رفع مشکل اسهال در بارداری

rsz_diarrea-en-el-embarazo-trimestre

برای کسب اطلاعات کامل در مورد نحوه مقابله با مشکل اسهال در دوران بارداری زنان، حتماً مقاله زیر را با دقت مطالعه کنید.

اگر در بارداری دچار بی خوابی شده اید این مطلب 14 راه برای مقابله با بی خوابی در بارداری را بخوانید

نحوه مدیریت بیماری اسهال در بارداری:

  به یاد داشته باشید که در اکثر موارد، بیماری اسهال زنان باردار با گذشت چند روز و بدون نیاز به مصرف هیچ گونه دارویی، خود به خود درمان می‌شود. با این حال، در ادامه این مقاله چند نکته برای راهنمایی شما جهت مدیریت وضعیت بدن خود در دوران ابتلا به بیماری اسهال بیان شده است که به راحتی بتوانید شدت این بیماری را در دوران حاملگی خود کنترل نمایید. این نکات عبارتند از:

1- برای درمان بیماری اسهال در بارداری خود وقت بگذارید:

در صورتی که به عنوان یک زن حامله جهت دفع مدفوع شل سه بار در روز به دستشویی مراجعه نمودید، زیاد نگران نشوید! زیرا شرایط کنونی شما، با گذشت یک یا دو روز خود به خود حل خواهد شد. اگر این اتفاق رخ نداد، ممکن است به معاینه فیزیکی پزشک متخصص زنان و زایمان یا انجام آزمایش خون، به منظور تعیین علت بروز بیماری اسهال در بدن خود نیاز داشته باشید.

2- به عنوان یک مادر باردار، داروهای مصرفی خود را در نظر داشته باشید:

اگر به علت مصرف برخی از داروها در دوران قبل و بعد از زایمان به بیماری اسهال مبتلا شدید، با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید تا او نوع داروهای شما را تغییر دهد.

3- از مصرف مواد غذایی که باعث بروز مشکل اسهال در بارداری می‌شوند، اجتناب نمایید:

از مصرف مواد غذایی که بیماری اسهال را در بدن شما شدت می‌بخشد، خودداری کنید. مصرف زیاد غذاهای سرخ شده یا مقادیر زیاد چربی، انواع ادویه‌ها، لبنیات و فیبر زیاد شدت این بیماری را افزایش می‌دهد. علاوه بر این موارد، به عنوان یک زن حامله از خوردن غذا در مکان‌های غیربهداشتی تا زمان عمل زایمان خود خودداری کنید.

4- مصرف داروهای خودسرانه را در بارداری خود قطع کنید:

از مصرف خودسرانه داروهای ضد اسهال در دوران بارداری خود خودداری کنید، زیرا ممکن است مصرف این داروها وضعیت بدن شما را بدتر کرده یا عوارض جانبی جبران‌ناپذیری در سلامت خود شما یا روند رشد جنین داخل رحم شما به جای بگذارد.

5- به عنوان یک مادر باردار، بدن خود را هیدراته نگه دارید:

 یادتان باشد که با اسهال کردن، تمام مایعات و آب بدن شما از بین رفته و این مشکل می‌تواند تعادل الکترولیتی را در بدن شما مختل کند. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که مصرف آب و مایعات دیگر در چنین شرایطی به شما کمک می‌کند تا از کم شدن آب بدن خود جلوگیری کرده و با نوشیدن مایعات مختلف، الکترولیت‌های از دست رفته را در بدن خود جبران نمایید. البته ایجاد برخی تغییرات در رژیم غذایی زنان باردار مبتلا به بیماری اسهال می‌تواند به بهبود وضع معده این افراد کمک زیادی بکند.

تغییرات غذایی برای درمان بیماری اسهال در بارداری:

جالب است بدانید که نوع مواد غذایی مصرفی زنان در دوران ابتلا به بیماری اسهال، نقش مهمی در مدیریت عملکرد دستگاه گوارش این افراد دارد. پزشکان متخصص زنان و زایمان معمولاً در چنین شرایطی، استفاده از رژیم BRAT را برای زنان حامله توصیه می‌کنند. البته فراموش نکنید که مصرف بعضی از داروهای سنتی نیز می‌تواند شدت بیماری اسهال را در بدن مادران باردار کنترل کند. این مواد به شرح زیر می‌باشند:

1-آب لیمودر بارداری:

 مصرف آب لیمویی که با یک قاشق نمک مخلوط شده است، یک راه مؤثر برای درمان بیماری اسهال و رفع حالت تهوع در دوران بارداری زنان به شمار می‌رود.

2- زنجبیل در بارداری:

چای تلخ زنجبیل نیز در درمان بیماری اسهال مادران باردار مؤثر بوده و سلامت دستگاه گوارش و متابولیسم بدن را در زنان باردار به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد.

3- عصاره نعناع در بارداری:

به عنوان یک مادر باردار، مقداری عرق نعناع را به نصف فنجان آب اضافه کرده و مصرف کنید تا علائم بیماری اسهال را در بدن شما کاهش دهد.

برای اطلاع از مشکلات بارداری این مطلب 15 مشکل رایج دوران بارداری  را بخوانید

4- عسل در بارداری:

 به عنوان یک خانم باردار به خاطر داشته باشید که مصرف آب آشامیدنی به همراه  عسل یا آب لیمو با پودر زنجبیل و پودر فلفل سیاه به کاهش علائم بیماری اسهال در بدن شما کمک زیادی خواهد کرد.

5- پوسته Psyllium در بارداری:

 استفاده از این ماده گیاهی به عنوان یک داروی سنتی، می‌تواند شدت و فرکانس حرکات روده مادران باردار را کاهش داده و شل شدن مدفوع را در طول ابتلا به بیماری اسهال کنترل کند.

