علائم و مشکلات فشارخون ناشی از بارداری

preeclampsia1-1024x535

دوران بارداری، بازه زمانی چالش‌برانگیزی برای هر خانمی است. به غیر از همه علائم شایع، دوران بارداری می‌تواند منجر به  بروز چندین عارضه و مشکلات متعدد در بدن خانم‌های جوان شود. فشار خون بالا یا فشار خون ناشی از بارداری، یک نوع فشار خون بالا است که برخی از زنان باردار، به طور معمول از آن رنج می‌برند. نتایج مطالعات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که تقریباً 10 درصد از زنان باردار، از مشکل فشار خون ناشی از بارداری رنج می‌برند. لازم است بدانید که در برخی موارد، فشار خون ناشی از بارداری می‌تواند در صورت عدم درمان، کشنده باشد. بنابراین، اگر پزشک متخصص زنان و زایمان، علائم فشار خون ناشی از بارداری را در بدن شما تشخیص داده است، به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد این اختلال باشید، لطفاً ادامه این مقاله را بخوانید!

اگر در بارداری شکم در دارید این مطلب 14 دلیل درد شکم در بارداری را بدانید را بخوانید

فشار خون ناشی از بارداری چیست؟

به یاد داشته باشید که اگر فشار خون بالایی داشته باشید، در هفته 20 از دوران بارداری، آزمایشات شما نشان می‌دهد که هیچ اثری از پروتئین در ادرار شما وجود ندارد؛ این وضعیت، یعنی به احتمال زیاد، فشار خون ناشی از بارداری، سلامت شما و فرزند داخل رحم شما را به خطر انداخته است. با این حال، اگر فشار خون ناشی از بارداری در بدن زنان زودهنگام تشخیص داده شود، روند درمان آن بسیار آسان خواهد بود. اما، اگر این بیماری به موقع درمان نشود، ممکن است باعث بروز مشکلات متعددی در بدن زنان باردار گردد. فشار خون ناشی از بارداری می‌تواند به سه روش متفاوت ظاهر شود:

1- فشار خون مزمن در بارداری:

زنان بارداری که فشار خون آن‌ها بیش از 140/90 گزارش شده باشد، به احتمال زیاد در دوران قبل از بارداری نیز از این مشکل رنج می‌بردند. در چنین شرایطی، می‌توان ادعا کرد که خانم باردار از "فشار خون مزمن" رنج می‌برد.

2- فشار خون ناشی از بارداری:

 فشار خون بالا که پس از هفته 20 از دوران بارداری بروز کند، اما پس از اتمام روند زایمان، به حالت عادی برگردد، به عنوان " فشار خون ناشی از بارداری" در بدن زنان شناخته می‌شود.

3- پره اکلامپسی در بارداری:  

 به خاطر داشته باشید که اگر هر دو نوع فشار خون مزمن و فشار خون ناشی از بارداری، در اسرع وقت درمان نشوند، می‌توانند منجر به بروز اختلال پره اکلامپسی در بدن مادران باردار شوند؛ وضعیت شدید بیماری فشار خون که پس از هفته 20 از دوران بارداری، خود را نشان می‌دهد. جالب است بدانید که علائم پره اکلامپسی شبیه علائم فشار خون ناشی از بارداری است، اما میزان پروتئین در ادرار مادر کاهش نمی‌یابد. اگر این بیماری در اسرع وقت، با مشورت پزشک متخصص زنان و زایمان درمان نشود، می‌تواند وضعیت سلامتی مادر باردار و روند رشد جنین داخل رحم او را به خطر اندازد.

اگر دچار پره اکلامپسی بعد زایمان شده اید این مطلب 5 علت بروز پره اکلامپسی بعد از زایمان را بخوانید

خطرات مبتلا شدن مادر حامله به فشار خون ناشی از بارداری:

فشار خون ناشی از بارداری می‌تواند باعث بروز اختلال در روند جریان خون به جفت شود. جفت، عضوی است که اکسیژن و مواد غذایی را از خون مادر باردار به بدن جنین داخل رحم او حمل می‌کند. هنگامی که جفت، خون کافی دریافت نکند، جنین دچار گرسنگی شده و اکسیژن و مواد غذایی کافی برای حفظ سلامت و روند رشد خود را به دست نمی‌آورد. این وضعیت، باعث تولد نوزادانی با وزن کم شده و مشکلات رشدی را در زندگی آینده نوزادان به وجود می‌آورد. در واقع، می‌توان ادعا کرد که زنان مبتلا به فشار خون ناشی از بارداری، به کمک پزشک متخصص زنان و زایمان نیاز دارند تا بتوانند سلامت جنین داخل رحم خود را تأمین کنند. در برخی موارد، فشار خون ناشی از بارداری منجر به بروز شرایطی به نام اکلامپسی یا پره اکلامپسی در بدن مادران باردار می‌شود که بالا بودن فشار خون همراه با تشنج است؛ این وضعیت می‌تواند مشکلات جدی را در روند سلامت مادر و جنین داخل رحم او ایجاد کند. این، در حالی است که اگر فشار خون ناشی از بارداری در بدن زنان زود تشخیص داده شود، در اکثر موارد، با بررسی‌های منظم و مراقبت مناسب می‌تواند کنترل شود تا اختلالی در سلامت مادران باردار و روند رشد جنین داخل رحم این افراد ایجاد نشود.

