علائم بروز بی خوابی در بارداری

Tout-savoir-sur-les-troubles-du-sommeil_width1024-1

بروز مشکل خواب یکی از عواقب طبیعی آغاز دوران بارداری در بدن زنان است. این موضوع، به همراه مشکلات دیگری مانند  سرگیجه، تکرر ادرار، گرفتگی عضلات پا و اضطراب در مورد نحوه تولد کودک می‌تواند این دوران را برای مادر، به دورانی سخت و دشوار تبدیل کند. نتایج مطالعات انجام شده توسط بنیاد ملی خواب نشان می‌دهد که تقریباً  78٪ از زنان باردار به اختلالات خوابی مبتلا می‌شوند. مقاله زیر در مورد علل و علائم مشکل بی‌خوابی در زنان حامله صحبت کرده است.

برای از بین بردن بی خوابی در بارداری این مطلب از بین بردن مشکل بی خوابی در بارداری را بخوانید

بی‌خوابی بارداری چیست؟

 بی‌خوابی زنان در دوران بارداری به حالتی اطلاق می‌شود که در آن، فرد برای به خواب رفتن یا خوابیدن کامل، دچار سختی شود. در چنین شرایطی، زن حامله دارای خواب کم کیفیت یا ناکافی است. اگرچه این وضعیت مشکل جدی برای زنان حامله محسوب می‌شود، اما بعید به نظر می‌رسد که بر روی سلامت کودک رو به رشد درون رحم آن‌ها اثر بگذارد.

آیا امکان دارد زنی در بارداری خود به بی‌خوابی عادت کند؟

بله، این امر کاملاً طبیعی بوده و اکثر زنان در طول دوران حاملگی خود، مشکل بی‌خوابی را تجربه می‌کنند. البته، لازم است بدانید که میزان این مشکل در سه ماهه سوم از دوران بارداری با توجه به افزایش میزان ترشح هورمون‌ها نسبت به سه ماهه اول و دوم این دوران، افزایش حجم شکم و نزدیک شدن عمل زایمان، به میزان قابل توجهی بالا می‌رود. بروز مشکل بی‌خوابی در زنان حامله می‌تواند به دلیل عوامل زیادی رخ دهد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

1- کمر درد زنان در دوران بارداری:

با رشد شکم و رحم زنان در دوران بارداری، عضلات پشت بدن این افراد نسبت به قبل فشرده‌تر شده و درد ناحیه کمر  آن‌ها افزایش می‌دهد. همچنين، رباط‌های این قسمت از بدن زنان باردار به علت افزايش سطح ترشح هورمون‌های حاملگی، دچار کشش شده و با ایجاد درد در پشت بدن، میزان خواب باکیفیت را در زنان حامله کاهش می‌دهد.

2- سوزش سر دل و رفلکس اسید معده در بارداری:

به دلیل این که رحم زنان با پیشرفت دوران بارداری رشد می‌کند، بر روده‌ها و اسفنکتر مری فشار آورده و اسیدهای موجود در داخل معده را به سمت بالا سوق می‌دهد، طوری که این اسید را به مری می‌رساند. البته در سه ماهه سوم از دوران بارداری میزان فشار وارده بر اعضای داخلی بدن مادر افزایش یافته و رفلکس اسید معده را نیز به میزان قابل توجهی بالا خواهد برد که این حالت می‌تواند روند خواب راحت این افراد را مختل کند.

3- گرفتگی عضلات پای مادران در بارداری و مبتلا شدن زنان حامله به سندرم پای بی‌قرار:

به خاطر داشته باشید که بروز اختلال در روند گردش خون بدن و وارد آمدن فشار بر روی اعصاب و عضلات مادران در دوران بارداری، موجب گرفتگی عضلات پای این افراد می‌شود. بروز این مشکل، در طول سه ماهه اول و سوم از دوران بارداری، امری بسیار رایج است؛ ولی در سه ماهه سوم از دوران بارداری به دلیل حرکات مکرر اندام‌های مادر در طول خواب، میزان گرفتگی عضلات پاهای او بالا رفته و اختلال خواب را به دنبال خواهد داشت.

4- ضعیف شدن روند  تنفس زنان در بارداری:

فشار رو به رشدی که بر دستگاه دیافراگم موجود در زیر ریه‌های زنان باردار اعمال می‌شود، انجام عمل تنفس را برای آن‌ها دشوار می‌کند. بروز اختلال در روند تنفس زنان باردار نیز مشکل بی‌خوابی را برای این افراد به دنبال خواهد داشت.

برای مقابله با بی خوابی این مطلب  14 راه برای مقابله با بی خوابی در بارداری را بخوانید

5- خروپف کردن زنان در دوران بارداری:

در دوران بارداری مشکلاتی در عملکرد پره‌های بینی مادران به وجود آمده و میزان خروپف کردن را در بدن زنان حامله افزایش می‌دهد. همچنين، فشار اضافي که بر بدن مادر حامله وارد می‌شود، می‌تواند مشکل خروپف کردن را در او بدتر از قبل نماید. بروز این حالت موجب ایجاد مشکلات تنفسی در طول خواب زنان باردار شده و این افراد را مجبور می‌کند تا چندین بار در طول شب از خواب بیدار شوند.

6- اضطراب در بارداری:

لازم است بدانید که هیجان، نگرانی و افکار مختلف درباره روند تولد و پرورش کودک در آینده، چگونگی انجام عمل زایمان و تغییرات ایجاد شده در شیوه زندگی مادران باردار نیز می‌تواند منجر به بروز بی‌خوابی در این افراد شود.

7- استرس در بارداری:

اگرچه دوران بارداری برای هر زنی زمان استراحت او محسوب می‌شود، اغلب مادران در این دوره دارای استرس شدید می‌باشند. جالب است بدانید که تأکید پزشک متخصص زنان و زایمان و اطرافیان، مخصوصاً والدین زن حامله بر روی موضوعات مختلف بارداری نیز می‌تواند موجب بروز ناراحتی و الگوی خواب بی‌کیفیت در دوران بارداری این افراد شود.

با همه این توصیفات، شناسایی علت واقعی مشکل بی‌خوابی زنان در دوران بارداری، برای یافتن راه‌حل مؤثر جهت از بین بردن این مشکل، بسیار مهم است.

برای مقابله با بی خوابی در بارداری این مطلب 5 تغییر موثر در مشکل بیخوابی زنان باردار را بخوانید

علائم شایع بی‌خوابی در بارداری چیست؟

علائم بی‌خوابی زنان در دوران بارداری به شرح زیر می‌باشند:

  • بروز مشکلاتی در به خواب رفتن زنان حامله، در اول شب
  • بیدار شدن مادر باردار در طول شب
  • بیدار شدن خیلی زودتر از موعد مادر باردار، در هنگام صبح  
  • زن حامله با وجود خوابیدن کافی در طول شب، احساس می‌کند که خواب کاملی نداشته است.
  • خواب‌آلودگی زنان حامله در طول روز
  • احساس خستگی شدید روزانه
  • افسردگی و تحریک‌پذیری بیش از حد زنان در دوران بارداری
  • ایجاد مشکلاتی در میزان توجه زن حامله به موضوعات مختلف
  • افزایش نگرانی مادر باردار در مورد روند خواب در دوران بارداری

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/