5 مرحله رشد ریه‌های جنین در بارداری

rsz_baby-in-utero

آیا شما هم به عنوان یک مادر باردار دوست دارید یاد بگیرید که ریه‌های جنین داخل رحمتان چگونه توسعه می‌یابد؟ آیا شما هم به عنوان یک مادر باردار در مورد مراحل مختلف رشد ریه‌های جنین داخل رحمتان، در طی کل دوران بارداری کنجکاو هستید؟ اگر پاسخ شما هم به سوالات بالا مثبت است، حتماً مقاله زیر را بخوانید. در ادامه این مقاله، جنبه‌های مهم مراحل رشد ریه‌های جنین بررسی شده است.

روند رشد ریه‌های جنینی چیست؟

در مراحل ابتدایی از دوران بارداری زنان، میزان توسعه اعضای بدن جنین بسیار کم بوده و او بسیار کوچک می‌باشد. در واقع، اندازه سلول‌های بدن جنین در روزهای اول، انگشت‌شمار بوده و هنوز سلول‌های خاص یا اختصاصی بدن او تشکیل نشده است. معمولاً روند توسعه ریه‌های جنینی از حدود چهار هفتگی حاملگی آغاز شده و در مرحله اولیه، تمایز سلول‌ها انجام می‌گیرد؛ طوری که این سلول‌ها به لایه‌های مختلف تقسیم شده و یک لایه از ارگان‌های مختلف بدن نوزادان را تشکیل می‌دهند. در واقع، ریه‌های جنین از این سلول‌های جداشده رشد کرده و به تدریج، کارایی بیشتری پیدا می‌کنند تا بتوانند در آینده، جنین را برای انجام عمل تنفس یاری کنند.

برای اطلاع از مطالبی درمورد رشد جنین این مطلب جالبترین مطلب درباره رشد جنین از هفته چهارم تا دوازدهم بارداری را بخوانید.

مراحل رشد ریه‌های جنین در دوران بارداری:

 به یاد داشته باشید که  روند توسعه ریه‌های جنینی در پنج مرحله متمایز صورت می‌گیرد که به شرح زیر می‌باشند:

1- از مراحل رشد جنینی مرحله جنینی:

در مرحله جنینی، رشد ریه‌های جنین از حدود چهار تا پنج هفتگی دوران حاملگی آغاز شده و دو جوانه سلولی کوچک خاموش تشکیل می‌شود که یکی از آن‌ها فرم ریه راست و دیگری ریه چپ را نشان می‌دهد.

2- مرحله شبه گندالایی یکی از مراحل رشد جنینی:

مرحله شبه گندالایی در رشد ریه‌های جنین از هفته هفدهم از دوران بارداری آغاز می‌شود. نتایج مطالعات پزشکی در این مورد نشان می‌دهد که سلول‌های ریوی اصلی به بخش‌های کوچک‌تر و متعدد تقسیم شده و در طول زمان، هر سلول به یک واحد تنفسی مستقل که متشکل از برونشویک و تعداد زیادی عروق مویرگی است، تبدیل می‌شود که خون را بر اساس نیازهای بدن جنین، جهت دریافت اکسیژن به ریه‌های او می‌رسانند.

3- مرحله کانالیکولر:

مرحله کانالیکولر در رشد ریه‌های جنین از حدود هفته 25 حاملگی شروع شده و در طی این فاز، یک مانع بین هوا و خون این عضو ایجاد می‌شود که اکسیژن موجود در آن را قادر می‌سازد تا خون را به مویرگ‌های تنفسی عرضه نموده و دی اکسید کربن را از مویرگ‌های تنفسی ریه خارج کند.

4- از مراحل رشد جنینی مرحله فازی:

جنین در این دوره، با شروع هفته 36 از بارداری، در مرحله‌ای از رشد ریه قرار می‌گیرد که تولید سورفاکتانت ریه آغاز می‌شود. سورفاکتانت چیزی شبیه مایع صابونی کف‌دار است که به حفظ بافت ریه‌ها کمک می‌کند. لازم است بدانید که این عضو بسیار حساس بوده و باید وسیله‌ای مانع چسبیدن قسمت‌های داخلی آن به همدیگر شود، در غیر این صورت ریه جنین در هنگام خروج از بدن مادر فشرده شده و به شدت آسیب می‌بیند. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که وجود سورفاکتانت برای انجام تولدی مطمئن و سالم بسیار مهم و حیاتی است، زیرا اجازه می‌دهد تا مایع آمنیوتیک از ریه‌ها تخلیه شده و هوا به اندازه مناسب جای آن را پر کند. به همین دلیل، نوزادان نارس به علت کامل نبودن ریه‌ها نسبت به مسائل تنفسی و وضعیت سلامتی خود حساس بوده و در صورتی که قبل از تشکیل سورفکتانت، متولد شوند، مستعد ابتلا به انواع بیماری‌های تنفسی خواهند بود. جالب است بدانید که ریه‌های جنین در طول این مرحله، مخروطی شکل شده و می‌توانند از هوا پر شوند.

5- مرحله آلوئولار:

فاز آلوئولار یا مرحله آخر رشد ریه‌های جنینی تا زمانی ادامه می‌یابد که جنین آماده خارج شدن از رحم مادر شود، زیرا در اواخر دوران بارداری تولید مقدار اضافی سورفاکتانت در طول فاز آلوئولار شروع شده و روند رشد برونشیل‌ها و کیسه‌های هوایی را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این موارد، در مرحله آلوئولار، بافت‌های حاوی هوا نیز در ریه‌های جنین گسترش یافته و برای حمل هوا آماده می‌شوند.

برای اطلاع از خطرات رشد جنین این مطلب خطر رشد بیش از حد جنین با خوردن انگور در دوران بارداری را بخوانید

چگونه می‌توان فهمید که ریه‌های جنین برای تولد امن آماده شده‌اند؟

 بلوغ ریه‌های جنینی در دوران بارداری با انجام آزمایش FLM پیش‌بینی شده و پزشک متخصص زنان و زایمان تشخیص می‌دهد که میزان رشد ریه‌های جنینی مناسب بوده و او برای تولدی سالم آماده است. با این حال فراموش نکنید که انجام آزمایش FLM قبل از هفته 39 از دوران بارداری، برای همه مادران حامله ممنوع می‌باشد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/