آیا می‌توانم از داروی ‌ آسیکلوویر در بارداری مصرف کنم؟

rsz_pregnancy-medication

اگر شما هم به عنوان یک زن باردار با عفونت‌ ویروسی تبخال مواجه هستید و بیماری شما با اطمینان، تشخیص داده شده است، پزشک متخصص زنان و زایمان ممکن است داروهای ضد ویروسی را برای درمان به شما تجویز کند. یکی از داروهایی که به طور گسترده برای این منظور به کار می‌رود، داروی ‌ آسیکلوویر است. در این مقاله، داروی ‌ آسیکلوویر را به شما معرفی نموده و خواهیم گفت که آیا استفاده از این دارو در دوران بارداری زنان ایمن است یا نه. همچنین، خطرات مرتبط با مصرف داروی ‌ آسیکلوویر در دوران بارداری را بیان خواهیم نمود. علاوه بر این موارد، به سؤالات متداول خانم‌های جوان در مورد مصرف این دارو در دوران بارداری پاسخ خواهیم داد.

برای اطلاع از اینکه آیا در بارداری میتوانید از دارو هپارین مصرف کنید این مطلب  آیا مصرف داروی هپارین در دوران بارداری زنان امن است؟ را بخوانید

‌ آسیکلوویر چیست؟

‌ آسیکلوویر یک داروی ضد ویروسی است که برای درمان و پیشگیری از عود تبخال تناسلی (ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس) و زونا (ناشی از ویروس واریسلا-زوستر) مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ برای درمان هر دوی این بیماری‌ها بسیار مفید است. همچنین، اثر داروی ‌ آسیکلوویر برای درمان کسانی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها بر اثر ابتلا به ویروس HIV ضعیف شده است، تأیید شده می‌باشد. گرچه این دارو ویروس‌ها را از بین نمی‌برد، اما شدت عفونت را در بدن فرد بیمار کاهش داده و از بروز علائمی مانند ظاهر شدن زخم‌ها یا تلقیح عفونت‌ها با هم جلوگیری می‌کند. در نهایت، لازم است بدانید که ‌ آسیکلوویر تحت نام تجاری Zovirax به فروش می‌رسد؛ در قالب قرص‌های خوراکی، تزریق داخل وریدی و پماد موضعی در تمام داروخانه‌ها موجود است.

آیا می‌توان از داروی ‌ آسیکلوویر (Zovirax) در بارداری استفاده کرد؟

 بله، استفاده از داروی ‌ آسیکلوویر در دوران بارداری زنان امن است؛ با این حال فرد باردار باید قبل از مصرف این دارو، با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کند. ‌ آسیکلوویر توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به عنوان دارویی در گروه B رده‌بندی شده است؛ این بدان معنی است که عوارض جانبی ناشی از آن کاملاً شناخته شده نیست. اما فراموش نکنید که مصرف این دارو در ماه‌های اول دوران بارداری، خطر ابتلا به اختلالات مادرزادی یا عوارض حاملگی را افزایش نمی‌دهد. نتایج مطالعات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که اثرات جانبی داروی ‌ آسیکلوویر در دوره‌های دوم و سوم از دوران بارداری نیز بسیار محدود است. بنابراین، اگر پزشک معالج شما در دو یا سه ماهه آخر از بارداری ‌ آسیکلوویر را برای درمان بیماری شما تجویز نمود، بدانید که مزایای آن بیشتر از خطرات این دارو است.

مصرف چه میزان از داروی ‌ آسیکلوویر دربارداری ایمن است؟

دوز مناسب مصرف داروی آسیکلوویر برای درمان تبخال تناسلی زنان 400 میلی‌گرم و به اندازه سه بار در روز یا 200 میلی‌گرم، به اندازه پنج بار در روز برای مدت 7 الی 10 روز می‌باشد. پزشکان متخصص زنان و زایمان معمولاً هنگامی که برای اولین بار مشکل تبخال را در زنان باردار مشاهده کردند، این دارو را برای درمان آن‌ها تجویز می‌کنند. استفاده روزمره از این دارو در چهار هفته آخر از دوران بارداری خطر ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی را کاهش داده و از انتقال عفونت به بدن نوزاد جلوگیری می‌کند.

اگر زن حامله داروی ‌ آسیکلوویر (Zovirax) را قبل و حین بارداری دریافت کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اگر شما هم به عنوان یک زن جوان داروی ‌ آسیکلوویر را در دوران قبل از بارداری، بدون نسخه یا با تجویز پزشک متخصص زنان و زایمان دریافت کرده باشید، باید در مورد آن به طور کامل به پزشک معالج خود در دوران بارداری اطلاعات بدهید. در چنین مواردی، او می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا مصرف دارو همان‌گونه ادامه یابد یا میزان آن کم شود. به خاطر بسپارید که شما هرگز نباید مصرف این دارو را به طور ناگهانی متوقف کنید.

