10 راه ساده برای حفظ شادی و طراوت در بارداری

rsz_dolcemamma1

با این که بارداری زیباترین دوره زندگی هر زنی محسوب می‌شود، اما اکثر مادران در این دوره دچار شادی، امید و اضطراب می‌شوند. با وجود یک نعمت بزرگ در داخل بدن مادران باردار، این افراد با انواع توصیه‌ها و توجه‌های فوق‌العاده روبرو شده و این حالات باعث بروز احساسات خاصی در ذهن آن‌ها خواهد شد. شاداب نگه داشتن زنان در طول نه ماه دوران بارداری کاملاً به خود این افراد بستگی دارد. البته فراموش نکنید که شاد بودن و لذت بردن از این دوران تکرار نشدنی حق مسلم هر زنی بوده و بسیار ضروری می‌باشد. در واقع، می‌توان ادعا کرد که رفاه عاطفی مادر در نه ماه دوران بارداری تأثیر مستقیمی بر میزان رشد عصبی و روحی جنین داخل رحم او دارد. نتایج مطالعات انجام شده در این باره نشان می‌دهد زنانی که دوران بارداری خود را با خوشحالی پشت سر می‌گذارند، بیشتر احتمال دارد که یک نوزاد سالم به دنیا بیاورند.

اگر به دنبال وسیله مراقبتی بارداری هستید این مطلب 10 وسیله مراقبتی در بارداری را بخوانید

با همه این توصیفات، یک زن چگونه می‌تواند در دوران بارداری خود شاد باشد؟ همه ما درک می‌کنیم که وضعیت حاکم بر زندگی هر زن بارداری متفاوت از دیگران می‌باشد؛ اما همه زنان باردار نیاز دارند تا همیشه خوشحال باشند. جالب است بدانید که هدایت ذهنیت فرد به افکار مثبت برای خوشحال کردن او در دوران بارداری کافی است.

10 راه مؤثر برای حفظ شادابی و خوشحالی زنان در دوران بارداری:

 شادی همیشه در وجود مادر باردار قرار دارد. اما زمانی که مادر برای انجام عمل زایمان آماده می‌شود، در هر سه ماهه اول، دوم و سوم دوران بارداری، موقعیت‌های مختلفی برای او ایجاد خواهد شد و او باید توان برخورد مناسب با آن‌ها را داشته باشد. ویار صبحگاهی و تغییرات خلقی غیر قابل تحمل چالش‌هایی هستند که مقابله با آن نیرو و انرژی زیادی می‌خواهد. در ادامه این مقاله، برخی از روش‌های مطمئن برای شاد زیستن زنان در دوران بارداری بیان شده است که می‌توان با رعایت آن‌ها از بروز مسائل و مشکلات دوران بارداری جلوگیری کرد و بدون قید و شرط، شاد بود. این راه‌کارها عبارتند از:

1- به عنوان یک مادر باردار، خودتان باشید:

همه ما می‌دانیم که دوران بارداری، بسیار ویژه و خاص بوده؛ اما آن‌قدر زیاد مهم نیست که افکار خود را فقط به این دوران معطوف نموده و از "با خود بودن" که بسیار مهم است، غافل شوید. کنار آمدن با وضعیت کنونی بدن و تمرکز بر روی تولد نوزاد سالم به شما کمک می‌کند تا مسائل و مشکلات این دوران سخت را با موفقیت پشت سر بگذارید. مهم‌ترین مورد در این دوره، سلامت خود مادر و نوزاد متولد نشده او است؛ به نظر می‌رسد که تلاش زیاد، ارزش داشتن این نعمت‌های بزرگ را در آینده نزدیک داشته باشد. پس اگر یک زن حامله به طور طبیعی به فکر سلامت خود و فرزند داخل رحمش باشد، ذاتاً خوشحال بوده و به راحتی، به مسائل کوچک زندگی خود رسیدگی خواهد نمود.

2- حفظ شیوه سالم زندگی در دوران بارداری:

به خاطر داشته باشید که شیوه زندگی و نحوه کار در زندگی روزمره، می‌تواند سلامت و شادابی شما را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، استفاده از یک شیوه زندگی فعال و سالم بسیار سازنده بوده و همیشه خوب است. هنگامی که زنی حامله می‌شود، ممکن است در برخی موارد شانس با او یار نبوده و  زندگی او در شرایط ناخوشایندی قرار گیرد. در این دوره از زندگی، بدن مادر باردار شروع تغییر احساسات، به هم خوردن  آرامش و احساس خستگی شدید می‌کند؛ به همین دلیل اکثر زنان در این دوره نسبت به قبل تنبل‌تر می‌شوند. در چنین شرایطی، انجام تلاش‌های آگاهانه و پیروی از روال سالم زیستی، تفکرات مادر باردار را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار داده و باعث شادابی او خواهد شد. در نهایت، یادتان باشد که یک زن حامله هر چه بیشتر در روند تغذیه خود دقت نماید، رشد افکار سالم در او افزایش یافته و بیشتر از قبل، شاد خواهد شد. بنابراین، به عنوان یک زن جوان باردار سعی کنید تا راهای زندگی سالم را با ذهن سالم خود بسازید!

