از بین بردن مشکل بی خوابی در بارداری

rsz_137e54d960e87f509d54642de5a1e774db1a522e

درمان‌های طبیعی برای از بین بردن مشکل بی‌خوابی در بارداری:  

در ادامه این مقاله، چند راه‌حل طبیعی برای ایجاد خواب راحت و عمیق در دوران بارداری زنان ارائه شده است که به شرح زیر می‌باشند:

اگر در بارداری دچار بی خوابی شدید این مطلب دلایل بی خوابی در طول سه ماهه اول بارداری را بخوانید

1- آروماتراپی با روغن‌های طبیعی بی‌خوابی در بارداری:

روغن‌هایی مانند روغن گیاه اسطوخودوس، بابونه و یلانگ ییلنگ به راحتی بر روی اعصاب بدن مادران باردار تأثیر گذاشته و به این افراد کمک می‌کنند تا خواب خوبی را در 9 ماه دوران بارداری خود داشته باشند. برای استفاده از مزایای این روغن‌ها، کافی است دو تا سه قطره از این روغن‌ها را در یک بافت پارچه‌ای قرار داده و در هنگام خواب، زیر بالش خود بگذارید. البته، استفاده از حمام گرم قبل از رفتن به رختخواب نیز در تولید گرما و آرامش برای بدن زنان باردار بسیار مفید بوده و شما می‌توانید چند قطره اسانس انواع روغن‌های آرامش‌بخش را (جهت تأثیر بیشتر) به آب وان حمام خود اضافه کنید. در صورت عدم وجود تهویه در حمام، از ماندن بیش از 20 دقیقه در آن اجتناب کنید، زیرا ممکن است باعث بروز حالت تهوع یا سردرد در شما شود. در نهایت، یادتان باشد که ماساژ دادن ناحیه گردن و شانه‌های زنان باردار با استفاده از روغن‌های گیاهی توصیه شده، پس از رقیق کردن آن‌ها با روغن زیتون یا آب می‌تواند در ایجاد آرامش و داشتن خواب راحت به این افراد کمک زیادی بکند.

2- گل بچ برای درمان بی‌خوابی در بارداری:

راه‌حل هومیوپاتی که با استفاده از عصاره گل‌ها انجام می‌گیرد، کمک می‌کند تا میزان تنش و استرس کلی در بدن مادران باردار کاهش یابد. البته شواهد معتبر علمی برای حمایت از این نظریه وجود ندارد، با این حال اکثر زنان باردار استفاده از این روش را مفید می‌دانند. بر اساس این توضیحات، اگر به عنوان یک زن حامله به خاطر دیدن رویاهای بد از خواب بیدار می‌شوید، بهتر است دو قطره از روغن گل بچ را برای رهایی از ترس و مبارزه با مشکل بی‌خوابی در 9 ماه دوران بارداری خود استفاده کنید. دیدن کابوس می‌تواند منجر به داشتن خواب نامناسب در طول شب شود، ولی با استفاده از گل بچ قابل درمان است. در نهایت، فراموش نکنید که میزان خستگی فیزیکی شدید بدن زنان در طول روز را می‌توان با استفاده از روغن زیتون مدیریت نمود.

3- چای گیاهی  برای درمان بی‌خوابی در بارداری:

همان‌طور که می‌دانید گیاهان دارای خواص آرامش‌بخش بسیاری بوده و در ایجاد خواب راحت در دوران بارداری زنان مؤثر هستند. ما در این مقاله، چای گیاهان والرین، کوا و سنت جانز را به شما معرفی می‌کنیم که بسیار مفید می‌باشند. برای تهیه چای، می‌توانید یک قاشق غذاخوری از این گیاهان خشک را به یک فنجان آب جوش اضافه کرده و اجازه بدهید تا به مدت یک ساعت دم بکشند. سپس با فشار دادن تفاله، آب گرم آن را جدا نموده و مصرف کنید. مصرف یک فنجان از این نوع چای‌ها در هر صبح، بعد از ظهر و شب برای ایجاد خواب راحت و عمیق زنان در 9 ماه دوران بارداری بسیار مفید است. با همه این توصیفات، به عنوان زن حامله چای والرین را در طول روز مصرف نکنید، زیرا خواص آرام‌بخشی شدیدی دارد.

