خطرات رشد آهسته جنین در بارداری چیست ؟

304482_1100

در این مقاله، خطرات احتمالی ناشی از محدودیت رشد داخل رحمی و اقدامات پیشگیرانه‌ای را که مادران می‌توانند برای جلوگیری از بروز این مشکل انجام دهند، برای شما بیان نموده‌ایم.

برای اطلاع از علت رشد آهسته جنین این مطلب علل احتمالی رشد آهسته جنین داخل رحم زنان را بخوانید

خطرات مربوط به رشد آهسته جنین در بارداری:

نوزادانی که با مشکل محدودیت رشد داخل رحمی متولد می‌شوند، شانس ابتلا به مسائل بهداشتی قبل و بعد از تولد را به میزان قابل توجهی در بدن خود افزایش می‌دهند. این خطرات و مسائل به شرح زیر می‌باشند:

  • داشتن وزن کم در هنگام تولد نوزاد
  • مواجه شدن نوزاد با مشکلات تنفسی و تغذیه‌ای بعد از تولد 
  • کاهش توانایی بدن نوزاد برای مبارزه با انواع عفونت‌ها
  • مبتلا شدن نوزاد به بیماری هیپوگلیسمی (سطح قند خون پایین)
  • بالا رفتن غیرطبیعی تعداد گلبول‌های قرمز خون در بدن نوزاد
  • وجود مشکلات عصبی در نوزاد
  • بروز مشکل در حفظ دمای طبیعی بدن نوزادان در هنگام تولد

مادر باردار باید بلافاصله بعد از تشخیص محدودیت رشد داخل رحمی در بدن جنین خود، برای درمان فوری او و دریافت مراقبت‌های پزشکی لازم اقدام کند. برای جلوگیری از بروز ین خطرات در نوزادان، پزشک متخصص زنان و زایمان نیز باید به طور مرتب میزان رشد جنین داخل رحم مادر باردار را در هنگام انجام معاینات بررسی نموده و با توجه به معیارهای نمودار پزشکی، آن را اندازه‌گیری کند.

چگونه می‌توان رشد آهسته جنین در بارداری را تشخیص داد؟

اندازه رشد جنین در طول دوران بارداری را می‌توان با اندازه‌گیری میزان افزایش ارتفاع پایه شکم زنان حامله برآورد کرد. با این حال، روش‌های دیگری نیز برای تشخیص مشکل محدودیت رشد داخل رحمی و ارزیابی سلامت کودک در این دوران وجود دارد که به شرح زیر می-باشند:

1-استفاده از دستگاه سونوگرافی برای تشخیص رشد آهسته جنین:

دستگاه سونوگرافی با استفاده ازامواج صوتی، تصاویری از ساختار بدن جنین داخل رحم زنان باردار و اندازه سر و شکم او به پزشک متخصص زنان و زایمان ارائه می‌دهد. دکتر، این اندازه‌گیری‌ها را با نمودار رشد طبیعی جنین در دوران حاملگی ارزیابی می‌کند تا بتواند غیرطبیعی بودن وزن جنین را تشخیص دهد.

2-استفاده از جریان داپلر برای تشخیص رشد آهسته جنین:

این روش برای اندازه‌گیری سرعت و مقدار جریان خون در رگ‌های خونی مغز جنین و بند ناف او مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ با کمک امواج صوتی انجام می‌شود.

3- چک کردن منظم وزن مادردر بارداری برای تشخیص رشد آهسته جنین:

 این روش راهکار دیگری برای برآورد کردن میزان رشد جنین در دوران بارداری است. برای انجام این کار، در طی انجام معاینات هر دوره، دکتر متخصص زنان و زایمان وزن مادر را بررسی کرده و میزان آن را ثبت می‌کند. اگر میزان افزایش وزن زن حامله مناسب نباشد، می‌تواند رشد غیرطبیعی جنین درون رحم او را نشان دهد.

4- نظارت بر الگوی رشد و سلامت جنین در بارداری:

لازم است بدانید که تست بدون استرس با قرار دادن یک کمربند حساس در اطراف شکم مادر در دوران بارداری انجام می‌شود. این کمربندها دارای مبدل‌هایی هستند که به مانیتور خارجی وصل شده و سنسورهای موجود در آن، الگوی رشد و نرخ ضربان قلب جنین را در نه ماه دوران بارداری بررسی می‌کنند. نتایج حاصل از عملکرد این کمربند، برای مشاهده پزشک معالج، بر روی مانیتور نمایش داده می‌شود.