آیا مبتلا شدن مادر باردار به بیماری اسهال، به سلامت جنین درون رحم او آسیب می‌رساند؟

اگر بیماری اسهال در دوران بارداری زنان به موقع درمان نشود، به احتمال زیاد سبب آسیب دیدن جنین درون رحم این افراد خواهد شد. در واقع، اگر شدت این بیماری در زن حامله بالا باشد، ممکن است منجر به بروز مشکل کم‌آبی در بدن او شده و روند خون‌رسانی به بدن جنین را کاهش دهد. همچنین، مبتلا شدن مادر باردار به بیماری اسهال شدید ممکن است نوزاد داخل رحم او را در معرض ابتلا به عفونت شکمی یا رحم قرار داده و در سه ماهه دوم و سوم از دوران بارداری سلامت او را به خطر بیندازد.

آیا مشاهده رنگ سبز مدفوع در بارداری ، امری عادی است؟

بله، بیشتر زنان حامله مبتلا به بیماری اسهال ممکن است مشاهده رنگ سبز را در مدفوع خود تجربه کنند. این حالت به دلیل افزایش مصرف مواد غذایی سبز رنگ یا غنی از آهن و داروها و مکمل‌های غذایی خاص می‌باشد. با این حال، گاهی اوقات هم ممکن است مشاهده رنگ سبز در مدفوع زنان باردار به علت بروز عوارض جدی در بدن این افراد از جمله ابتلا به انواع عفونت‌های روده، مسمومیت سالمونلا یا جیریا باشد. بنابراین، بهتر است قبل از اینکه رنگ سبز مدفوع شما افزایش یابد، با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

اسهال مسافرتی چیست؟

در نهایت، لازم است بدانید که اسهال مسافرتی یک بیماری بسیار شایع است که در طی یک هفته بعد از سفر، در بدن برخی از افراد، به خصوص زنان حامله رخ می‌دهد. مناطق خطرناک‌تر برای ابتلا به اسهال مسافرتی شامل آفریقا، آمریکای جنوبی، خاورمیانه و آسیا است که معمولاً به دلیل مصرف آب یا غذای آلوده و رسوب آن‌ها در مدفوع، سبب بروز بیماری اسهال در بدن مادران باردار می‌شود. برای جلوگیری از مبتلا شدن زنان حامله به اسهال مسافرتی، انجام برخی کارها ضروری است که عبارتند از:

  • به هیچ وجه غذای مصرفی خود را در دوران بارداری، از فروشندگان دوره‌گرد خیابانی نخرید
  • برای رفع تشنگی خود به غیر از آب شیرین و تصفیه شده بهداشتی، از آب‌های دیگر استفاده نکنید
  • به نقاطی که دارای بهداشت پایینی بوده و درمانگاه‌های معتبر ندارند، در دوران بارداری خود سفر نکنید  
  • به عنوان یک مادر باردار از مصرف میوه‌هایی که نیازی به پوست کندن ندارند، در طول مسافرت خودداری نمایید

آیا مبتلا شدن زنان به بیماری اسهال یکی از نشانه‌های طبیعی آغاز روند بارداری در بدن این افراد است؟

اکثر زنان در اوایل دوران بارداری خود به بیماری اسهال مبتلا می‌شوند که این مشکل بر اثر افزایش سطح ترشح هورمون‌های بارداری از جمله پروژسترون، استروژن و گونادوتروپین کوریونی در بدن این افراد رخ داده و بر سیستم گوارش آن‌ها تأثیر می‌گذارد؛ در نتیجه باعث مبتلا شدن زنان به بیماری اسهال و ویار صبحگاهی می‌شود. با این حال، این علائم نشانه قابل اعتمادی از علائم اولیه بارداری در بدن زنان نیست.

اگر در بارداری استفراغ خونی دارید این مطلب دلیل استفراغ خونی در بارداری چیست ؟ را بخوانید

آیا مبتلا شدن زنان به بیماری اسهال در دوران اولیه بارداری، نشانه سقط جنین است؟

مبتلا شدن مادر حامله به بیماری اسهال یکی از علائم سقط جنین محسوب می‌شود، اما نمی‌توان گفت که صد در صد منجر به این امر خواهد شد. بنابراین، در این مورد زیاد نگران نباشید! کودک درون رحم شما با حرکات روده تحریک نشده و بیرون نمی‌اید.

آیا مبتلا شدن زنان به بیماری اسهال علامت لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم این افراد است؟

 اسهال علامت مطمئنی برای لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم مادران نیست، بلکه نشانه‌ای از بروز تغییرات هورمونی در بدن این افراد بوده که به دلیل انجام عمل تخمک‌گذاری و لقاح یافتن تخمک در داخل رحم مشاهده می‌شود.

در نهایت،   به خاطر بسپارید که مبتلا شدن زنان حامله به بیماری اسهال شرایطی را برای نگران شدن این افراد ایجاد نخواهد کرد. اگر اقدامات لازم و به موقع برای درمان این مشکل توسط پزشک متخصص زنان و زایمان انجام گیرد، مشکل جدی نبوده و علائم آن به راحتی با مصرف داروهای خاص از بین می‌رود. اما در صورتی که به عنوان یک زن حامله بر اثر ابتلا به بیماری اسهال، بیش از حد ناراحت بودید، حتماً به پزشک معالج خود مراجعه کنید. فراموش نکنید که قبل از انجام مشاوره با پزشک، هرگز برای درمان بیماری خود، به صورت خودسرانه از داروهای بدون نسخه استفاده نکنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/