4- آب گیلاس برای درمان بی‌خوابی در بارداری:

 جالب است بدانید که میوه گیلاس منبع خوبی از ملاتونین بوده و جایگزین خوبی برای داروهای هیپنوتیزم، جهت خواب عمیق زنان باردار می‌باشد. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که مصرف آب گیلاس دو بار در روز شدت مشکل بی‌خوابی را در زنان باردار کاهش خواهد داد.

با همه این توصیفات، به یاد داشته باشید که اگر مصرف این گیاهان طبیعی به زنان حامله در جهت رفع مشکل بی‌خوابی کمک نکند، پزشک متخصص زنان و زایمان ممکن است درمان‌های دارویی یا غیردارویی را به بیمار خود توصیه نماید.

درمان‌های پزشکی برای رفع مشکل بی‌خوابی در بارداری:

 برخی از گزینه‌های درمانی که پزشک متخصص زنان و زایمان برای رفع مشکل بی‌خوابی زنان در دوران بارداری پیشنهاد می‌کند، عبارتند از:

1- درمان شناختی رفتاری (CBT) برای درمان بی‌خوابی در بارداری:

 شناسایی و مقابله با افکار منفی دوران بارداری و اقداماتی که برای رفع این مشکلات انجام می‌شود، می‌تواند بر الگوی خواب زنان در دوران بارداری تأثیر بگذارند. در واقع، استفاده از روش‌های مختلف برای هدف قرار دادن مشکلات خواب، به منظور بهبود عادات خواب و خلق و خوی زنان حامله بسیار مفید است.

برای اطلاع از تاثیر بی خوابی بر جنین این مطلب کم خوابی مادر باردار و تاثیر آن در جنین را بخوانید

2- طب فشاری و طب سوزنی برای درمان بی‌خوابی در بارداری:

این نوع درمان‌ها در کاهش میزان اضطراب زنان در دوران بارداری بسیار مفید بوده و با تحریک تولید ملاتونین در بدن، به داشتن خواب راحت و ناخواسته کمک می‌کند؛ در نتیجه خطر ابتلا به مشکل بی‌خوابی را در دوران حاملگی زنان به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

3- ماساژدرمانی برای درمان بی‌خوابی در بارداری:

نتایج مطالعات اخیر محققان نشان داده است که تغییرات ایجاد شده در خلق و خوی زنان باردار، اضطراب، مشکلات خواب، کمردرد و استرس مادران باردار با ماساژ دادن و استفاده از روش‌های آرام‌سازی به میزان زیادی بهبود می‌یابد.

آیا مصرف قرص‌های خواب‌آور در دوران بارداری زنان امن است؟

خوب است که زنان در دوران بارداری، از مصرف مداوم و منظم قرص‌های خواب‌آور اجتناب کنند. اگر چه مصرف گاه به گاه این داروها بی‌ضرر است، ولی میزان امنیت آن‌ها بستگی به نوع دارو و اندازه مصرف آن دارد. اغلب داروهایی که برای ایجاد خواب راحت در دوران بارداری زنان مورد استفاده قرار می‌گیرد، شامل Ambien (zolpidem)، سوناتا (zaleplon) و Lunesta (eszopiclone) هستند که باید از مصرف آن‌ها اجتناب شود، زیرا مطالعات محدودی در مورد امنیت مصرف این داروها در دوران بارداری زنان انجام گرفته است.