برای اطلاع مطالب رشد جنین این مطلب جالبترین مطلب درباره رشد جنین از هفته چهارم تا دوازدهم بارداری را بخوانید

5- استفاده آزمایش آمنیوسنتز برای تشخیص رشد آهسته جنین:

در نهایت،به یاد داشته باشید که آزمایش آمنیوسنتز شامل برداشتن مقدار کمی از مایع آمنیوتیک، از طریق یک سوزن می‌باشد. نمونه برداشته شده برای وجود احتمالی هر گونه عفونت یا اختلالات کروموزومی در بدن مادر باردار و جنین داخل رحم او مورد آزمایش قرار گرفته و می‌تواند رشد آهسته جنین را در دوران بارداری نشان دهد.

البته کند بودن میزان رشد جنین را می‌توان از طریق بررسی منظم وزن بدن مادر و دقت در شیوه‌های زندگی او در 9 ماه دوران بارداری اصلاح نمود.

چگونه می‌توان محدودیت رشد داخل رحمی را در بارداری مدیریت کرد؟

 محدودیت رشد داخل رحمی را می‌توان بر اساس شدت آن در دوران بارداری زنان مدیریت کرد. روش‌های مختلف به شرح زیر می‌باشند:

  • در مرحله صفر، زنان حامله به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفته و پزشک متخصص زنان و زایمان با استفاده از داپلر، هر دو هفته یکبار میزان رشد و ضربان قبل جنین را بررسی می‌کند. اگر نتایج به دست آمده، با میزان رشد نمودار استاندارد سازگار باشد، تولد نوزاد می‌تواند در زمان تعیین شده صورت گیرد؛ اما اگر نتیجه داپلر غیرطبیعی باشد، جنین باید در موعد قبل از زایمان برداشته شود.
  • مرحله اول، اگر مادر باردار به مشکل پره اکلامپسی مبتلا نباشد، نیاز به مراقبت سرپایی داشته و ممکن است مجبور شود تا دو بار در هفته به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کند. در طول تشخیص، پزشک داروهای کورتیکواستروئیدهای انتینالال را به بیمار خود تجویز نموده و آزمایش بدون استرس را برای تعیین میزان رشد جنین در 9 ماه دوران بارداری انجام خواهد داد.
  • در مرحله دوم، زنان حامله باید به عنوان یک بیمار در بیمارستان بستری شوند، زیرا باید دو بار در روز مورد معاینه قرار گرفته و میزان رشد جنین درون رحم آن‌ها اندازه‌گیری شود. اگر نتایج آزمایشات انجام شده با نمودار استاندارد رشد جنین، سازگار باشد، انجام عمل زایمان در بعد از هفته 34 از دوران بارداری توصیه می‌شود. ولی اگر نوسانی در میزان رشد جنین مشاهده شود، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی ممکن است انجام فوری عمل سزارین را برای تولد نوزاد درون رحم به بیمار توصیه کنند.
  • در مرحله سوم محدودیت رشد داخل رحمی، تولد نوزاد در هفته 32 از دوران بارداری انجام می‌شود.

اگر پزشک معالج مشکل محدودیت رشد داخل رحمی را در زنان حامله تشخیص دهد، آن‌ها باید:

  • با انجام اسکن‌های منظم، میزان رشد کودک درون رحم خود را اندازه‌گیری نموده و با آزمایش داپلر مقدار جریان خونی را که از جفت به جنین انتقال می‌یابد، بررسی کنند.
  • اگر مشکلی در میزان رشد جنین در 9 ماه دوران بارداری وجود داشته باشد، پزشک متخصص زنان و زایمان انجام نظارتی CTG، اسکن منظم و قرار ملاقات برای مشاوره را به بیمار خود توصیه می‌کند.
  • همچنین، به مادر باردار نیز توصیه می‌شود تا حرکات کودک درون رحم خود را از نزدیک بررسی نموده و بر آن نظارت کند.
  • اگر محدودیت رشد داخل رحمی شدید باشد، پزشک متخصص زنان و زایمان ممکن است انجام زودرس عمل زایمان را با روش سزارین به بیمار خود توصیه نماید، زیرا تولد واژینالی به تنش‌زایی در بدن مادران باردار و سلامت نوزاد منجر می‌شود. در نهایت، فراموش نکنید که در چنین مواردی، نوزاد متولد شده در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شود، زیرا این بخش، جایی است که نوزاد می‌تواند بهتر از داخل رحم مادر رشد کند.
  • مهم‌تر از همه، مادران باید در این دوره از مصرف مواد غذایی مغذی و استراحت کامل، جهت مراقبت آینده از کودک نارس خود  مطمئن باشند.