3- دوری کردن مادر باردار از افراد منفی:

 بعضی از افراد در هر شرایطی، به دلیل وجود احساس منفی در خود، دچار اضطراب و ناراحتی شده و با بیان جملات منفی، طرف مقابل را نیز افسرده می‌کنند. این افراد در علم پزشکی به عنوان "افراد سمی" نامیده می‌شوند. اگر یک زن حامله با افراد بدبین معاشرت نماید، با قرار گرفتن در محیط منفی دچار ناامیدی شده و از نه ماه دوران بارداری خود رنج خواهد برد این حس یک فاجعه بزرگ برای هر مادر بارداری محسوب می‌شود. بنابراین، به عنوان یک زن باردار از بیان کلمات منفی، افکار و اعمال ناامیدکننده پرهیز نموده و مهم‌تر از همه، با افرادی که بدبین هستند، حداقل تا پایان دوران بارداری خود معاشرت نکنید. یادتان باشد که این دوران، زمانی نیست که بدن شما توان مقابله با استرس اضافی را داشته باشد؛ احساسات منفی باعث وارد شدن فشار زیاد بر ذهن و قلب شما خواهد شد.

4- ورزش یوگا برای مراقبت از سلامت خود و جنین داخل رحم در بارداری:

 نتایج مطالعات محققین در چندین دهه اخیر نشان داده است که انجام ورزش یوگا و مدیتیشن به سلامت و شادابی زنان باردار کمک شایانی می‌کند. بنابراین، شما نیز به عنوان یک خانم باردار می‌توانید با شرکت در جلسات ورزش یوگا، به همراه یک مربی حرفه‌ای آموزش دیده و حرکات مناسب را برای حفظ سلامت خود و بهبود روند رشد فرزند داخل رحمتان دنبال کنید. جالب است بدانید که با حضور در این جلسات احساسات مختلف شما قوی‌تر شده و نسبت به قبل خوشحال‌تر خواهید شد. همچنین، گفته می‌شود که انجام تمرینات تنفسی در دوران بارداری سم‌های احساسی را که در بدن آزاد شده است، دفع کرده و الگوی تفکرات مثبت را در بدن مادر باردار بازسازی خواهد کرد. پس سعی کنید حداقل 30 دقیقه در هر روز حرکات ورزش یوگا را انجام داده و از این طریق، احساسات خود را متفاوت نماید؛ با این کار تغییرات زیادی را در زندگی روزمره خود احساس خواهید کرد.

برای اطلاع از اینکه چه فعالیتی را در بارداری نباید انجام دهید این مطلب 13 فعالیتی که در بارداری نباید انجام دهید را بخوانید

5- تهیه دفتر خاطرات و آلبوم عکس از دوران بارداری خود:

لازم است بدانید که ثبت خاطرات این دوران در چگونگی مقابله با احساسات مختلف بسیار مؤثر است؛ ضبط موقعیت‌هایی که مادر در طول دوران بارداری خود تجربه می‌کند، می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. پس خاطرات این دوران را در فرم‌های مختلف مانند نوشتن متن و ضبط نوار ویدیو جمع‌آوری نموده و آن‌ها را تبدیل به خاطرات فراموش‌نشدنی عمر خود در آینده بکنید؛ زندگی همچنان ادامه می‌یابد.

علاوه بر این مورد، صرف وقت بیشتر برای نوشتن اولین تجربیات خود در مورد دوران بارداری مانند دریافت اولین ضربه از سوی جنین داخل رحم، بروز اولین انقباضات و انجام عمل شیردهی نوزاد برای اولین بار می‌تواند سبب آرامش و خوشحالی مادر، در دوران بارداری و پس از آن شود. فراموش نکنید که دیدن فیلم‌های مورد علاقه زنان در این دوره تأثیر بسیار خوبی بر طراوت و شادابی آن‌ها خواهد داشت. در نهایت، یادتان باشد که اگر یک مادر باردار در نظر داشته باشد که همه این خاطرات دوران بارداری را بعد از گذشت  سال‌ها به نوزاد خود انتقال دهد، این فکر نیروی مضاعفی را در او ایجاد خواهد نمود.