عوارض جانبی ناشی از مصرف داروی ‌ آسیکلوویر در بارداری زنان چیست؟

 عوارض بالقوه مصرف داروی ‌ آسیکلوویر در دوران بارداری زنان شامل بروز مشکل اسهال، حالت تهوع، سردرد، تب، ریزش مو، تغییرات حالت چشمی و ناراحتی معده است. اما فراموش نکنید که این علائم در عرض چند روز خود به خود از بین می‌رود و ممکن است مادر حامله برای درمان وضعیت بدن خود نیاز به مراقبت پزشکی نداشته باشد. با این حال، بیمار در برخی موارد مجبور می‌شود برای درمان برخی از عوارض جانبی جدی ناشی از مصرف داروی ‌ آسیکلوویر به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نماید. این عوارض عبارتند از:

  • واکنش‌های آلرژیکی بدن زنان باردار به مصرف این دارو که شامل بروز حالت خارش، بثورات جلدی، متورم شدن لب‌ها و زبان یا صورت مادر می‌باشد.
  • همچنین، فرد مصرف‌کننده ممکن است دچار سردرگمی شده و با حالت توهم و لرزش شدید مواجه شود.
  • یکی دیگر از عوارض مصرف این دارو افزایش حساسیت فرد بیمار به نور خورشید است.
  • علاوه بر این موارد، مادر باردار مشکلات زیادی در دفع ادرار خود مواجه شده و رنگ ادرار او نیز تیره خواهد شد.
  • احساس درد در قفسه سینه، بروز حالت تشنج، ظاهر شدن تاول‌هایی بر روی پوست بدن مادر باردار که همراه با جدا شدن لایه‌های پوستی بوده و قرمزی یا سستی پوست را به دنبال دارد، از جمله عوارض دیگر مصرف داروی ‌ آسیکلوویر می‌باشند.
  • قرمزی شدید داخل چشم مادر باردار یا پوست اطراف آن
  • ایجاد مشکل در روند خواب فرد مصرف‌کننده داروی ‌ آسیکلوویر
  • مواجه شدن مادر باردار با اسهال خونی
  • درد معده یا گرفتگی عضلات شکم مادر باردار
  • احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش در ناحیه بازوها یا پاهای مادر باردار

برای اطلاع از مسکن های بی خطر این مطلب مسکن های بی ضرر برای دندان درد در دوران بارداری را بخوانید

نکاتی برای پیشگیری از بروز عوارض جانبی ناشی از مصرف داروی ‌ آسیکلوویر در بارداری:

اگر چه مصرف دوز مناسبی از داروی ‌ آسیکلوویر که توسط پزشک متخصص زنان و زایمان تجویز شده باشد، در دوران بارداری زنان کاملاً ایمن است، اما این افراد می‌توانند با رعایت چند اقدام احتیاطی به حفظ ایمنی کامل بدن و نوزاد درون رحم خود کمک کنند. این نکات احتیاطی عبارتند از:

  • اگر به عنوان یک زن حامله ناراحتی اعصاب، کبد، کلیه یا مشکل الکترولیتی در بدن خود دارید، حتماً آن‌ها را به پزشک معالج خود اطلاع دهید.
  • در صورت داشتن علائم آلرژی پس از مصرف داروی ‌ آسیکلوویر، به هیچ وجه از آن استفاده نکنید.
  • اگر لازم باشد، طبق نظر پزشک متخصص زنان و زایمان، برای جلوگیری از بروز هرگونه عوارض جانبی، داروهای دیگری را جهت درمان بیماری خود مصرف کنید.
  • در نهایت، یادتان باشد که هرگز این دارو را در اندازه بیشتر از دوز پیشنهادی دکتر متخصص زنان و زایمان استفاده نکنید. اگر به طور تصادفی بیشتر از دوز توصیه شده مصرف کردید، حتماً در این مورد با پزشک معالج خود مشورت کنید.

برای اطلاع از اینکه میتوانید در بارداری از آسپرین استفاده  کنید این مطلب آیا مصرف آسپرین برای زنان باردار خوب است؟ را بخوانید

1- آیا داروی ‌ آسیکلوویر تأثیر قرص‌های ضد بارداری را کاهش می‌دهد؟

 به دلیل این که تا به حال هیچ تحقیق معتبری در مورد اثر داروی ضد ویروسی ‌ آسیکلوویر بر قرص‌های پیشگیری از بارداری انجام نگرفته است، بنابراین بهتر است در مورد ترکیب این دو دارو با پزشک معالج خود مشورت کنید.

2- آیا در بارداری، استفاده از کرم ‌ آسیکلوویر (Zovirax) امن است؟

بله، مصرف کرم ‌ آسیکلوویر در دوران بارداری زنان ایمن بوده و در اغلب موارد، برای درمان زخم‌های خونی ناشی از رشد این ویروس در دستگاه تناسلی این افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس، به یاد داشته باشید که اگر این دارو در اندازه کم، فقط در منطقه آسیب‌دیده اعمال شود، مشکل خاصی برای سلامت شما ایجاد نخواهد نمود.

در نهایت، لازم است بدانید که ‌ آسیکلوویر دارویی است که اگر در فاز اولیه ابتلا به عفونت زنان مورد استفاده قرار گیرد، بهتر عمل خواهد کرد. پس از شروع درمان، زنان نباید دوره‌های تجویزی دارو را نادیده بگیرند، زیرا اگر علائم بیماری با مصرف دارو بهبود نیافت، برای دوره بعدی درمان حتماً باید با پزشک خود مشورت کنند.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام ببخشیدمن در ماه اول بارداری هستم از داروخانه اسید فولیک خواستم و اشتباها قرص آسکلوییر دادن و من هم یک عدد مصرف کردم نگران بروز خطردر جنین هستم لطفا راهنماییم کنید

اصلامشکلی نداره من الان دکتربودم والاآسیکلوویر1000نوشت گفت اصلادربارداری عوارض نداره حتی فوایدم داره

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/