آیا تب در بارداری، می تواند به جنین داخل رحم آسیب برساند؟

150324143651-1

به عنوان یک زن حامله، از تب کردن در 9 ماه دوران بارداری خود هراس نداشته باشید. همچنین، در این دوران حساس از مصرف داروهای خودسرانه خودداری کنید؛ ابتدا دکتر متخصص زنان و زایمان باید شما را معاینه کرده، سپس به شما امدادرسانی کند. لازم است بدانید که خطر ابتلا به تأخیر در رشد و بروز اوتیسم در کودکانی که مادران آن‌ها در دوران بارداری داروهای ضد تب مصرف می‌کنند، بیشتر از سایر نوزادان است. اما چرا مادران در دوران حاملگی خود تب می‌کنند؟ آیا این مشکل بر روی سلامت جنین داخل رحم این افراد تأثیر می‌گذارد؟ برای یافتن، پاسخ تمام این سؤالات مقاله زیر را با دقت بخوانید.

برای اطلاع از چگونگی کاهش تب در بارداری این مطلب درمان های طبیعی برای کاهش تب در بارداری را بخوانید

تب کردن زنان در بارداری چیست؟

در ابتدا، به یاد داشته باشید که درجه حرارت دهانی بدن مادران باردار در حالت معمولی، 36-37 درجه سانتی‌گراد (8/96 تا 6/98 درجه فارنهایت) است. اما زمانی که دمای بدن به بیش از 3/38 درجه سانتی‌گراد (100 تا 94 درجه فارنهایت) برسد، می‌توان ادعا کرد که فرد تب داشته و با علائم خاصی مانند لرزش، عرق کردن، سردرد، کم‌آبی بدن، درد عضلات و احساس خستگی روبرو خواهد شد.

علل تب کردن زنان در بارداری:

همان‌طور که می‌دانید در طول دوران بارداری، سیستم ایمنی بدن زنان بسیار ضعیف می‌شود، زیرا بدن مادر باردار مجبور است با کار اضافی، از سلامت خود و جنین داخل رحم محافظت کند. بنابراین، بدن مادر حامله در این دوران بسیار حساس‌تر از قبل شده و به انواع عفونت‌ها، تب و لرز مبتلا می‌شود. اما دلایل دیگری نیز برای تب کردن زنان در دوران بارداری وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

1- مبتلا شدن مادر باردار به بیماری سرماخوردگی:

بیماری سرماخوردگی مادران باردار اغلب با تب همراه بوده و علائمی شبیه به آنفولانزا را نشان می‌دهد که شامل آبریزش بینی، سرفه کردن، گلودرد و ایجاد مشکلات تنفس می‌باشد. این علائم معمولاً در طی 3 تا 15 روز خود به خود بهبود می‌یابند. اما اگر به عنوان یک زن حامله، پس از این مدت همچنان از مشکلات بیماری سرماخوردگی رنج می‌برید، باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و به توصیه‌های او عمل نمایید تا بتوانید سلامت خود و فرزند داخل رحم خود را تضمین کنید. برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری سرماخوردگی در دوران بارداری، خانه و محل کار خود را تمیز و بهداشتی نگه داشته و دستان خود را به صورت مداوم با آب و صابون بشویید. همچنین، در 9 ماه دوران بارداری خود از داشتن تماس فیزیکی با کسانی که از بیماری سرماخوردگی رنج می‌برند، اجتناب کنید.

2- مبتلا شدن مادران باردار به بیماری آنفلوانزا که ویروس آن بسیار مسری است:

لازم است بدانید که مبتلا شدن زنان به بیماری آنفلوانزا در دوران حاملگی، یکی دیگر از علل عمده تب کردن این افراد است. علائم بیماری آنفلوانزا شامل درد شدید بدن، تب کردن، سرفه، استفراغ و داشتن حالت تهوع است. به عنوان یک خانم باردار یادتان باشد که اگر وجود این نشانه‌ها برای مدتی در بدن شما ادامه داشته باشد، باید برای درمان، به دنبال کمک‌های پزشکی باشید. برای درمان بیماری آنفولانزا در دوران بارداری خود، سعی کنید مقدار زیادی مایعات نوشیده و به طور کامل استراحت نمایید.