6- دیگران را ببخشید:

با توجه به بروز نوسانات شدید احساسی و اخلاقی در طی دوران بارداری، این دوره برای بسیاری از مادران ترسناک شده و بر روی توازن احساسی آن‌ها تأثیر زیادی می‌گذارد. به همین دلیل، ممکن است اطرافیان او بیش از حد مهربان شده و با او رفتار خاصی داشته باشند. هر مادری در دوران بارداری خود، به راحتی در یک لحظه خسته شده و در لحظه دیگر بسیار عصبی می‌شود. بنابراین درک این شرایط توسط اطرافیان، در پایان دادن به این احساسات منفی بسیار مؤثر بوده و در عین حال، طرف مقابل را متزلزل نمی‌کند. البته خود زن حامله هم باید کنترل شدیدی بر روی رفتار خود با اطرافیان داشته و آن‌ها را از خود نرنجاند؛ ممکن است انجام این کار کمی سخت باشد، ولی کنترل نکردن رفتار وضعیت شما را بدتر نموده و مشاهده رفتارهای ناشایست نسبت به دیگران باعث می‌شود خودتان احساس گناه و ناراحتی کنید.

7- لذت بردن از تمام لحظات دوران بارداری:

معمولاً قبل از به دنیا آمدن نوزاد، مادر مشغول تهیه برنامه‌های بعد از زایمان خود است. تهیه لیستی از مهد نوزاد‌ها و خرید وسایل برای نوزاد، برنامه‌ریزی برای تمیزی و مرتب نمودن منزل و وسایل آن پر از هیجان بوده و می‌تواند باعث شادی یک زن حامله شود. بنابراین، به عنوان یک زن باردار سعی کنید از تمام لحظات دوران بارداری، مخصوصاً آماده شدن برای روزهای بعد از زایمان لذت ببرید. لذت بردن شما در هر لحظه زندگی، نیازهای خود و نوزاد درونتان را برای حفظ سلامتی آینده تأمین خواهد نمود.

8- جلوگیری از پریشان شدن در دوران بارداری:

همه ما می‌دانیم که دوران بارداری، زمان مناسبی برای استراحت کردن و دور نمودن تمام نگرانی‌ها از ذهن خود، در آرامش است. پس به عنوان یک زن باردار، با شریک زندگی خود قرار گذاشته و برای شرکت در جلسات ماساژ بدن و استفاده از آبگرم برنامه‌ریزی کنید، زیرا این کار در آمادگی بدن شما برای تولد نوزاد بسیار مفید خواهد بود. رعایت آداب و سنن سنتی طولانی و خسته‌کننده، در این دوران می‌تواند بسیار خسته‌کننده باشد؛ پس سعی کنید فقط آنچه را که دوست دارید، انجام دهید.

همچنین، فراموش نکنید که در هنگام ورود نوزاد به کانون خانواده، یک مادر زمان آزاد کافی را به اندازه دوران بارداری برای انجام کارهای شخصی نخواهد داشت. پس این دوران را غنیمت شمرده و از خوش‌شانسی خود برای شاد زیستن و لذت بردن از همراهی همسر خود استفاده کنید. مادر حامله با لذت بردن از زیبایی‌های دوران بارداری، شگفت‌زده شده و بسیار خوشحال خواهد شد.

اگر میخواهید با جنین خود ارتباط برقرار کنید این مطلب چگونه با جنین داخل رحم خود ارتباط برقرار کنم؟ را بخوانید.

9- استفاده از نیروهای کمکی در دوران بارداری:

اغلب زنان باردار احساس می‌کنند که در این راه تنها بوده و وظیفه مادری فقط بر عهده آن‌ها است. داشتن این نوع تفکر در مورد دوران بارداری، بدون هیچ مزایایی، چیزی به جز بروز تنش جسمی و احساسی در فرد به دنبال نخواهد داشت. مادر می‌تواند با درخواست کمک از اطرافیان در انجام کارهای خانه و وظیفه مادری، از شدت سختی کارهای روزانه خود بکاهد و زمان بیشتری را در کنار عزیزان خود باشد. بنابراین در صورتی که قصد مادر شدن دارید، آن دسته از دوستان را انتخاب کنید که در زمان بحران‌های دوران بارداری و پس از تولد نوزاد، در کنار شما بوده و به شما کمک کنند؛ واگذار کردن مقدار کمی از کارهای دوران بارداری به دیگران، مادر را قادر می‌سازد تا زمان بیشتری را با نوزاد خود صرف کند.

10- نفس کشیدن:

در نهایت، به یاد داشته باشید که تنفس عمیق در دوران بارداری، در بروز افکار مثبت این دوران بسیار مفید و قدرتمند بوده و منجر به انجام اقدامات امیدوارکننده در زنان حامله خواهد شد. پس هرچه بیشتر روی نفس کشیدن درست خود تمرکز کرده و ساکت بمانید، آرام‌تر شده و برای انجام عمل زایمانی راحت آماده شوید. همچنین، انجام تنفس عمیق به شما کمک می‌کند تا از افکار منفی و چالش‌هایی مانند افسردگی بعد از زایمان خلاص شده و با آرمش به حفظ سلامتی و پرورش نوزاد خود بپردازد.

در نهایت، یادتان باشد که رعایت نکات ساده ارائه شده در مقاله فوق برای خوشحالی مادران باردار بسیار مفید بوده و آن‌ها را با احساسات شاد و افکار مثبت روبرو خواهد کرد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/