کارهایی که نباید در بارداری انجام دهید.

rsz_pregnant-women-and-fetus

در ابتدا، لازم است  به خاطر داشته باشید که آغاز دوران بارداری، تغییرات فیزیولوژیکی و روانی بسیاری را در بدن زنان به ارمغان می‌آورد. به همین دلیل، این افراد باید در مورد انجام کارهای مختلف بسیار مراقب باشند. البته شرایط خاص و غیر قابل پیش بینی این دوران نیز نگرانی‌های ناخواسته زیادی را در زنان حامله به وجود می‌آورد. اگر شما هم به عنوان یک زن باردار مشتاق هستید تا در مورد نبایدهای 9 ماه دوران بارداری اطلاعات دقیقی کسب کنید، حتماً مقاله زیر را با دقت بخوانید. در ادامه این مقاله، نکات مهمی برای راهنمایی زنان در این دوره حساس ارائه شده است.

کارهایی که زنان باید در دوران بارداری خود از انجام آن‌ها اجتناب کنند:

بسیاری از کارها وجود دارد که زنان نمی‌توانند در دوران بارداری خود انجام دهند، زیرا برای ایمنی و سلامت بدن خود این افراد و روند رشد کودک درون رحم آن‌ها مضر می‌باشند. مهم‌ترین این کارها عبارتند از:

  • یکی از این کارها مصرف گوشت‌های خام، نوشیدنی‌های گازدار، لبنیات غیر پاستوریزه، مواد غذایی خام و غذاهای سرخ شده است. این دسته از مواد غذایی ممکن است حاوی میکروب‌های مضر بوده و با وارد شدن به بدن مادر حامله، به سلامت کودک درون رحم این افراد آسیب برسانند. همچنین، جالب است بدانید که این مواد غذایی موجب افزایش بیش از حد وزن مادران حامله نیز می‌شود.
  • همچنین، هرگز به عنوان یک زن جوان و بی‌تجربه، در دوران بارداری موهای خود را رنگ نکنید، زیرا مواد شیمیایی و حلال‌های مختلف موجود در این نوع رنگ‌ها می‌توانند سمی و مضر بوده و با وارد شدن به خون مادر، سلامت جنین داخل رحم او را هم تحت تأثیر قرار دهند. با این حال، شما می‌توانید برای رنگ‌آمیزی موهای خود در دوران بارداری از رنگ‌های طبیعی یا آلی استفاده کنید.
  • علاوه بر این موارد، مصرف مواد غذایی کافئین‌دار را در دوران بارداری خود کنار بگذارید، زیرا استفاده مداوم از این مواد غذایی می‌تواند فشار خون مادر حامله را بالا برده و ضربان قلب نوزاد درون رحم او را هم افزایش دهد، همچنین، کافئین موجود در مواد غذایی از جفت عبور کرده و به بدن جنین می‌رسد؛ در نتیجه احتمال ابتلا به دیابت را در این نوزادان به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

برای اطلاع از اینکه قبل از بارداری چه کاری انجام میدهید این مطلب 17 کاری که قبل از باردارشدن باید انجام دهید را بخوانید