3- مبتلا شدن مادر باردار به عفونت‌های ادراری (UTI):

حدود 10٪ از زنان باردار، در طول 9 ماه دوران حاملگی خود عفونت ادراری (UTI) را تجربه می‌کنند. عفونت ادراری زمانی در بدن فرد اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها از رکتوم یا واژن به مجرای ادراری تا مثانه او رسیده و باعث عفونت کردن دستگاه ادراری شوند. علائم عفونت ادراری در دوران بارداری زنان شامل خونریزی، تب و لرز و احساس سوزش در هنگام ادرار کردن می‌باشد. برای درمان سریع عفونت‌های ادراری، سعی کنید مقدار زیادی آب نوشیده و آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده توسط پزشک متخصص زنان و زایمان را به طور مرتب مصرف نمایید. یادتان باشد که اگر این بیماری به موقع درمان نشود، ممکن است شما را مبتلا به عفونت کلیه کرده و سبب بروز عوارض مختلف در بدن خود شما و فرزند داخل رحم شما شود. انجام آزمایش ادرار به طور منظم، روشی برای نظارت دقیق بر وضعیت بدن مادران باردار و کمک به روند درمان این افراد در هنگام ابتلا به عفونت‌های ادراری می‌باشد.

اگر در بارداری دچار شانه درد شدید این مطلب مقابله با درد شانه در بارداری را بخوانید

4- تهاجم ویروس‌ها به دستگاه گوارش ، در بارداری:

هنگامی که ویروس‌ها به دستگاه گوارش مادر حامله حمله کنند، او با علائمی مانند تب کردن، استفراغ، اسهال و کم‌آبی بدن مواجه می‌شود. اگر ویروس‌ دستگاه گوارش مادران باردار به موقع درمان نشود، ممکن است باعث انجام زایمان زودرس در او شود. برای درمان این بیماری بهتر است زنان حامله به طور موقت از یک رژیم غذایی سالم که حاوی سیب، نان، برنج و موز است، استفاده کنند. به عنوان یک خانم جوان و بی‌تجربه به خاطر بسپارید که مصرف مواد غذایی سالم می‌تواند برای درمان علائم ویروس گوارشی در بدن زنان باردار بسیار مفید باشد. همچنین، خوب است  بیمار مقدار زیادی آب و مایعات دیگر نوشیده و درجه حرارت بدن خود را (که بیش از 101 درجه فارنهایت است) پایین بیاورد. با این حال، اگر در چنین شرایطی، با علائم دیگری مانند خونریزی و کم‌آبی بدن روبرو شدید، بلافاصله باید به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه نماید.

5- کوریوآمنیونیت یا استشمام بوی نامطبوع توسط زن حامله:

کوریوآمنیونیت در یک تا دو درصد از حاملگی‌ها رخ می‌دهد؛ یک نوع عفونت باکتریایی است که مایع آمنیوتیک اطراف نوزاد را درگیر می‌کند. نشانه‌های رایج این بیماری تسریع ضربان قلب مادر باردار، درد و گرفتگی عضلات رحم او، تخلیه مواد بودار از واژن، عرق کردن و داشتن تب بالا که با لرز همراه است، می‌باشد. اگر مشکل کوریوآمنیونیت در مراحل پیشرفته دوران بارداری رخ دهد، پزشک متخصص زنان و زایمان ممکن است انجام عمل  سزارین فوری را برای جلوگیری از انتقال هر گونه عفونت به کودک درون رحم، به مادر حامله توصیه کند. در غیر این صورت، مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی را که پزشک متخصص زنان و زایمان برای درمان مادران بیمار در دوران بارداری تجویز می‌کند، باید حتی پس از انجام عمل زایمان نیز به منظور جلوگیری از بروز دوباره این نوع عفونت‌ها ادامه یابد.

6- بیماری پنجم یا پاروویروس B19:

بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در ایالات متحده، تنها 5 درصد از زنان باردار به عفونت پارو ویروس که یک بیماری عفونی است، مبتلا می‌شوند. علائم معمول این بیماری شامل بروز بثورات جلدی، درد شدید مفاصل، سردرد، گلودرد و تب در بدن مادر باردار است. لازم است بدانید که ابتلا به پاروویروس در دوران بارداری می‌تواند منجر به بروز عوارض مختلف مانند سقط جنین، کم‌خونی جنین، ایجاد التهاب در بدن  نوزادان و التهاب قلب جنین شود.

