شده و  حرکات دیافراگم فرزند شما را متوقف می‌کند. این حالت باعث بروز مشکل سکسکه در جنین داخل رحم مادران حامله خواهد شد.  به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به خاطر داشته باشید که این حالت، بخش عادی از روند رشد جنین بوده و به ندرت، وجود مشکلاتی را بند ناف شما نشان می‌دهد.

اگر جنین داخل رحم مادر بارداری دچار سکسکه شود، او چه احساسی خواهد داشت؟

سکسکه‌های جنینی مانند شیپور، خاموش و روشن شده و با حالت لگد تکراری نوزاد، توسط مادر او احساس می‌شود که معمولاً تعداد آن، یک یا چند بار در روز خواهد بود. در واقع، این حرکات مجموعه‌ای از جنبش‌های ریتمیک یا تند و تیز جنین داخل رحم زنان باردار است که نشانه‌های مثبتی از سلامت و فعال بودن کودک را در دوران بارداری نشان خواهد داشت. با این حال، ممکن است همه زنان این احساس را در 9 ماه دوران حاملگی خود تجربه نکنند، اما زیاد نگران نباشید! زیرا این مادران نیز نوزادان سالمی به دنیا خواهند آورد.

چرا جنین در داخل رحم مادر خود دچار سکسکه می‌شود؟

جالب است بدانید که سکسکه کردن جنین در داخل رحم مادر باردار، نشانه‌ای از رشد مناسب او است. با این حال، دلایل وقوع سکسکه جنین در دوران بارداری زنان به شرح زیر می‌باشد:

  1. بروز انقباضات مختلف در دیافراگم جنین داخل رحم مادران باردار، عامل اصلی سکسکه کردن او به شمار می‌رود. همان‌طور که جنین در داخل مایع آمنیوتیک نفس می‌کشد با ورود هوا به ریه‌ها، دیافراگم او منقبض شده و منجر به بروز حالت سکسکه در جنین داخل رحم شما می‌شود.
  2. همچنین، بروز حالت رفلکس‌، زمانی است که جنین سعی می‌کند تا انگشتان دست و پاهای خود را بکشد، باعث بروز سکسکه در او خواهد شد.
  3. علاوه بر این موارد، مغز جنین در دوران بارداری لازم است که عمل ریفلاکس را در هنگام بلعیدن مواد غذایی یا دفع مواد زائد بدن انجام دهد که این حالت نیز ممکن است منجر به بروز مشکل سکسکه در جنین داخل رحم زنان باردار شود. ظاهر شدن این فرآیند در دوران بارداری زنان نشان‌دهنده سالم بودن جنین داخل رحم این افراد است. در واقع، می‌توان ادعا کرد که سکسکه جنین در داخل مادر باردار خود باعث تقویت عضلات قلب و دستگاه تنفسی او می‌شود.

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، فشرده شدن بند ناف مادران نیز در دوران بارداری می‌تواند باعث ایجاد سکسکه در جنین داخل رحم این افراد شود، زیرا اگر بند ناف به دور گردن جنین پیچیده شود، رسیدن جریان اکسیژن به کودک را محدود نموده و عمل تنفس او را با مشکل مواجه خواهد نمود.

چه زمانی سکسکه کردن جنین داخل رحم زنان باردار، نشان‌دهنده وجود مشکل در بند ناف آن‌ها می‌باشد؟

معمولاً زنان حامله در پایان سه ماهه دوم از دوران بارداری خود، سکسکه کردن جنین داخل رحم را احساس می‌کنند؛ اما این حالت در سه ماهه سوم از دوران بارداری زنان تقویت می‌شود. جالب است بدانید که پس از پایان هفته نهم از دوران بارداری، زمانی که سینه‌ها و پاهای جنین داخل رحم شروع به رشد می‌کند، این رفتار فرزند شما بیشتر احساس خواهد شد. یادتان باشد که سکسکه مغزی نیز با شدت مشابهی، هم‌زمان با پیشرفت دوران بارداری احساس می‌شود، اما فرکانس آن در روزهای نزدیک شدن به عمل زایمان مادران حامله به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

با همه این توصیفات، به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به خاطر داشته باشید که اگر سکسکه کردن جنین داخل رحم شما در طول سه تا چهار هفته اول از دوران بارداری افزایش یابد، ممکن است موضوع وجود مشکل در بند ناف شما باشد که به معاینه پزشک متخصص زنان و زایمان و انجام اقدامات فوری جهت درمان، نیاز خواهد بود.

مادران چگونه می‌توانند مشکل سکسکه جنین داخل رحم خود را از بین برده و از بارداری خود لذت ببرند؟

اگرچه سکسکه کردن نوزادان در دوران بارداری امری کاملاً طبیعی تلقی می‌شود، اما گاهی اوقات می‌تواند برای مادر باردار و کودک او بسیار آزاردهنده باشد. این حرکت جنین می‌تواند ذهن مادران بی‌تجربه را در مورد سلامت فرزند خود منحرف نموده یا باعث بروز ناراحتی و  ایجاد وقفه در روند خواب شبانه مادران حامله شود. انجام برخی اقدامات می‌تواند برای مقابله با این ناراحتی زنان باردار بسیار کمک‌کننده باشد. این اقدامات عبارتند از:

  1. هنگامی که به عنوان یک مادر باردار حرکات ریتمیک سکسکه کردن را در جنین داخل رحم خود احساس می‌کنید، پیاده‌روی نمایید. لازم است بدانید که انجام این کار، موقعیت کودک را در درون رحم شما تغییر داده و دیافراگم او را آرام می‌کند. همچنین، این کار می‌تواند باعث خواب رفتن نوزاد متولد نشده شما شده و او را از این ناراحتی رها سازد.
  2. اگر احساس می‌کنید که سطح مایع داخل کیسه آب شما کم شده است، آب و مایعات بیشتری را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید.
  3. همچنین، مصرف یک وعده غذایی ساده که حاوی پروتئین بالایی است، در چنین شرایطی به شما کمک می‌کند تا بدن خود را آرام کرده و این راحتی و آرامش را به کودک درون رحم خود نیز انتقال دهید.
  4. هرگز به عنوان یک زن حامله از عمل نفس کشیدن عمیق برای خلاص شدن از سکسکه جنین داخل رحم خود استفاده نکنید، زیرا ممکن است این رفتار برای سلامت فرزند داخل رحم شما خطرناک باشد.

