15 مشکل رایج دوران بارداری

beremennost_v_zrelom_vozraste__1541570381_22758

همه ما می‌دانیم که دوران بارداری، یک دوره خاص در زندگی همه زنان است. هر مادری با هیجان زیاد منتظر تولد قریب‌الوقوع نوزاد خود است. اما در حین گذراندن این دوران سخت و پیمودن دوران طولانی بارداری، ممکن است مادر با مشکلات مختلفی مواجه گردد که وقوع بیشتر این مشکلات در دوران بارداری همه زنان بسیار معمول و شایع است. البته، هر زن بارداری همیشه باید در صورت احساس هر گونه ناراحتی، بلافاصله با دکتر متخصص زنان و زایمان معالج خود مشورت کند. در ادامه این مقاله، لیستی از مشکلات معمول دوران حاملگی که ممکن است هر زنی تجربه کند، بیان شده است.

برای اطلاع از اینکه چه فعالیتی در بارداری نباید انجام دهید این مطلب 13 فعالیتی که در بارداری نباید انجام دهید را بخوانید 

15 مشکل رایج دوران بارداری که ممکن است برای همه زنان پیش آید:

1- خونریزی لثه مادر باردار:

هنگامی که زنی حامله می‌شود، ممکن است با تورم و درد لثه‌های خود روبرو شود؛ در هنگام مسواک زدن ممکن است خونریزی این نواحی را تجربه کنید. با این حال، به عنوان یک مادر باردار، زیاد نگران نشوید! زیرا درد و خونریزی لثه‌ها در هنگام مسواک زدن بر اثر بروز تغییرات هورمونی در بدن، در نتیجه دوران بارداری به وجود می‌آید. این بیماری رایج با عنوان "گنگی ویتامین بارداری" شناخته می‌شود. این در حالی است که گاهی اوقات، ممکن است خونریزی لثه‌های مادر باردار نشانه وجود بیماری خاصی در بدن او باشد. بنابراین، برای اطمینان از سلامت خود در این دوران حساس، بهتر است با یک دندان‌پزشک نیز در مورد مشکلات دندان و لثه‌های خود صحبت کنید.

2- احساس گرمای شدید در زنان باردار:

احساس گرما در طی دوران بارداری زنان امری کاملاً طبیعی است؛ زمانی که هوا بیش‌ازحد گرم نیست، زنان باردار ممکن است داغ شده و احساس ناراحتی بکنند. برای همین، مادران باردار همیشه عرق کرده و در قسمت‌های مختلف پوست بدن خود با حالت سوزش و ناراحتی مواجه می‌شوند؛ طوری که اطرافیان فکر می‌کنند که او دچار گرمازدگی شده است. علت بروز این مشکل نیز تغییراتی است که در سطح هورمون‌های بدن مادر باردار رخ می‌دهد. این وضعیت، با افزایش میزان عرضه خون به پوست مادر باردار، باعث افزایش حرارت بدن او در دوران بارداری می‌شود.

3- بی‌اختیاری ادرار زنان باردار:

به خاطر داشته باشید که بی‌اختیاری ادرار وضعیتی است که در آن، زنان باردار به صورت ناخواسته با نشت ادرار در حال سرفه یا عطسه کردن مواجه شده یا گاهی اوقات ممکن است صدای بلندی از ناحیه ادرار فرد شنیده شود. اگرچه این امر می‌تواند بسیار خجالت‌آور باشد، ولی یکی از مشکلات رایج زنان در دوران بارداری بوده و در بعضی موارد، ممکن است در دوران پس از بارداری نیز ادامه یابد. با حامله شدن زنان، عضلات لگن این افراد شروع به نرم شدن کرده و برای تولد نوزاد آماده می‌شوند؛ این حالت بدان معنی است که شخص کنترل کمتری بر روی ماهیچه‌های لگن خود دارد. لازم است بدانید که شما برای رفع این مشکل می‌توانید از پزشک متخصص زنان و زایمان بخواهید که برخی تمرینات کف لگنی را برای تقویت عضلات این ناحیه از بدنتان، به شما معرفی کند. فراموش نکنید که اجرای منظم تمرینات ورزشی امن (که توسط پزشک متخصص زنان و زایمان توصیه می‌شود) برای حفظ سلامت مادر باردار و بهبود روند رشد جنین درون رحم این افراد ضروری می‌باشد.