علائم بروز مشکل فشار خون ناشی از بارداری:

مهم است که شما، به عنوان یک خانم باردار از علائم فشار خون ناشی از بارداری آگاه شده و آن‌ها را نادیده نگیرید. برخی از نشانه‌هایی که بسیاری از زنان مبتلا به فشار خون ناشی از بارداری در بدن خود می‌بینند، عبارتند از:

  • بروز سردرد شدید در مادر باردار
  • عرق کردن بیش از حد کف دست‌ها و پاهای مادر باردار
  • استفراغ خونی مادر، در 9 ماه دوران بارداری
  • کاهش میزان ادرار مادر باردار
  • وجود خون در ادرار مادر باردار
  • بروز سرماخوردگی در دوران بارداری زنان
  • شنیده شدن صدای زنگ در گوش زنان حامله
  • بروز تهوع و استفراغ بیش از حد در 9 ماه دوران بارداری زنان
  • تشدید ضربان قلب مادران باردار
  • خواب‌آلودگی زنان حامله
  • بروز درد غیرمعمول در ناحیه معده یا شکم مادران باردار
  • بروز تب شدید در 9 ماه دوران بارداری زنان
  • تاری دید مادر باردار

آیا فشار خون بالا به معنی بروز مشکل فشار خون ناشی از بارداری است؟

به خاطر داشته باشید که اگر شما هم از فشار خون بالا رنج می‌برید، لزوماً به این معنی نیست که شما به فشار خون ناشی از بارداری مبتلا هستید. اگر پزشک متخصص زنان و زایمان احساس کند که فشار خون شما غیرطبیعی است، او باید به طور منظم فشار خون شما را بررسی کرده و توصیه‌هایی را برای جلوگیری و تشخیص ابتلا به فشار خون ناشی از بارداری، به شما ارائه دهد. لازم است بدانید که به استثنای فشار خون بالا، اکثر زنان مبتلا به فشار خون ناشی از بارداری با تورم بیش از حد در بدن خود و مشکلات ادراری روبرو می‌شوند. در نهایت، می‌توان ادعا کرد که زنان مبتلا به فشار خون بالا ممکن است فشار خون ناشی از بارداری نیز داشته باشند.

آیا بروز تورم بیش از حد در بدن زنان حامله به معنی ابتلا به فشار خون ناشی از بارداری است؟

اگرچه اشاره شد که بروز تورم بیش از حد در بدن زنان باردار می‌تواند بروز فشار خون ناشی از بارداری را در بدن این افراد نشان دهد، با این حال، بدن مادر باردار باید علائم دیگری را نیز داشته باشد. تورم یکی از علائم آغاز دوران بارداری در بدن همه زنان است و ممکن است دکتر معالج شما در مورد تورم دوران بارداری نگران نباشد، مگر اینکه این مشکل بیش از حد، خود را نشان دهد. این‌که حلقه ازدواج یا حتی چکمه‌های شما در دوران بارداری بیش از حد تنگ شود، کاملاً طبیعی است! تورم بدن زنان باردار در صورتی به عنوان یک مشکل بزرگ تلقی می‌شود که حتی پس از استراحت طولانی از بین نرود. در واقع، تورم صورت و دستان مادران باردار که با افزایش وزن سریع بیش از 6 پوند در هفته همراه باشد، می‌تواند به عنوان تورم غیرطبیعی تلقی شود؛ در این شرایط، وضعیت بدن مادر باردار باید توسط پزشک متخصص زنان و زایمان بررسی شود.

اگر پس از بارداری دچار ورم بارداری شده اید این مطلب تورم بعد از زایمان مادر کی فروکش میکند؟ را بخوانید

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به فشار خون ناشی از بارداری قرار دارد؟

جالب است بدانید که به طور کلی، فشار خون ناشی از بارداری ارثی است. بنابراین، اگر مادر شما از فشار خون ناشی از بارداری رنج می‌برد، شانس شما نیز برای ابتلا به این مشکل بالا خواهد بود. همچنین، بروز فشار خون ناشی از بارداری در زنانی که برای اولین بار باردار شده‌اند، شایع است. علاوه بر این موارد، خطر ابتلا به فشار خون ناشی از بارداری در زنانی که دوقلو یا سه‌قلو باردار هستند یا در مادران جوان (مادران نوجوان) و زنان مسن (بالاتر از 35 سال) بالاتر از سایر خانم‌های باردار خواهد بود.

در نهایت، لازم است بدانید که افرادی که قبل از باردار شدن نیز دارای فشار خون غیرطبیعی یا فشار خون پایین بودند، در دوران بارداری نیز در معرض ابتلا به فشار خون ناشی از بارداری قرار دارند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/