مصرف کدام یک از قرص‌های خواب‌آور در بارداری ایمن است؟

مصرف قرص‌های خواب‌آور بنزودیازپین‌ها از جمله کلونازپام و لورازپام می‌تواند برای زنان باردار امن باشد. البته مصرف آنتی هیستامین‌هایی مانند دیفن هیدرامین و دکسیلامین نیز در دوران حاملگی زنان توصیه می‌شود، زیرا این قرص‌ها، تنها، حاوی ترکیبات بنادریل، سامینکس، یونیزوم و Diclegis  هستند. توجه داشته باشید که مصرف قرص‌های خواب‌آور فقط در شرایط بسیار شدید و باید توسط پزشک متخصص زنان و زایمان به مادر حامله توصیه شود، زیرا مصرف بی‌رویه و بدون نسخه این داروها می‌توانند بر سلامت مادر و روند رشد مناسب نوزاد درون رحم او تأثیر بگذارند.

عوارض مصرف قرص‌های خواب‌آور در بارداری چیست؟

بنزودیازپین‌ها ممکن است اعتیادآور بوده و در سلامت کودک درون رحم مادران باردار اختلالی ایجاد کنند. اثرات کوتاه مدت آن‌ها نیز ضعف عضلانی، مشکل تنفسی و سرگیجه را در بدن زنان باردار ایجاد می‌کنند. همچنین، مصرف آنتی هیستامین‌ها نیز حالت خواب آلودگی شدید را در فرد مصرف کننده ایجاد می‌کنند، طوری که مادر باردار در روز بعد هم در ایجاد تمرکز مشکل خواهد داشت.

آیا مشکل بی‌خوابی زنان می‌تواند نشانه حامله بودن آن‌ها باشد؟

بله، بروز مشکل بی‌خوابی در برخی زنان می‌تواند نشانه اولیه‌ای از حامله بودن این افراد باشد. البته در چنین شرایطی، این علامت با علائم دیگر مانند حالت تهوع، استفراغ، تکرر ادرار و درد پشت بدن نیز همراه خواهد بود.

برای اطلاع از مشکلات بی خوابی در بارداری این مطلب 5 تغییر موثر در مشکل بیخوابی زنان باردار را بخوانید

آیا مشکل بی‌خوابی در اواخر بارداری، نشانه‌ای از شروع روند زایمان طبیعی در بدن زنان حامله است؟

بله، مشکل بی‌خوابی قبل از شروع درد زایمان در بین زنان حامله، به علت ترشح هورمون اکسي توسين بسیار شایع است. در واقع، ترشح این هورمون پيشرفت روند زایمان را در بدن زنان حامله نشان می‌دهد و بروز مشکل بی‌خوابی در زنان حامله نیز ممکن است راهی طبیعی برای آماده‌سازی بدن این افراد برای بی‌خوابی شب‌های پس از زایمان باشد.

با همه این توضیحات، به عنوان یک خانم جوان و بی‌تجربه به خاطر داشته باشید که همه زنان حامله باید حداقل هشت ساعت را در طول شب بخوابند، زیرا داشتن خواب کمتر از شش ساعت در طول شب نیاز به عمل سزارین به منظور تولد نوزاد را افزایش می‌دهد.

آیا زنان باردار می‌توانند ملاتونین بخورند؟

 مصرف ملاتونین به بهبود روند خواب مادران باردار کمک می‌کند، اما مصرف آن  برای زنان باردار توصیه نمی‌شود! زیرا مطالعات کافی در مورد ایمنی مصرف آن در دوران بارداری وجود ندارد.

در نهایت، یادتان باشد که داشتن خواب خوب و راحت برای گذراندن سالم دوران بارداری حیاتی است؛ نتایج آن در روند سلامت مادران و نوزادان به خوبی قابل مشاهده است. بنابراین، اگر با خوابیدن مشکل دارید، حتماً در اسرع وقت برای جلوگیری از هر گونه عوارض در دوران بارداری خود و انجام عمل زایمان بی‌خطر با دکتر معالج خود مشورت کنید. همچنین، فراموش نکنید که بدون داشتن مشاوره با پزشک متخصص زنان و زایمان از مصرف مکمل‌ها و داروهای مختلف خواب‌آور در دوران بارداری، باید اجتناب نمود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/