علت بروز مشکل سینوس در بارداری چیست؟

632752298-YH

اغلب زنان در دوران بارداری خود از مشکلات سینوسی رنج می‌برند، اما جایی برای نگران شدن وجود ندارد. مبتلا شدن زنان باردار به مشکلات سینوسی، سلامتی و روند رشد جنین داخل رحم این افراد را به خطر نمی‌اندازد. با این حال، بسیاری از مادران باردار نسبت به مشکلات سینوسی حساس هستند. اگر شما یکی از این افراد هستید، احتمالاً بیماری سینوزیت را می‌شناسید. در هنگام مبتلا شدن به این مشکل، مادر حامله باید عفونت موجود در سینوس‌ها را حین بارداری نادیده نگیرد، زیرا در صورتی که این مشکل به موقع درمان نشود، مشکلات بهداشتی زیادی را برای سلامتی خود مادر و نوزاد درون رحم او ایجاد خواهد نمود. برای سهولت درمان این مشکل، فرد بیمار باید از جزئیات کامل مشکلات سینوسی آگاه شده و چگونگی مقابله با آن را در 9 ماه دوران حاملگی خود دریابد.

اگر در بارداری زیاد تب میکنید این مطلب آیا تب در بارداری، می تواند به جنین داخل رحم آسیب برساند؟ را بخوانید

سینوس چیست؟

در ابتدا،   به خاطر داشته باشید که سینوس‌ها کیسه‌های هوایی هستند که با غشاهای مخاطی خود، اطراف چشم‌ها و پیشانی انسان را احاطه کرده‌اند. علامت معمول ابتلا به سینوزیت، آبریزش بینی مادران باردار است. همچنین، با توجه به تورم داخلی، ممکن است حساسیتی نیز در اطراف صورت فرد ایجاد شود. سینوزیت عفونی مشکلی است که به علت تخلیه نشدن درست ترشحات مخاطی از سینوس‌ها در بدن مادران باردار به وجود می‌آید. این حالت یک وضعیت پیچیده است، زیرا شناسایی علائمی که نشان‌دهنده این بیماری باشد، بسیار دشوار است. لازم است بدانید که تشخیص  مشکلات سینوسی در دوران بارداری زنان حامله نسبت به افراد عادی کمی سخت‌تر خواهد بود، زیرا بروز تغییرات هورمونی در بدن  این افراد هم ممکن است باعث مبتلا شدن مادر باردار به عفونت سینوسی شود.

علائم بروز مشکلات سینوسی در بارداری:

 در ادامه این مقاله، علائم مرتبط با مشکل سینوسی در دوران بارداری زنان ارائه شده است که به شرح زیر می‌باشند:

  • در ابتدا، مادر باردار مبتلا به مشکل سینوزیت ممکن است با ترشحات سبز رنگ بینی خود مواجه شده و دچار مشکلات تنفسی در ناحیه بینی گردد.
  • همچنین، مادر باردار مبتلا به مشکلات سینوسی ممکن است به علت تورم موکوس، سرفه‌های شدید، درد و فشار زیادی را در اطراف بینی خود احساس کند.

البته در 9 ماه دوران بارداری، زنان با علائم دیگری مانند سردرد، خستگی شدید، درد گوش و از دست دادن مصونیت در برابر ابتلا به برخی از بیماری‌ها روبرو خواهند شد.

علل مبتلا شدن زنان به مشکلات سینوسی در بارداری:

بیماری سینوزیت، یعنی تخلیه نامناسب مخاط عفونی درون سینوس در فواصل زمانی منظم. در واقع، این عضو مادران باردار ملتهب شده و باعث انسداد راه‌های خروجی ترشحات سینوسی می‌شود. در برخی موارد علت بروز این بیماری در دوران بارداری زنان به شرح زیر است:

اگر در بارداری دچار در قفسه سینه میشوید این مطلب دلایل رایج بروز درد قفسه سینه در بارداری  را بخوانید

1- تأثیر بارداری بر روی عروق خونی مادران:

آغاز دوران حاملگی باعث ایجاد فشار روی دیواره عروق خونی سینوس‌های مادر شده و موجب بروز علائم سینوزیت در بدن او ‌می‌شود که مبتلا شدن فرد به عفونت را نشان می‌دهد.

2- آسیب دیدن ناگهانی غشاهای مخاطی مادران باردار:

به علت تخلیه ناگهانی مخاط ترشح شده از سینوس‌ها، غشاهای داخل بینی مادران باردار متورم شده و علائم عفونت سینوزیتی در بدن فرد را نشان می‌دهد.

3- ایجاد تغییرات در روند ترشح هورمون‌های بدن مادر باردار:

همان‌طور که می‌دانید هورمون پروژسترون به عنوان هورمون بارداری شناخته می‌شود. کارشناسان باتجربه عقیده دارند که بروز تغییر در میزان ترشح این هورمون با آغاز دوران بارداری علت بروز مشکل سینوزیت در زنان است.