4- بروز مشکل یبوست در بدن زنان باردار:

همان‌طور که گفته شد بسیاری از تغییرات هورمونی بدن زنان باردار بسیار ناراحت‌کننده بوده و باعث بروز مشکلاتی در هنگام دفع مدفوع این افراد می‌شود که تحمل آن خیلی سخت خواهد بود. برای جلوگیری از بروز مشکل یبوست در دوران بارداری، هر زنی باید از نوشیدن حداقل هشت تا ده لیوان آب در روز مطمئن شود. همچنین، قرار دادن مایعات زیاد در رژیم غذایی دوران بارداری مانند آب تازه میوه‌ها، انواع شربت‌ها و آب نارگیل ملایم می‌تواند برای از بین بردن مشکل یبوست در مادران باردار بسیار مفید و مؤثر باشد. همچنین، اگر پزشک متخصص زنان و زایمان مصرف مکمل‌های آهن را برای شما شروع کرده است، بدانید که این قرص‌ها هم در بروز مشکل یبوست بسیار تأثیر دارند. بنابراین، با پزشک معالج خود در این مورد صحبت نموده و نوع قرص‌های مصرفی خود را تغییر دهید. در نهایت، یادتان باشد که مصرف مکمل‌ها در دوران حاملگی زنان لازم و ضروری است. با این حال، مصرف این قرص‌ها یکی از عوامل بروز مشکلات گوارشی در دوران بارداری زنان محسوب می‌شود.

5- مشاهده رؤیاهای واضح، عجیب و غریب در طی دوران بارداری:

ممکن است برای بیشتر زنان باردار، انجام عمل زایمان  ترسناک باشد، ولی زنان حامله‌ای که بسیار آرام هستند و ترسی از این دوران ندارند، رؤیاهای خوب و آرامی را مشاهده خواهند نمود. در غیر این صورت، مادر باردار با رؤیاهای بسیار عجیب و غریب مواجه شده و به سختی می‌تواند آن‌ها را برای کسی توضیح دهد، چراکه از ابتدا زندگی هرگز چنین رؤیایی ندیده‌ بود. البته، به عنوان یک مادر باردار، در این مورد زیاد نگران نشوید! زیرا دیدن چنین رؤیاهایی در دوران بارداری زنان بسیار شایع است. وقتی زنی باردار می‌شود، به خصوص اگر این حاملگی، اولین دوره بارداری او باشد، می‌تواند فرد را دچار اضطراب و سردرگمی شدید بکند. او به طور مداوم نگران سلامت خود و جنین داخل رحمش بوده و نمی‌داند که چگونه با فرایند مادر شدن خود روبرو شود. در واقع، مادران جوان و بی‌تجربه از توانایی خود برای گذراندن ایمن دوران بارداری و پرورش یک کودک سالم مطمئن نیستند؛ این عدم اطمینان اگر با اضطراب و تغییرات هورمونی موجود در بدن همراه باشد، می‌تواند شخص را با رؤیاهای غیر قابل توضیح روبرو کند.

6- احساس خستگی بیش‌ازحد در زنان باردار:

گاهی اوقات، احساس خستگی در مادر، فقط در سه ماهه سوم از دوران بارداری مشاهده می‌شود؛ اما در بسیاری از موارد، این مشکل در طول هفته 12 از دوران بارداری نیز روی داده و مادری که برای اولین بار حامله شده است، احساس خستگی شدید می‌کند. معمولاً زنانی که تغییرات هورمونی شدید را در دوران بارداری خود تجربه می‌کنند، همیشه احساس خستگی شدید نموده و حتی زمانی که کاری انجام نداده و همچنان در آرامش هستند، باز هم احساس خستگی می‌کنند. در چنین شرایطی، به عنوان یک مادر بی‌تجربه به نوای بدن خود گوش داده و هر زمان که احساس خستگی کردید، از راه رفتن بیش‌ازحد یا انجام کارهایی که می‌تواند شما را ضعیف کند، خودداری نمایید.

اگر در بارداری استفراغ خونی دارید این مطلب دلیل استفراغ خونی در بارداری چیست ؟ را بخوانید

7- خارش پوست بدن در دوران بارداری:

هنگامی که زنی حامله می‌شود، بدن او نسبت به قبل خون بیشتری را به سمت پوست می‌فرستد؛ در نتیجه پوست مادر باردار شروع به خارش کرده و دچار بثورات جلدی خواهد شد. البته هنگامی که زن حامله به سمت سه ماهه سوم از دوران بارداری خود نزدیک می‌شود، نوزاد نیز شروع به رشد قابل ملاحظه‌ای کرده و پوست اطراف شکم او را دچار کشش خواهد کرد که ایجاد خارش، از عوارض این دوره می‌باشد. فراموش نکنید که بروز خارش خفیف پوستی در طی دوران بارداری زنان امری بسیار شایع و طبیعی است، اما اگر از خارش شدید رنج می‌برید، این حالت می‌تواند نشانه‌ای از بروز مشکل حاد در وضعیت سلامتی شما باشد که در علم پزشکی با عنوان "کلستاز مونث" یا "کلستاز حاد بارداری (ICP)" شناخته می‌شود.