اگر میخواهید در مورد ضربان قلب جنین بدانید این مطلب حقایقی در مورد ضربات جنین در رحم مادر را بخوانید

در نهایت، به یاد داشته باشید که ذکر اقدامات فوق تنها برای راهنمایی شما مادران حامله بوده و روش‌های مطمئن دیگری هم  برای مقابله با سکسکه جنین داخل رحم زنان باردار وجود دارد. با این حال، زیاد نگران نباشید! زیرا حالت سکسکه جنین داخل رحم زنان باردار گذرا بوده و بخش طبیعی از روند رشد کودک درون رحم در دوران بارداری را تشکیل می‌دهد.

آیا حرکات یا لگد زدن ساده جنین درون رحم با نشانه‌های سکسکه کردن او در داخل رحم مادر متفاوت است؟

ممکن است بین حرکات و لگد زدن عادی کودک در درون رحم مادر خود با حرکت ناشی از سکسکه او در داخل رحم  تفاوت‌های وجود داشته باشد. در بعضی موارد، اگر کودک در یک موقعيت ناراحت‌کننده قرار گیرد؛ مثلاً هنگام مصرف مواد غذایی خیلی سرد یا گرم توسط مادر، حرکات او در درون رحم افزایش می‌یابد؛ طوری که مادر حرکات او را در قسمت‌های مختلف شکم خود احساس خواهد کرد. اما اگر مادر تاوَن موقعیت خود را تغییر دهد، ممکن است این حرکات متوقف شود که نشان‌دهنده لگد زدن و حرکت عادی نوزاد درون رحم مادران باردار می‌باشد. اما، یادتان باشد که اگر حرکات جنین به طور کامل باقی مانده و مادر حرکات ریتمیک را فقط در یک قسمت از شکم خود احساس کند، احتمالاً جنین داخل رحم او دچار سکسکه شده است. در چنین شرایطی، دقت مادر در مورد موقعیت خود و نحوه تغذیه درست در شناسایی حرکات مختلف جنین در دوران بارداری بسیار مفید و مؤثر خواهد بود.  

در صورت سکسکه کردن جنین داخل رحم ، مادر چه زمانی باید به دکتر متخصص مراجعه کند؟

 اگر یک زن حامله با افزایش ناگهانی حرکات ناشی از مبتلا شدن جنین داخل رحم خود به مشکل سکسکه مواجه شده و مدت این حرکات طولانی‌تر از حد معمول باشد، باید بلافاصله به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کند. در چنین شرایطی، انجام آزمایش سونوگرافی به پزشک متخصص زنان و زایمان کمک خواهد کرد تا وضعیت سلامتی کودک درون رحم بیمار خود را مشخص نموده و با توجه به نوع حرکات جنین، روش‌های درمانی مناسب را برای مادر حامله توصیه نماید.

 آیا مبتلا شدن جنین داخل رحم  به مشکل سکسکه، علامت شروع روند زایمان طبیعی است؟

 خیر، به عنوان یک خانم باردار به خاطر بسپارید که سکسکه کردن جنین داخل رحم شما نشانه‌ای از شروع روند زایمان طبیعی نیست. در واقع، فرکانس‌های این رفتار جنین معمولاً با نزدیک شدن به زمان دقیق زایمان، به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

سکسکه کردن جنین در داخل رحم مادر باردار چه مدت طول می‌کشد؟

سکسکه کردن جنین در داخل رحم مادر باردار معمولاً چند ثانیه یا چند دقیقه طول می‌کشد. به همین دلیل، اگر مدت این حرکات جنین بیش از 15 دقیقه ادامه یافت، این امر می‌تواند موجب بروز نگرانی در مادر باردار شود؛ او باید تاوَن به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کند.

اگر در بارداری دچار خارش سینه شده اید این مطلب علت خارش سینه ها در بارداری چیست؟ را بخوانید

آیا طول کشیدن سکسکه جنین داخل رحم به مدت بیش از 20 دقیقه، نگران‌کننده است؟

 بله، گاهی اوقات سکسکه جنین داخل رحم زنان باردار ممکن است 20 دقیقه یا بیشتر ادامه یابد که بروز این وضعیت در بدن مادران حامله نیاز به توجه پزشک متخصص زنان و زایمان دارد؛ کودک ممکن است در مورد انجام عمل ریفلاکس مورد ارزیابی قرار گیرد.

در نهایت، به خاطر داشته باشید که در طول دوران بارداری، پیگیری حرکات کودک درون رحم مادر توسط خود او و پزشک متخصص زنان و زایمان امری ضروری است. ولی بهتر است که مادر حامله از اضطراب و استرس غیرضروری اجتناب کرده و آرام باشد. در اغلب موارد، سکسکه کردن نوزاد در درون رحم مادر باردار، مشکل جدی نبوده و نباید باعث نگرانی او شود. اما در هنگام مواجه شدن با چنین شرایطی، بهتر است دکتر متخصص زنان و زایمان، شما را معاینه کرده و با انجام سونوگرافی، موقعیت مناسب  جنین را در بدن شما تشخیص دهد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/