  • نکته مهم دیگر این است که زنان حامله نباید هیچ دارویی را بدون مشورت با دکتر متخصص زنان و زایمان مصرف کنند، زیرا بعضی از داروها باید در دوران بارداری زنان، در دوز مشخصی مصرف گردیده یا اصلاً استفاده نشود.
  • هرگز به عنوان یک زن باردار از کفش‌های پاشنه بلند استفاده نکنید؛ همیشه سعی کنید پاشنه کفش مخصوص دوران حاملگی شما فقط سه اینچ یا کمتر باشد. البته پوشیدن کفش‌هایی از نوع "بابت" که دارای پاشنه تختی هستند، برای دوران بارداری هر مادری کاملاً مناسب می‌باشند. یادتان باشد که پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند برای اکثر مادران باردار امری ناراحت‌کننده بوده و مرکز گرانش بدن آن‌ها را تغییر می‌دهد. همچنین، با توجه به وجود حالت تورم در مچ دست‌ها و پاهای زنان در دوران بارداری، این افراد احساس تنگی در کفش‌ها را بیشتر مشاهده می‌کنند.
  • اگر مادری در دوران بارداری خود از حیوانات مختلف، مانند بچه گربه در منزل خود مراقبت می‌کند، بهتر است سبک زندگی خود را تغییر داده و این کار را به دوران بعد از زایمان موکول کند. اما اگر مجبور به ارتباط با انواع مختلف حیوانات در دوران بارداری خود هستید، هرگز مدفوع حیوانات را با دست پاک نکنید، زیرا ممکن است مدفوع آن‌ها حامل بیماری انگلی نادری به نام توکسوپلاسموز باشد. بنابراین، یک زن باردار باید برای انجام این گونه کارها حتماً از دستکش استفاده کند.
  • به عنوان یک مادر باردار، همیشه از دود سیگار دوری کنید. لازم است بدانید که استعمال سیگار یا قرار گرفتن در معرض دود آن می‌تواند بیماری‌هایی با عوارض بسیار مانند سرطان، انجام زایمان زودرس، سقط جنین، تولد نوزادان با وزن کم در هنگام تولد، سندرم مرگ ناگهانی در نوزاد و مشکلات در قدرت یادگیری کودکان یا مسائل رفتاری آن‌ها را که همراه با تأخیر در روند رشد کودک است، به دنبال داشته باشد.
  • همچنین، مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکل مانند شراب، مشروبات الکلی و آبجو برای زنان باردار مجاز نیست، زیرا این مواد می‌توانند به سرعت از طریق جفت وارد بند ناف نوزاد درون رحم مادر شده و با ورود به خون او، بر روی روند رشد مغز و اندام‌های کودک تأثیر بگذارند. علاوه بر این مورد، مصرف الکل در دوران حاملگی منجر به انجام زایمان زودرس، آسیب مغزی در نوزادان، سقط جنین و تولد نوزاد با نقص‌های مختلف می‌شود.
  • علاوه بر این موارد، یک زن حامله نباید برای مدت طولانی در یک موقعیت نشسته یا ایستاده قرار گیرد، زیرا انجام این کار می‌تواند به مچ پاها و رگ‌های بدن او آسیب برساند. در صورتی که به عنوان یک مادر  باردار مجبور هستید برای مدت طولانی سر پا بایستید، به طور مکرر موقعیت بدن خود را تغییر داده و در اطراف محیط چرخی بزنید یا این که پاهای خود را کمی بالا برده و به آن‌ها نرمش دهید
  • با به دست آوردن اطلاعات متناقض موجود در كتاب‌ها، مجلات و رسانه‌های آنلاین و انجام آن‌ها، سلامت خود و نوزاد درون رحم خود را به خطر نیندازید. خواندن اطلاعات نادرست اعتماد به نفس مادر باردار را پایین آورده و او دچار شک و تردید خواهد نمود؛ بنابراین برای از بین بردن هر مشکلی در دوران بارداری خود حتماً با یک پزشک متخصص زنان و زایمان صحبت کنید.

اگر در باردارری نسبت به بو حساس هستید این مطلب از این دوازده بو در دوران بارداری دوری کنید را بخوانید

  • لازم است بدانید که شما باید در دوران بارداری خود از مصرف داروهای غیرقانونی و بدون نسخه پزشک معتبر اجتناب کنید، زیرا مصرف این نوع داروها احتمال ابتلا نوزادان به مشکل کمی وزن در هنگام تولد را افزایش داده و اختلالات زیادی را در روند توسعه عصبی رفتاری نوزادان، همراه با نقایص هنگام تولد ایجاد خواهد نمود.
  • به عنوان یک خانم باردار به خاطر بسپارید که مصرف غذاهای فرآوری شده مانند انواع هات‌داگ‌ها، گوشت‌های فرآوری شده و پنیرهای نرم برای شما بسیار مضر است، زیرا همه این مواد حامل باکتری‌ مضر لیستریا بوده و باعث می‌شود تا کودک درون رحم شما به انواع مختلفی از بیماری‌ها مبتلا شده و بیشتر از سایر جنین‌ها، آسیب‌پذیر گردد.
  • هرگز به عنوان یک زن حامله با مدفوع یا بدن خزندگانی مانند مارمولک‌ها، لاک‌پشت‌ها، ایگواناها و مارها تماس برقرار نکنید، زیرا مدفوع این حیوانات باعث انتقال ویروس سالمونلا به سیستم ایمنی بدن شما شده و می‌تواند برای روند رشد و سلامت کودک درون رحم شما خطرناک باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که هیچ نوع کنه‌ای در محل زندگی شما وجود ندارد، زیرا نیش زدن آن‌ها می‌تواند بیماری لیم را در بدن شما ایجاد کند؛ تغییر رنگ دائمی دندان زنان باردار و تغییر شکل استخوان‌های جنین از عوارض این بیماری می‌باشد.
  • از مصرف مکمل‌های ویتامین A در بارداری خود اجتناب کنید؛ مگر اینکه پزشک متخصص زنان و زایمان یا کارمند مراقبت‌های بهداشتی مصرف آن را به شما توصیه کند. یادتان باشد که وارد شدن ویتامین A در اندازه زیاد به بدن زن حامله می‌تواند منجر به بروز  نقایص مادرزادی در بدن نوزاد او شود.
  • یک زن حامله باید از ایستادن در نزدیک ایستگاه‌های نمایش تصویری (VDTs)، رادیو، خطوط برق با ولتاژ بالا، انتقال تلگراف، سایر وسایل معمول دیگر و تجهیزات ارتباطی اجتناب کند. در واقع، اشعه‌های تابشی‌ مضر این گونه ایستگاه‌ها غیر یونیزه بوده و برخورد آن‌ها با بدن زن باردار ممکن است منجر به سقط جنین، بروز نقایص در هنگام تولد و آسیب‌های ژنتیکی در نوزاد او شود.
  • همچنین، لازم است بدانید که قرار گرفتن بدن زنان در معرض اشعه ایکس، به ویژه منطقه شکم آن‌ها، خطر ابتلا به نقایص هنگام تولد و انواع سرطان‌ها مانند لوسمی در نوزادان را بعد از انجام عمل زایمان به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.
  • به عنوان یک زن حامله سعی کنید در معرض اشعه دستگاه ماکروویو نیز قرار نگرفته و غذاهای مصرفی خود را با این دستگاه گرم نکنید. فراموش نکنید که اشعه‌های تابشی الکترومغناطیسی دستگاه ماکروویو نیز مضر بوده و برخورد آن‌ها به بدن مادر باردار یا مواد غذایی مصرفی او می‌تواند به جنین آسیب رسانده و منجر به سقط او شود.