8- سردرد شدید زنان باردار:

در چند هفته اول از دوران بارداری، زنان ممکن است با سردرد خفیف روبرو شوند که در بعضی موارد هم این وضعیت شدت خواهد یافت. اگرچه این حالت یک رخداد طبیعی در دوران بارداری هر زنی است، اما تحمل سردرد می‌تواند برای بسیاری از مادران جوان امری ناراحت‌کننده باشد. دلیل اصلی بروز این مشکل در دوران بارداری زنان، ایجاد تغییراتی در میزان ترشح هورمون‌های بدن این افراد است. لازم است بدانید که انجام منظم ورزش یوگا یا استفاده از تکنیک‌های آرامشی و داشتن خواب و استراحت کافی می‌تواند در تحمل این مشکل شما را یاری کند. البته نوشیدن حداقل هشت تا ده لیوان آب در روز را فراموش نکنید، زیرا این کار ناراحتی شما را به میزان قابل توجهی کم خواهد نمود.

9- بروز مشکلات گوارشی و سوء‌هاضمه در طی بارداری:

به خاطر داشته باشید که تغییرات هورمونی دوران بارداری می‌تواند منجر به بروز مشکلات شکمی در بدن شما شود که گاهی اوقات با شروع سه ماهه دوم از دوران بارداری شدت می‌گیرد. در این دوران، نوزاد بزرگ‌تر شده و با رشد او، اندازه رحم مادر باردار نیز گسترش می‌یابد. این حالت فشار قابل توجهی بر روی معده فرد اعمال نموده و می‌تواند بسیاری از مشکلات گوارشی از جمله سوزش سر دل را در بدن او ایجاد کند. برای حل این مشکل، زنان حامله باید وعده‌های غذایی خود را سبک انتخاب نموده و سه وعده اصلی غذایی را به شش وعده تقسیم کنند؛ یعنی به جای مصرف سه وعده غذایی در طول روز با اندازه زیاد، آن را در شش وعده با اندازه کوچک مصرف نمایند. همچنین، مادران باردار باید از خوردن غذاهای سرخ شده و چرب خودداری نموده و وعده‌های غذایی خود را طوری سبک انتخاب نکنند که گرسنگی بکشند، زیرا حالت گرسنگی نیز در دوران بارداری زنان ممکن است باعث بروز مشکل سوزش سر دل در بدن این افراد شود.

10- خونریزی بینی زنان در دوران بارداری:

 لازم است بدانید که خونریزی شدید بینی در دوران بارداری قطعاً می‌تواند همه زنان را وحشت‌زده کند، اما اگر میزان خونریزی بینی در دوران بارداری زنی کم باشد، امری بسیار شایع است و هیچ نگرانی در مورد آن وجود ندارد. دلیل اصلی بروز این مشکل در بدن زنان باردار، تغییر میزان ترشح هورمون‌های بدن می‌باشد. همچنین، هنگامی که یک زن حامله می‌شود، پوست بدن او تمایل به خشک شدن بیش‌ازحد داشته و همین امر، در مورد پوست داخل بینی او نیز صدق می‌کند که خونریزی کردن مویرگ‌ها از نتایج خشکی پوست زنان در دوران حاملگی است.

11- نشت شیر از نوک پستان در بارداری:

احتمالاً همه زنان فکر می‌کنند که وقتی کودک به دنیا بیاید، سینه‌های آن‌ها شروع به تولید شیر خواهند کرد. اما یادتان باشد که در واقعیت، بدن یک مادر به محض باردار شدن، شیر تولید نموده و خود را برای تغذیه نوزاد در آینده آماده می‌کند. برای همین امر، بلافاصله بعد از باردار شدن زنان، سینه‌های آن‌ها کم‌کم بزرگ شده و با نشتی شیر مواجه می‌شود. بنابراین، می‌توان ادعا کرد شیری که در دوران بارداری زنان مشاهده می‌شود، همان شیری است که در آینده‌ای نزدیک برای تغذیه نوزاد او مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

12- افزایش ترشحات واژن در طی بارداری:

در دوران بارداری ممكن است میزان ترشحات واژن زنان افزایش یابد. البته فراموش نکنید که بالا رفتن میزان این ترشحات با تغییراتی در بافت و بوی آن نیز همراه خواهد بود. ولی زیاد نگران نباشید! زیرا این امر کاملاً طبیعی است. با آغاز دوران بارداری، دیواره‌های واژن مادر نرم‌تر از قبل شده و با افزایش ترشحات واژن روبرو خواهد شد. این حالت به مادر حامله کمک می‌کند تا از ابتلا به هر گونه عفونتی در امان بوده و میکروب‌ها نتوانند از واژن، به سمت داخل رحم حرکت کنند.