چه کارهایی باید در مورد مشکل محدودیت رشد داخل رحمی در بدن زنان حامله انجام گیرد؟

زنان حامله باید به طور منظم به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و میزان رشد جنین داخل رحم خود را با دقت بررسی کنند تا میزان رشد  کودک درون رحم آن‌ها از نزدیک با توجه به الگوهای استاندارد رشد طبیعی در نمودار نظارت شود. اگر در این موارد، کودک حرکت نکرده یا میزان حرکت او کاهش یابد، باید با پزشک خود تماس گرفته و دستورالعمل‌های توصیه شده از جانب او را با دقت  دنبال کند. البته رعایت نکات توصیه شده از سوی پزشک متخصص زنان و زایمان تأثیر کمی در کنترل مشکل محدودیت رشد داخل رحمی زنان حامله دارد، اما ایجاد تغییرات خاص در شیوه زندگی این مادران می‌تواند برای حفظ سلامت خود مادر و بهبود روند رشد جنین داخل رحم او بسیار مفید باشد.

اگر در بارداری انگور زیاد مصرف میکنید این مطلب خطر رشد بیش از حد جنین با خوردن انگور در دوران بارداری را بخوانید

چگونه می‌توان از بروز مشکل محدودیت رشد داخل رحمی در زنان حامله جلوگیری کرد؟

انجام اقدامات زیر می‌تواند خطر ابتلا به محدودیت رشد داخل رحمی را در زنان حامله کاهش دهد. این اقدامات عبارتند از:

  1. زنان حامله باید در طول 9 ماه دوران بارداری خود از یک رژیم سالم استفاده کنند، زیرا مصرف مواد غذایی سالم برای رشد مناسب کودک درون رحم این افراد بسیار مؤثر است.
  2. ترک سیگار و نوشیدن الکل توسط مادر در دوران بارداری نکته دیگری برای جلوگیری از رشد آهسته جنین داخل رحم می‌باشد.
  3. همچنین، محدود کردن مصرف مواد کافئین‌دار توسط مادران باردار نباید فراموش شود.
  4. در صورتی که به عنوان یک زن حامله داروهای خاصی مصرف می‌کنید که ممکن است خطر ابتلا به بیماری  محدودیت رشد داخل رحمی را در شما افزایش دهد، حتماً در این مورد با پزشک معالج خود مشورت کنید.
  5.   به خاطر داشته باشید که استراحت کافی در  دوران بارداری و دور ماندن از  استرس می‌تواند در بهبود روند رشد جنین داخل رحم شما بسیار مؤثر باشد. پس، سعی کنید در دوران حاملگی هر روز حداقل هشت ساعت خواب عمیق داشته باشید.
  6. نکته مهم نهایی در مورد سلامت مادر و کودک در دوران بارداری، ورزش کردن مادر است.

البته اگر رشد جنین به آرامی صورت گیرد، هیچ راهی برای جبران این وضعیت، به غیر از برگزیدن روش زندگی سالم و ورزش کردن در دستان مادر وجود ندارد؛ او فقط می‌تواند عادت‌های ناسالم مانند سیگار کشیدن و مصرف مواد الکلی را کنار گذارد تا به میزان قابل توجهی از بروز مشکل در میزان رشد جنین داخل رحم خود جلوگیری کند. همچنین، در چنین مواردی با دکتر متخصص زنان و زایمان صحبت کرده و دستورالعمل‌های ارائه شده از سوی او را به دقت دنبال کنید. اگر با وجود رعایت نکات ذکر شده، رشد جنین هنوز هم به کندی صورت ‌گیرد، مادران حامله می‌توانند صبر کنند تا نوزاد از رحم بیرون بیاید، زیرا با تغذیه مناسب نوزادان با شیر مادر و پرورش دقیق، می‌توان میزان خسارت دوران بارداری را جبران نمود و به سلامت کودک در آینده  کمک کرد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/