به عنوان یک زن باردار از کفش‌های پاشنه بلند استفاده نکنید؛ همیشه سعی کنید پاشنه کفش مخصوص دوران حاملگی شما فقط سه اینچ یا کمتر باشد

  • هرگز از پتوهای الکتریکی برای گرم کردن بدن خود در دوران بارداری استفاده نکنید. جالب است بدانید که همه پتوهای الکتریکی میدان الکترومغناطیسی را در سطح پایین منتشر نموده و می‌توانند برای سلامت جنین در حال رشد شما خطرناک باشند.

برای اطلاع از اینکه قبل از بارداری چه کاری انجام ندهید این مطلب پیش از بارداری از این کارها دوری کنید را بخوانید

  • از دستگاه‌های بخور آب که به کمک برق کار می‌کنند، برای مرطوب نمودن محیط زندگی خود در دوران بارداری استفاده نکنید، زیرا بخاری‌هایی که از این دستگاه‌های بخور منتشر می‌شود، حاوی میدان‌های الکتریکی مشابه پتوهای الکتریکی بوده و برای سلامت جنین داخل رحم شما بسیار خطرناک است.
  • در مراحل ابتدایی دوران بارداری، از آب شهری برای نوشیدن و تهیه غذاهای روزانه خود استفاده نکنید، زیرا در این دوران بدن شما مستعد ابتلا به انواع آلاینده‌ها بوده و شما را در معرض خطر مشکلات نامطلوب حاملگی قرار می‌دهد. به همین دلیل، پزشکان متخصص زنان و زایمان به زنان باردار باید در سه ماهه اول از این دوران حساس توصیه می‌کنند که از آب‌های تصفیه شده برای مصارف روزانه خود استفاده کنند.
  • به عنوان یک زن حامله از ورود استرس به بدن خود، به خصوص در محل کار اجتناب کنید، زیرا این کار بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر گذاشته و احتمال ابتلا به عفونت‌های مختلف و مشکلات بارداری مانند زایمان زودرس و سقط جنین را در بدن شما به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.
  •  به یاد داشته باشید که زنان نباید در دوران بارداری خود در معرض آلودگی انواع آفت‌کش‌ها، از جمله علف‌کش‌ها، حشره‌کش‌ها و قارچ‌کش‌ها قرار گیرند، زیرا این مواد، شیمیایی بوده و اثرات منفی بر روی سلامت جنین داخل رحم مادر خواهند داشت که سقط جنین و زایمان زودرس مواردی از اثرات سوء مواد شیمیایی می‌باشند.
  • همچنین، به عنوان یک زن باردار از قرار گرفتن در معرض بخار مواد شوینده خانگی، رنگ‌ها و تینرها خودداری کنید، زیرا این مواد حاوی حلال‌هایی هستند که در اثر استنشاق، خطر سقط جنین و بروز نقص‌های هنگام تولد را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند.
  • علاوه بر این موارد، یک زن حامله همواره باید از دمای بدن خود اطمینان داشته و نگذارد که به دمای آن بالاتر از 101 درجه فارنهایت برسد، زیرا این افزایش دما برای سلامت جنین در حال رشد این افراد خطرناک است. جالب است بدانید که در مواردی مانند ابتلا به بیماری آنفلوانزا، انجام تمرینات ورزشی شدید و تب، دمای بدن مادران به شدت بالا می‌رود.

در نهایت، به عنوان یک زن حامله همیشه مواظب سلامت شخصی خود باشید و از تماس گرفتن با بیماران مبتلا به امراض مسری خودداری کنید، زیرا مبتلا شدن زنان حامله به این نوع بیماری‌ها ممکن است در روند زایمان آن‌ها مشکلات جدی را ایجاد نماید که در موارد نادر، در طی سه ماهه اول از دوران بارداری سقط جنین را به دنبال خواهد داشت.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/