روش درمان سینوزیت در دوران حاملگی زنان:

در اغلب موارد، تغییرات هورمونی در طی دوران بارداری باعث مبتلا شدن سینوس‌های مادر به عفونت می‌شود. گرچه مشکل سینوزیت یک عفونت بسیار خسته‌کننده است، اما در صورت بروز آن در دوران حاملگی، می‌تواند مشکلات زیاد دیگری را برای مادران باردار ایجاد کند. در ادامه این مقاله، برخی از گزینه‌های درمانی مناسب که می‌تواند درد بیمار را کاهش داده و به او کمک کند تا دوران حاملگی بهتری را پشت سر بگذارد، بیان شده است که عبارتند از:

1- مصرف مکمل‌های ویتامین C در بارداری:

 زنان حامله در 9 ماه دوران بارداری خود نیاز به مصرف مکمل‌های ویتامین C دارند تا بتوانند سیستم  ایمنی بدن خود را تقویت کنند، زیرا بالا بودن سیستم ایمنی بدن زنان باردار از مبتلا شدن این افراد به مشکل سینوزیت جلوگیری می‌کند. مصرف محصولات لبنی نیز در جلوگیری از عفونت کردن سینوس‌ها مؤثر است، زیرا منجر به ذخیره شدن کلسیم کافی در بدن مادران باردار می‌شود.

2- استفاده از طب سوزنی در بارداری:  

 به خاطر داشته باشید این روش درمانی که به  چین باستان ربط داده می‌شود، شامل درمان درد سر و گردن بیمار با سوزن‌های بدون درد است. در واقع، این روش درمانی به بدن مادر باردار کمک می‌کند تا انرژی‌های داخلی خود را تحریک کرده و مشکلات عضلانی را که باعث تخریب مخاط بینی و سینوس‌ها می‌شود، از بین ببرد.

3- مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در بارداری:

زنان باید از مصرف داروهای بدون نسخه پزشک متخصص زنان و زایمان، در دوران بارداری اجتناب کنند، به ویژه در سه ماهه اول از دوران بارداری، زمانی که رشد زیاد جنین در آن اتفاق می‌افتد، این کار می‌تواند سبب بروز نقص در اندام‌های حیاتی او شود. بنابراین، توصیه می‌شود که مصرف انواع آنتی‌بیوتیک‌ها توسط زنان حامله تحت نظر یک دکتر متخصص زنان و زایمان انجام گیرد.

4- مصرف آب کافی در 9 ماه دوران بارداری:

جالب است بدانید که مصرف آب، امن‌ترین روش برای درمان مشکل سینوسی در دوران بارداری زنان است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، فرد با نوشیدن آب کافی حالت هیدراته بدن خود را حفظ نموده و از آسیب دیدن مخاط سینوسی خود پیشگیری می‌کند. البته فراموش نکنید که اجتناب زنان از نوشیدن  آب سرد در دوران بارداری امری اجباری است.

اگر در بارداری دچار اسهال میشوید این مطلب  را بخوانید

5- استفاده از بخار آب در بارداری:

 مرطوب کردن هوای محیط زندگی زنان در دوران بارداری یک روش بسیار مؤثر برای از بین بردن مخاط سینوسی و کاهش ترشحات آن است. یادتان باشد که با جمع‌آوری ترشحات در ناحیه موکوس، این منطقه برای پرورش عفونت‌های باکتریایی بسیار مناسب خواهد شد.

6- استفاده از روغن اکالیپتوس توسط زنان باردار:

زنان حامله می‌توانند 2 قطره روغن اوکالیپتوس را به بافت‌های داخلی بینی خود مالیده و ترشحات داخل بینی خود را به راحتی پاک کنند. علاوه بر این مورد، شما می‌توانید مقداری از این روغن را به یک کاسه آب گرم اضافه کرده و با انداختن یک حوله بر روی سرتان، از بخار حاصله تنفس نمایید. این کار ترشحات داخل بینی شما را از بین برده و از کمبود اکسیژن به وجود آمده در بدن مادر باردار و کودک درون رحم او جلوگیری خواهد نمود.

در نهایت،   به خاطر بسپارید که نوزاد درون رحم زنان باردار مستقیماً تحت تأثیر عفونت‌های بدن مادر خود قرار نخواهد گرفت، اما میکرو ارگانیسم‌های پرورشی موجود در بدن زنان شانس انجام زایمان زودرس را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند. بنابراین، اگر به مشکل سینوزیت در دوران حاملگی خود مبتلا شدید، بدانید که درمان به موقع آن  بسیار مهم است، زیرا عفونت‌های درمان نشده می‌تواند در طول زمان گسترش پیدا کند

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

از برنامه خوبتون کمال تشکر دارم

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/