اگر در بارداری ترشحات زیادی دارید این مطلب دلیل ترشحات ژله مانند واژن در بارداری چیست ؟ را بخوانید

13- خونریزی واژن در دوران بارداری:

خونریزی واژن زنان در دوران بارداری امری طبیعی است، ولی اگر این مشکل شدید باشد، بلافاصله باید وضعیت خود را به پزشک متخصص زنان و زایمان اطلاع دهید. لازم است بدانید که مشاهده خون کم در واژن زنان، در دوران بارداری، زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک لقاح‌یافته بخواهد در دیواره رحم مادر لانه‌گزینی کند. ولی اگر این خونریزی در هفته 12 از دوران بارداری مشاهده شود، می‌تواند نشانه سقط جنین یا روی دادن حاملگی خارج از رحمی در بدن زن باردار باشد. با این حال، زیاد نگران نباشید، چراکه بسیاری از زنان خونریزی واژینالی را در دوران بارداری خود تجربه کرده و نوزادی سالم را به دنیا آورده‌اند. ولی برای کسب اطمینان، بهتر است بلافاصله بعد از مشاهده لکه خون در واژن خود، آن را به پزشک معالج خود اطلاع دهد.

14- بروز مشکل بی‌خوابی در زنان باردار:

احساس خستگی شدید زنان در دوران بارداری ممکن است روند خواب عادی این افراد را دچار دشوار کند، زیرا تغییرات بدن در دوران حاملگی و عدم تعادل هورمونی باعث می‌شود تا خوابیدن برای مادر باردار کمی مشکل شود. این مشکل نیز با پیشرفت دوران بارداری و بزرگ شدن شکم زنان باردار که با رشد قابل ملاحظه جنین داخل رحم همراه است، شدت گرفته و آن‌ها را در حالت دراز کشیدن با فشار زیادی مواجه خواهد نمود. با این حال، بیش‌ازحد در مورد این مشکل فکر نکنید، زیرا باعث می‌شود که روند خواب شما دچار مشکلات بیشتری شده و زمان زیادی بیدار بمانید. سعی کنید موقعیت مناسبی برای بدن خود پیدا کرده و احساس راحت‌تری داشته باشید، چون اگر یک زن حامله نتواند در طول شب به مدت طولانی بخوابد، می‌تواند در طول روز و هر زمان که نیاز به خواب داشت، با ایجاد موقعیت مناسب به خواب رود. البته در نظر داشته باشید که هر زن حامله می‌تواند با نشستن بر روی صندلی راحتی زمان کوتاهی را به خواب رود.

15- احساس درد در ناحیه لگن در بارداری:

در نهایت، به خاطر داشته باشید که بروز درد در ناحیه لگن زنان در دوران بارداری بسیار معمول نیست، با این حال بسیاری از زنان در این دوران حساس، درد و ناراحتی زیادی را در ناحیه لگن خود تجربه می‌کنند. این ناراحتی با عنوان درد کمر و لگن (PPGP) شناخته شده و فقط مربوط به دوران بارداری زنان می‌باشد که با بروز اختلال در عملکرد سمفیز پوبیس (SPD)  همراه است. بعضی از علائم رایج مشکل درد کمر و لگن در طی دوران بارداری زنان، بروز درد در هر دو طرف پشت کمر، درد در ناحیه مهبل (واژن)، درد در قفسه سینه و درد بیش‌ازحد در ناحیه نزدیک استخوان شکم است که در هنگام راه رفتن، چرخیدن در رختخواب، صعود از پله‌ها یا ایستادن بر روی یک پا، میزان درد افزایش خواهد یافت. در چنین شرایطی، زن حامله باید بلافاصله با دکتر متخصص زنان و زایمان در مورد وضعیت بدن خود صحبت نموده و او را از وضعیت بدنی خود و مشکلات و دردهای دوران بارداری آگاه کند.

دوران بارداری زنان با تغییرات زیاد بدن همراه بوده و بسیاری از آن‌ها می‌توانند علائم ناراحت‌کننده‌ای را در بدن فرد ایجاد کنند. در حالی که بسیاری از مشکلات دوران بارداری بین همه زنان مشترک است، ولی این نکته مهم را هم در نظر داشته باشید که هر دوره حاملگی، منحصر به فرد بوده و دوران بارداری ممکن است برای برخی افراد عادی تلقی شده و نیاز به کمک پزشکی نداشته باشد. ولی در برخی دیگر، این گونه نیست! مادر باردار نیاز دارد برای اطمینان از وضعیت بدن خود، در مورد همه چیز با دکتر متخصص زنان و زایمان صحبت نمایند.

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

ممنون از توضیحات
من دارم میمیرم از دندون درد

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/