7- ليستريا (ليسترئيوز) در بارداری:

اگر خانمی در دوران بارداری خود از آب و مواد غذایی آلوده استفاده کند، به بیماری ليستریوز مبتلا خواهد شد. علائم معمول این بیماری داشتن تب بالا، بروز حالت تهوع، درد عضلانی، اسهال، سردرد، سفت شدن عضلات گردن و تشنج کردن فرد مبتلا است. اگر این بیماری در دوران بارداری زنان به موقع درمان نشود، می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند انجام زایمان زودرس، تولد نوزاد نارس و سقط جنین شود. به عنوان یک خانم باردار، برای جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری باید از مصرف گوشت و شیر غیرپاستوریزه و غذاهای دریایی دودی اجتناب کنید. البته مصرف مواد غذایی که به طور کامل پخته نشده باشد، نیز می‌تواند سبب بروز این بیماری در دوران بارداری زنان شود. صرف نظر از تب شدید  بیمار که باعث رنج کشیدن او، به خصوص در دوران بارداری می‌شود، بیماری ليستریوز ضعیف شدن بدن مادر را به دنبال داشته و می‌تواند سلامت کودک درون رحم او را تحت تأثیر قرار دهد.

برای اطلاع از اینکه چگونه میزان تب را در بارداری کاهش دهید این مطلب چگونه در بارداری میزان تب را کاهش بدهم ؟ را بخوانید

آیا تب کردن مادر در بارداری به سلامت کودک درون رحم او آسیب می‌رساند؟

به عنوان یک مادر باردار به یاد داشته باشید که تب کردن در سه ماهه اول از دوران بارداری، هیچ مشکلی را در سلامت جنین داخل رحم شما ایجاد نخواهد کرد؛ اما اگر دمای بدن شما به شدت بالا رود، می‌تواند برای جنین بسیار خطرناک باشد، زیرا رشد جنین در مراحل اولیه از دوران بارداری به فعالیت پروتئینی بدن مادر وابسته می‌باشد که به درجه حرارت بالا حساس است. اگر درجه حرارت بدن مادر باردار از 98.6 تا 98 درجه سانتی‌گراد بالا رود، مانع عملکرد صحیح پروتئین‌ها در آن شده و می‌تواند منجر به سقط جنین گردد. بر اساس نتایج مطالعات انجام شده در این مورد، تب کردن زنان در دوران بارداری می‌تواند خطر ابتلا به شکاف دهانی را در نوزادان این افراد افزایش می‌دهد. با این حال، استفاده از داروهای ضد تب پریتیک (داروهایی برای کاهش تب) در دوران بارداری می‌تواند اثرات زیان‌آور تب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. اما تب کردن زنان حامله در طول سه ماهه سوم از دوران بارداری هیچ مشکلی برای کودک درون رحم این افراد ایجاد نمی‌کند، مگر اینکه مربوط به وجود عفونت در پوشش داخلی رحم مادر باشد. 

 

نظر (5)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من ۲۹هفتمه تب دارم‌ یهو خوب میشم یهوتبم برمیگرده بدن درد زیاد ندارم جز کوفتگی کمرم
ابریزش یاگلو دردیا حالت تهوع هم ندارم تواین اوضاع کروناهم میترسم برم بیرون راهنماییم کنید چکارکنم
مایعاتم زیاد میخورم ولی زیاد دشوییم نمیات

This comment was minimized by the moderator on the site

خیلی تب دارم گلودردسرفه حالت تهوع سرگیجه گرفتگی بینی ابریزش بینی هرچی دکتررفتم بی فایده بود

This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام و خسته نباشید .
۲۸ هفته و ۵ روز ماه چندم حساب میشه ؟!!
سرماخوردگی من هم فقط تب و بدن درد میباشد و همچنین از قفسه سینه هم کمی درد دارم . مشکلی برای جنین نیست ؟!!

This comment was minimized by the moderator on the site

تب کردن مادر در بارداری برای نوزاد خطر دارد؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام

سیما جان بهتره مقاله رو کامل مطالعه کنی
به زمان و میزان تب شما بستگی داره / آخرین پاراگرف همین مقاله دقیقا پاسخ همین سوال شماست

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/